Ta bort svänghjulet? Hur blir hojen?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ni som tagit bort eller minskat svänghjulsmassan, hur kändes det efteråt? Vad för känsla blir det? Man får högre tomgång? Mer nervös och känslig gas? Frågan är om det är bra? Mer effekt till bakhjulet? Mindre motorbroms? Bra?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Om du menar en v-twin så får du i vissa fall höja tomgången för att motorn ska gå jämt och ordentligt och för att slippa att få tjuvstopp vid start eller precis när man ska varvar upp från tomgång. Det beror iof på hur välbalanserad motorn är från början.
Motorn varvar upp fortare.
Motorbromsen ökar, minska inte.
Om det skulle ge mer effekt till bakhjulet vågar jag inte säga, men motoreffekten borde vara den samma, så personligen tror jag inte det, men ett rappare gassvar blir det i alla fall iom att ett visst tröghetsmoment försvinner.
Motorn kan upplevas som lite nervösare, ryckigare, vid långsam körning på höga växlar. men det är inget problem på bana.
En klar fördel är iaf att man får bantat hojen med några hekto, gram eller kilo, beroende på hur mycket som går att ta väck. Och det är bra!:)
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hej!

Grovt sett kan man väl säga;
liten svänghjulsmassa = rapp gasrespons, mera ojämn gång, risk för tjuvstopp...
Stor svänghjulsmassa = mera roterande massa, mindre risk för tjuvstopp..

Någon annan kunnigare än mig här på SH får avgöra om man vinner nåt på att lätta ett svänghjul på en (modern) hojmotor:confused:, jag ställer mig tveksam till det!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.



Det ökar inte effekten i motorn under förutsättning att det varit korrekt balanserat, men den mindre massan gör att accelerationen blir snabbare. I de flesta fallen mätbart dvs kanske en halvsekund från 30-200km/h
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.

Motorn i sig producerar inte mer effekt, men det blir mer effekt över till bakhjulet.

Om motorn belastas så mycket att varvtalet inte öka, eller minskar, så spelar inte svängmassan i motor och transmision.
Men vid en varvtalsökning på 5000rpm/s går, låt säga, 5hk åt för att accelerera svänghjulet. Följdakligen blir det 5hk mindre att dra bakhjulet. (Siffrorna är bara som ett exempel. :arsele)
När väl svänghjulet har full fart, så finns energin lagrad där, som gick åt att acca upp den farten. Nu är det väl inte aktuellt på en MC. Men skulle den inte orka hålla sitt varvtal in i en uppförsbacke så har den under ett kort ögonblick några hk lagrade i svänghjulet att ta tillvara.

Så att, vid en accelerationssport, som RR så finns det lite att vinna på liten svängmassa. Men det gör knappast någon sekund/varv på banan.
Frågan är om det överhuvudtaget gör någon hundradel.???

Mats
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Massor av bra text...

Så att, vid en accelerationssport, som RR så finns det lite att vinna på liten svängmassa. Men det gör knappast någon sekund/varv på banan.
Frågan är om det överhuvudtaget gör någon hundradel.???

Mats

Det är den centrala frågan, jag har inte mätt men 200g(siffra ur luften) ökad roterande vikt några cm från centrum är jag tveksam till om det spelar roll i verkligheten. Det är inte helt ovanligt att kittsvänghjul är lättade i vikt men designade för bibehållen/ökad inertia.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
....Om motorn belastas så mycket att varvtalet inte öka, eller minskar, så spelar inte svängmassan i motor och transmision.
Men vid en varvtalsökning på 5000rpm/s går, låt säga, 5hk åt för att accelerera svänghjulet. Följdakligen blir det 5hk mindre att dra bakhjulet. (Siffrorna är bara som ett exempel. :arsele)
När väl svänghjulet har full fart, så finns energin lagrad där, som gick åt att acca upp den farten. Nu är det väl inte aktuellt på en MC. Men skulle den inte orka hålla sitt varvtal in i en uppförsbacke så har den under ett kort ögonblick några hk lagrade i svänghjulet att ta tillvara.

Mats

Om det är lättare att accelerera upp ett lättare svänghjul borde det inte då gå åt lite mer effekt av motorn för att hålla ett givet varvtal, eller har jag bara otur när jag tänker :va
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
:DDetta påminner om när man var ung & trimmade volvo 240:in...:D
 

sportbike

Guest
Bytte på Duccen från original 2100g till ett i alu på runt 650g.
Blev en helt ny maskin, pigg som en mört i responsen.

edit:men när den var riktigt varm, hände det att startmotorn inte orkade dra den förbi kompläge utan backade då och då.
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
I stora drag kan man väl säga att du får lite mer av dom angivna hästarna som redan finns där.

Istället för att dom ska kicka igång gyron.

Typ.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man kan nog tjäna en halv sekund/varv.
Och förlora en sekund/varv pga svårkörd motor..
En motorcykelmotor är ju redan från början byggd för ett "sportigt" uppträdande.
På bilmotorer (vedbodtrimmade volvosar) så gör ett lättat svänghjul mycket för karraktären.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag har bytt från 2kg svänghjul till 250gram.... bara bättre.... rappare gas ger någon hk på bakhjulet i bänken,mycket mer lättsvängd... finns en anledning varför alla racehojar kör med skitliten generator och svänghjul:tummenupp

Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.

Boris gör du reklam för traktorpulling eller:D Såklart det ger mer effekt, den enda nackdelen är nervösare gång vid kökörning.... :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bytte på Duccen från original 2100g till ett i alu på runt 650g.
Blev en helt ny maskin, pigg som en mört i responsen.

edit:men när den var riktigt varm, hände det att startmotorn inte orkade dra den förbi kompläge utan backade då och då.

Misstänkte att du hade lättat svänghjul, den var ju sjukt rapp i gassvaret minns jag när vi körde i somras!
Mina fördomar om de tvåventilade luftkylda duccarna kom på skam :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att den svarar bättre på gas är inte bara positivt. Jag har lättat den roterande massan i min maskin ganska mycket och jag upplever att den blir svårare att rulla på mjukt med från avslag till påslag. Nu är ni sällan och kör på halt underlag men den blir mer svårkörd destå halare det blir.

Det där med att hamna i en highsider tycker jag känns mer påtagligt också

Sen äre väl bara avväga vad som passar en själv :) Jag är ganska kluven men sitter man på prylar för massor med pengar så känns det lite surt att gå tillbaka till standard, så det är nog det som väger över för min del :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att den svarar bättre på gas är inte bara positivt. Jag har lättat den roterande massan i min maskin ganska mycket och jag upplever att den blir svårare att rulla på mjukt med från avslag till påslag. Nu är ni sällan och kör på halt underlag men den blir mer svårkörd destå halare det blir.

Det där med att hamna i en highsider tycker jag känns mer påtagligt också

Sen äre väl bara avväga vad som passar en själv :) Jag är ganska kluven men sitter man på prylar för massor med pengar så känns det lite surt att gå tillbaka till standard, så det är nog det som väger över för min del :p

Själv är jag ju ingen banåkare, men som ingenjör tycker jag att det på fåcylindiga hojar även borde vara lättare att få släpp ut ur böjarna med lättare svänghjul. Varje kolvslag blir ju giftigare mot fästet när det lättare svänghjulet inte sprider ut vridmomentspeaken från varje tändning lika mycket över tid som ett tyngre hjul :va

Lagom är nog bäst.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Själv är jag ju ingen banåkare, men som ingenjör tycker jag att det på fåcylindiga hojar även borde vara lättare att få släpp ut ur böjarna med lättare svänghjul. Varje kolvslag blir ju giftigare mot fästet när det lättare svänghjulet inte sprider ut vridmomentspeaken från varje tändning lika mycket över tid som ett tyngre hjul :va

Lagom är nog bäst.

Det är tvärtom, på radfyror hinner däcket aldrig återhämta sig, vilket genererar sämre grepp, då ett däck tål höga pulsbelastningar utan att släppa, en 2-cyl v-motor har offtast rätt tung vev med långt slag, så all lättning av svängmassa gör hojen mer lätt svängd.... det är nog ingen som skulle påstå att tyngre hjul är bättre även fast effektet av tunga hjul blir liknande:)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top