Ta bort svänghjulet? Hur blir hojen?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Den där länken till Motorcycle daily säger att färre puler (eller tätare) ger bättre grepp, ifall det var oklart hos någon

Om anledningarna till att byta till big bang från screamer bara var att få en hanterbar effekt så hade man lika gärna bara kunnat trimma mindre? Varför göra en motor mer opålitlig ifall det inte finns andra fördelar med det?

Ja HVA 400WR var ju legendarisk, ett riktigt kindergarten-ägg, nästan lika björnstark i botten som en 500:a men varvade nästan som dåvarande 250 på växlarna. Liknande väsen som föregångaren HVA 390.

I frågan om grepp kontra olika svängmassor på en given motorcykel så skulle ju det lätt kunna testas på under kontrollerade former i bromsbänk om tex en MC-tidning skulle intressera sig för frågan. Bara att ta tex en Ducati där det finns olika svänghjul att köpa och sedan prova

När man pratar CR500 så kan jag inte undvika att ta upp en hoj som verkligen borde förtjäna det rykte som 500'n har... KTM 380 SXS. Det är mig det brutalaste jag kört, en hoj med en karaktär som en 80-tals 125a fast med mer effekt än en CR500. Av, på, av, på, av, på :D Det var riktigt manliga män som körde dem där i VM helt klart. :Bugar
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Ja HVA 400WR var ju legendarisk, ett riktigt kindergarten-ägg, nästan lika björnstark i botten som en 500:a men varvade nästan som dåvarande 250 på växlarna. Liknande väsen som föregångaren HVA 390.

I frågan om grepp kontra olika svängmassor på en given motorcykel så skulle ju det lätt kunna testas på under kontrollerade former i bromsbänk om tex en MC-tidning skulle intressera sig för frågan. Bara att ta tex en Ducati där det finns olika svänghjul att köpa och sedan prova

Det behöver du ingen bänk för att testa...... tyngre svänghjul ger långsamare uppvarvning.... vilket är samma sak som att bakhjulet får mindre effekt/bättre grepp...... trimma motorn och lättare svänghjul ger liknande känsla..... det blir viktigare med gaskontroll helt enkelt.... dom som tycker det är bättre med tungt svänghjul skulle kunna gå ner i effekt då det också ger mer grepp....... när jag kört radfyra så släpper det snabbare och är svårare att köra med ett litet kontrolerat ställ.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det behöver du ingen bänk för att testa...... tyngre svänghjul ger långsamare uppvarvning.... vilket är samma sak som att bakhjulet får mindre effekt/bättre grepp...... trimma motorn och lättare svänghjul ger liknande känsla..... det blir viktigare med gaskontroll helt enkelt.... dom som tycker det är bättre med tungt svänghjul skulle kunna gå ner i effekt då det också ger mer grepp....... när jag kört radfyra så släpper det snabbare och är svårare att köra med ett litet kontrolerat ställ.

Nu är jag akademiker :D

Dessutom är det så att ett tyngre svänghul även minskar amplituden från varje tändpuls, vridmomentpulsens kurva blir lägre men mer utdragen.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Nu är jag akademiker :D

Dessutom är det så att ett tyngre svänghul även minskar amplituden från varje tändpuls, vridmomentpulsens kurva blir lägre men mer utdragen.

fritt översatt "ett tungt svänghjul kastrerar din fina v-twin och gör att den går som en tråkig rad-4a" men det är ju det jag försökt förmedla hela tiden:D
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Den där länken till Motorcycle daily säger att färre puler (eller tätare) ger bättre grepp, ifall det var oklart hos någon

Om anledningarna till att byta till big bang från screamer bara var att få en hanterbar effekt så hade man lika gärna bara kunnat trimma mindre? Varför göra en motor mer opålitlig ifall det inte finns andra fördelar med det?



När man pratar CR500 så kan jag inte undvika att ta upp en hoj som verkligen borde förtjäna det rykte som 500'n har... KTM 380 SXS. Det är mig det brutalaste jag kört, en hoj med en karaktär som en 80-tals 125a fast med mer effekt än en CR500. Av, på, av, på, av, på :D Det var riktigt manliga män som körde dem där i VM helt klart. :Bugar
varför inte trimma mindre? jo du behöver effekten när du lämnat kurvan.

Sen angående brutala hojar vill jag minnas Maico 490 som det brutalaste. Såg en atikel att de är "på gång" igen, med en redig 700 ccm på topp:tummenupp
http://www.racelife.se/2010/02/maico-mer-dod-an-levande/
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag ställer mig också frågan om det egentligen var tändföljden i sig som gav fäste, eller om det var en följd av motorn gick lugnare.
2-t, 4 cylindrar, 12000rpm -> 800 pulser i sekunden!

En 2t-cylinder med hög avgasduration ger absolut största delen av kraften inom en 90°-period. En 4 cyl 2-t bigbang ger alltså kraft ca 50% av tiden, och motsvarande screamer ca 100% av tiden.

