T595 tråden

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Du kanske helt enkelt köpte en hoj som var dåligt skött, och jag undrar vad kvalitetkänsla är. Min Daytona har gått 4800 mil och den går fortfarande fint!
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Du kanske helt enkelt köpte en hoj som var dåligt skött, och jag undrar vad kvalitetkänsla är. Min Daytona har gått 4800 mil och den går fortfarande fint!

Troligtvis köpte jag en hoj som nån/några klåpare haft innan.... jag åkte långt för att hämta den och jag köpte den enbart pga pris och att allt (service, drivpaket, däck olja med mera) var bytt, hade en vecka på mig innan min planerade mc semester började och hade blivir prejad av vägen med min SP1....:huvet

Kvalitetskänsla är t ex (tycker jag) hur väl växlarna går i och ur, hur "tight" lådan känns, ev glapp eller spel på rörliga delar, placering av diverse delar samt materialval i allmänhet. Den känns inte alls så rejält byggd som min SP1 på nått sätt!
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Jo Honda är nog en av de bättre hojar när det gäller kvalitet, och SP1 är en grymt snygg hoj:tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Hade min triumph varit bättre så hade betyget på hojen blivit därefter, man måste ju gå efter sina egna erfarenheter.... även om det inte var så bar den här gången!
Min SP1 kommer jag aldrig göra mig av med! Min DRÖMHOJ!!!!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hade min triumph varit bättre så hade betyget på hojen blivit därefter, man måste ju gå efter sina egna erfarenheter.... även om det inte var så bar den här gången!
Min SP1 kommer jag aldrig göra mig av med! Min DRÖMHOJ!!!!

Den som läst Pirsigs bok vet att den inte handlar om Zen eller om konsten att sköta en motorcykel men där finns en intressant diskussion om kvalitet.
Kvalitet kan vara olika beroende vad man vill ha.

Det jag vänder mig emot är att allt med Daytonan är skit. Inte bara en enstaka hoj som någon kanske misshandlat och/eller skruvat sönder, utan ALLA.

För min del är Daytonan MIN drömhoj! Även om ALLT inte är perfekt så älskar jag den! Eller kanske är det därför... Kallas visst känsla... Nya 675 är mycket bättre och snabbare men jag föredrar ändå "Den Gamle"
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Håller med dig Old Badger, och det som inte är perfekt på en hoj kan man ju förbättra själv. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med dig Old Badger, och det som inte är perfekt på en hoj kan man ju förbättra själv. :tummenupp

En sak som är lite dum med Daytonan, och många andra modärna hojar, är att man måste demontera svingen för att smörja den och dämparlänkaget. Om det inte är gjort så gör det i vinter! När det börjar gnissla är det försent och nållagren har skurit. Inte så svårt att plocka isär och smörja men det tar lite tid första gången.

Får du problem med styrlagret så efterdra inte om det glappar. Övre lagret är ett vanligt icke justerbart kullager, som ett hjullager. Efterdrar du så drar du sönder nedre lagret också! Man kan rotera övre lagret om man har panik och sedan byta till 04 Daytonans övre lager som är ett justerbart kullager.

Kamkedjan ska kollas var 4 000 mil också. Inte så svårt det heller. Och när ändå kamaxlarna är av så byter du de shims som ev. behöver bytas.
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Plockade ned hojen när jag köpt den och gick igenom det mesta, och tack för tipset ang. styrlager ska göra så vid nästa byte:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Plockade ned hojen när jag köpt den och gick igenom det mesta, och tack för tipset ang. styrlager ska göra så vid nästa byte:tummenupp


Vaxade du svingen när du hade den nere? :tungan

Hade ALDRIG trott att jag skulle göra något sådant men det blir mycket lättare att hålla rent om man vaxar. Förutom att det ser snyggt ut...:tummenupp
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Vaxade du svingen när du hade den nere? :tungan

Hade ALDRIG trott att jag skulle göra något sådant men det blir mycket lättare att hålla rent om man vaxar. Förutom att det ser snyggt ut...:tummenupp

Gjorde en rätt grundlig rekondning av hojen när jag köpt den, och även svingen fick en dos vax, var på gång att högglanspolera svingen men jag sansade mig. Har märkt att med stigande ålder börjar man uppskatta när hojarna är i fint orginalskick. Vad har du för hoj/hojar?
 

Fredrik73

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
Daytona T595
4:an sa upp sig

Nu var det dags att renovera växellådan då sen 4:an sa upp sig igår. :huvet

Tänkte köra efter Haynes-bibeln! :Bugar
Någon som har erfarenheter.
Tänkte försöka behålla toppen på.
 

Fredrik73

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
Daytona T595
Då så.
Nu har det gått ett par dagar sen jag plockade ner hojen.
Hittade en massa roliga delar i tråget som jag inte kände igen.
bitar av fjädrar och bitar av låsringar.
Blev ett byte av kopplingskorg med, men i det hela var det förvånansvärt lättmekat!!!

