Tack alla hjälpsamma bilister och du på busshållplatsen!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Skojar du?

Är du den som avgör vem som får hjälp på vägarna?

Hur vet du att han inte satt svårt skadad i bilen?

:huvet

För att han stod utanför bilen och sparkade i en snödriva.
Och JA det är fan jag som bestämmer vem jag vill hjälpa eller inte.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
aldrig råkat ut för en situation där jag behövt stanna och hjälpa till, men om jag passerar en stillastående motorcykel vid en busshållplats eller vid väggrenen brukar jag göra tummen-upp och invänta reaktion.

För övrigt stod jag stilla i en timme med trasig hoj längs E4an förr, förra sommaren utan att någon stannade och frågade om de kunde hjälpa till med något :mad:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory

Jag skulle blitt sur och ev. skitit i att stanna med.
Men han kanske var på väg till sjukan för hans fru skulle föda, eller nått annat akut. Kan ju faktiskt finnas anledningar att folk ibland beter sig underligt som den stora massa inte känner till.

L

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600

Jaja, jag hoppas bara att det inte är prislappen på fordonet som avgör vem du inte hjälper nästa gång.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Håller med. Blev omkörd för några vintrar sen av en kostym-bratt i sina sproilans fet-Audi mitt i en snöstorm. Snubben lär ha legat en bra bit över 100 och sikten var strax över noll. Efter nån kilometer ligger audin ute i diket och ryker. Inga träd eller nåt sånt så på håll såg det ut att ha gått bra. Men man tuffade ju bara förbi och flinade.
Är man dum, så ska man ha ont :näsblod

Samma korkade resonemang leder ju till att ingen stannar för krashade hojar, "äh, han har säkert uuuuuuilat förbi ett dagis i 200 tidigare, det gör ju alla såna, dom kan gott ha det."

OK, läste ej detta inlägget, då var det ju en annan femma.

Last edited:

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Vill helst minnas de snälla människorna.

Jag hade fått bensinstopp med hondan på Arningeleden (mot Vallentuna) förra sommaren. Hade redan ringt min sambo som var på väg.
Jag stod på infarten till en grusplan som finns där.
3 hojar stannade och undrade om jag hade problem.
(tyvärr kunde ingen hjälpa mig med bensin)

En annan minnesvärd gång var min andra dag på 125:a (2/12-89). Jag var på väg hem när cykeln stannade, 3 km hemifrån. Många bilar passerade och glodde. Till slut stannade en man som försökte hjälpa mig. (min 72a var så modern, han hade en HD-42a). Inget hjälpte så han körde hem mig.
Nästan framme smäller vi med ett rådjur..... *suck* Pappa försökte hjälpa honom med skärmen men han hade bråttom.

Jag försöker verkligen att göra nåt om jag kan! (stannar dock inte om det står massa folk där redan).

Tyvärr så finns idioter överallt. (En bil i Väsby höll på att köra över en tant när jag stannat framför övergångstället. Det är 30 där, varför jäkta till parkeringsplatsen utanför VäsbyC?)

Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
En ung kille på moped vurpade på Stavsnäsvägen vid Golfbanan ute på Värmdö igår och vi var 2 som var framme och hjälpte honom samt 2 bilar till som stannade och kollade om vi behövde hjälp.:tummenupp

Däremot var den bilist som låg 10cm bakom moppen och stressade innan olyckan borta med vinden.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Samhället

Gjorde följande inlägg på bike.se 2007-05-31

Samhället

Moralen i det svenska moderna samhället är enligt mig på väg att haverera. Den sjunker allt djupare som i en kladdig äckligt gyttja.

Har vid två tillfällen bevittnat personer som kollapsat i tunnelbanan. En gång var på perrongen vid östermalmstorg, där personen i fråga segnade ner farligt nära kanten. Jag var snabbt framme, ringe 112 och stoppade det inkommande tåget. Under tiden gick folk bara förbi... tittade lite men gjorde inget för att hjälpa till. Verkade mest irriterad över att tåget stog still. En frågade "Hur går det?"...

Har läst folk som råkat ut för trafikolyckor där det är uppenbart att passerande trafikanter tydligt sett att en olycka skett, men inte stannat. Inte klivit ur för att hjälpa till, utan bara lojt åkt vidare.

Eller varje dag då man är ute i trafiken. Folk "tar för sig" mycket mer än vad som är säkert för andra. Kör trots att det är rött, skiter i väjningsplikt, står helt oberörd mitt i korsningar och stoppar övrig trafik, klämmer och tränger för att komma fram eller komma först. Allt för sin egen skull utan att tänka på konsekvenser.
"Det är ju den andra personen som blir skadad, inte jag".

Var är vi på väg?
Har vi blivit så självupptagen att vi inte bryr oss?

Oj, där är någon som har åkt av vägen.... näääej, fan, jag hinner inte till dagis... Kööör!
Eller... usch vad jobbigt, det där vill jag inte ha med att göra.

Jag vill minnas att man var mer mån om sina medmänniskor förr (gamla klyschan va?). Evolutionen ändrar oss inte biologiskt så mycket på 30 år.