Som bigbang ger ditt exempel 400 pulser per sekund. Säg att hastigheten är 40 m/s, då blir det en puls var 10:e cm. Kanske är det möjligt för däcket att återfå fästet under de ca 5cm som är mellan pulserna? Som screamer blir pulserna tätare och svagare. Eftersom att pulserna överlappar varandra sker ingen återhämtning. Men jag är som sagt skeptisk. Hjulet borde ha så högt tröghetsmoment att det inte hinner återfå greppet under bara 5cm.

Man ju ställa frågan varför ett toppteam i GP som Ducati väljer att gå över till bigbang år 2010? Samma år begränsas antalet motorer till endast 6 stycken över hela säsongen. Bigbang borde sätta större påfrestningar på de allra flesta motorkomponenter, alltså borde det inte vara förstavalet när man söker lång livslängd på motorn.

Ducati har haft problemet att endast en förare kan sätta konkurrenskraftiga tider på deras hoj. Samma förare sägs ha extra bra trottelkontroll. Då tycker jag det verkar rimligt att Ducati försöker få hojen mer lättkörd för flertalet förare, vilket skulle kunna vara förklaringen till att de valt bigbang nu. Det verkar även gett resultat - fabriksteamets andreförare satte under senaste testet tider som var betydlig mer konkurrenskraftiga än han lyckats med på kval under hela förra säsongen.

Vad det beror på att bigbang går snabbare ser jag fortfarande som oklart, men att det faktiskt går snabbare verkar tveklöst. Kanske beror det, som några varit inne på, mest på att föraren tidigare känner att bakhjulet sladdar.
 
Last edited:

David.aprilia

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Mantorp
Hoj
Aprilia Factory 04
Jag har en factory 04, med mycket högt komp, en av dom första saker jag gjorde var att ta bort tyngden från svänghjulet. den sitter på baksidan bultad. så ersätt tyngden med muttrar annars har Du ingen drivning från startmotorn. Du har tagit bort mer än 0,5 kg och kan sätta tillbaka den när Du vill. Jag har aldrig haft tjuvstopp och min är lättkörd.
David
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jag har en factory 04, med mycket högt komp, en av dom första saker jag gjorde var att ta bort tyngden från svänghjulet. den sitter på baksidan bultad. så ersätt tyngden med muttrar annars har Du ingen drivning från startmotorn. Du har tagit bort mer än 0,5 kg och kan sätta tillbaka den när Du vill. Jag har aldrig haft tjuvstopp och min är lättkörd.
David

Jag har för sökt att få loss mitt svänghjul med avdragare men inte lyckats. För jag kan inte hålla i mot när jag drar avdragaren. Har set på AF1 hur en gör men det går inte. Har du något tipps?
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jag har för sökt att få loss mitt svänghjul med avdragare men inte lyckats. För jag kan inte hålla i mot när jag drar avdragaren. Har set på AF1 hur en gör men det går inte. Har du något tipps?

Jag värmde svänghjulet med varmluftspistol i ca 15-20min (jag var för feg för att ta till gasen)

Sen var det bara att ställa sig på bakbromsen (med växel i) och dra för kung och fosterland.

Detta förutsätter förståss att motorn är monterad i ramen.

Det sitter extremt hårt så det gäller att man har en ordentlig avdragare, jag använde aprilias orginalverktyg.

Det bör ju gå men en stor mutterknackare också men jag vet inte om "slagen" kan skada motorn på något sätt

För övrigt så vägde min svänghjulsvikt exakt 1007g
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jo jag värmde och stog på bromsen men jag tyckte det flexade hela tiden så man fik inget ricktigt spän när man drar. Använder ochså aprilias avdragare
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jo jag värmde och stog på bromsen men jag tyckte det flexade hela tiden så man fik inget ricktigt spän när man drar. Använder ochså aprilias avdragare

Mitt svänghjul släppte precis när jag trodde att gängorna skulle ge sig. Jag använde ett krafthandtag som var ca 50cm långt och fick ta i väldigt mycket.

Snåla inte med värmen ,det krävs för att loctiten ska släppa
Aprilia rekomenderar att värma med varmluftspistol men många använder gas.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har funderat lite på det här med pulser och grepp när det gäller kolvmotor vs elmotor... Om man kikar på de elhojar som finns idag (och som det är lite klös i) så har de smala däck. Är det någon speciell poäng med det eller bara snålhet?

Nån som har erfarenhet av hur en elmotor håller grepp jämfört med en kolvmotor? Det borde väl kunna säga om screamer och big bang spelar någon roll i det avseendet

Personligen tycker jag att det BLIR enklare att känna om det släppt eller inte med bigbang (eller få cylindrar), men att det blir svårare när det väl släppt att kontrollera det. Det tycker jag säger emot att man byter till big bang för att göra cyklarna mer lättkörda, om det inte är för att man får mindre effekt med big bang som de menar att det är lättare.

varför inte trimma mindre? jo du behöver effekten när du lämnat kurvan.

Sen angående brutala hojar vill jag minnas Maico 490 som det brutalaste. Såg en atikel att de är "på gång" igen, med en redig 700 ccm på topp:tummenupp
http://www.racelife.se/2010/02/maico-mer-dod-an-levande/

När du gör big bang av en sceamer motor så tappar den effekt och som jag tolkar en del kommentarer här så skulle det vara därför som den blir mer lättkörd (eftersom karaktären blir bättre)

Så därför är frågan, varför inte bara trimma ner då?
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag har funderat lite på det här med pulser och grepp när det gäller kolvmotor vs elmotor... Om man kikar på de elhojar som finns idag (och som det är lite klös i) så har de smala däck. Är det någon speciell poäng med det eller bara snålhet?

Nån som har erfarenhet av hur en elmotor håller grepp jämfört med en kolvmotor? Det borde väl kunna säga om screamer och big bang spelar någon roll i det avseendet

Personligen tycker jag att det BLIR enklare att känna om det släppt eller inte med bigbang (eller få cylindrar), men att det blir svårare när det väl släppt att kontrollera det. Det tycker jag säger emot att man byter till big bang för att göra cyklarna mer lättkörda, om det inte är för att man får mindre effekt med big bang som de menar att det är lättare.



När du gör big bang av en sceamer motor så tappar den effekt och som jag tolkar en del kommentarer här så skulle det vara därför som den blir mer lättkörd (eftersom karaktären blir bättre)

Så därför är frågan, varför inte bara trimma ner då?

läs den sida jag länkade till tidigare i tråden. Där finns en hyfsad förklaring. Annars googla! Det finns massor skrivet i frågan :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
läs den sida jag länkade till tidigare i tråden. Där finns en hyfsad förklaring. Annars googla! Det finns massor skrivet i frågan :tummenupp

Vi har grejat med att köra big-bang konfiguration så jag har lite koll på det där, vad jag menar är...

Läser man den där texten så säger den:
1. Färre pulser = bättre grepp
2. Big bang = lägre effekt
3. big bang = större krafter i motorn = håller sämre

Läser man den här tråden så som jag förstår det tvekar en del på att man verkligen får bättre grepp

Det som då blir kvar är att man får lägre effekt jämfört med om man kör screamer, ja och sämre hållbarhet. Vad skulle då poängen vara jämfört med att bara sänka effekten på en screamer?

Själv är jag ganska säker på att man vinner grepp på färre stötar (dvs bigbangkonf) men man kan ju alltid ha fel, så jag är nyfiken att höra vad andra tänker om det :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om vi nu ska gå tillbaka till svänghjulsvikten.
OM vi nu har ett lite tyngre svänghjul. SÅ betyder det att uppvarvningen går trögare på lägre växlar, men på grund av utväxlingen så bromsar inte svänghjulet lika mycket på högväxel.

På lägsta växel är varvtalsökningen kanske 5000rpm/s medans på högsta växel är varvtalsökningen, låt säga, 1000rpm.

Alltså förlorar man bara bakhjulseffekt på låga växlar med tungt svänghjul.
Har jag otur när jag tänker, eller?

Mats
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Om vi nu ska gå tillbaka till svänghjulsvikten.
OM vi nu har ett lite tyngre svänghjul. SÅ betyder det att uppvarvningen går trögare på lägre växlar, men på grund av utväxlingen så bromsar inte svänghjulet lika mycket på högväxel.

På lägsta växel är varvtalsökningen kanske 5000rpm/s medans på högsta växel är varvtalsökningen, låt säga, 1000rpm.

Alltså förlorar man bara bakhjulseffekt på låga växlar med tungt svänghjul.
Har jag otur när jag tänker, eller?

Mats

Nej det stämmer bra.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Se till att gora ett test pa RSV:n nar tid finnes i sommar, och fa ett definitivt svar pa exakt HUR den blev annorlunda. Ett pass MED svanghjulet, och ett pass direkt darefter utan.

Sen far du rapportera resultatet och satta punkt for den teoretiska diskussionen :)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
jag har redan testat.... ja den fräser och lever rövare i depån men det beror också på att den gör 155 på ettan(kitlåda), men klart sämre, allt annat bättre, tänk på att det är rätt stor massa på alla delar på en v-twin då det behövs stöddiga motvikterför att balancera ut motorn, 50% av kolv, och vev med kompensation för det kortare avståndet motvikt vevcentrum. så med lite varv så lider den inte av lite massa.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Eurosports kommentatorer talade om Big Bang-motorn under kvalet till Qatar.
http://hem.passagen.se/bearing/ljud/bigBangEngine_Eurosport.mp3

De nämner en rapport i ämnet, skriven av en Fujisawa (?). Skulle vara intressant att läsa den. Hittar den inte med google.

Big Bang motorn ska ha en mer linjär koppling mellan gasutslag och vridmoment, säger dom.

Furusawa. Finns en artikel om den rapporten, skriven av Julian Ryder, på superbikeplanet:
http://www.superbikeplanet.com/2007/Dec/071217b.htm
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top