Ta bort Katalysator

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.


Detta diskuterades flitigt på forumet när jag körde zx12.
På en 12a så fick man ut EN hk genom att mejsla ut katten.
1 - inte värt jobbet
2 - skita ner mer i miljön för EN häst, då är man inte riktigt riktig
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.

Lider man av värmen så finns där avgasbandage att köpa. Silversurfaren i anonsforumet säljer för en hundring.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.

Ja jävlar i helvete så varmt det blir därbak. Aldrig tänkt på att det kunde vara katten heller. Aja. :)
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Varför ska man dra upp miljön hela tiden? Bensinskatten vi betalar borde täcka hela europas hantering av avgaser....
sänk bensinpriset så ska jag installera 8 st katalysatorer och gå med i miljöpartiet!

Lider man av värmen så finns där avgasbandage att köpa. Silversurfaren i anonsforumet säljer för en hundring.

Jag "lider" inte :) jag njuter...menar bara att om jag ska ta väck burken så är det pga av värmen, inget annat.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att ta bort katalysatorn för den ringa effektivinsten är helt onödigt.
Likaså att ta bort den för att den alstrar värme. Ersätter du den med ett Y-rör så kommer det att bli lika varmt.
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.
Så det som blir ett problem värmemässigt för dig som förare vid stadskörning är kylaren eftersom fläkten då går igång och blåser varm luft bak mot föraren.
Vid stillastående så är luftflödet över katalysatorn förhållandevis väldigt litet och värmeöverföringen är således i stort sett i form av strålningsvärme vilket ger oerhört mycket mindre effekt än den konvektionsvärme som du får ifrån kylaren och motorblocket där du har ett luftflöde på grund av kylarfläkten.

Så med andra ord. Att ta bort katalysatorn tror jag inte ger dig någon svalare åkning.
Däremot är det så att om man tar bort katalysatorn så kommer man att ta kål på ljuddämparna avsevärt mycket fortare då katalysatorn tar hand om en del eld och annat som vanliga ljuddämpare inte är så förfärligt förtjusta i.

Det finns med andra ord inget att vinna men en del att förlora på att ta bort den.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.
Så det som blir ett problem värmemässigt för dig som förare vid stadskörning är kylaren eftersom fläkten då går igång och blåser varm luft bak mot föraren.

Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme :va
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hur orkar ni tjata om miljön ang. ta bort katten.
Det är inte ens en droppa i havet om alla som kör mc skulle ta bort sina kattar om man kollar på vad industri o annat släpper ut.

Jag hade nog tagit bort den även fall det bara hade gett lite skönare ljud.
Sen att man slipper så mkt värme är ju med ett plus :)
 

Dark_Messenger

Guest
Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme :va

Exakt så upplever jag det också. Men det kan ju lika gärna vara yamahas dragning av rören, dvs river man bort katten så kanske det blir lika varmt som steffo säger?

Anyway, min får stanna.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Exakt så upplever jag det också. Men det kan ju lika gärna vara yamahas dragning av rören, dvs river man bort katten så kanske det blir lika varmt som steffo säger?

Anyway, min får stanna.

Ja, den sitter precis bakom den lilla plåten på höger sida....
nu har vi vikt av trådskaparens frågor lite va....so...back to topic

Min stannar med, sen kanske jag skruvar dit en turbo istället för katten :D
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Att ta bort katalysatorn för den ringa effektivinsten är helt onödigt.
Likaså att ta bort den för att den alstrar värme. Ersätter du den med ett Y-rör så kommer det att bli lika varmt.
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.

Så med andra ord. Att ta bort katalysatorn tror jag inte ger dig någon svalare åkning.
.

Du har troligen inte kört en R1 07:a för du svamlar i mörkret,....eller hur?
(det du säger har en del relevans normalt sett men inte när det gäller R1 från 07&08:tummenupp )

Jag kan också tänka mig att ersätta katten med ett Y-rör pga den kraftiga värmeutvecklingen, sadeln blir ibland stekhet så det nästan luktar bränt bacon när jag kör.
Effektvinsten är som sagt ringa, om man inte monterar ett riktigt bra komplett avgassystem, öppnare luftfilter och programmerar om tändningen samt ställer in allt noggrant i bänk.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
För er som skiter i miljön och kör bana så kan ni juh fundera i denna banan istället....

den som ligger bakom er får betydligt renare luft om han ligger bakom en hoj med kat än en utan...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme :va

Tja. Men om du ersätter katalysatorn med ett Y-rör så kommer ju fortfarande röret att bli varmt. För det som gör att katalysatorn blir varm är ju att det strömmar varma avgaser genom den. Så visst minskar värmestrålningen lite men den största delen blir nog kvar eftersom du fortfarande måste ha ett rör där som leder avgaserna vidare. det är nog en bättre idé i så fall att linda in den i avgastejp eller lägga något annat värmetåligt isolerande över den.

