Ta bort Katalysator på R6-06. Helsystems funktion???

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Guten Morgen

Hoppas någon teknisk bevandrad kan hjälpa mig :confused:

Kan man utan vidare slänga bort katalysatorn på en hoj, speciellt gäller det r6 -06?

Det sitter en givare på katalysatorn. -Vad gör den. Om jag slänger bort katten, vad skall man göra med givaren då?

Hur funkar helsystemen till dessa bajkar? Är det bara "som vanligt" med rör, eller kopplar man in givaren i ett ex Acrapovic?

Vidare sitter det ett reglerbart späll längre ner på dämparen.- Vad skall jag göra med den? Är det för att få bättre låg o mellan register. -Skall man alltså bara lämna det öppen om man ersätter med slip-on??

Min tanke är, håll i er... Att bara såga av katalysatorn, ersätta den med ett "2 till 1" rörkoppling. Och då blir ju så att säga givaren över? (Eller tänker jag helt fel. Kan man inte göra så? Förändrar men strömningsmotståndet så att motorn kanske kommer gå sämre?)

Tack för all teknisk hjälp.

-Jorpes
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Tjena erik. vi som kört gamla R1 och bytt till helsystem har bara kopplat bort vajrarna som styr EXUP- ventilen . Behåll servomotorn inkopplad som styr vajrarna annars kommer du antagligen få felmeddelande. Antar att det funkar lika med nya R6. Vad katten beträffar har jag inte den blekaste.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
jorpes skrev:
Det sitter en givare på katalysatorn. -Vad gör den. Om jag slänger bort katten, vad skall man göra med givaren då?

Hur funkar helsystemen till dessa bajkar? Är det bara "som vanligt" med rör, eller kopplar man in givaren i ett ex Acrapovic?
Det bör väl vara en lambdasond som sitter i katten, vad den gör är att den ger information till datorn om syrehalten i avgaserna.
Kollar man HÄR Så ser det ut som att det finns ett fästa för den på ett akrapovic också.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bra fråga, men tror att det är precis som tidigare, behåll servostyrningen kvar ELLER räkna ut motståndet på servostyrningen och kapa sladdar och montera ett temporärt motstånd för att lura ECUn.

Vad köpte du för system? Jag har köpt ett Devil helsystem, titanium + kolfiberdämpare. Dyrt, men man slipper skaffa PCIII. Det är gjort för att funka rakt på utan PCIII... så det är ju nice!

montera mina kåpor igår. har inte lagt gult på dom än, blir så snart kåporna är på så jag kan dra korrekta linjer.
 

Bifogat

  • sidan.jpg
    sidan.jpg
    115.9 KB · Visningar: 435

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
jorpes skrev:
2053062

Kan man utan vidare slänga bort katalysatorn på en hoj, speciellt gäller det r6 -06?

Det sitter en givare på katalysatorn. -Vad gör den. Om jag slänger bort katten, vad skall man göra med givaren då?

Hur funkar helsystemen till dessa bajkar? Är det bara "som vanligt" med rör, eller kopplar man in givaren i ett ex Acrapovic?


På amerikaversionen sitter det en O2-sensor. Det verkar m a o vara samma här. Gissningsvis en smalband. Kolla antal kablar. <5 så är det smalband. Utan att veta hur systemet funkar så är det troligt att motorn går i closed-loop vid lägre belastning och varvtal. Eftersom det är en R6 så bör det finnas möjlighet att switcha till någon race-mode, där sensorn ignoreras. (om det är smallband) Yamaha har nog en standardlösning för det. (?) Om du har givaruttag på trimrören så kan man använda dessa men det betyder inte att det är nödvändigt.

Kanske kolla med en tung Yama-verkstad och be att få rulla in hojen och koppla upp ECU;n mot något kommunikationsinstrument. Eftersom det är en ny modell(ingen har järnkoll) borde de vara intresserade av att titta lite extra på det mot en minimal kostnad.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
#Olsson# skrev:
2053325 På amerikaversionen sitter det en O2-sensor. Det verkar m a o vara samma här. Gissningsvis en smalband. Kolla antal kablar. <5 så är det smalband. Utan att veta hur systemet funkar så är det troligt att motorn går i closed-loop vid lägre belastning och varvtal. Eftersom .


