Ta körkort, hjälp mig med tips.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Har ett lite dilemma här.
Har precis börjat på körskola för att ta mc-kortet. Körde min andra lektion idag. De gick bra, har ju kör en del förut men visst finns de saker som är bra att tänka på som dom säger. Helt klart. Fråga efter lektionen idag hur många han tror jag behöver. Fick som svar att en som är duktigt och har kört förut kör 10-12 lektioner. :3freak Jag hade tänkt köra max 7! Dom har ju några punkter som ska gås igenom för att sedan ska dom tydligen skriva på när jag ska köra upp att jag är godkänd och kan det praktiska. Men jag tycker 10-12 lektioner känns åt helvete för mkt. En lektion kostar ca 750:- (60 min). Det blir ca: 7500 + uppkörning. Tycker ni jag girig som tycker de är för mycket? För dom över 8500:- kan jag köra upp 10 gånger!

Skulle hellre köra privatist, men eftersom de garanterat blir svindyrt att försäkra en hoj som är godkänd för uppkörningen på mig (över 700cc) så går det ju bort. Vet ni av någon 750cc som är billig att försäkra och lättkörd? Farsan har en Virago 1100 som jag får köra på men hur kul blir den i en konbana? :död

Så vad har jag för val?
Har ni några bra tips att ge mig?

Man skulle ha köpt en cb750 och satt krachbågar på den, sen hyra ut den till sånna som vill ta kortet som privatist. :tungan
 

johanna79

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Växjö
Hoj
cbr600f
Tips

Hej
jag och min sambo tog mc.kortet samtidigt, jag tog 10 lektioner och min sambo 8. Det är viktigt att man står på sig och tränar på det man gjort så det bara är att gå vidare till nästa steg. Jag köppte min båge innan jag började på körskola och sen var det bara att köra så mycket man hann. Nu är jag inne på tredje säsongen och min andra hoj. Första var en kawasakiER-5 och nu har det blivit en cbr 600f. Så Stå bara på dej, De drar nog gärna ut på det annars..
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
johanna79 skrev:
2118505 Hej
jag och min sambo tog mc.kortet samtidigt, jag tog 10 lektioner och min sambo 8. Det är viktigt att man står på sig och tränar på det man gjort så det bara är att gå vidare till nästa steg. Jag köppte min båge innan jag började på körskola och sen var det bara att köra så mycket man hann. Nu är jag inne på tredje säsongen och min andra hoj. Första var en kawasakiER-5 och nu har det blivit en cbr 600f. Så Stå bara på dej, De drar nog gärna ut på det annars..

Tack för tipset! Hade funderat lite på de också, jag tänkte ta 1-2 lektioner till, är bra att ha grunderna. Antar att efter dessa så kommer de inte bli så mkt mera nytt. Men då är det ju bara de, om dom säger att de här behöver vi träna mera på. Och jag svarar med nej de tycker inte jag. De lär ju inte bry dom så mycket, var har jag för val. De är ju ändå dom som kommer säga när jag är klar och släppa iväg mig på uppkörning. =/

Men de finns ju en annan liten nackdel och de är att jag har som ingen att köra med här i Umeå (studerar).
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
En Sukka GSX 750 ES funkar fint. 1400:- hel/hel och billig i inköp.
Jag gav 12000 för mitt kort och är glad över att jag tog det på skola.

Sen snacket om att skolorna drar ut på det..javisst finns det sånna skolor med men det är ju så att VV för statistik över hur väl det går för en körskola. Har en körskola X antal (läs: många) kuggningar på en lång period så måste det innebära att det är en dålig utbildning som skolan bedriver. Slutligen KAN dom förlora sin rättighet att bedriva körkortsutbildning om det går för långt.
Då förstår jag att körskolan garderar sig genom att ta ut eleven på ett par lektioner till...för att säkra utgången på uppkörningen.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Kör upp som privatist och hyr deras hoj för uppkörningen. Då kan du ju ta så många lektioner som du själv vill och sen köra upp när du tycker att du är redo. Vill inte de hyra ut hojen så kanske det finns någon annan firma som kan hyra ut en.
 

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
Själv tar jag 2lektioner nu till mitt mellan kort, bara för att lära mig de nya balans testen. För de har ju ändrats sedan jag tog mitt A1 kort och sedan hyr jag körskolans mc till uppkörningen eftersom att jag ej hunnit strypa min egna hoj. Kostar dock 1100 att hyra den.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag körde också 10 gånger. Det enda som jag helatiden hakade up mig på var den där j-vla menlösa U-svängen, som man nu äntligen ersatt med något annat.