Är benägen att skylla på sammhällsklimatet. Man skall prestera mera. Tjäna mera. Hinna med mera. Inte visa sig "mjuk" och svag. Visa att man tar för sig. Vara bäst. Vara vackrast. Vara starkast. Vara oberoende.

Eller är det jag som varit naiv från början, och tillslut blivit vuxen och förstått hur det funkar?

Tråden finns här:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=2870

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Så var man ikull för andra gången!Kökörning mellan Sollentuna och Danderyd,
en bråkdels sekunds ouppmärksamhet, bil framför har tvärnitat, oljefläck, frambroms och marksyningen är ett faktum!!
Ca 20km/h. Skrapad armbåge och en ömande höft på mig! Skrapade kåpor, bromspedal, bromsgrepp och ljuddämpare på hojen.

INGEN(!!!) som stannade eller kom fram och frågade hur det gick!! Stod en man på en busshållplats 5m bort och han fick ett oerhört intresse av att titta på den blå himlen.
Bilarna jag bromsat för bara drog iväg! Bilarna efter sket fullständigt i att jag stod och försökte resa en motorcykel mitt mellan två mötande körfält eller senare att jag ville rulla över ena körfältet för att sätta mig i säkerhet!!

Just nu känns det inte som om jag någonsin kommer stanna för att ge nån assistans igen men det kommer nog att gå över.

Tack för att jag fick skriva av mig och kör försiktigt!!

/Frolomp

jag har upplevt samma sak, stannar numera bara och hjälper motorcyklister..

de andra får fan klara sig själv.

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
En custom-åkare med skjuss hade stannat till vid korsningen Årstabergsvägen-Södertäljevägen. Utan att tänka stannade jag till och frågade om det var något problem..Han vinkade glatt "ingen fara" så jag fortsatte...

Märkligt att det faller så naturligt för vissa och stanna utan att tänka medan andra tycks med flit undvika "det".

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm

Jag tror att det finns en lag som säger att du MÅSTE stanna för att hjälpa till vid olyckor. Tror även att polis/brandkår/ambulans/militär-personal har rätt att beodra dig att hjälpa till vid olyckor.

Ölärgott

...men farligt om man dricker för lite
Gick med
27 May 2007
Hoj
ZX-9R -98
Det är med blandade känslor jag läser denna tråd. Jag blir så j*vla förbannad när jag hör om folk som bara åker förbi en olycksplats eller någon som behöver hjälp :mad: Vill inte tro att det finns så små människor som inte ens kan stanna och fråga om man behöver hjälp. Är folk så j*vla själviska att dom inte kan offra några få minuter av sitt liv för att hjälpa en medmänniska :mad:?

Samtidigt blir jag rörd av "den lille mannens" agerande som Bajen-Sam skrev om tidigare. En sann hjälte :Bugar Blev så glad när jag läste om hur han skällde ut den j*vla idioten. Det är människor som "den lille mannen" som får en att göra sitt yttersta för att försöka utveckla sig själv, som får en att vilja tro att människan innerst inne inte är ond...

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
För 2 år sedan såg jag en bil med motorhuven öppnad och en kille som vinkade åt mig att stanna. Vet inte varför men när jag saktade ner fick jag en känsla av att nått skumt är på gång. Glider sakta förbi den "havereade" bilen och ser 2 figurer som sitter på huk i diket, precis som om dom var beredda på att springa upp på vägen. Killen som står brevid bilen börjar förstå att jag inte tänker stanna och skriker nått på arabiska. Ser då i ögonvrån att figurerna i diket springer upp på vägen. Jag trycker plattan i mattan och drar iväg. Ringde polisen från bilen och berättar vad som hänt och fick som svar att dom skulle skicka ut 2 bilar omedelbart. Enligt konstapeln i telefonen så var det antagligen tänkt att de skulle råna mig, det hade varit liknande fall tidigade enligt honom.
Vet inte om polisen fick tag på dom.

Jag stannar fortfarande och hjälper folk men är lite mera uppmärksam än tidigare.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tror att det finns en lag som säger att du MÅSTE stanna för att hjälpa till vid olyckor. Tror även att polis/brandkår/ambulans/militär-personal har rätt att beodra dig att hjälpa till vid olyckor.

Jo men jag väljer ju fortfarande om jag vill följa den lagen eller hur? ;)

Nu var det oxå så att den här jeppen i audin som jag skrev om tidigare körde minst sagt vårdslöst och höll på att preja ner oss i diket i sin vilda framfart. Det kanske inte framgick riktigt i mitt tidigare inlägg. :)

Ska oxå tillägga att vi åkte i nästan promenadtakt för det var sjukt mycket snö som föll och det var dessutom vid 23 snåret så det var ganska mörkt ute. Men vi kunde lätt se att snubben inte hade skadat sig, det var ingen större fara med bilen heller förutom att den inte befann sig på vägen längre.

Hade det varit en annan så hade vi ju naturligtvis stannat. Men vi ansåg att den här killen fick skylla sig själv. Vissa har nog gott av en liten läxa ibland.

Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Jag tycker svenskar generellt sett är väldigt hjälpsamma faktiskt. Men det finns väl undantag och det är väl när det gäller att hjälpa nån personligen. Där man ska träffa nån fysiskt med risk för att man lär känna personen. Tex om nån fått motorstopp, krockat men ser ut och må bra etc. Då verkar det som att de flesta åker vidare. Kanske rädda för att bli tvungna att köra personen till sjukan eller nåt. Bara lite teorier jag har. Grundar detta på många grannar jag haft här i "storstaden" i karlskrona inte ens orkar säga hej utan istället glor in i väggen eller i ner gräset brevid trottoaren o dyl när man passerar varandra(???). Gamlingar verkar va ett stor undantag. Dom blir både glada och hälsar tebax.

Måste berätta lite från min och 2 polares rundresa i USA för ngra somrar sen. Tyckte folk var så hjälpsamma där så både jag och polarna hade undrat för oss hjälva varför dom var så hjälpsamma. hehe. Ser vi helt nollade ut eller vad är det frågan om? :va Räckte att man stod och kollade i en karta så kunde nån förbipasserande fråga om vi behövde hjälp att hitta utan att vi bett om hjälp. :)
Men det coolaste var ändå när vi varit i en mindre ort som hette Kanab precis över gränsen till Utah när man kommit söderifrån Arizona. Nästa mål var Las Vegas och jag ville tömma digitalkameran som återigen nästan var full och bränna ner dom på CD på nåt sätt. Ville ju kunna fota för fullt när vi kör in i Las Vegas. :) Men vi hittar inget internetfik eller dyl där vi kan bränan ner bilderna men blir tipsade om ortens bibliotek där man kan låna datorer och internet gratis. Så vi åkte dit men det visade sig att dom inte hade ngra brännare i datorerna. Inget att göra åt då så vi gav upp och satte oss o surfade lite istället eftersom vi ändå fått tillgäng till datorerna efter en 20min väntan. När vi sitter där och surfar så kommer den gamla tanten(minst 60 bast) som jobbar där och knackar mig på axeln och ger min en lapp med adress. Då har hon alltså ringt hem till sin gamla gubbe och frågat om dom har en CDbrännare hemma, vilket dom ju hade. Så grymt snällt. :) Första tanken var ju typ vad sjutton. Jag kan ju inte åka HEM till dom och bränna skivor. Sånt händer ju bara inte. Men eftersom hon bemödat sig att hjälpa mig så kan jag ju inte tacka nej. Även var detta utan att vi bett om hjälp. Vi hade bara undrat om hon visste nåt sällte där dom hade brännare. Menade ju givetvis _inte_ hemma hos någon. hehe. :) Gumman jobbade ju iaf så jag åkte hem till dom själv. Det var bara 500m bort typ. Där väntade en glad gubbe som var uppåt 70 bast. Han visste nästan inget om datorer men visade mig var datorn stod och sa att jag säkert hade bättre koll på hur man gör. Medans jag kollar typ vilket brännarprog han har och så så har han letat upp några tomma CDskivor som jag kunde bränna på, men jag hade med mig skivor så det var lugnt. Det var iaf nästan lite jobbigt. hehe. Sitter och undra hur sjutton jag ska kunna tacka dom. :confused: När det e klart en stund senare så vill gubben såklart inte ha nåt för besväret men kände att jag absolut måste ge dom nåt. Lyckas till slut få den snälla gubben att ta emot 10 dollar som besväret. Hoppas iaf att dom inte tog illa upp. Det verkade ju så självklart för dom att hjälpa andra, så kunde kanske blivit lite förolämpade men det verkade ju iaf inte så. :)

Last edited:

MikeTL

Medlem
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000S -99
Wirre ; Ja känner denna HD - Micke personligen, han e en trevlig prick :tummenupp

Tur att de gick hyfsat bra me dig iaf :)

Ja där ser man Stockholm är en liten stad.
Det är alltid nå'n som känner nå'n
HD-Micke agerade väldigt professionellt . . . trots att han kör kromsläde :D

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Sthlm och rusningstrafik? Då får du nog vara glad att du ens kommer fram. Bilister kör sämre än mcförare, har nog inte sett en enda billist släppa förbi bakomvarande motorcyklister när dom vill köra förbi. Att dom sedan stannar och kontrollerar hur man mår efter en vurpa :rolleyes:

Skandal är ordet.

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
KTM 525 SMR
Stannar alltid om nån har problem,och som tur är så har jag allt som oftast fått hjälp själv oxå,även om någon kört som ett svin och sedan kört av så tycker jag att man kan ta sig en titt så att man vet att personen ifråga inte är skadad.Så jävla lång tid tar det ju inte,men vet man med sig att man inte skulle hjälpa till själv så ska man inte heller grina om man står för sig själv en mörk väg med soppatorsk eller liknande.
Se det som ett sätt att träffa nya människor,vem vet du kanske får ligga på kuppen!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln