Ta ett lån för MC-köp.

Smagatusk

Guest
Absolut.

Men som jag sa, jag pratar för mig själv just nu. Jag inser iallfall nu att det hade varit roligare att göra annat för de pengarna än att betala av lån. Säger som min bankman sa till mig när jag tog senaste lånet vilket man trodde var rätt då men inte nu. Han avrådde mig men min övertygelse sa ja. Inga problem att betala tillbaka so far men förra året var de krisigt på firman, skoja att man var rädd att stå där med lån och skit utan jobb.

Givetvis måste man ha det lite förspänt med en säker anställning och en någorlunda jämn inkomst. Men vad hade varit roligare än att betala av lånen? Amorteringen kan du ju inte räkna eftersom du har fått en vara för amorteringspengarna. Och räntan har väl aldrig varit så hög att man tycker att man kan göra så mycket annat för räntekostnaden?

Smagatusk

Guest
Lite hårddraget: Banker bryr sig, kreditbolag bryr sig mindre.

Tvärtom.

Banker ser till personen, kreditbolagen ser bara siffror och statistik.

EDIT: För att förtydliga... Man kan föra en konversation med banker och förklara varför man har många förfrågningar. Det kan man inte göra med ett kreditbolag.

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Givetvis måste man ha det lite förspänt med en säker anställning och en någorlunda jämn inkomst. Men vad hade varit roligare än att betala av lånen? Amorteringen kan du ju inte räkna eftersom du har fått en vara för amorteringspengarna. Och räntan har väl aldrig varit så hög att man tycker att man kan göra så mycket annat för räntekostnaden?

Som jag skrev så är de mina synpunkter då jag sitter i samma sits. Vad som är roligt för mig är kanske inte kul för dig. Jag menar mest att man ska tänka ett steg extra innan man binder sig i flera år framöver.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Haha känsligt detta!! Många som lånat upp på hus och tagit krediter för att kunna glänsa vid korvmojjen :tummenupp:tummenupp

Leksaker lånar man inte till är MIN ståndpunkt sedan är ju alla fria att göra som dom vill såklart :rofl

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Grejen är ju att går de efter den tidigare deklarationen fortfarande så riskerar jag att få avslag på ansökan, och vill ju inte samla på mig onödiga kreditupplysningar. Men får väl ringa banken och kolla.

Har du "fast" jobb? Bör det inte vara något problem, men det är lätt att låna:yoparty-- men inte lika lätt att betala tillbaka .........:huvet

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Helt rätt, har du inte cash så väntar man tills man har, min prio regel iaf. Om du inte MÅSTE köpa hus elr ngt liknande.

Ja verkligen. Det är ju ett tvång idag :skjutermigsjälv

Vill man verkligen ha någonting, såsom hoj bil eller liknande, och har ett fast jobb så ser jag inget problem med folk som lånar pengar.

Smagatusk

Guest
Haha känsligt detta!! Många som lånat upp på hus och tagit krediter för att kunna glänsa vid korvmojjen :tummenupp:tummenupp

Leksaker lånar man inte till är MIN ståndpunkt sedan är ju alla fria att göra som dom vill såklart :rofl

Leksaker kan väl utgöra en lika viktig del i välbefinnandet som ett boende? Varför är det berättigat att låna till ett hus eller bostadsrätt tycker du?

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Men... Det är väl bara att sälja om man skulle bli tvungen. Lev lite, ska man spara till allt så lär man nog gå miste om roliga saker här i livet. Vet ju aldrig hur länge det varar. Allt kostar, är man bara försiktig och inte riskerar bostaden för ett mindre lån på kanske 50 lock så vad är faran? Kolla SEB enkla lånet. Den räntan man betalar är försumbar. Sluta snusa, ät mer sällan lunch på stan, köp inte de dyrare kläderna, hoppa över en utekväll då och då etc. Prioritera det roliga helt enkelt.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------

Inte så känsligt. Alla har rätt till sin ståndpunkt.

Inte alla som har möjlighet att lacka kåpor svart och på det viset få ihop deg lite fortare (med tanke på din signatur).

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Men... Det är väl bara att sälja om man skulle bli tvungen. Lev lite, ska man spara till allt så lär man nog gå miste om roliga saker här i livet. Vet ju aldrig hur länge det varar. Allt kostar, är man bara försiktig och inte riskerar bostaden för ett mindre lån på kanske 50 lock så vad är faran? Kolla SEB enkla lånet. Den räntan man betalar är försumbar. Sluta snusa, ät mer sällan lunch på stan, köp inte de dyrare kläderna, hoppa över en utekväll då och då etc. Prioritera det roliga helt enkelt.

Ja då anser jag att man ska lägga en liten kontantinsats så att man inte riskerar att värdeminskningen sjunker mer än man hinner amortera. Då anser jag det är fullt befogat med lån.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Där har du fel!

Om jag ska sälja en bil till en kund på jobbet och kunden vill finansiera sitt bilköp genom oss, då är det 20% kontantinsats som gäller. Om vi då ser att kunden har ansökt om lån hos bank så drar vi öronen åt oss ibland. Detta pga att kunden då kan ha ansökt om ett lån för att täcka sin kontantinsats för ett eventuellt köp.

Gör man för många upplysningar hos UC på samma person under en viss tid så blir det snart stopp, även om personen ifråga är kreditvänlig!

För att svara på TS frågeställning så är mitt svar: Om du får avslag på ett eventuellt lån pga för låg inkomst föregående år, så kan ett arbetsgivarintyg samt en aktuell lönespec göra att lån beviljas.

//D

Betala av lån är de absolut tråkigaste som finns. Du blir lyrisk i början, sedan blir de vardag att pröjsa ett par tusen i månaden i flera år framöver. Jag gjorde misstaget som du håller på att göra, jag köpte bil och mc på lån, ångrar mig varje jävla sekund. Och vad säger att du är kreditvänlig om 3-4 år?

Ja men för h____e, ungdj__lar:mad:
KreditVÄRDIG!

Jag vet, inget vänligt inlägg alls...:krama

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Tänk på att ta det lugnt med förfrågningar hos bankerna då dom tar UC varje gång och efter 7st så får du inte låna, min kompis sitter där nu och han måste vänta in tiden så uc försvinner innan han får lån. Lättare att få lån med en anmärkning än ett uc för mkt :/

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Det bästa med ett lån är dagen man blir fri från dem, helt plötsligt finns det tusenlappar mer att leva för :D

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Det komiska är att folk som ska köpa en beggad hoj för 89000 kr inte köper den om dom inte får pruta 2000 kr på den men sen kan dom betala 15000 kr i ränta utan att blinka :D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kreditupplysning görs mer eller mindre på rutin idag, har du något att nojja över så finns det ännu ett uttryck, casch is king ;)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Leksaker man själv äger är roligare än leksaker banken äger.

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Har man cash, ja då om nåt ska man ju låna eller har jag missat nåt?.
Man ska ju inte låsa tillgångar. :va

Gör det du, förlora massa pengar på att betala ränta sen istället. Spara upp en buffert som du köper hojen för, om det skiter sig med jobb eller liknande innan så har du ju pengar eller en hoj som du kan sälja. Men om man blir av med jobb och har en massa lån man måste betala på saker som man kanske inte längre äger är ju segt...

Så jag resonerar, undvik att leva på krita om det går :)

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...