Ta bort lambda

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Hojen ska mappas och då kommer lambda funktion programmeras bort.

Kan jag bara låta o2-sensorn sitta kvar i som den gör i avgassystem och kabelhärva? Jag kommer ju inte ha någon användning för den så gör inget om den går sönder.

Jag kommer ju ändå behöva ha den sitta för syns skull vid besiktning.

Hojen i fråga är en z900 2017

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan bara låta den sitta kvar.
Men dra ut anslutningskontakten och sätt in en O2-eliminator där anslutningskontakten satt.
Ja så var det i varje fall till en PC III. O2-eliminatorn skyddar mot "O2-larm".
O-2-eliminatorn består av kontakt med motstånd som lurar ECU att allt är som det ska.
https://www.qwant.com/?q=O2-eliminator&t=web

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Du kan bara låta den sitta kvar.
Men dra ut anslutningskontakten och sätt in en O2-eliminator där anslutningskontakten satt.
Ja så var det i varje fall till en PC III. O2-eliminatorn skyddar mot "O2-larm".
O-2-eliminatorn består av kontakt med motstånd som lurar ECU att allt är som det ska.
https://www.qwant.com/?q=O2-eliminator&t=web
Mapparen (Andersson turbo) sa att en O2-eliminator inte behövs då han ändå programmerar bort den funktionen i Ecu:n.

Så då borde ju hela skiten bara kunna sitta kvar. Antar att jag måste plocka bort tanken för att komma åt kontakten till O2-sensorn.
Vore rätt skönt att bara lossa nån kåpa och plugga slangen till AIS ventilen och låta O2-sensorn vara som den är, för jag har bara ett centralgarage att stå o skruva i.

Tänkte jag ställer noob frågorna här, för jag har bombat Andersson med idiot frågor. Börjar bli skämmigt?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du behöver inte göra något. Lambda sonden funkar i alla fall inte.

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Hojen ska mappas och då kommer lambda funktion programmeras bort.

Kan jag bara låta o2-sensorn sitta kvar i som den gör i avgassystem och kabelhärva? Jag kommer ju inte ha någon användning för den så gör inget om den går sönder.

Jag kommer ju ändå behöva ha den sitta för syns skull vid besiktning.

Hojen i fråga är en z900 2017
O2 påverkar inte besiktningen. Jag fulkörde med en cbr 08 jag hade för 10 år sen, köpte ett slip on och kopplade bara ur den och fäste den med buntband under. Märkte ingen skillnad, hojen varken gick sämre, nedslag på bes eller motorn tog ej skada. Körde 4500 mil på detta sätt.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
O2 påverkar inte besiktningen. Jag fulkörde med en cbr 08 jag hade för 10 år sen, köpte ett slip on och kopplade bara ur den och fäste den med buntband under. Märkte ingen skillnad, hojen varken gick sämre, nedslag på bes eller motorn tog ej skada. Körde 4500 mil på detta sätt.
Okok, är det känsligare o besikta idag?
Med helhetsgodkännande osv så man ju egentligen inte byta till ett slipon...

Märkte du ingen skillnad alls utan O2-sensorn? Inte på låga varv/belastning?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Hojar har inga avgaskrav, dom mäter alltså inte avgaserna. Men visst, blir det en kladdig sotrand på backen efter hojen så kan dom säkert hitta något i reglementet som ger dom rätt att gnälla på det :hihi

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Hojar har inga avgaskrav, dom mäter alltså inte avgaserna. Men visst, blir det en kladdig sotrand på backen efter hojen så kan dom säkert hitta något i reglementet som ger dom rätt att gnälla på det :hihi
Så då behöver jag inte ens besikta med O2 på plats ens för syns skull??

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mapparen (Andersson turbo) sa att en O2-eliminator inte behövs då han ändå programmerar bort den funktionen i Ecu:n.