Nu till det roliga:
Hojen ihop men startar inte....
Växelpedalen är stum....
En växande pöl av färsk fin dyr-olja samlas i en pöl på garagegolvet...

Folk tar livet av sig för mindre.
Missar ju dessutom Västerviksdagarna nu...
Livet suger fet hästpung ibland!
Bara att riva igen..
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Bra början på semestern.

Ingen vidare start på semestern, råkade ut för en bilist som hade lite för bråttom. Blir nog inlösen av försäkringsbolaget och Triumph Thruxton köp istället, en hoj som matchar en gubbe bättre:D
 

Bifogat

  • 34233_135853099779302_100000638385151_228175_2116675_n.jpg
    34233_135853099779302_100000638385151_228175_2116675_n.jpg
    86.9 KB · Visningar: 55
  • 34233_135853096445969_100000638385151_228174_4791307_n.jpg
    34233_135853096445969_100000638385151_228174_4791307_n.jpg
    85.1 KB · Visningar: 64

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu till det roliga:
Hojen ihop men startar inte....
Växelpedalen är stum....
En växande pöl av färsk fin dyr-olja samlas i en pöl på garagegolvet...

Folk tar livet av sig för mindre.
Missar ju dessutom Västerviksdagarna nu...
Livet suger fet hästpung ibland!
Bara att riva igen..

Jag lider med dig, alla som varit där vet känslan, :dummer men när du får det att fungera är du kung. :Rockbanan

Jag har ännu inte haft isär min motor så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men Haynes är, liksom bibeln, inte fullkomlig. Dubbelkolla det du gör. Jag har Helicoil i en topp tack vare att jag inte dubbelkollade momentet i en Haynesbok... :mad: Mitt fel...

Lycka till
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ingen vidare start på semestern, råkade ut för en bilist som hade lite för bråttom. Blir nog inlösen av försäkringsbolaget och Triumph Thruxton köp istället, en hoj som matchar en gubbe bättre:D

Jag antar att du klarade dig utan fysiska skador... :tummenupp

Hojen däremot klarade tydligen inte sig så bra. :kryckorToppkåpa, lyse, sidokåpa, gaffelben och framskärm måste fixas. Sedan är det kanske nedre gaffekrona och styrlager, fotpinne, växelspak och blinkers.
Dyrt eftersom försäkringsbolaget ersätter allt med nytt. Repa i lacken på svingen? Byts ut för över 11 000:- istället för omlack. Därför har jag bara halvförsäkring. Men det är mitt beslut, inget försäkringsbolag ska få ta min hoj...

Jag har inte kört en Thruxton men Hinckleybonneville, som har samma motor och ram, och efter en Daytona så är den otroligt trött och tung.
Jag blev omkörd av en journalist på en Thruxton för några år sedan (Man MÅSTE inte gasa hårt med en sporthoj på landsväg, trots fördomsfulla människors åsikter) och hängde på. Låg bakom på 3-4 000 varv utan att skära kurvor som Thruxtonföraren. Vi kom ifatt en bil som kördes om. God sikt så jag vred lite med högerhanden och hängde på. Och höll på att köra in i arslet! Han gasade fullt! När kurvorna tog slut gasade han mer än jag men fort rakt fram är inte min grej!

OM det blir inlösen är jag intresserad av delar. Eftersom jag bara kör halvförsäkrat och, högst troligt, inte kommer att sluta köra gul Daytona förrän det är dags för rullator och dessutom gillar att köra på bana så kan jag behöva delar i framtiden.

Lycka till hur du än gör!
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Hej... tråkig med trayan berätta hur det gick med FB... är intresserad av en fungerande motor... det är nämligen så att jag har en 595. med trasig motor i garaget den har stått i 6 år. pga av barn och tid har jag inte tagit tag i den men nu känns det som att hojen håller på att bli förstörd du vet i garaget trångt med massa skit kommit åt den med diverse plankor barnstol och skit.... det kanske dags att fixa eller bli av med den....... men jag får så jävla stor separation ångest.. älskar den hojen... det sitter Öhlins bak ,Öhlins fjädrar fram,polerade fälgar,corbin sadel,högdraget slipon,svart vindruta,cromade bakdrev, etc.....

vi får se vad som händer om man fixar eller säljer (frugan tjatar som fan att jag ska sälja den.....

hej då...
 
Last edited:

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Är det ingen Triumph ägare som är intresserad av min överblivna Triumph delar på Köp&Sälj sidan på Sporthoj. 1000:- + frakt för allt.
mvh Fransson
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Hej... Jag hittade ingen Daytona 955i tråd..... men är det här bästa plats för sånt också....
T595 och 955i är ganske likt eller hur...?

Mike.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top