Ta körkort - tips!

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Om man kör upp på en hoj utan ABS?

Man skall ju lära sig att INTE låsa upp när man övar bromstekniken, det går alldeles förträffligt att göra korrekta bromsningar med ABS-cykel.
Låser man upp så känner man i styret att ABS'n går in och lättar på trycket.
Svårigheten kan vara om man inte besitter känslan att släppa av när det börjar låsa när man kommer på en vanlig cykel, men då är man nog inte riktigt färdig med övandet heller. Men ABS kommer aldrig att ersätta bromstekniken, med allt vad det innebär. Har du slappa armar och blicken i backen så kommer ingen ABS i världen att hjälpa upp din inbromsning.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Man skall ju lära sig att INTE låsa upp när man övar bromstekniken, det går alldeles förträffligt att göra korrekta bromsningar med ABS-cykel.
Låser man upp så känner man i styret att ABS'n går in och lättar på trycket.
Svårigheten kan vara om man inte besitter känslan att släppa av när det börjar låsa när man kommer på en vanlig cykel, men då är man nog inte riktigt färdig med övandet heller. Men ABS kommer aldrig att ersätta bromstekniken, med allt vad det innebär. Har du slappa armar och blicken i backen så kommer ingen ABS i världen att hjälpa upp din inbromsning.

Du har ju rätt, man märker ju givetvis om man låser. Tänkte inte så långt :rodnar
Kanske lär man sig tom snabbare med ABS?
Däremot kan det nog vara bra att pröva låsa hjulet sedan när man skaffat egen hoj utan ABS, så man vet när man ska släppa.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Du har ju rätt, man märker ju givetvis om man låser. Tänkte inte så långt :rodnar
Kanske lär man sig tom snabbare med ABS?
Däremot kan det nog vara bra att pröva låsa hjulet sedan när man skaffat egen hoj utan ABS, så man vet när man ska släppa.

Så jäkla tydligt är det inte iallafall. Visst känner man hur det klickar i bromsreglagen men det är långt ifrån samma sak som att bromsa med en hoj utan ABS.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Du har ju rätt, man märker ju givetvis om man låser. Tänkte inte så långt :rodnar
Kanske lär man sig tom snabbare med ABS?
Däremot kan det nog vara bra att pröva låsa hjulet sedan när man skaffat egen hoj utan ABS, så man vet när man ska släppa.

Absolut! Man skall veta vad som händer när man bromsar för hårt och man skall göra det så många gånger att man reagerar rätt, inte sluta bromsa helt bara för att man låst upp eller att man "fryser" och går i backen.

Många med ABS vet inte vad den gör eller hur den fungerar och många utan abs tror att abs'n på något hemligt sätt bromsar optimalt åt dig...
Te.x på en uppkörning kommer du att avslöja dig direkt om du inte kan bromsa.

Så jäkla tydligt är det inte iallafall. Visst känner man hur det klickar i bromsreglagen men det är långt ifrån samma sak som att bromsa med en hoj utan ABS.

Det är la sant att det inte pulserar och lever om så jättemycket, men har du temp i däcken och laddar full pallnit så låser det upp för ett ögonblick. Håller man på att övningsbromsa och inte är helt utan känsla för saken så greppar man att man har varit i gränslandet och pillat. Man kan bromsa ordentligt hårt innan det låser, lika hårt som på en vanlig hoj, där är det ingen skillnad. Skillnaden sker som tidigare skrivet när det väl låser.
 
Last edited:

LeDaRn.

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
GBG
Hoj
Yamaha Fz6-S
Aktiv trafikskola kan jag rekommendera. Arne han är hur skön som helst.
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Är det Arne å hans fru som har det fortfarande?Tog mitt kort där -95.
Det är kompisens fassa så jag betala inte många spänn,typ 1000 spänn för
ett lämp.Jävligt go gubbe som drog en massa Ronny Jönsson skämt
när man var ute å körde.