Mycket intressanta svar... Skall poängtera att det jag tänkta tt göra är att använda mig av ORGINALSYSTEMET, och som jag skriver, "såga av röret innan katten, använda mig av lämplig 2-till-1 koppling, för att sedan koppla på slip-on:et". (Har alltså inte lust att punga 13 000 för ett par rörbitar om jag inte måste)

Den där bilden av Akrasystemet var väldigt bra. Det betyder alltså att jag helst skall ha sensorn kvar. Om nu dom (Akra) har det alltså...

Jag kan ju försöka kolla med handlare också.

Tack igen alla för era trevliga svar!

/Jorpes
 

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
Nu är den här tråden rätt gammal, men jag har googlat i timmar efter svar angående detta utan resultat. Förutom nån dude i staterna som har tillverkat sin egen y-pipe med uttag för lamda å han verkar fått det att fungera fint.

Har du hittat nån lösning med ersättningsrör jorpe eller någon annan för den delen !?

Konstigt att det inte verkar vara nån som säljer "kattersättare till r6:an 2006 -2007 när det finns hur mkt som hellst till r1:an

Ett annat alternativ som jag tänkt på e om man kan montera grenröret ifrån r6 2003-2005 som är befriat ifrån katalysatorljudämparlådan sedan sliponet ifrån 2006:an på den.
Nån som vet om det grenröret passar ?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nu är den här tråden rätt gammal, men jag har googlat i timmar efter svar angående detta utan resultat. Förutom nån dude i staterna som har tillverkat sin egen y-pipe med uttag för lamda å han verkar fått det att fungera fint.

Har du hittat nån lösning med ersättningsrör jorpe eller någon annan för den delen !?

Konstigt att det inte verkar vara nån som säljer "kattersättare till r6:an 2006 -2007 när det finns hur mkt som hellst till r1:an

Ett annat alternativ som jag tänkt på e om man kan montera grenröret ifrån r6 2003-2005 som är befriat ifrån katalysatorljudämparlådan sedan sliponet ifrån 2006:an på den.
Nån som vet om det grenröret passar ?


Det blev bara kattpiss av mitt hemmasystem. Jag sågade av katten o svetsade ihop. Dock blev allt skevt o snudd på omöjligt att montera. Hade det inte varit Lodnert som varit besiktningschef hade jag inte fått köra en meter heller, det bullrade något kopiöst med 118 dba.

BRA ide. Ta 03-05 system o montera på!

O2 sensorn disconnectar man om man har powercommander (heter det va?). Det verkade som att de mappar som jag hittade på nätet var anpassade för "o2 sensor disconnected". Alltså, min ligger i lådan o göttar till sig...

Lycka till!

/Jorpes (s på slutet alltså)
 
Last edited:

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
Hej Jorpes skaplig ljudnivå det vart då :D tråkigt att ditt hemmabygge blev skevt.
Har oxå förstått det så att det är ok att ta bort lamdan om man kör med powercommander. Men det vill jag hellst slippa köpa e mest ute efter lite skysstare ljud så hur går det att ta bort lamdan om man inte har powercommander utan kör med orginal styrning ?

Körde du nått med det hemmabyggda systemet alls ?
Hur gjorde du med lamdan och exupen med hemmabygget ?
Körde du med powercommander eller med orginal styrning med hemmabygget ?
Hur gick hojjen sämre eller bättre ?


Hur har du löst det nu då köpt helsystem eller ?

Hälsningar Andreas
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Hej Jorpes skaplig ljudnivå det vart då :D tråkigt att ditt hemmabygge blev skevt.
Har oxå förstått det så att det är ok att ta bort lamdan om man kör med powercommander. Men det vill jag hellst slippa köpa e mest ute efter lite skysstare ljud så hur går det att ta bort lamdan om man inte har powercommander utan kör med orginal styrning ?

