Tack alla nerklankande sporthojanvändare

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Äntligen har jag kommit till insikt. Har haft körkortet i snart 1 år, dock ingen egen cykel ännu men jag har kört en hel del av mina vänners. Men ni här på sporthoj har fått mig att inse att jag inte ska köpa en R6a, cbr900RR ect som första hoj...

Det finns faktiskt en anledning att jag inte åker runt i en porsche och handlar i en Hummer. Jag har inte pengarna!! Jag har insett att jag ska köpa mig en cykel jag kan ta hand om, en som jag kan ha råd om. Jag har insett att det kommer bli en Kawasaki zxr 400. Kanske inte den billigaste men bra billig mot vad jag drömde mig bort förut.

Kan Mavve som kör runt på 750 samt 950 ha roligt på en 400 så måste jag också det, det handlar bara om inställningen och vem som kör. Sen att jag inte har den erfarenheten att jämnföra med som tex han har gör det ju bara bättre. Det kan bara bli bra eller vad säger ni?

Har dock en fundering... Jag är 178 cm. ca 70 kg med en kebabrulle i mig. Jag blir inte förlång för den här cykeln? jag känner mig ganska kort mot resterande av världen så därför känns det som en passande lösning.

En till faktiskt. Kawasaki zxr 400 eller Aprilia RS250. Vad ni skulle ni välja? Personligen är jag mer mot Kawasaki även fast Aprilian är snyggare. Kan ni näma några för/nackdelar. Mot för skitkommentarer som. Du kommer tröttna ect.. Sen när man tänker efter lite... så börjar man fundera kanske man skulle köpa en Suzuki GSX-R 600 istället. men jag menar varför köpa en hoj som jag kanske inte kan hantera. Det måste väl ändå vara dumt.. Finns fortfarande en liten tvekan i att köpa något mindre än en 600cc...

Babbla på!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Olla mig om jag har fel men Aprilian är inte det tvåtakt :va

Har du kollat på Honda VFR 400 ?,ganska ovanlig iofs.

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Långa farbron skrev:
Olla mig om jag har fel men Aprilian är inte det tvåtakt :va

Har du kollat på Honda VFR 400 ?,ganska ovanlig iofs.
Jo det är en tvåtaktare. Stämmer bra.

Tycker VFR 400 är rätt ful. :)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Aprilian är en räcer-tvåtakt.

Sen spelar inte hojen så stor roll egentligen.
Kör fortare i kurvorna så glömmer du hojen.

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Jag ägde en ZXR 400 för ett par år sen, är 176cm och den va alldeles lagom tyckte jag för mig. Kändes inte stor, och absolut inte för liten. Många som trodde hojen va 750 innan dom läste bakdelen på den :tummenupp

Så nog tycker jag du ska slå till på en 400, lyssna dock på ventilerna innan. Den är ganska varvvillig av sig :yoparty

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
iuridae skrev:
Jag ägde en ZXR 400 för ett par år sen, är 176cm och den va alldeles lagom tyckte jag för mig. Kändes inte stor, och absolut inte för liten. Många som trodde hojen va 750 innan dom läste bakdelen på den :tummenupp

Så nog tycker jag du ska slå till på en 400, lyssna dock på ventilerna innan. Den är ganska varvvillig av sig :yoparty
Jo är medveten om det. Varvarväl uppemot 15000 rpm? Hur är det att åka längre väg. Ca 15 mil ifall man skulle ut på en turne någon gång. Fungerar det eller är det hopplöst?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det finns en hel tråd som handlar om TRX850. Större än ZXR400, roligare än SV650, sportig och inte alls särskilt dyr vare sig i inköp eller ägande jämfört med t.ex GSXR600.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
400 är nästa lika stor som ZXR 750 så det bör gå!!

tomaz skrev:
Äntligen har jag kommit till insikt. Har haft körkortet i snart 1 år, dock ingen egen cykel ännu men jag har kört en hel del av mina vänners. Men ni här på sporthoj har fått mig att inse att jag inte ska köpa en R6a, cbr900RR ect som första hoj...

Det finns faktiskt en anledning att jag inte åker runt i en porsche och handlar i en Hummer. Jag har inte pengarna!! Jag har insett att jag ska köpa mig en cykel jag kan ta hand om, en som jag kan ha råd om. Jag har insett att det kommer bli en Kawasaki zxr 400. Kanske inte den billigaste men bra billig mot vad jag drömde mig bort förut.

Kan Mavve som kör runt på 750 samt 950 ha roligt på en 400 så måste jag också det, det handlar bara om inställningen och vem som kör. Sen att jag inte har den erfarenheten att jämnföra med som tex han har gör det ju bara bättre. Det kan bara bli bra eller vad säger ni?

Har dock en fundering... Jag är 178 cm. ca 70 kg med en kebabrulle i mig. Jag blir inte förlång för den här cykeln? jag känner mig ganska kort mot resterande av världen så därför känns det som en passande lösning.