Jajamänn klar det e Arne! Som du kanske känner till e han inbiten GAISare och det råkade vara så att min uppkörningssnubbe och var det och gissa vad dom stod och tjöta om när jag gjorde konbanorna på uppkörningen? :tummenupp

Vill man köra i en lite mer avlsappnad miljö så kan jag verkligen rekomendera Arne!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jajamänn klar det e Arne! Som du kanske känner till e han inbiten GAISare och det råkade vara så att min uppkörningssnubbe och var det och gissa vad dom stod och tjöta om när jag gjorde konbanorna på uppkörningen? :tummenupp

Vill man köra i en lite mer avlsappnad miljö så kan jag verkligen rekomendera Arne!

Misstänker att du hade en Anders Kindblad som uppkörningssnubbe? En flinskallig snubbe med polisonger (om du nu la märket till det).
Även jag hade honom och gissa vad vi pratade om när jag kolla bromsarna på säkerhetskontrollen, ja inte var det om bromsar iaf:hihi

Bommade dock den uppkörningen:( Men tog det på andra försöket istället:banana
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Enkelt: Kul på hjul :)

Kollar du in på vår hemsida så får du lite rabatt på en körlektion så kan du ju alltid prova och se om de är bra. Du lär inte bli besviken :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Enkelt: Kul på hjul :)

Kollar du in på vår hemsida så får du lite rabatt på en körlektion så kan du ju alltid prova och se om de är bra. Du lär inte bli besviken :tummenupp

Den har jag redan skrivit ut och det verkar bli kul på hjul :tummenupp

Ska bara åka dit någon gång snart och förklara situationen och boka lite tider. Man får vara ute i god tid! :yoparty
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Misstänker att du hade en Anders Kindblad som uppkörningssnubbe? En flinskallig snubbe med polisonger (om du nu la märket till det).
Även jag hade honom och gissa vad vi pratade om när jag kolla bromsarna på säkerhetskontrollen, ja inte var det om bromsar iaf:hihi

Bommade dock den uppkörningen:( Men tog det på andra försöket istället:banana

Stämmer bra det. Väldigt sympatisk å bra gubbe den där Kindblad faktiskt.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Den har jag redan skrivit ut och det verkar bli kul på hjul :tummenupp

Ska bara åka dit någon gång snart och förklara situationen och boka lite tider. Man får vara ute i god tid! :yoparty

Ja det är många som kör där, men det betyder ju att de är bra. Sedan så kör de endel på kvällar och helger också och det är ju bra :)
 

LeDaRn.

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
GBG
Hoj
Yamaha Fz6-S
Jajamänn klar det e Arne! Som du kanske känner till e han inbiten GAISare och det råkade vara så att min uppkörningssnubbe och var det och gissa vad dom stod och tjöta om när jag gjorde konbanorna på uppkörningen? :tummenupp

Vill man köra i en lite mer avlsappnad miljö så kan jag verkligen rekomendera Arne!

hmm det är vell ända felet med Arne att han är g:arsele isare.
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Oj, även jag hade Anders Kindblad på uppkörningen.. Måste hålla med er övriga, väldigt sympatisk och framförallt lugn och förstående (för ev. små misstag).

Håller även med er andra om Stefan på Kul på hjul (även johan är bra, men körde mest med stefan). Hann man inte få in alla kunskaper till den planerade uppkörningen fick jag en ny preliminär tid en vecka senare och nån extra körlektion klämdes in på helgen.
Har även en bekant som körde med mölndals trafikskola förra året, men avslutade aldrig utbildningen. Tjatade på honom nu efter att jag varit på kul på hjul. Efter första lektionen sa han att man märker skillnad på körskola och körskola :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag föreslår att du går den körskolan som är tipsad om här men som ligger bäst för dig geografiskt. Börja där, verkar dom bra, kolla den som när näst närmast och avväg hur det känns.

Lycka till!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kul på hjul verkar bäst på alla vis. Nära mig och jag har hört goda grejer om dem samt sett dem övningsköra på bananpiren.

Så man ska höra med Stefan då eller?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top