Ta ett lån för MC-köp.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Verkar nästan som alla som köper sin mc kontant:confused:

Jag tror de flesta köper via lån, i varje fall om man får tro min handlare.
Man belånar huset, lånar förmånligt via sin bank och säger att man inte har lån på hojen.

Själv har jag lån på alla fordon (bil,båt ,mc) med motivet att alternativet är att undgå ett sparande som givit mellan 5-10% avkastning.
Jag har en fast lön och tillhör den procenten som tjänar bra.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Vill du ha hojjen så köp den. Det är inte så farligt att ta ett lån till en leksak. man kan amortera av den fort om man vill. Om nu alla skulle spara till det man vill ha så hade vi haft en väldigt gammal fordonspark i landet. Man behöver inte en ny bil heller.

Hur många är det som inte köper en ny mobiltelefon genom att förlänga abonemanget utan att betala för telefonen direkt?

Huslån är acceptabelt att ta lån på men sen ska det inte amorteras utan man "hyr" bara huset. Många tänker idag att det är ingen ide att amortera då jag inte kan betala av det ändå. Det kostar för mycket och det ska tas lån för att kunna åka på semester.

Självklart är det bättre att vara skuldfri.

Alla har börjat med lån någon gång till något roligt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tar man lån för att köpa hoj så skall man först och gjort en kalkyl så man vet om vad det kommer kosta under tiden man har lånet.
Sen bör man även amortera så pass så att lånet alltid understiger hojvärdet, jävligt jobbigt om man måste sälja hojen och sen fortfarande ha lån på hojen man inte längre har.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Grejen är ju att går de efter den tidigare deklarationen fortfarande så riskerar jag att få avslag på ansökan, och vill ju inte samla på mig onödiga kreditupplysningar. Men får väl ringa banken och kolla.

När jag sa till min bank att det senaste året har jag haft mycket bättre och regelbunden inkomst, som dock inte syns i deklarationen ännu, så gick banktanten in på mitt lönekonto och såg att, och hur mycket, lön det kommit in senaste året och var därmed nöjd. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man lever här och nu. Hur angenämt är det med en bunt sparade pengar på kontot om du dör plötsligt.
Isf skulle man ju alltid bränna alla pengar, alltid leva som om det var en sista dag och aldrig tänka på konsekvenserna av något. Det verkar lite smådumt. Fast vänta nu, är det inte så SH-bibeln säger att man ska göra? :va

Hur många är det som inte köper en ny mobiltelefon genom att förlänga abonemanget utan att betala för telefonen direkt?
Jag spanar på en ny mobil, och självklart jämförde jag olika alternativ. Eftersom jag behöver ett abonemang, och inte har några problem med att binda mig i 2 år, eftersom jag iaf kan byta abonemang hos operatören, så var det ett alternativ. Billigaste kontantpriset på mobilen var 5000kr, 6500 kontant hos operatören, men tog jag den via abonemanget så hade den kostat 2880kr på två år! Men visst, ett tag var det tvärs om!

IMF tycker att vi lånar för mycket i Sverige iaf: http://www.dn.se/ekonomi/imf-vill-se-amorteringskrav Och då gäller det mestadels bostadslån, som är dom mest fördelaktiga lån man kan ha.

Kneedrag

Guest
Isf skulle man ju alltid bränna alla pengar, alltid leva som om det var en sista dag och aldrig tänka på konsekvenserna av något. Det verkar lite smådumt. Fast vänta nu, är det inte så SH-bibeln säger att man ska göra? :va

.

Jag menar inte att man ska bränna alla pengar och leva lyxfällan liv. Men om man har några lån på saker man värderar högt och älskar. Så tycker jag inte att man ska dumförklara den personen för det.
Vad som väderas högt av någon och är mycket värt för den personen behöver inte vara så för dig!
Alla är olika och har väl sin rätt a prioritera olika eller?! Låt det vara så.

Eller det är den vanliga sh-andan att bara anse att ens eget vis är det som är bäst och de andra som inte gör som du gör är korkade, som tar lån till hojen ?!

Man kan ju omöjligt veta anledningen till att folk lånar till hojen. Det kan vara allt möjligt. Man kan ha drabbats av sjukdom och vill köra värsta hojen så länge det går. Eller planer för framtiden köra 2-3 år med värstinghojen , sälja av den sen plugga eller skaffa familj.
En del ångrar sina lån , andra tycker det funkar bra när de får göra det de brinner för utan att vänta tills man är 40 år.

som sagt låt folk få prioritera vad de tycker är mycket värt för att förgylla deras liv. Utan att dumförklarar dem.

Kneedrag

Guest

Jag spanar på en ny mobil, och självklart jämförde jag olika alternativ. Eftersom jag behöver ett abonemang, och inte har några problem med att binda mig i 2 år, eftersom jag iaf kan byta abonemang hos operatören, så var det ett alternativ. Billigaste kontantpriset på mobilen var 5000kr, 6500 kontant hos operatören, men tog jag den via abonemanget så hade den kostat 2880kr på två år! Men visst, ett tag var det tvärs om!

IMF tycker att vi lånar för mycket i Sverige iaf: http://www.dn.se/ekonomi/imf-vill-se-amorteringskrav Och då gäller det mestadels bostadslån, som är dom mest fördelaktiga lån man kan ha.

