Tack för det miljöpartiet, nya avgifter från idag, död åt mc-kollektivet

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag betalar 500spänn i trafikförsäkring på min gixxer i Polen, soppar ligger på 8.5-9kr litern, maten är billig. Ni är välkomna hit :krama

ps, alla kör som svin, miljötänket är väl i motoGP liknande stuk :glömdet

Min hemort kan inte riktigt konkurrera med dessa priser, men de ligger i alla fall inte väldans långt ifrån varandra. Här finns inte heller någon som hört talas om köer, brist på parkeringar eller att överhuvudtaget betala för parkering oavsett fordon. Här finns inte heller så väldans många representanter för lagens långa arm, så toppfartstester och knäskrap varje dag är inga större problem.

Så mina vänner, det är liksom inget krav att man MÅSTE bo inom hufvudstadens tullar. Det går att bo på andra ställen i Sverige också och detta leder allt som oftast till ett bättre liv som motorcyklist.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag betalar 500spänn i trafikförsäkring på min gixxer i Polen, soppar ligger på 8.5-9kr litern, maten är billig. Ni är välkomna hit :krama

ps, alla kör som svin, miljötänket är väl i motoGP liknande stuk :glömdet

Du gillar att jämföra med U-landet Polen?

Det finns en anledning till att allt är billigt där borta.

Jag slutar hellre att åka hoj om någon försöker tvinga på mig en polsk regplåt.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tror du missförstod poängen med mening. Man skapar inte fler parkeringar eller minskar trafiken med högre böter eller avgifter.

Jo, men det gör man visst. Säger miiljöpartiet. Ett mål med parkeringsstrategin är ju att det alltid skall finnas lediga platser att stå på...

Syftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator, minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser.

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/ny-plan-for-gatuparkering/

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022

..och du har inte en aning vad du pratar om när du kallar Polen för et U-land. Det "u-landet" är ett av dom länderna med bäst ekonomi i EU och spås vara om Sverige innom snar framtid om vi inte skärper oss.

Jag har varit där massor med gånger senaste 5-6 åren ..om du tror att Sverige är så bra som du tycks tro har du fel :arsele

..åter till tråden...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jo, men det gör man visst. Säger miiljöpartiet. Ett mål med parkeringsstrategin är ju att det alltid skall finnas lediga platser att stå på...

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/ny-plan-for-gatuparkering/

Idag finns knappt nog med parkeringar för att fylla behovet för alla som MÅSTE jobba eller besöka centrala Stockholm av någon anledning.

Höjda avgifter tar ju knappast bort behoven, och jag tror ingen rekreationsåker in till centrala 08 för att ockupera P-platser...

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

..och du har inte en aning vad du pratar om när du kallar Polen för et U-land. Det "u-landet" är ett av dom länderna med bäst ekonomi i EU och spås vara om Sverige innom snar framtid om vi inte skärper oss.

Jag har varit där massor med gånger senaste 5-6 åren ..om du tror att Sverige är så bra som du tycks tro har du fel :arsele

..åter till tråden...

Håller med.
Polen har två saker jag saknar i Sverige: Framtidstro, och - framtid.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Det bästa med Polen kanske just är det som INTE finns?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

..åter till tråden...
Rent teknologiskt och infrastrukturmässigt ligger Polen i nivå med ett U-land.
Ekonomin går säkert jättebra men det kan de väl tacka Sverige för med tanke på alla polacker som jobbar/jobbar svart för den höga lönen skull:rofl

När såg du häst och vagn användas som arbetsredskap i Sverige?

Hur mycket får Polen i EU-bidrag?

Jag gillar inte Sverige för fem öre men Polen skulle jag aldrig vilja bo i under min livstid.

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ekonomin går säkert jättebra men det kan de väl tacka Sverige för med tanke på alla polacker som jobbar/jobbar svart för den höga lönen skull:rofl

Jag gillar inte Sverige för fem öre men Polen skulle jag aldrig vilja bo i under min livstid.

Jag jobbar för ett (stort) Svenskt företag i Polen sen länge. Till och från bor jag där under längre perioder. Har aldrig sett det du talar om med häst och vagn och det är en typisk sak att få höra från en som mest troligt aldrig varit där.
Skulle själv inte tveka att flytta dit permanent vilket det kanske blir.
Polen är ett land i utväckling och som lär av sina misstag..till skillnad från Sverige som gör precis tvärtom.
Vill du diskutera detta vidare kan du skicka PM då denna tråd inte har med detta igentligen att göra.

Men är du den typen av "svenne" som bara tycker att svenska äpple/gurka smakar bäst och "svenskt" kött är ..svenskt kan du låta bli PM och slösa allas tid.