Jag kunde köra rätt bra från början. Men att tro att man kan köra hoj bra efter 10 gånger är, inte illa menat, små lustigt. :tungan

I min mening är det viktigaste att lära sig att bromsa och undanmanöver. Gasa är simpelt. Bromsa ner från 200 på kortast möjliga sträcka är svårare. Att inte bromsa och styra undan när detta är det bästa alternativet, det är ännu svårare och tar tid att lära sig. Och, man ska bara "veta" när detta är så, tänker man är det oftast försent.

För att klara en uppkörning, uppbackat med en del privatövning, så borde 7-8 lektioner räcka. Nu hade jag redan bilkortet, så jag hade en körning i trafik, för det var tydligen obligatoriskt eller något(då för längesedan...). Men några 10-12 gånger för en erfaren förare gäller kanske om man inte har något tidigare körkort/tidigare erfarenhet i trafik.
Det är värt att nämna att trafiken i sig är ju ett rätt stort moment att lära in om man är ovan, och det kostar naturligtvis ett par extra lektioner.


En tänkbar maskin är Suzuki GSX 750, från mitten / sent 90 tal. Billig, enkel att köra, enkle att serva, billig att försäkra, och skittråkig att köra ... :hihi

Det var en sådan maskin jag började min 4-takts vägkörnings karriär. :)

Lycka till och kör lungt.
:hej
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag tog 3 lektioner. Allt hänger på hur mycket du har tränat innan du börjar köra på trafikskolan. Jag hade övningskört ca. 70mil och tränat in konbana och garagevändningen så jag klarade den med min cbr600. Det gjorde det ju skitenkelt med körskolehojen. LÅT DOM INTE SKINNA DIG PÅ PENGAR!
Lycka till!
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
mitt kostade runt 12000 med.

Klarade aldrig u svängen en ända gång förutom på Uppkörningen dååå klara jag den =) 1 som inte klara den som inte fick köra upp mer sen. Snällt!

Tror all mc körning hänger på om man kan usväng eller inte. Sitter inte den så kan man lika bra ge upp! :hihi


föresten så kan jag göra u-sväng med min r1 nu som har en sväng radie på 2 mil och handen slar i tanken på halft utslag. :yoparty
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Eddi skrev:
2118640 mitt kostade runt 12000 med.

Klarade aldrig u svängen en ända gång förutom på Uppkörningen dååå klara jag den =) 1 som inte klara den som inte fick köra upp mer sen. Snällt!

Tror all mc körning hänger på om man kan usväng eller inte. Sitter inte den så kan man lika bra ge upp! :hihi

Som tur är slipper jag garagesvängen. Antar jag iaf, för den ska väl vara borttagen nu med den nya konbanan?


PutteLiten skrev:
2118608
Jag kunde köra rätt bra från början. Men att tro att man kan köra hoj bra efter 10 gånger är, inte illa menat, små lustigt. :tungan

Antar de är mitt uttalande du citerar. Och som svar kan du få att jag inte har sagt att jag kört 10 gånger heller. Hade en R6 -01 för 2 sommrar sedan som jag åkte 40 mil på, mer hann jag inte samt att de tog emot lite när man hade känslan av att inte ha kortet. Tänk om man åker av! Då blir de inte så kul utan kort. Sen att de inte var min enda hoj mm är inte värt att ta upp eftersom detta bör duga som svar på ditt "påstående".

lilltryne skrev:
2118560 Kör upp som privatist och hyr deras hoj för uppkörningen. Då kan du ju ta så många lektioner som du själv vill och sen köra upp när du tycker att du är redo. Vill inte de hyra ut hojen så kanske det finns någon annan firma som kan hyra ut en.

Ja de var ett bra tips. Ska kolla på nästa körning om dom hyr ut cykeln.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Det beror helt på hur mycket du har kört innan men jag tycker att 12 lektioner låter åt H*****E för mycket...

Själv körde jag fyra lektioner tog visserligen det strax efter bilkortet men kom undan med ett totalbelopp på 4000:- för hojkortet.

Har nu kompisar som håller på och tar kortet varav en är helt färsk, han kommer köra 6 -7 lektioner.
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Nypan83 skrev:
2118864 Det beror helt på hur mycket du har kört innan men jag tycker att 12 lektioner låter åt H*****E för mycket...

Själv körde jag fyra lektioner tog visserligen det strax efter bilkortet men kom undan med ett totalbelopp på 4000:- för hojkortet.

Har nu kompisar som håller på och tar kortet varav en är helt färsk, han kommer köra 6 -7 lektioner.