Jag bara väntar på att bostadsbubblan spricker. Men det lär dröja så länge vi har den politik som vi har.
Invandring +100 000 personer per år. För få bostäder som byggs. = Brist på bostäder. Bostadspriser som bara kommer att stiga och stiga så länge det är brist på bostäder.
Framtiden blir intressant:gnissla:crash

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
Någon klok har sagt: "Det få gånger pengar kan köpa dig lycka. När det går ska du inte hålla tillbaka"

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Fattar inte varför man inte ska ta ett lån om man har råd med det?
Varför köpa en sunkig hoj för 25 papp och bli missnöjd istället för att köpa nyare för 80 typ.
Folk betalar friskt 30tusen för en meningslös semester eller en BR för 2,5 mille.

Låna med instats så du kan få igen pengarna när du säljer.

Var och en får väl avgöra vad man prioriterar i livet ?
Nudlar eller sunkig hoj :kär

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Min filosofi är: riskera inte något du inte har råd att förlora.

Dvs köp gärna på lån eller avbetalning men se då för FAAN till att försäkra hojjäveln också.

Surt att köpa goa sporthojen man alltid drömt om, leva loppan i början av sommaren, inte ha råd med helförsäkringen framåt slutet av juli och därför gör ett skenägarbyte för att få ner det till trafikförsäkring, bara för att sedan smälla i början av augusti och inte få ut ett skit.

Skönt med ett fett lån hela vintern för något man inte kommer få leka med nästa sommar.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Klart man kan låna till en hoj!
Om det inte gjordes så skulle det knappast säljas några nya hojar och handlarna skulle dö ut inom en snar framtid.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag finansierade en Ducce hypermotard(inkl. drift med service, försäkringar, drivmedel) på två år enbart med helgarbete varannan helg, kör hårt, klart du ska ha en hoj, man lever bara en gång :D

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Jag köpte min första hoj i maj 2011, för 35k kontant samt lås för 2500 SEK. Tappade den efter 1,5 månad och fick köpa nya backspeglar, kåpor, fotpinne och blinkers för ytterligare 5k. Sålde den i slutat av Augusti 2011 för knappt 20k.

Vad tyckte jag om tappet på 20k? Ingen resa i världen en vecka eller två, för 20k, hade varit lika rolig, spännande och givande som MC i 4 månader.

Jag tycker kort och gott att vill du ha en speciell MC, köp den. Om det så är på lån. Tappet i värde eller räntan du behöver betala av är ointressant när du susar fram på landsvägarna med ett leende som går upp till öronen.

Jag måste köpa en ny motorcykel. Asap.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Jag köpte min tredje hoj på 366 dagar, har gått minst 45 kkr back då två hojar var 0-milare.. Ångrar ingenting, håller med om att man måste passa på att göra det man vill om man kan.

Därmed inte sagt att man skall fucka upp sin ekonomi som idioterna som får vara med i skuldfällan på TV men att åka hoj kommer ekonomiskt alltid att vara en dyr affär och ett lån är väl inga konstigheter då? Inte för att jag har några :D

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Att låna pengar till en MC är som att spara i efterhand. Nackdelen är att du får betala en ränta. Det är räntan du får lägga på glädjekontot och känna efter om det är värt det.

Säg att du tycker att det är rimligt att spara 3 000 kr per månad för att ha råd att köpa en 90 000kr-hoj efter ca 2,5 år. Under tiden kan du spana in din farfars frimärkssamling. Det brukar vara gratis.

Alternativet är att du sparar ett halvår så att du har en kontantinsats motsvarande den initiala värdeminskningen. Du köper sedan hojen och amorterar resten av lånet på två år. Kostnadsmässigt kommer du få betala några tusenlappar extra för att slippa bläddra i frimärkssamlingen i två år. Du får istället gasa hoj. Om räntekostnaden är värd besväret får var och en värdera.

Men att börja orera om att det i sig skulle vara otäckt om banken äger hojen osv är ju bara löjligt. Om det skiter sig med anställning eller liknande, sälj hojen och lös lånet. Enkelt.

För min del har det aldrig varit något självändamål att äga "vardagsfordon" typ nyttobil eller en vanlig japshoj. Hade jag kunnat leasa hojen för en rimlig summa på tre år och sedan bara kunnat kasta tillbaka den till leasingbolaget hade jag gladeligen gjort det! :yoparty

Last edited:

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Mc=leksak/nöje= kontant köp.

Haha, älskar när folk ska försöka lura på andra människor deras egna åsikter och principer.
Jehovas Vittnen är väl några av de mest kända som kör med den taktiken; "Do as I say, my opinion is better than yours".

Nu ska jag ta ett sms-lån och köpa mig ett Nintendo 8-bitars, lol.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Haha, älskar när folk ska försöka lura på andra människor deras egna åsikter och principer.
Jehovas Vittnen är väl några av de mest kända som kör med den taktiken; "Do as I say, my opinion is better than yours".

Nu ska jag ta ett sms-lån och köpa mig ett Nintendo 8-bitars, lol.

Jag lurar ju verkligen in något i fördärvet när jag anser att leksaker köpes med sparade medel :rofl

Idiot :arsele

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
äh va fan, klarar du av det med din budget, kör!
har köpt en hoj på lån (ca 60k) och en kontant (ca 30k). Hade inte klumpsumman för den just då, men en stadig lön och fasta utgifter redan under kontroll. betalade av lånet när jag sålde hojen för typ samma summa jag köpte den ett år tidigare, inga konstigheter. kändes exakt likadant att "äga" som den jag pyntade cash för.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag lurar ju verkligen in något i fördärvet när jag anser att leksaker köpes med sparade medel :rofl

Idiot :arsele

HAHAHAHAHAHA!

Jag tror jag smäller av:D

Vem sagt något om ett "fördärv"?

Man kan ju tro att detta är ett forum för treåringar ta mig fan, så fort någon ifrågasätter någon annans åsikter så är man en idiot.

Right back at ya, fooooool!:hej

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...