Ta hoj som delbet vid förs av bil?

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Kommer att sälja min bil efter Elmia och det är då jag skall köpa hoj. Funderade på att ta en hoj som delbetalning om någon skulle vilja det och ha en hoj som passar mig. Vad skall man tänka på vid en sådan affär? Hur skall man värdera bytet/delbetalningen tex? Jämföra med andra hojjar i samma klass eller gå på det han/hon begär? Antar att enda sättet är att kikapå hojen och se vad jag anser den vara värd och dra av det på priset? Svårt dock att diskutera pris med tanke på att om jag vill betala lite för hojjen så prutar de ju på bilen och tvärtom.Någon som har tips eller trix att bjuda på :)
Nu är ju bilen bra mycket mer värd än den hoj jag ev skall köpa så....antingen säljer jag bilen och cashar hojjen eller så byter jag in men ..funderar bara :)Hoppas ni förstår vad jag syftar på*skrattar*även om det lär virrigt.

EDIT: Tog bort bilen eftersom det uppfattades som en annons.
 
Last edited:

twinspark

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Bromma
Hoj
Nada...såld
Krångligt...

Mkt lättare att sälja bilen och få cash. Välj sedan den hoj du vill ha och betala med cash... Enkelt va? :)
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Långa farbron skrev:

Jag har aldrig riktigt greppat det där med stora vingar på bilar.
Varför har man det?
För att man vill flyga?
För bilen lär ju inte lätta så mycket utan den...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Lartes skrev:
Jag har aldrig riktigt greppat det där med stora vingar på bilar.
Varför har man det?
För att man vill flyga?
För bilen lär ju inte lätta så mycket utan den...


Nja inte för att flyga,men jag gissar på att det är samma som våran bakhjulsåkning..en fräck grej helt enkelt.

Sen skulle man ju kunna tolka hans inlägg som en dold annons......... :rolleyes:
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
hahaha..nej ej dold annons e det ej för den e ej klar ännu ens så det vore svårt.När den skall säljas så kommer en riktig annons ut...dont worry:)

Fast&Furious? Ja kanske...om jag inte haft och byggt om bilar i tio år, bla annat eclipse ,innan filmen ens kom ut så:)

Zatzy är det ej heller för jag gillar inte stuket/mentaliteten på diskussionerna där,även om stuket på min bil säkert för tankarna dit bland annat.Se det så här..jag går ju från det till hoj..= rätt väg ;-)Bara för att man har en bil som ser ut på ett visst sätt är man inte "yatzyan"

Vingen e för att den helt enkelt passar bäst i mina ögon likväl som vissa mods på hojjar passar i deras ägares ögon.Jag gnäller inte på dem för det :)Alla har olika smak.

Jag antar att jag uttryckte mig klumpigt...för det jag enkelt uttryckt frågade var om det är bättre att sälja och tjacka hojen eller byta in? Vad kan man tjäna/förlora på ena eller andra sättet?Bättre att ha cash i handen så klart vid ett köp då man kanske kan pruta lite mer då?
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Lartes skrev:
Jag har aldrig riktigt greppat det där med stora vingar på bilar.
Varför har man det?
För att man vill flyga?
För bilen lär ju inte lätta så mycket utan den...
Vingen är till för att man ska få sk "downforce", för att inte bilen ska få dåligt fäste i lite högre farter.

Skitsnygg bil för övrigt. Du skulle haft en sån där enbent kolfiber-vinge från "Dalhems" bara, så hade den varit ännu snyggare. :tummenupp
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
ec2bme skrev:
Vingen är till för att man ska få sk "downforce", för att inte bilen ska få dåligt fäste i lite högre farter.

Skitsnygg bil för övrigt. Du skulle haft en sån där enbent kolfiber-vinge från "Dalhems" bara, så hade den varit ännu snyggare. :tummenupp


Tack tack.

Downforce bak hjälper inte mig då jag har FWD. Vingen för min del var enbart för att få ihop hela stilen på bilen och få den utseende mässigt "rätt".Bilen var i första hand en uställninsbil..inte en race bil.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
ec2bme skrev:
Vingen är till för att man ska få sk "downforce", för att inte bilen ska få dåligt fäste i lite högre farter.

Skitsnygg bil för övrigt. Du skulle haft en sån där enbent kolfiber-vinge från "Dalhems" bara, så hade den varit ännu snyggare. :tummenupp


Jo jo det förstår jag.
Men varför har man det på en vanlig bil?

Lite som att sätta på kåpor på en custom för mig
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
GST Spyder skrev:
Tack tack.

Downforce bak hjälper inte mig då jag har FWD. Vingen för min del var enbart för att få ihop hela stilen på bilen och få den utseende mässigt "rätt".
Även en framhjulsdriven bil behöver ett visst downforce då den kan bli lätt i baken pga luftströmmar under bilen.

Men jag e med dig, om att du har den för att det är snyggt först och främst.
 

BENSON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
.....
Du får ett större utbud att välja på om du skriver ev. byte+pengar.
om du funderar på att köpa hojen av privatperson alltså.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hade inte du en röd TL1000R förut ?
För övrigt så såg jag på då du brände kopplingen och Spoon brände en kolv.
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Two saint.

Stämmer..köpte en tl1000 råd -98 men det gick så dvla mycket pengar till bilen så jag sålde hojjen för att göra klart den. Nu säljs ju bilen som sagt och då blir det definitivt hoj!!!
Jo jag och Spoon sköt väl lite delar var den kvällen tyvärr :-( Enda bra för min del var att det blev en sprillans ny låda på bilen i alla fall efter det.Det var ej kopplingen utan lådan som rasade :-(Men den byttes som sagt till en sprillans och den har bara gått en säsong lugnt i år så ...inget att bry sig om :)


Ang annonsen så blir det väl privar jag köper om jag hittar rätt hoj. Annars säljer jag bilen bara och ser vad jag hittar för hoj..privat eller handlare. Oavsett e det lite lättare att köpa om man har cash i näven så klart. Lättare att göra lite på priset då ;-)
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
GST Spyder skrev:
Two saint.

Stämmer..köpte en tl1000 råd -98 men det gick så dvla mycket pengar till bilen så jag sålde hojjen för att göra klart den. Nu säljs ju bilen som sagt och då blir det definitivt hoj!!!
Jo jag och Spoon sköt väl lite delar var den kvällen tyvärr :-( Enda bra för min del var att det blev en sprillans ny låda på bilen i alla fall efter det.Det var ej kopplingen utan lådan som rasade :-(Men den byttes som sagt till en sprillans och den har bara gått en säsong lugnt i år så ...inget att bry sig om :)


Ang annonsen så blir det väl privar jag köper om jag hittar rätt hoj. Annars säljer jag bilen bara och ser vad jag hittar för hoj..privat eller handlare. Oavsett e det lite lättare att köpa om man har cash i näven så klart. Lättare att göra lite på priset då ;-)

Kommer du ihåg chevellen min ?
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Bästa sättet att värdera en hoj är väl att kolla runt på annonser vad folk begär för likadana som den aktuella.
Då får du en bra fingervisning om vad skäligt pris ligger på.

Lycka till. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top