Ta körkort utomlands

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Grrrooov skrev:
2287455 Känner du till någon avdelning direkt?

Sist jag ringde dom för att leta reda på en ansökan om dispens så blev jag kopplad till olika avdelningar under 30 minuter innan dom hittade var det var.

Har han ett annat språk som modersmål så får han ta med sig en Tolk.. ansökan görs hos Vägverket. Eller så gör han provet på valbart språk..

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Allt jag kan säga är att teorin är det lättaste när man tar mc-kort...

sven77

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Hyosung comet 650
Ghana

I Ghana kan man köpa ett kort lite smidigt.. men det gäller bara i 3 månader i Sve.
perfekt för juni, juli o aug :tomten

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Grrrooov skrev:
2234092 Denna kille är varken idiot eller dyslektiker men har svårt för den svenskan som står i proven.
...och då tror du han ska klara teorin i främmande land? Letar du efter ett land där det räcker att man poppar en wheelie eller? :rolleyes:

lightgate

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Honda CBR 600
Har han varit på en trafikskola i Sverige och pluggat ngt?

Nu fixade jag det enbart med bokens hjälp, men minns att när man tog bilkörkort så hade dem "pärmarna" som hade frågor identiska med vägverkets. Kan inte VV ställa upp så kan han säkert få en bilskola att traggla frågorna med honom så att han förstår "dem" när han skriver upp. Som sagt, frågorna i dessa pärmar var uppbyggda precis som VV's.

BTW; Hur många ggr har han skrivit?

En bekant till mig skrev upp 15ggr (för B) innan dem insåg hans dyslexi :banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
lightgate skrev:
2287715 BTW; Hur många ggr har han skrivit?

En bekant till mig skrev upp 15ggr (för B) innan dem insåg hans dyslexi :banana

Skrämande om denna bekanta till dig gått igenom grundskolan i sverige utan att de under alla dessa år insett att han led av dyselexi.

Till trådskaparen: Jag tror det är bäst att ta ett körkort inom EU om man nu ska ta det utomlands. Är dock övertygad att din kompis klarar av att ta det i Sverige. Allt som krävs är rätt inställning. Lider han inte av dyselexi utan andra språksvårigheter går det säkert att lösa på något sätt. Ta kontakt med Vägverket som någon föreslog och se vilka möjligheter som står till buds.

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
tack gode gud för att vi har ett VV som har en lägsta nivå för att man ska få ta körkört. Har din polare problem så måste det vara lättare att bevisa att han är dyslektiker och få köra muntligt än att fixa semester och "köpa" ett körkort. Och det verkar ju på dig som om han kan köra, men då är det bara att plugga hårt och känna tillfredställese att man klarat VV´s lägsta nivå. TY DET FINNS REDAN DUMSKALLAR I TRAFIKEN. Och tyvärr klarar han inte teorin så ska man INTE ha körkort.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Grrrooov skrev:
2234092Det går att ställa hur mycket trafikregelfrågor till honom som helst och han kan dom eftersom han har pluggat men någonstans när frågan kommer upp på datorn så är det något som går fel och vrider till både fråga och svar så det går åt skogen tyvärr.
Om det är nervositeten som gör att han "vrider till" frågorna, då är han inte tillräckligt förberedd och det bara att läsa vidare :mattias

Grrrooov skrev:
2234092Denna kille är varken idiot eller dyslektiker men har svårt för den svenskan som står i proven.
Du måste inte vara dyslektiker för att få ett muntligt prov. En bekant till mig fick muntligt prov av vv utan att vara det. Bara att ringa vv och kolla, det är dom och inte trafikskolan som avgör det :tummenupp

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Du kan ta kort i många länder, problemet är bara att om du är svensk så får du inte byta ut det mot ett svenskt körkort. Jag har för mig att det inte ens är giltigt i Sverige om du inte varit skriven en längre tid i något annat land.
Och det är väl en jävla tur, själv sitter jag med ett Kenyanskt lastbilskort men skulle aldrig drömma omm att ratta en 24m på våra vägar då det enda kravet för att få det var att betala 500spänn och att man kunde skriva sitt namn (kunde man inte skriva sitt namn gick det bra att be någon annan!!!)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Strömma skrev:
2287807 Om det är nervositeten som gör att han "vrider till" frågorna, då är han inte tillräckligt förberedd och det bara att läsa vidare :mattias

Du måste inte vara dyslektiker för att få ett muntligt prov. En bekant till mig fick muntligt prov av vv utan att vara det. Bara att ringa vv och kolla, det är dom och inte trafikskolan som avgör det :tummenupp

Nervositeten är det inte heller som gör det då han är väl förberedd, jag kan inte antalet prov i huvudet men jag vet att det är många och jag har varit med och hjälpt sådana här innan under skoltiden då vi tog lastbilskort med släp.

Det sista lät ju ganska bra, men då får han ju köra upp som privatist i så fall eftersom det i detta fallet skulle blivit trafikskolan som bokade teoritiden.

En polare lyckades jag hjälpa så det måste gå nu också tycker jag, nu har tidsbrist blivit ett annat bekymmer bara.

Fördelen med att köra utan kort är ju trots allt att man håller sig inom lagens gränser och inte kör utan kort då det lockar till sig polis. Körningen blir lite mer defensiv än för en som har kort anser jag. Sen kan alltid en olycka hända oavsett om man har kort eller inte, det är därför jag tycker han ska skaffa kort.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Grrrooov skrev:
2231944 Problemet är att han kör utan kort eftersom han har svårt för teorin. Körningen är inga problem med alls då han kört mycket under några år men teorin fungerar inte riktigt...
Vi ska alltså hjälpa en som kör hoj utan kort, att ta ett kort utomlands så han slipper uppfylla Vägverkets minimikrav på teorin ?
Så han kan fortsätta köra, fast nu slippa riskera att åka dit ? :tomten

Jag har full förståelse för dom som har svårt för teorin, men om han inte lyckats få detta på papper så känns den nog mer som undanflykter.
Jag har haft dyskektiker som elever i gymnasiet, och det är inte omöjligt att klara några teoriprov.