PS
Ja jag är Svensk.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Nu är det några år sedan, typ 6-7 år eller något sånt. Men mitt intryck av Polen var att det var ett land i snabb upprustning efter att ha hämtat sig från att blivit utsugna av Soviet under många, långa år. Vägarna var av väldigt skild kvalité men de som blivit upprustade höll bra kvalité. De dåliga vägarna var bara asfalt rakt på lera, och höll kvalité därefter också.
Folket i polen är förbannat trevliga, om än lite onödigt religiösa.
Det finns dessutom ganska vacker natur, städer som får Stockholm att likna en byhåla och väldigt mycket mer som gör Polen till ett intressant land att åtminstone besöka.

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Nu är det några år sedan, typ 6-7 år eller något sånt. Men mitt intryck av Polen var att det var ett land i snabb upprustning efter att ha hämtat sig från att blivit utsugna av Soviet under många, långa år. Vägarna var av väldigt skild kvalité men de som blivit upprustade höll bra kvalité. De dåliga vägarna var bara asfalt rakt på lera, och höll kvalité därefter också.
Folket i polen är förbannat trevliga, om än lite onödigt religiösa.
Det finns dessutom ganska vacker natur, städer som får Stockholm att likna en byhåla och väldigt mycket mer som gör Polen till ett intressant land att åtminstone besöka.

Mecket bra skrivet och det är ganska precis så. Just infrastrukturen blivit mycket bättre faktiskt sedan Polen var värd för Fotbolls EM då masssvis med pengar pumpades ut innan och efter. Jag blir förvånad från år till år hur fort det går.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag jobbar för ett (stort) Svenskt företag i Polen sen länge. Till och från bor jag där under längre perioder. Har aldrig sett det du talar om med häst och vagn och det är en typisk sak att få höra från en som mest troligt aldrig varit där.
Skulle själv inte tveka att flytta dit permanent vilket det kanske blir.
Polen är ett land i utväckling och som lär av sina misstag..till skillnad från Sverige som gör precis tvärtom.
Vill du diskutera detta vidare kan du skicka PM då denna tråd inte har med detta igentligen att göra.

Men är du den typen av "svenne" som bara tycker att svenska äpple/gurka smakar bäst och "svenskt" kött är ..svenskt kan du låta bli PM och slösa allas tid.

PS
Ja jag är Svensk.

Det behövs inget PM, vi ser bara saker på olika sett.
Jag har varit i Polen och landsbygden var extremt simpel/fattig.
Min polska snickare har även berättat mycket och han bor på landet.

Polen må gå bra ekonomiskt men de får extremt mycket i bidrag och intjänade pengar i andra länder (inte länder i öst) spenderas i hemlandet.

Det krävs några decennier innan Polen har fått sitt folk ur fattigdom och landet har en infrastruktur jämfört med övriga länder i Europa.

Vad detta beror på är en helt annan diskussion.

EDIT; Missade du att jag inte gillar Sverige för fem öre? ;)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste det här precis. MP lever i en utopi. Märkligt att ett parti kan ha så lite väljarstöd och så mycket påverkan.

Jag tror det är dags att investera i p-hus. Ha Monaco som förebild där större delen av bilarna står i p-hus på grund av platsbrist och topografin. Skillnaden är att man inte blir skinnad i Monaco.

Utan subventioner för boendeparkering lär det inte vara många som har råd eller lust att äga bil i huvudstaden om man nu inte har möjlighet att få kostnaderna täckta av arbetsgivaren. Betydligt billigare att åka taxi överallt.

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4145721.aos

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Utan subventioner för boendeparkering lär det inte vara många som har råd eller lust att äga bil i huvudstaden om man nu inte har möjlighet att få kostnaderna täckta av arbetsgivaren. Betydligt billigare att åka taxi överallt.

Subventionerade eltaxifordon. Rickshaw?

Mission accomplished.

Fast det blir ju billigare än de 1100 kr/min boendeparkeringen kostar nu, enligt artikeln...

Last edited:

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Hoj
Kawasaki z800 -14
Kollade på kalla fakta igår och fick en chock , Stockholms stad budgeterar att det ska vara minst 330 miljoner i parkerings böter,
Alltså måste dom få in dom pengarna för att ekonomin ska gå runt.

Bara att börja överklaga alla böter.

iPhone Tapatalk

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kollade på kalla fakta igår och fick en chock , Stockholms stad budgeterar att det ska vara minst 330 miljoner i parkerings böter,
Alltså måste dom få in dom pengarna för att ekonomin ska gå runt.

Bara att börja överklaga alla böter.

iPhone Tapatalk

Sådant beteende skapar ju nästan korruption. Man alltså skapar en anledning att ge folk höga utgifter som ska betala för "service" i övrigt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC