Tack alla hjälpsamma bilister och du på busshållplatsen!

Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Här uppe i norr vill jag inte tro att det är såhär, trafik som fan visst, men jag har till och med sett folk stanna trafiken för att hjälpa medmänniskor. Jag snurrade med bilen 8 varv för en tid sedan och det stannade hur mycket folk som helst, trots att klockan var halv 5 en måndag morgon....... hoppas innerligen att alla, i hela sverige, hjälper till vid olycka.... annars är det sorgligt:huvet
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag och farsan var på väg hem från Karlstad för ungefär ett år sedan. Körde i lagliga 90 km, när det bara smäller till och bilen sugs in i vajerräcket. Vi hade fått punktering.. Efter att ha smekt vajerräcket i ca 30-40 m lyckades han styra ut bilen i diket.

Var säkert en 10 bilar som körde förbi. Men sen hade vi turen att en bekant kom åkandes och stannade, han hjälpte oss med bärgning och skjuts hem.

Men dom andra 10 bilarna som körde förbi, tack för att ni brydde er... :crash

Men det här har jag aldrig varit med om hemma, bor lite ut på landsbygden. Stannat xx-antal ggr med moped/fyrhjuling, alltid någon som stannar och brukar hjälpa till.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kan lägga in att "vårt" Malmö inte är mycket bättre..:gnissla

Dock var detta med bil men jag fick minsann både hjälp att putta undan och bogsera bort när generatorn dog på min bil.
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag stannar alltid då jag åker knarr och tror att någon behöver hjälp!

Ibland behöver dem inte det men tackar glatt för att jag stannade........:tummenupp

En så enkel sak som att låna ut sin mobil till nån stackare som har glömt sin hemma och har fått punka på bilen kan ju vara guld värt!

Jag är snällare när jag åker knarr mycke enklare å stanna till och fråga då! :yoparty

När man åker bil äre krångligare.. :va

Jag stannade tom 2 gånger när jag var ute å körde utan knarrkort, engång så var det ett par snubbar som hade tappat sin släpa med crosknarrar i.

Jag åkte förbi men kom sen på att det kunde vara schyst å stanna så jag vände och frågade om de behövde hjälp karjäkeln som svara bröt så hårt på finska, fattade inte mycket... men jag erbjöd mig hjälp och låna ut min mobil men han gestikulerade att allt var ok :D
 

cricka

Cricka
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Karesuando
Hoj
Byte pågår..
Man kan tycka att detta borde göra att folk hjälper till:


Åligganden vid trafikolyckor

8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis.
Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik. I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten skall även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2001:357).
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ingen som har tänkte på att det kanske har med mc:en att göra, eller att man kör mc alla har ju fördomar och vi med motorcyklar verkar ha många, folk kanske tror att man har kört som en idiot osv och tycker rätt åt han, eller vad vet jag tror folk hade reagerat annorlunda om tant Kerstin hade legat vid vägen.? Vem vet :va
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
det är hemskt att läsa här hur folk skiter i att stanna även fast vissa kör för fort eller inte så kan man alltid stannatill vid en olycka !, förstår inte hur folk kan vara så egoistiska ! samma med er som har varit med om att andra inte stannar åt er, så stannar ni inte åt andra !, vafan om alla tänker så så kommer folk alldrig att stanna. :mad:
 

Dominator-Rocks

Guest
det är hemskt att läsa här hur folk skiter i att stanna även fast vissa kör för fort eller inte så kan man alltid stannatill vid en olycka !, förstår inte hur folk kan vara så egoistiska ! samma med er som har varit med om att andra inte stannar åt er, så stannar ni inte åt andra !, vafan om alla tänker så så kommer folk alldrig att stanna. :mad:

XAKT! Precis som trådskaparen, bara för att nån har vart dum mot honom så skall han vara dum mot alla andra Dagisfasoner :dummer
 

MikeTL

Medlem
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000S -99
De kan ju va avsaknaden av 500 kg krom på hans moppe som gör att han e mer "normal"... De e bara 200 kg krom då den... :tummenupp

Va fan . . . platsar din polare Micke i HD gänget med så litet glitter på hojen ? ? :D
Trodde minst 500 pannor glitter var lägsta gräns för att ens få dela garage med andra adHD - hojar :D

:)
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Det finns inga ursäkter till att inte stanna. Jag stannade en gång på väg till jobbet vid en bilolycka. Fick "ogiltig frånvaro" av den förbannde k*kchefen på mitt dåvarande kvällsjobb, men jag sket i det.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis.
Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik. I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten skall även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2001:357).


Detta är ta mig fan det mest upprörande med denna tråden:mad: !
Här sitter pappskallar och påstår att man inte behöver stanna på en olycksplats!
Om Ni inte kan lagar och förordningar...SHUT THE FUCK UP!
Det enda ni gör är att sprida desinformation.

Det är allas skyldighet att stanna och att det inte kommer fram förrän flera sidor in i tråden är genant! Att folk inte vet bättre tycker jag är gräsligt...:huvet
 
Last edited:

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Detta är ta mig fan det mest upprörande med denna tråden:mad: !
Här sitter pappskallar och påstår att man inte behöver stanna på en olycksplats!
Om Ni inte kan lagar och förordningar...SHUT THE FUCK UP!
Det enda ni gör är att sprida desinformation.

Det är allas skyldighet att stanna och att det inte kommer fram förrän flera sidor in i tråden är genant! Att folk inte vet bättre tycker jag är gräsligt...:huvet

Absolut, sant. Håller med.
 

MikeTL

Medlem
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000S -99
8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen.

Detta är ta mig fan det mest upprörande med denna tråden:mad: !
Här sitter pappskallar och påstår att man inte behöver stanna på en olycksplats!
Om Ni inte kan lagar och förordningar...SHUT THE FUCK UP!
Det enda ni gör är att sprida desinformation.

Det är allas skyldighet att stanna och att det inte kommer fram förrän flera sidor in i tråden är genant! Att folk inte vet bättre tycker jag är gräsligt...:huvet


Problemet är väl kanske det att den som är en förbipasserande trafikant och inte själv - med eller utan skuld - haft del i olyckan, så ofta väljer att vara just . . . förbipasserande . . . eller bilda nu-ska-vi-titta-på-köer

Däremot så borde väl grundläggande fostran med åtföljande allmänt hyfs leda till att var och en som - även om man inte själv med eller utan skuld varit delaktig i olyckan - gör sin insats.
En annan sak är att var och en kan bli skyldig att vittna om vad som förevarit.
Men det är en helt annan s. k. femma.
:hej
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top