Och du har ju också faktorn att du reducerar ljuddämparnas livslängd högst avsevärt. Åtminstone om du lite emellanåt använder motorn ordentligt.

Du har troligen inte kört en R1 07:a för du svamlar i mörkret,....eller hur?
(det du säger har en del relevans normalt sett men inte när det gäller R1 från 07&08:tummenupp )

Jag kan också tänka mig att ersätta katten med ett Y-rör pga den kraftiga värmeutvecklingen, sadeln blir ibland stekhet så det nästan luktar bränt bacon när jag kör.
Effektvinsten är som sagt ringa, om man inte monterar ett riktigt bra komplett avgassystem, öppnare luftfilter och programmerar om tändningen samt ställer in allt noggrant i bänk.

Nej. Jag har inte kört R1 -07 men jag vet hur dom ser ut. Och faktum är att även om du monterar bort katten och ersätter den med ett Y-rör så kommer du istället för en varm kat att ha ett varmt Y-rör där. Så jar är faktiskt starkt tveksam till att problemet försvinner. det kanske minskar men jag misstänker att det är marginellt. Det som gör att katten blir varm är ju de varma avgaserna så ett Y-rör kommer ju att bli lika varmt. Visst tillkommer lite värme på grund av att en del föroreningar reagerar i katten men det är ganska försumbart i sammanhanget.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Å sen åker man i jeans å fladdrig huvtröja så luftmotståndet äter upp dom där extra hästarna, å drygt det...

Ja, vad gäller toppfart så är det bättre att lägga slantgarna på ett racekåpglas (lite högre än original), träna bort fläsket på gym och köpa t.ex. tajtare regnställ eller överdragsjacka, samt polera upp lacken och vika in backspeglarna.
 

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -07
En massa svar.

Oj vilket liv det blev:va O tack alla ni som har synpunkter:tummenupp.

Till saken.

-Blir det bara 3-4 HK så finns det ingen anledning till åtgärd.

-Jag tänker mycket på miljön.............tänker ofta också på att måla om huset....vilket ju sällan blir av...........förrän det är försent!:confused:

Jag kommer nu att fortsätta köra miljövänligt med katalysatorn i, 15-20 bandagar per år, runt, runt, runt, runt...........
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Jag hade slipon och en rensad katalysator...
Utan att mappa den så blev jag av med den konstiga dippen en r1 har vid ca 6000rpm.(vridet)
ca 10Nm mera mellan 6-8000rpm det tackar jag för.
När jag mappade den så blev där en markant ökning tillsammans med längre trattar.:yoparty
Värmen blev inte bättre tyvärr.

Numera kör jag med helsystem och powercommander och det gav lite till.
Vill du ha bättre vrid så sätt in racing factory trattar .
Markant förbättring mellan 5-9000rpm.
Helsystem=2hk till....inte lönt! men jag fick mitt.gratis!:yoparty :D :yoparty
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Man borde föra diskussion med ett läderfucko om att han skall lägga på katalysator på sin HD.

Sporthojjar är så mycket renare än allt annat skit som kör omkring på våra vägar (t.ex. jävla 60-80-tals Americans) som sku kunna lägga på sina katter, som int finns. Var man byter ut katten till rör om det känns bra. Fördelar/nackdelar har ju redan diskuterats.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Du bör inte ta bort ventil och kat om du kör allround. Du förlorar mellanregister och en del i botten vid borttagande.

En KAT alstrar mer värme än ett y rör, så du blir visst av med lite av värmen vid ett byte....
En kat bromsar upp dina avgaser och det gör att värmen byggs upp på ett helt annat sätt än ett rakt flöde till dämparna. Men som det var sagt om bara värmen är problemet så kan man ju linda skiten.....
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
slutsats:
varenda pucko vet att ett s.k slip-on eller borttagning av kat ifall du har separat inte ger mer æn några FÅ hæstar, dessutom måste du mappa om hojen før att den skall gå med rætt blandning. INTE VÆRT!

Helsystema och om mappning ær en annan femma dock! men inte fan får du några 30 extra hk som de flesta verkar vilja tro!
"Jo men jag har hørt att....."
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top