Ett tag sen..körde jag en rätt fin Porsche i 2 års tid. Den var leasad. Ägde inte en skruv på den he he. Jag måste säga att den var MYCKET roligare, coolare och snabbare än bekantas svettiga Volvo kombis, SAAB och annat trist trots att de köpt sina lik kontant. Det är kvalificerat trams att en leksak skulle vara roligare för att man gnetat ihop till den och betalat den kontant. Det är ofta folk kör omkring på en bajshög och på något sätt försöker göra det bättre genom att understryka att den är minsann betalad med ihopgnetade pengar...likväl är det en bajshög så hur kul är det ? Är lånebelastningen försumbar eller hyggligt liten i förhållande till vad man drar in tänker man inte ett skit på den. Den går iväg precis på samma sätt som bolån eller hyra varje månad...eller underhåll för barnen. Så enkelt är det.
Har man ett ok jobb, drar in ok med pengar, inte har feta huslån och några Volvo lån att sköta och annat man inte tycker är viktigt finns det GOTT om marginal och kan lätt bära en belastning för en bra hoj.. service, försäkringar osv utan att göra avkall på speciellt mycket. Allt handlar som någon nämnde om cash flow. Se räntan på lånet som premie för att flytta framtidens konsumption till idag..eller varför inte hyra för MC´n.
Har man ett kasst jobb med dåligt betalt...då blir det svårt att köra en fin hoj ..oavsett om man försöker gneta ihop till den eller låna till den. Det är alltså viktigt att rätta munnen efter matsäcken. Visst kommer amorteringar och räntan hänga över en, men detsamma gäller när man sparar.
Man måste avstå varje månad från ett antal tusenlappar i vilket fall. Det är pengar som man inte kan lägga på något annat oavsett om man sparar de för hoj eller om man amorterar ett låna medan man använder hojen.
At the end of the day..det är inte liv och död. Det är bara pengar. Så ser iaf jag på saken.