Ta körkort utomlands

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Ja som rubriken lyder så funderar en polare till mig att ta körkort utomlands i samband med en semesterresa.

Någon som vet hur det fungerar och vilka land som kan vara lämpligast att ta det i för att kunna göra det till svenskt körkort senare.

Han hade också hört något rykte om att man kan slippa teorin i vissa länder.
Stämmer detta?

Scrub

Guest
Lång semester?

Brukar det inte vara krav på att man ska vara skriven eller plugga i det aktuella landet?

Verkar omständigt för att bara slippa teorin.

Sen skulle inte jag vilja möta din polare om han typ fått körkortet i kellogs kartongen.

mina 2 cent

//Peter

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Problemet är att han kör utan kort eftersom han har svårt för teorin. Körningen är inga problem med alls då han kört mycket under några år men teorin fungerar inte riktigt, han får inte heller göra ett muntligt prov för dyslektiker för dom tyckte han kunde för mycket för det så nu står han där i kläm.

USA har ju 16 åringar som kör runt så det kan ju inte vara lika farligt att släppa fram en som är runt 25 med flerårig körvana.

Omständigt? Inte om man ändå är på semester, då kan man ju passa på när man har gott om tid till en intensivkurs.

Han är ofarlig att möta, du kan redan ha mött honom.

Beakta snarare hur många fyllon du möter varje dag i trafiken istället :)

EDIT: Det kan ju inte jämföras med att få ett kort i kellogs kartong då han faktiskt kommer att ta ett körkort med uppkörning.

Peter80 skrev:
2231931 Lång semester?

Brukar det inte vara krav på att man ska vara skriven eller plugga i det aktuella landet?

Verkar omständigt för att bara slippa teorin.

Sen skulle inte jag vilja möta din polare om han typ fått körkortet i kellogs kartongen.

mina 2 cent

//Peter

Last edited:

timmy

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
såld
Tja.

Ifall din polare har svårt för teorin så är det helt klart bäst med muntligt. Du skriver att han har blivit nekad muntligt teoriprov. Ifall han har en diagnos som dyslektiker så kan inte VV neka honom muntligt. (Syrran tog bilkortet på det viset.) Den diagnosen brukar ofta ges i skolor till de som har läs och skrivsvårigheter, så det är inte omöjligt att han har den diagnosen dokumenterad.
Be honom ta kontakt med VV och säg till honom att hänvisa till diagnosen.
Sedan ska det nog inte vara några problem. Hoppas det löser sig för honom iaf.

UffeTuff

Garage Halmstad sökes!
Gick med
31 May 2006
Hoj
1995, Kawasaki GPZ1100
Grrrooov skrev:
2231944 Omständigt? Inte om man ändå är på semester, då kan man ju passa på när man har gott om tid till en intensivkurs.

Jag tror att gränsen i Sverige är att du måste ha varit i landet i minst 6 månader. Skulle förvåna mig om det är annorlunda utomlands, så det får nog vara en lååååång semester.

Men funkar det, så lycka till! Jag bara tror... :pannkyss

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Grrrooov skrev:
2231944 Problemet är att han kör utan kort eftersom han har svårt för teorin. Körningen är inga problem med alls då han kört mycket under några år men teorin fungerar inte riktigt, han får inte heller göra ett muntligt prov för dyslektiker för dom tyckte han kunde för mycket för det så nu står han där i kläm.

USA har ju 16 åringar som kör runt så det kan ju inte vara lika farligt att släppa fram en som är runt 25 med flerårig körvana.
Uppenbarligen en rackarns klyftig kille som kör runt utan körkort, jag förstår varför han inte klarar teorin... :rolleyes:

Du har inte funderat på varför det dör över 4000 hojåkare i USA varje år? :va Det beror nog inte enbart på att dom är fler än oss... Här dör ca 50, på 9 miljoner invånare. Det är inte 720 miljoner människor i USA...

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Finns ingen ursäkt för att köra utan kort i trafiken, klarar man inte teorin så får man plugga mer eller om man har läs/skrivsvårigheter så får man försöka få det dokumenterat om man inte fått det tidigare och ta ett muntligt prov.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Har man inget körkort så ska man inte köra.
Klarar han inte teorin betyder det ju att han inte vet hur man ska bete sig i trafiken. :mattias

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
UffeTuff skrev:
2232023 Jag tror att gränsen i Sverige är att du måste ha varit i landet i minst 6 månader. Skulle förvåna mig om det är annorlunda utomlands, så det får nog vara en lååååång semester.

Men funkar det, så lycka till! Jag bara tror... :pannkyss

Jag tog amerikansk körkort för bil och hoj efter bara 1 månad, man ska bara ha en adress på plats, sen kan det vara en bilverkstad som i mitt fall. :)

I Europa vet jag inte, inom EU har vi ju gemensamt kkort...