De lät mer vettigt än mina 10-12 :3freak
De är ju inte så att jag är helt grön direkt, sen har jag ju haft b kortet i 5år. Kör rätt mycker bil så jag är ju inte direkt ovan att vara i trafiken. :)
 

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
tog 2 lektioner.. de ville trycka på mig mer lektioner men ja vägrade. så efter mycket tjat så beställde körskolan uppkörning o det gick finfint.
övningskörde iofs väldigt mycket privat. så ut o kör o kör o kör!
(detta var när ja tog för 125:a så hade ingen trafikvana alls..)
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
har en polare som tar kort nu. Var med han nere och frågade lite när han skrev in sig. Ja garagesvängen finns inte mer och det där man skulle köra på tid mellan koner går inte på tid längre.....

så dom som tar körkort nu kan ju egentligen inte köra, håller ni andra inte med :rofl
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
ring till adra skolor och be om att få hyra deras när du känner dig redo... ofta så vill dom att man har gått en lektion så dom vet vad det är för någon.. så är det i kalmar iaf...
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
En Virago i konbanan funkar. Jag körde upp på en Yamaha XV750 med packväskor och det gick bra.

Jag rekomenderar att man tränar på U svängen, trots att den är bortagen som ett moment i manöverprovet. Man har faktiskt nytta av U svängen på trånga bensinstationer och parkeringsplatser. På uppkörningen kan man vara tvungen att vända på nån trång gata och då är det inte kul att kuggas för att man börjar sprattla med fötterna.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Var i samma sits. Dom sa lite över 10 lektioner. Jag hoppades på några färre även om jag bara kört mkt moppe o mkt lite 125:a. Men skrev upp mig på 10 lektioner och förvissade mig om att få pengar tillbaka om jag klarade det på färre.

Efter mina 10 var det ngn vecka kvar till uppkörning, och jag tog en sista för att sätta allt på plats, även om det kändes bra efter de 8 lektionerna.

Uppkörningen gick hur bra som helst iaf, kan va bra att köra ngn extra kanske för att sätta allt på plats, så slipper man vänta lång tid på ny uppkörningstid o betala ytterligare en =P
 

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
.
köra på trafikskola med sporthoj, är det inte ens att tänka på eller?
bättre att använda deras hoj på lektioner, och köra privat med sporthoj?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
dsundelin skrev:
2118849 Antar de är mitt uttalande du citerar. Och som svar kan du få att jag inte har sagt att jag kört 10 gånger heller. Hade en R6 -01 för 2 sommrar sedan som jag åkte 40 mil på, mer hann jag inte samt att de tog emot lite när man hade känslan av att inte ha kortet. Tänk om man åker av! Då blir de inte så kul utan kort. Sen att de inte var min enda hoj mm är inte värt att ta upp eftersom detta bör duga som svar på ditt "påstående".

Citera och citera. Nu citerar jag :hihi

:7peta Jag menade inget illa, om du nu tror det.
Att åka av utan körkort gör inte mindre ont än att åka av med körkort. ;)

Det framgick inte om du hade kört innan eller inte, eller om du hade något annat körkort sedan tidigare.

I all välmening ville jag bara göra dig uppmärksam på att 10 gånger, eller 12 eller 15... inte är på långa vägar tillräckligt för att bli "färdigutbildad" (som om man någonsin blir det) men att man borde klara att ta ett körkort på 10 eller färre om man kör privat och kört bil innan.
Det svenska A-körkorts provet är superlamt och återspeglar (inte förr iallafall) någonting hur man kör en modern sporthoj. Teoriprovet tar inte ens upp de mest elementära, så som hur en hoj faktiskt styr. Att gå från en GSX 750 (typisk körskole hoj) till en R1 -06 är ungefär lika som att gå från en bil till en lastbil. Krävs lite olika tänk när man kör dem. Men bryr sig skolorna ens om detta? Lite slalomkörning på en långsam bana, lite trafikkörning som alla som kan köra bil klarar. Inte mycket som påminner om att susa fram med en sporthoj där inte... Bah, nog om den skiten.

Nu har du ju kört en R6a och klarade ju det fint. Så jag tror inte du ska ha några problem att klara kortet på 7 eller färre körskolelektioner. :)

Lycka till
:hej

PS: Beställ upkörningstid så fort som möjligt, det är redan problem att få tid här nere... DS.

.
 

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
dsundelin skrev:
2118478
Har ni några bra tips att ge mig?

Jag hade ingen hoj att övningsköra på så det fick bli enbart körskola.
Totalkostnad ca:5500 för kortet. Fattar inte varför de säger minst 10 lektioner på många körskolor.
Man blir inget proffs på 5 lektioner, men det blir man inte på 12st heller.
När man har kortet har man mycket tid att träna.

Lycka till med kortet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top