Man kan se att den Tjockhultsmaffian har kasst med hjärnceller innanför pannbenet i alla fall
Jag hävdar att du tolkar lagen rent för snävt! Du tolkar lagen som att man måste vara en del av trafikolyckan för att vara skyldig att stanna kvar. Så är inte fallet!
Saxat från lite varstans på nätet:
RENSAT - FÖR LÅNGT CITAT
KungLudde; en sak tror jag alla raketpiloter är överens om, och det är att det är oerhört angeläget att man hjälper sina medmänniskor och då särskilt en hojbroder eller - syster i samband med trafikolyckor eller andra tillbudssituationer (soppatorsk e. dyl.). Man är ju extra utsatt på en hoj.
Men det saken gäller här, är den intressanta - och uppenbarligen inte särskilt glasklara - frågan om var
den exakta skiljelinjen går mellan den legala skyldigheten man som trafikan har att kvarstanna på en olycksplats och var någonstans någon slags moralisk plikt inträder att bistå en människa i nöd.
Utan att gå in alltför mycket på djupet, så finns det visst fog för att påstå att de exempel som du har åberopat är vällovliga (i att få folk att stanna och hjälpa till) men möjligen missvisande (i det att det inte är en legal skyldighet)
De exempel som du har valtUtan att racka ned på vad du har anfört, så
En fråga är t. ex. om uttrycket "Oavsett om du är skyldig till olyckan eller inte måste du . . " avser endast de som är involverade i olyckan eller ej.
Ytterligare en annan fråga är t. ex. om uttrycket "Du är alltid skyldig att stanna kvar vid en olycksplats - oavsett om du anser dig inblandad eller inte. Det är straffbart att avvika från platsen." även det endast avser de som är involverade i olyckan eller ej.
Probelemet med med "Om det finns skadade personer i eller kring de fordon som är inblandade i trafikolyckan är det vår skyldighet att se till att trafiken stoppas(trafikförordningens andra kapitel, paragraferna 8 och 10).
"Den skyldigheten gäller även privatpersoner som kommer till en olycksplats."!"
kan vara att det handlar om en helt annan sak, nämligen befogenhet för t. ex. räddningspersonal att disponera resurser för att logistiskt hantera en trafikolycka, alltså styra om trafkflöden, stoppa tillrusande människor o. s. v.
Det innebär att räddningspersonal har möjlighet att avvisa tillkommande människor som vill hjälpa till.
Likadant med uttrycket "Vid en trafikolycka ska du stanna och ta reda på vad som hänt." som du hämtat från Polisens hemsida; det tar högst troligen sikte på de åtgärder den ska vidta som faktiskt är involverad i en trafikolycka.
Men självfallet inser jag att denna diskussion i grunden är meningslös i sin nuvarande utformning; det måste till helt andra grepp.
Faktiskt borde man i denna tråd ta upp en jävligt seriös vinkling, där förarbeten, praxis och andra normer beaktas; för denna fråga
är onekligen viktig.
Ditt engagemang visar det (och i grunden skulle förmodligen fler människor bli hjälpta i trafiken med din inställning, men det är ju dessvärre inte själva poängen just nu).
Jag kanske ska försöka gräva djupare i doktrinen och återkomma i denna tråd vid ett senare tillfälle,
KungLudde