En till faktiskt. Kawasaki zxr 400 eller Aprilia RS250. Vad ni skulle ni välja? Personligen är jag mer mot Kawasaki även fast Aprilian är snyggare. Kan ni näma några för/nackdelar. Mot för skitkommentarer som. Du kommer tröttna ect.. Sen när man tänker efter lite... så börjar man fundera kanske man skulle köpa en Suzuki GSX-R 600 istället. men jag menar varför köpa en hoj som jag kanske inte kan hantera. Det måste väl ändå vara dumt.. Finns fortfarande en liten tvekan i att köpa något mindre än en 600cc...

Babbla på!

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
tomaz skrev:
...Jag har insett att jag ska köpa mig en cykel jag kan ta hand om, en som jag kan ha råd om. ...det handlar bara om inställningen och vem som kör...
"Du har en skön stil grabben, vad heter du?" /Baloo

Det spelar ingen roll vad jag tycker, du ska och kommer att köpa den hoj du själv vill ha. Vill du ha Kawan så köp den, gör den dig lycklig som kommer vi andra att glädjas med dig. Jag hade dock valt Aprilian. På den känner man sig som en MotoGP-vinnare varje gång.

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Jåke skrev:
Det finns en hel tråd som handlar om TRX850. Större än ZXR400, roligare än SV650, sportig och inte alls särskilt dyr vare sig i inköp eller ägande jämfört med t.ex GSXR600.
Tack för svaret. Dock är det lika där att utseendet går inte i min smak. Sen har jag bara mellan än så länge.

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
CBR 900RR Fireblade
tomaz skrev:
Jo är medveten om det. Varvarväl uppemot 15000 rpm? Hur är det att åka längre väg. Ca 15 mil ifall man skulle ut på en turne någon gång. Fungerar det eller är det hopplöst?

Jepp, varvstoppet på min va 14700rpm, och det hände inte så mycke innan 10000rpm heller, så man fick hålla lite varv för att ha liv i den :D

Jag hade inga problem att köra långt med den iaf. Den hoj ja ha nu är betydligt jobbigare att köra längre med. Körde fram och åter till sundsvall (10milx2) utan att behöva gå till naprapaten :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
tomaz skrev:
Tack för svaret. Dock är det lika där att utseendet går inte i min smak. Sen har jag bara mellan än så länge.
ZXR400 :tummenupp

Tvåtakt är visserligen asballt korta stunder men tröttande i längden...

Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Teddy skrev:
"Du har en skön stil grabben, vad heter du?" /Baloo

Det spelar ingen roll vad jag tycker, du ska och kommer att köpa den hoj du själv vill ha. Vill du ha Kawan så köp den, gör den dig lycklig som kommer vi andra att glädjas med dig. Jag hade dock valt Aprilian. På den känner man sig som en MotoGP-vinnare varje gång.
Det är ju det här som gör att man tvivlar. Varenda gång som tex personer som du kommer och vill välja det som står i valet och kvalet så blir det svårt. Och egentligen bör man väl testa båda cyklarna för att vilda sig någon uppfattninig.. Men det finns inte den tillgänligheten och eftersom jag sedan har släkt i tyskland har jag funderat över att ta hem därifrån för att komma lite billigare undan.

250 2takt. mot 4takt 400. Låter ju avgjort men det är väl inte det antar jag. :fatta!

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
UrbanTiger skrev:
Varför skriva att man har två hojar som man inte har på ett intresseforum. Det låter som om man pinkar i sin egen ficka att göra så.

Moppefuckon pinkar alltid i sin egen ficka. Är du ett moppefucko :va
Nej jag är inte ett moppefucko hade en gång en moppe men det var ett bra tag sen. Att sedan jag kanske missuppfattade, det är skillnad på att ha saker och vilja ha. Och mot för andra moppefuckon så tror jag inte att jag kan och vet allt. Jag vill lära mig och diskutera saker. Det är därför jag är här, inte för att briljera. Det kan jag inte ens. :Bugar

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
UrbanTiger skrev:
Tröka inte, köp kawan nu då, eller en Honda 400
Den som är på min nuvarande avatar är en 400 kawa som jag har kollat ut nere i tyskland. Får väl bli det då, bättre att jag kan betala för det än att inte ha någon alls eller någon jag inte kan hantera/betala.

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Mycket kubik är skönt för man slipper ligga och yla på extremt höga varv hela
tiden.. Jobbigt i längden..
Har man inget emot det så är där nog effekt så det räcker för de flesta..

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
CBR 600 -87 :tummenupp
85 haltande hästar som är skitbilliga att försäkra.
Gammal men ändå snygg, det säger iaf alla killar (upp till 13år) och tjejerna.

Jag är 182cm, 83kg. Den kan kännas lite liten om man åker 2 st med full packning.

Har kört på den i ca 4 år och jag har inte tröttnat. Du verkar ju inte heller vara en sån som har krav på att den ska fixa att power wiila så du kommer nog inte heller att tröttna. En billig glidarhoj med mycket plast helt enkelt.

Lycka till!

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
iuridae skrev:
kolla in bilderna på min gamla 400 http://iuridae.rtcw.no/main/viewgroup.asp?view=4

hur snygg som helst! :tummenupp
Du som har haft en tidigare, hur är det att skjussa på den ? Är det okej även fsat det är relativt lite kubik samt effekt. Förväntar mig ju inget värsting vrid man lär ju vara realistiskt men jag antar att det ska gå bra ändå? Utan att tokvarva vid stopp.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0