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Jag var inne på samma tankar att fixa ett kort i ett annat land där det är billigare, enklare osv. Som tur är gav jag upp dom tankarna för att satsa på ett A-kort i Svearike. Vår utbildning KLASSAR hela världens då Sveriges utbildning är världsledande. Alla ni som har tankar på att fixa kort genom ett Kelloggspaket, tänk om är ni snälla. Vi behöver välutbildade hojförare. Jag lovar er att ni blir glada över att verkligen kunna manövrera en hoj efter en utbildning här i Sverige.
MVH
Henke

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
klarar du inte att framföra till VV att du MÅSTE har muntligt prov så vette fan o du ska ha kk överhuvudtaget....
Dyslexi e en sak men INKOMPETENS en helt annan..be polare lägga ner lite energi i sin fråga så löser det sig ska du se...
vi bor i SVERIGE inte UKRAINA...lyft luren o förklara ditt läge...

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Nu har varenda person utom en förstått frågan i denna tråd.

Det handlar inte om att mygla till sig ett körkort utomlands för att man har dyslexi, jag och han vet varenda regel för detta.

Nu har han inte det helt enkelt och får av den anledningen inte göra muntligt.

Men till ämnet igen.
Uppkörning utomlands!

Vilka länder kan man köra upp i? Någon som känner till regler angående detta?

En kille skrev att det gick efter 1 månad, ange gärna en adress till någon skola.

Som vanligt här på forumet så lyckas folk blanda in sig i något helt annat än ämnet berör. Ni som vill fortsätta att diskutera dyslexi, starta en egen tråd. Här handlar det om att ta kort utomlands.

JonaZ skrev:
2232917 klarar du inte att framföra till VV att du MÅSTE har muntligt prov så vette fan o du ska ha kk överhuvudtaget....
Dyslexi e en sak men INKOMPETENS en helt annan..be polare lägga ner lite energi i sin fråga så löser det sig ska du se...
vi bor i SVERIGE inte UKRAINA...lyft luren o förklara ditt läge...
Du, och ditt är ord som är riktat till mig, däremot är polare rätt.
bo$ken skrev:
2232672 Jag tog amerikansk körkort för bil och hoj efter bara 1 månad, man ska bara ha en adress på plats, sen kan det vara en bilverkstad som i mitt fall. :)

I Europa vet jag inte, inom EU har vi ju gemensamt kkort...

Har du adressen till denna skola? Du förstod frågan helt och hållet.
Hur fungerar det när man är där?
Inskrivning
Teori
Uppkörning
Samt lite övningar däremellan eller går det som utlänning även som privatist?
Teori på engelska kan ju bli lite jobbigt :brinnerup

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Grrrooov skrev:
2234019 Nu har varenda person utom en förstått frågan i denna tråd.

Det handlar inte om att mygla till sig ett körkort utomlands för att man har dyslexi, jag och han vet varenda regel för detta.

Nu har han inte det helt enkelt och får av den anledningen inte göra muntligt.

Men till ämnet igen.
Uppkörning utomlands!

Vilka länder kan man köra upp i? Någon som känner till regler angående detta?

En kille skrev att det gick efter 1 månad, ange gärna en adress till någon skola.

Som vanligt här på forumet så lyckas folk blanda in sig i något helt annat än ämnet berör. Ni som vill fortsätta att diskutera dyslexi, starta en egen tråd. Här handlar det om att ta kort utomlands.

Du, och ditt är ord som är riktat till mig, däremot är polare rätt.

Inskrivning
Teori
Uppkörning
Jag tror inte ett amerikanskt körkort kan överföras till ett svenskt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Grrrooov skrev:
2234019
Inskrivning
Teori
Uppkörning

Nu är det olika från stat till stat, men vanligast är att du ska ha haft en fast adress i minst 30 dagar. Detta ska bevisas med exempelvis kontoutdrag adresserat till dig på den adressen 30 dagar innan du får avlägga ett prov.
Dessutom ska du i de stater jag känner till ha ett social security number eller ett intyg som visar att du ansökt om ett men fått avslag. Få ett SSN kan du nästan glömma, om du inte lyckas skaffa dig ett arbetstillstånd vill säga, vilket antingen kräver spons från ett företag eller giftemål. Har du dessutom inte greencard så behövs troligen ett visum.

Med andra ord; USA är inte lätt att ta körkort i som utlänning. Inrikta dig på något land inom EU om du beöver lägre krav. Enklast är nog egentligen att studera de svenska reglerna. Titta på alla idioter med körkort och försök sedan övertyga mig om att du är dummare än alla dom som klarat kortet...