Vägverkets teoriprov är ju dessutom pisslätt numer, när endast ett alternativ kan vara rätt.
Jag har själv skrivit 6 teoriprov för att få mina behörigheter, varav dom första 3 var med gamla svåra systemet (där ett eller flera alternativ kunde vara rätt), och klarat alla utan problem.
Sen dom ändrade systemet är det busenkelt, om man bara har pluggat lite.

Har han riktiga problem, gå till läkare och få det på pränt, så får han säkert göra provet muntligt. :mattias
Men tills dess, anmäl honom om han kör olovligt.

Det känns fel att vi ska hjälpa en som kör olovligt att hitta kryphål i lagen, så han får fortsätta.
Min sympati för honom försvann när du berättade att han kört olovligt i flera år.

Bara mina tankar om det hela.

Last edited:

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
War-psycho skrev:
2289597 Min sympati för honom försvann när du berättade att han kört olovligt i flera år.

Bara mina tankar om det hela.

Måste korrigera det hela lite, han kör inte hoj utan kort utan bil... Körvanan har han så om han slipper teorin så är uppkörningen klar utan problem, han kan dessutom trafikregler bättre än vad jag kan som har A BE CE, fint va?

Man kör inte med teorin, det är praktiska kunskaperna som används, är man 25år och har kört bil sen 18 plus övningskörning på detta så vet man vad som gäller. Tyvärr så finns ju inga poliser här nere knappt och dom som finns hör man ju var dom är. Då blir det att man kör. Stannar dom en så gör dom, då är det bara att ta den smällen.

Ska tjata på honom lite till.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Grrrooov skrev:
22898301, Måste korrigera det hela lite, han kör inte hoj utan kort utan bil...

2, Man kör inte med teorin, det är praktiska kunskaperna som används, är man 25år och har kört bil sen 18 plus övningskörning på detta så vet man vad som gäller.
1, Olovligt med bil är inte mycket bättre än olovligt med hoj.

2, Menar du att han är 25, och har kört olovligt sen han var 18 ?

Och vad är det för struntprat att man inte kör med teorin ?
Då kan vi ju slopa teorin helt mao, eftersom det enbart är det praktiska som används. :3freak
Kunskap om trafikregler är något man lär sig INNAN man börjar köra, inte genom erfarenhet som man skaffar sig via olovlig körning.

Tyvärr, men min sympati för honom har inte ökat. :rolleyes:

Hade han haft riktiga skäl till att han inte klarat teoriprovet, så hade han kunnat gå till läkare och fått detta på pränt, för att sedan göra provet muntligt.

Istället har han valt att köra olovligt.
Och nu försökar han kringå systemet med utländskt körkort istället.

Btw: Det finns många som tycker dom kör bra utan kort.
Jag tycker dom bör bevisa sina kunskaper genom att klara provet istället.

Anton.olsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Yamaha xjr 1300
Jag är 14 år och ska till Detroit till höst. Där måste man va 14 år och 9 månader för att börja övningsköra. Jag är så gammal när jag kommer dit och jag kommer bo hos en med amerikanskt körkort. Jag bara undra om någon vet om jag måste ha ett speciellt tillstånd för att få köra där

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Jag är 14 år och ska till Detroit till höst. Där måste man va 14 år och 9 månader för att börja övningsköra. Jag är så gammal när jag kommer dit och jag kommer bo hos en med amerikanskt körkort. Jag bara undra om någon vet om jag måste ha ett speciellt tillstånd för att få köra där

Ring till amerikanska embassaden tycker jag, de svarar säkert på massvis med liknande frågor.
De borde åtminstone kunna hänvisa dig vidare.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
1, Olovligt med bil är inte mycket bättre än olovligt med hoj.

2, Menar du att han är 25, och har kört olovligt sen han var 18 ?

Kunskap om trafikregler är något man lär sig INNAN man börjar köra, inte genom erfarenhet som man skaffar sig via olovlig körning.

Hade han haft riktiga skäl till att han inte klarat teoriprovet, så hade han kunnat gå till läkare och fått detta på pränt, för att sedan göra provet muntligt.

Istället har han valt att köra olovligt.
Och nu försökar han kringå systemet med utländskt körkort istället.

Btw: Det finns många som tycker dom kör bra utan kort.
Jag tycker dom bör bevisa sina kunskaper genom att klara provet istället.

Svaret på ettan var mer som att det inte går lika fort med en bil. Om man nu ska köra olovligt så menade jag att det är bättre att göra det i bil istället för båge.

På tvåan, japp, helt riktigt. Med bil. Inte båge.

Kunskap om teori finns, så mycket som han läst men på proven så går det åt skogen. Han pluggade teori långt innan han började köra. Teoretiska kunskaper har han även fått under tiden som han övningskör som alla andra. Övningskörning är inte olovlig körning.

Problemet var inte läkaren, utan trafikskoleläraren som märkte att han kunde så gott som all teori. Trafikläraren gick till slut med på att fixa det muntligt efter att jag förklarat hur det verkligen låg till.

Körprovet hade han klarat utan att tveka, om han fått en muntlig uppskrivning direkt så hade han sluppit allt krångel. Han kör bättre och kan mer teori än vad en färsk 18 åring kan ute på vägen.

Nu är kortet i hamn i alla fall.

Och det innebär?

Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Klara man inte teorin har man inget i trafiken att göra!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...