Ta hål i framdrev för najning

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja vad finns det för möjligheter/verktyg till det?
Ett vanligt borr funkar ju inte då det är härdat stål i drevet antar jag.
Vad skall man ha för verktyg? Eller måste man ta sig till en mekanisk verkstad och vad kan de gör isf?.

Har precis fått i hop senaste racehojen och var en tur till Åsen i onsdags. En av barnsjukdomarna var just att framdrevet började lossna då det ej har någon låsning.
Är ute efter att kunna naja men behöver ju då 2 hål i drevet för tråden. Har tyvärr inte hittat något drev fram som är tillverkat med något fint hålmönster utan bara solida.
Vikbricka är ju inte heller optimalt då den kan rotera med. Gänglåsning vill jag helst inte kladda med då det ju blir lite omdrevning på racehoj.
Men något måste till för det var nära det skulle slutat illa det där.
Mina hjärnspöken måste lugnas ned för att njuta av fortsatt åkning.

Vad säger vetenskapen på Sporthoj?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du lämnar in till mekanisk verkstad som har gnistmaskin så fixar dem det billigt. De går säker fräsa hål också om de har bra stål i fräsen.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Som sagt, en verkstad fixar ett hål genom framdrevet lätt.

Annars funkar faktiskt ett helt vanligt betongborr med hårdmetallspets i en pelarborr alldeles utmärkt :tummenupp Blås lite med tryckluft på samtidigt som kylning och för att få bort spån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Clas Ohlsoon har förut haft borrar med ett mindre centrum och sedan följt av ett bredare borr / fräs. Jag har två sådan och suveräna.
Men dom finns inte kvar, var ca 50 kronor st.
Kanske http://www.clasohlson.com/se/Universalborr-Bosch/Pr409235050
Tror du överdriver risken för hårt material.
Då skulle kedjetänderna inte kunna böjas till hajfenor.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Gjorde ju ett försök med vanligt borr såklart men det blev inte en repa....
Men kanske skulle laborera lite mer själv först med diverse andra borr. Hade ju varit det enklaste nu så här i semestertider och allt.

Gnistmaskin, där lärde man sig något nytt.:tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Konstigt jag har hål borrat många framdrev till crossarna o visst är det hårt men det går utmärkt med snabbstalsborr o vanlig batteri skruvdragare
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Personligen skulle jag inte borra i något som utsätts för så stor belastning som ett framdrav. Det känns onödigt att orsaka stresspunkter i godset. Jag har en vikbricka på min banhoj och den har inte rört sig en millimeter.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jo vikbricka hade varit fint. Men då skall det ju vara så att brickan låser mot något, vanligtvis trär man den ju på utgående axel och så låser den i spåren, (splines) där så den inte kan rotera. Det får jag inte plats med här.
Finns ju som sagt många drev tillverkade med mycket material borttaget för att ta ned vikten. Så 2 små hål för najning är jag inte så orolig för.
Och visst jag har andra cyklar utan låsning och där har jag aldrig haft problem. Så varför det lossnar här är oklart.

Några varv till med borr verkar det få bli.

- - - Updated - - -

Jo vikbricka hade varit fint. Men då skall det ju vara så att brickan låser mot något, vanligtvis trär man den ju på utgående axel och så låser den i spåren, (splines) där så den inte kan rotera. Det får jag inte plats med här.
Finns ju som sagt många drev tillverkade med mycket material borttaget för att ta ned vikten. Så 2 små hål för najning är jag inte så orolig för.
Och visst jag har andra cyklar utan låsning och där har jag aldrig haft problem. Så varför det lossnar här är oklart.

Några varv till med borr verkar det få bli.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Skarpslipad betongborr går bra som har nämnts ovan. Man får se till att ha ganska högt tryck så att borren kan avleda värmen till drevet. Skruvdragare är bara att glömma. Helst en stadig pelarborr eller annan kraftig maskin. Koboltlegerade borrar går troligen också bra. Jag har för mig att Clas Olsson har sådana lösa av Bosch fabrikat som är fina.

Edit: http://www.clasohlson.com/se/Metallborr-Bosch-HSS-CO/Pr409148040
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hur gick det nu då?

Inhandlade ett koboltborr på Classe. Inte en repa!
Men med betongborr gick det! Provade för skojs skull först med handhållen apparat men inte en chans.
Så pelarborr fick det vara!

Många tack för tippsen, nu är drevet najat!:tummenupp
 
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top