Byt du/dig/din/ditt mot "din polare" i texten ovan...

lee skrev:
2234038 Jag tror inte ett amerikanskt körkort kan överföras till ett svenskt.

Rätt. Tror det är giltigt i ett år om du är turist/flyttar mellan länder, men knappast som svensk i Sverige.

Hoztic skrev:
2232161
Du har inte funderat på varför det dör över 4000 hojåkare i USA varje år? :va Det beror nog inte enbart på att dom är fler än oss... Här dör ca 50, på 9 miljoner invånare. Det är inte 720 miljoner människor i USA...

De dör eftersom attityden till alkohol och gränsen för rattfylla är mer liberal. Dessutom har många stater inte hjälmkrav vilket givetvis leder till att även vissa smärre olyckor får en allvarlig utgång.

Kan berätta skrämselhistorier om när jag tog mitt MC-kort här, men tror inte det tjänar något till eftersom "polaren" i detta fallet antagligen aldrig kommer ta kort här iaf. Korta versionen är att man blev godkänd utan att ens lämna parkeringsplatsen.
Som tur är så hade jag redan MC-kort med mig från Sverige, annars gäller det att ha bra kompisar som kan lära en köra.

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Om nu ingen har nämt det redan, så gäller det inom EU att du ska vara folkbordförd i ett land minst 182 dagar innan du får ta körkort.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Lugn skrev:
Byt du/dig/din/ditt mot "din polare" i texten ovan...

Kan berätta skrämselhistorier om när jag tog mitt MC-kort här, men tror inte det tjänar något till eftersom "polaren" i detta fallet antagligen aldrig kommer ta kort här iaf. Korta versionen är att man blev godkänd utan att ens lämna parkeringsplatsen.

Det verkar uppenbarligen inte vara någon som tror att det är en polare till mig som kör utan. Jag har A BE CE behörighet så i mitt fall är det inga problem.

En trafikskola här i stan "Ingvars Trafikutbildning" dom har några speciella kurser för dyslektiker men då krävs det att man är det också. Denna kille är varken idiot eller dyslektiker men har svårt för den svenskan som står i proven. Det går att ställa hur mycket trafikregelfrågor till honom som helst och han kan dom eftersom han har pluggat men någonstans när frågan kommer upp på datorn så är det något som går fel och vrider till både fråga och svar så det går åt skogen tyvärr.

När man då är duktig vid vanliga teorifrågor från person till person men ändå inte klarar proven så försvinner tyvärr motivationen ganska snart.

Ten-0 skrev:
2234088 Om nu ingen har nämt det redan, så gäller det inom EU att du ska vara folkbordförd i ett land minst 182 dagar innan du får ta körkort.
¨
Ej nämnt tidigare, tackar för detta. :tummenupp

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Grrrooov skrev:
2234092 Det verkar uppenbarligen inte vara någon som tror att det är en polare till mig som kör utan. Jag har A BE CE behörighet så i mitt fall är det inga problem.

Jag bryr mig inte om vem det är. Det var bara enklare att skriva du istället för din polare genom hela texten.

Personligen skulle jag tagit kontakt med någon på vägverket som verkar vänligt inställd (om det finns någon) som kan hjälpa din polare.

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Lugn skrev:
2234071 Nu är det olika från stat till stat, men vanligast är att du ska ha haft en fast adress i minst 30 dagar. Detta ska bevisas med exempelvis kontoutdrag adresserat till dig på den adressen 30 dagar innan du får avlägga ett prov.
Dessutom ska du i de stater jag känner till ha ett social security number eller ett intyg som visar att du ansökt om ett men fått avslag. Få ett SSN kan du nästan glömma, om du inte lyckas skaffa dig ett arbetstillstånd vill säga, vilket antingen kräver spons från ett företag eller giftemål. Har du dessutom inte greencard så behövs troligen ett visum.
....
Med andra ord; USA är inte lätt att ta körkort i som utlänning. Inrikta dig på något land inom EU om du beöver lägre krav. Enklast är nog egentligen att studera de svenska reglerna.
Rätt. Tror det är giltigt i ett år om du är turist/flyttar mellan länder, men knappast som svensk i Sverige.
1 år stämmer, sedan måste du ta ett svenskt.. du måste vara folkbokförd i USA. Detta kan du kolla direkt med vv.

I och med att Europa samarbetet blir mer och mer grundligt.. kommer våra regler för att ta körkort bli en aning enklare och övrigas en aning svårare.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Lugn skrev:
2234105
Personligen skulle jag tagit kontakt med någon på vägverket som verkar vänligt inställd (om det finns någon) som kan hjälpa din polare.

Känner du till någon avdelning direkt?

Sist jag ringde dom för att leta reda på en ansökan om dispens så blev jag kopplad till olika avdelningar under 30 minuter innan dom hittade var det var.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...