Ni som tagit bort eller minskat svänghjulsmassan, hur kändes det efteråt? Vad för känsla blir det? Man får högre tomgång? Mer nervös och känslig gas? Frågan är om det är bra? Mer effekt till bakhjulet? Mindre motorbroms? Bra?
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
Massor av bra text...
Så att, vid en accelerationssport, som RR så finns det lite att vinna på liten svängmassa. Men det gör knappast någon sekund/varv på banan.
Frågan är om det överhuvudtaget gör någon hundradel.???
Mats
....Om motorn belastas så mycket att varvtalet inte öka, eller minskar, så spelar inte svängmassan i motor och transmision.
Men vid en varvtalsökning på 5000rpm/s går, låt säga, 5hk åt för att accelerera svänghjulet. Följdakligen blir det 5hk mindre att dra bakhjulet. (Siffrorna är bara som ett exempel. )
När väl svänghjulet har full fart, så finns energin lagrad där, som gick åt att acca upp den farten. Nu är det väl inte aktuellt på en MC. Men skulle den inte orka hålla sitt varvtal in i en uppförsbacke så har den under ett kort ögonblick några hk lagrade i svänghjulet att ta tillvara.
Mats
Om det är lättare att accelerera upp ett lättare svänghjul borde det inte då gå åt lite mer effekt av motorn för att hålla ett givet varvtal, eller har jag bara otur när jag tänker
borde det inte då gå åt lite mer effekt av motorn för att hålla ett givet varvtal, eller har jag bara otur när jag tänker
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
Bytte på Duccen från original 2100g till ett i alu på runt 650g.
Blev en helt ny maskin, pigg som en mört i responsen.
edit:men när den var riktigt varm, hände det att startmotorn inte orkade dra den förbi kompläge utan backade då och då.
Att den svarar bättre på gas är inte bara positivt. Jag har lättat den roterande massan i min maskin ganska mycket och jag upplever att den blir svårare att rulla på mjukt med från avslag till påslag. Nu är ni sällan och kör på halt underlag men den blir mer svårkörd destå halare det blir.
Det där med att hamna i en highsider tycker jag känns mer påtagligt också
Sen äre väl bara avväga vad som passar en själv Jag är ganska kluven men sitter man på prylar för massor med pengar så känns det lite surt att gå tillbaka till standard, så det är nog det som väger över för min del
Själv är jag ju ingen banåkare, men som ingenjör tycker jag att det på fåcylindiga hojar även borde vara lättare att få släpp ut ur böjarna med lättare svänghjul. Varje kolvslag blir ju giftigare mot fästet när det lättare svänghjulet inte sprider ut vridmomentspeaken från varje tändning lika mycket över tid som ett tyngre hjul
Lagom är nog bäst.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |