Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Den där länken till Motorcycle daily säger att färre puler (eller tätare) ger bättre grepp, ifall det var oklart hos någon
Om anledningarna till att byta till big bang från screamer bara var att få en hanterbar effekt så hade man lika gärna bara kunnat trimma mindre? Varför göra en motor mer opålitlig ifall det inte finns andra fördelar med det?
När man pratar CR500 så kan jag inte undvika att ta upp en hoj som verkligen borde förtjäna det rykte som 500'n har... KTM 380 SXS. Det är mig det brutalaste jag kört, en hoj med en karaktär som en 80-tals 125a fast med mer effekt än en CR500. Av, på, av, på, av, på Det var riktigt manliga män som körde dem där i VM helt klart.
Om anledningarna till att byta till big bang från screamer bara var att få en hanterbar effekt så hade man lika gärna bara kunnat trimma mindre? Varför göra en motor mer opålitlig ifall det inte finns andra fördelar med det?
Ja HVA 400WR var ju legendarisk, ett riktigt kindergarten-ägg, nästan lika björnstark i botten som en 500:a men varvade nästan som dåvarande 250 på växlarna. Liknande väsen som föregångaren HVA 390.
I frågan om grepp kontra olika svängmassor på en given motorcykel så skulle ju det lätt kunna testas på under kontrollerade former i bromsbänk om tex en MC-tidning skulle intressera sig för frågan. Bara att ta tex en Ducati där det finns olika svänghjul att köpa och sedan prova
När man pratar CR500 så kan jag inte undvika att ta upp en hoj som verkligen borde förtjäna det rykte som 500'n har... KTM 380 SXS. Det är mig det brutalaste jag kört, en hoj med en karaktär som en 80-tals 125a fast med mer effekt än en CR500. Av, på, av, på, av, på Det var riktigt manliga män som körde dem där i VM helt klart.