Så då borde ju hela skiten bara kunna sitta kvar. Antar att jag måste plocka bort tanken för att komma åt kontakten till O2-sensorn.
Vore rätt skönt att bara lossa nån kåpa och plugga slangen till AIS ventilen och låta O2-sensorn vara som den är, för jag har bara ett centralgarage att stå o skruva i.

Tänkte jag ställer noob frågorna här, för jag har bombat Andersson med idiot frågor. Börjar bli skämmigt?
Andersson Turbo utvecklas Framåt ! :)
När jag för några år sedan var i kontakt med Andersson Turbo för mappning så kom frågan om jag hade O2-eliminator installerat. Men jag kanske missförstod ? Han löste det redan då i ECUn ?

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Andersson Turbo utvecklas Framåt ! :)
När jag för några år sedan var i kontakt med Andersson Turbo för mappning så kom frågan om jag hade O2-eliminator installerat. Men jag kanske missförstod ? Han löste det redan då i ECUn ?
Kan vara jag som missuppfattat.
Han han bad mig blockera Pairs/AIS och ta bort lambdan innan jag lämnar hojen så att han kan lägga all tid på mappningen. Jag frågade om det va safe o bara koppla ur lambdan eller om jag borde sätta dit en lambda-eliminator och fick dom här 2 svaren när jag frågade om lambdan:

"Du kan köra med Lambdan urkopplad, men den kommer gå dåligt. Bästa är att inte köra med den urkopplad då förvärmningen på Lambda sonden inte längre är inkopplad. Koppla ur sonden och kom till mappningen så tar vi bort dem och sätter in blindpluggar. Monterar du bort sonden med blindpluggar kan du köra, men den ger felkod och går dåligt tills den är avstängd i ECU och blir mappad."

"Tyvärr kommer hojen inte gå bra på låga register innan den är mappad även om du monterar lamda -eliminator.

Det hjälper mot felkod i ECU men inte själva motorgången gången på lägre varvtal - trottelöppningar."

Jag har säkert skickat 6 mail som han proffsigt svarar på så vill inte tjata mer på han, haha.
Jag får la ta bort O2 helt o hållet.
Hoppas jag kommer åt kontakten utan att ta bort tanken...

Har Andersson Turbo mappat din hoj med?:)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Blockera Pairs/AIS: På en del hojar är det så enkelt som att luften kommer i slang från luftfilterburken
och under "luftfiltret" är ett hål i luftfilterburken där slangen suger sin filtrerade luft. En M8 skruv med tejp runt gängan ner i hålet kan ibland bli den kork som löser "Blockera Pairs/AIS".

Nej det blev så att jag fick tips om "Osten i Härryda" 25 km från Göteborg.
Så med ny olja i motorn och tanken fylld med 98 Oktan för inte riskera några knackningar när motorn verkligen pressas så körde jag till Härryda och kunde hämta den några dagar senare.
Och rycken när jag vred på gasen var borta, mjukt och fint ökar draget. Mer lättkört efter mappning.

Last edited:

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Så vitt jag kan se så är det så enkelt på min iaf. Det går en slang från luftburken ner till en magnetventil fördelar luften vidare. Det borde ju räcka att täppa till slangen från luftburken så är det klart.

Ska kolla i morgon om jag kommer åt kontakten till O2-sensorn utan att ta bort tanken med. Vore ju smidigt isf

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen

Ingen skillnad överhuvudtaget. Gick jämnt o fint på tomgången också.
Ändå jag märkte var ett önskat högre ljud :) kändes som hojen till o med gick bättre men det har nog med ljudet att göra

Folk sa att den kan gå för fett eller för snålt. Men motorn verka inte skadas efter 4500mil iaf för mig.
Det är ju ändå en smalbandslambda som sitter så den kompenserar väl inte så mkt på rör där man kan skruva in den utan man ska väl isf koppla ur och mappa om man ska göra efter boken.
Ingen felkod eller lampa lös heller inte.

Har inte vart inloggad här på år nu. Men det är för övrigt cbr på min profilbild såg jag nu haha

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...