Samhället
Gjorde följande inlägg på bike.se 2007-05-31
Samhället
Moralen i det svenska moderna samhället är enligt mig på väg att haverera. Den sjunker allt djupare som i en kladdig äckligt gyttja.
Har vid två tillfällen bevittnat personer som kollapsat i tunnelbanan. En gång var på perrongen vid östermalmstorg, där personen i fråga segnade ner farligt nära kanten. Jag var snabbt framme, ringe 112 och stoppade det inkommande tåget. Under tiden gick folk bara förbi... tittade lite men gjorde inget för att hjälpa till. Verkade mest irriterad över att tåget stog still. En frågade "Hur går det?"...
Har läst folk som råkat ut för trafikolyckor där det är uppenbart att passerande trafikanter tydligt sett att en olycka skett, men inte stannat. Inte klivit ur för att hjälpa till, utan bara lojt åkt vidare.
Eller varje dag då man är ute i trafiken. Folk "tar för sig" mycket mer än vad som är säkert för andra. Kör trots att det är rött, skiter i väjningsplikt, står helt oberörd mitt i korsningar och stoppar övrig trafik, klämmer och tränger för att komma fram eller komma först. Allt för sin egen skull utan att tänka på konsekvenser.
"Det är ju den andra personen som blir skadad, inte jag".
Var är vi på väg?
Har vi blivit så självupptagen att vi inte bryr oss?
Oj, där är någon som har åkt av vägen.... näääej, fan, jag hinner inte till dagis... Kööör!
Eller... usch vad jobbigt, det där vill jag inte ha med att göra.
Jag vill minnas att man var mer mån om sina medmänniskor förr (gamla klyschan va?). Evolutionen ändrar oss inte biologiskt så mycket på 30 år.
Är benägen att skylla på sammhällsklimatet. Man skall prestera mera. Tjäna mera. Hinna med mera. Inte visa sig "mjuk" och svag. Visa att man tar för sig. Vara bäst. Vara vackrast. Vara starkast. Vara oberoende.
Eller är det jag som varit naiv från början, och tillslut blivit vuxen och förstått hur det funkar?
Tråden finns här:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=2870