Körde du nått med det hemmabyggda systemet alls ?
Hur gjorde du med lamdan och exupen med hemmabygget ?
Körde du med powercommander eller med orginal styrning med hemmabygget ?
Hur gick hojjen sämre eller bättre ?


Hur har du löst det nu då köpt helsystem eller ?

Hälsningar Andreas

Hej Andreas!
**Japp, körde 3 tävlingar med sisdär tillåten ljudnivå.
**Lamde bort, exup bort (den sänker endast ljudnivån vid 6000 varv). Powercommander -Ja
**Bänkade 117 vill jag minnas. Ja, den gick bättre.
**Acrasystem. Tyst o bra.

/E
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
skall man skära i sitt system o leka kan man ju likväl köpa en svetsfläns för lambda sond på mekonomen. kostade 29 kr har jag för mig senast jag köpte en
 

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
Tack för svaren, jag ska nog ge mig på ett försök till ersättningsrör och sätta på en såndär svetsfläns för lamdan och köra med orginalstyrning. Det blir ju helt klart billigast, ett krav e dock att systemet ska kunna återställas till besiktningen 2011 :D
Hur går man tillväga för att ta bort exupen ? ska man montera ur spjället ur sliponet eller räcker det med vinkla den i öppet läge och dra bort kablarna till styrningen av den ?
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Hej Andreas!
**Japp, körde 3 tävlingar med sisdär tillåten ljudnivå.
**Lamde bort, exup bort (den sänker endast ljudnivån vid 6000 varv). Powercommander -Ja
**Bänkade 117 vill jag minnas. Ja, den gick bättre.
**Acrasystem. Tyst o bra.

/E


Väcker liv i den här gamla tråden istf. attt skapa en ny.

Jorpes, har ditt Acrasystem uttag för lamdasond? isåfall, var hittade du något lämpligt att plugga uttaget med? Vet du storlek på bult, gänga osv?

Undrar också hur du "tog bort" själva sensorn från hojen, finns det typ en kontakt man bara kan ta isär och få bort sensor med kablar och allt, eller fick du klippa kablarna? Felkoder?


Har nämligen ett Yoshisystem på min, med uttag för lamda, men vet inte om jag ska köra med den inkopplad eller ta bort den. Men som sagts tidigare är ju alla mappar till PC3 körda utan 02-sensor, så antar att den ska bort.

Sen en till fråga om nån råkar veta, såg i många av mapparna till PowerCommander att man tagit bort nån "restriction" i luftboxen, någon som gjort detta, hur gör man?

/Robban
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Väcker liv i den här gamla tråden istf. attt skapa en ny.

Jorpes, har ditt Acrasystem uttag för lamdasond? isåfall, var hittade du något lämpligt att plugga uttaget med? Vet du storlek på bult, gänga osv?

Undrar också hur du "tog bort" själva sensorn från hojen, finns det typ en kontakt man bara kan ta isär och få bort sensor med kablar och allt, eller fick du klippa kablarna? Felkoder?


Har nämligen ett Yoshisystem på min, med uttag för lamda, men vet inte om jag ska köra med den inkopplad eller ta bort den. Men som sagts tidigare är ju alla mappar till PC3 körda utan 02-sensor, så antar att den ska bort.

Sen en till fråga om nån råkar veta, såg i många av mapparna till PowerCommander att man tagit bort nån "restriction" i luftboxen, någon som gjort detta, hur gör man?

/Robban

Tjena jag har yosi helsystem på min där det finns uttag för lamda sonden. Jag kör med den inkopplad då PC3:an kopplar förbi den när den är inkopplad.

När du bänkar hojen så finns det "ett hål" i lufburken, som tar "ren" luft från luftboxen. Den luften går sedan ut med avgaserna för att rena dem så hojen klarar avgaskraven.

När man bänkar hojen för att ställa in bränsle o luft så skall detta håll vara igentäppt så datorn inte får "utspäda" avgasvärden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle gissa att givaren som sitter i katalysatorn är en lambdasond. Den ger en spänning till ECU som talar om om motorn går fett eller magert. Om du bygger ett eget 2-1 och kan fixa ett uttag för givaren så har du inget att förlora på det. Om du tar bort givaren riskerar du att ECU registrerar att det är något fel med givaren och går över i något slags "limp-home-mode" och går uselt därför att ECU inte får någon information om hur blandningen är och då stryper för att inte riskera motorhaveri. Vid fullgaspådrag går motorn antagligen i open loop och struntar i lambda utan går enbart på mappen i boxen. Vid måttliga gaspådrag så återkopplar den värden från Lambda och justerar blandningen utifrån detta. Är den då urkopplad eller ger felaktiga värden (för att den inte sitter i avgassystemet) så finns risken att hojen går som en påse skridskor. Ska du ta bort den så är det en bra idé att se till att du har programvara i ECU som struntar i lambdagivaren.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Är den då urkopplad eller ger felaktiga värden (för att den inte sitter i avgassystemet) så finns risken att hojen går som en påse skridskor. Ska du ta bort den så är det en bra idé att se till att du har programvara i ECU som struntar i lambdagivaren.

En PC3 kopplar man förbi lamda sonden. Köp en sån o bänka hojen så får du riktigt den ultimata blandningen..
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
En PC3 kopplar man förbi lamda sonden. Köp en sån o bänka hojen så får du riktigt den ultimata blandningen..

men om du har lamdan inkopplad så utgår pc3 från felaktiga avgasvärden som används när man justerar in hojen i bänk vad jag förstått. Lamdan tunnar ut blandningen för att ge renare avgaser vid ett visst mätområde i registret.

Vad jag hört skall man koppla in ett motstånd (O2 eliminator) för att lura ecu att allt är som det ska och sedan justera in med pc3.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
men om du har lamdan inkopplad så utgår pc3 från felaktiga avgasvärden som används när man justerar in hojen i bänk vad jag förstått. Lamdan tunnar ut blandningen för att ge renare avgaser vid ett visst mätområde i registret.

Vad jag hört skall man koppla in ett motstånd (O2 eliminator) för att lura ecu att allt är som det ska och sedan justera in med pc3.

Nä de gör den inte med tanke på att man stoppar igen det här hålet som tar luft från luftboxen för att rens just avgaserna eller späda ut dem.

Jag hade alla fall inget problem med min hoj och lamda sonden. Om bara Pc3.an är inkopplad rätt så körs motorn efter PC3:ans mappning. Eftersom de är ju de den är tillför... Den ersätter orginal ECU:n..
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tjena jag har yosi helsystem på min där det finns uttag för lamda sonden. Jag kör med den inkopplad då PC3:an kopplar förbi den när den är inkopplad.

När du bänkar hojen så finns det "ett hål" i lufburken, som tar "ren" luft från luftboxen. Den luften går sedan ut med avgaserna för att rena dem så hojen klarar avgaskraven.

När man bänkar hojen för att ställa in bränsle o luft så skall detta håll vara igentäppt så datorn inte får "utspäda" avgasvärden.

Jaha så PC3:an går förbi lamdasonden altså, gör den det helt automatiskt? Konstigt att alla mappar till PC3:an är gjorda med "02-sensor disconnected"?

Kan man köra med hålet i luftboxen täppt hela tiden (nån fördel med det?) eller ska man bara plugga det under bänkkörningen?

Tack för bra svar!

men om du har lamdan inkopplad så utgår pc3 från felaktiga avgasvärden som används när man justerar in hojen i bänk vad jag förstått. Lamdan tunnar ut blandningen för att ge renare avgaser vid ett visst mätområde i registret.

Vad jag hört skall man koppla in ett motstånd (O2 eliminator) för att lura ecu att allt är som det ska och sedan justera in med pc3.

Hmm nu blev jag förvirrade häer. Nån som vet hur det ligger till, lamda inkopplad eller ej? Ignorerar PC3:an lamdavärdena automatiskt?

MVH Robban
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top