Tack Folksam för sänkt premie

cibbe

Guest
Men varför är det så viktigt att kunna ställa av och på??
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Folksam skulle ha lika mycket för en avställbar försäkring / månad som det billigaste andra bolaget ville ha för helårs.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En fråga till er som har Folksam och fått sänkningar till 2012, har ni helårsförsäkring? Själv har jag avställningsbar helförsäkring hos Folksam och fick en premiehöjning med ca 50%. :näsblod
Det jävliga är att vid en koll i höstas så var Folksam fortfarande det bästa alternativet även efter höjningen.

Helår, sänktes från 7800:-/halv till 3400kr/halv
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men varför är det så viktigt att kunna ställa av och på??

Mja, sprängde motorn på KTMen i maj ett år, fick igång den till första snön.
Då hade det varit trevligt att kunna spara slantarna.
 

cibbe

Guest
Mja, sprängde motorn på KTMen i maj ett år, fick igång den till första snön.
Då hade det varit trevligt att kunna spara slantarna.

Jo det förstås.
Men som i mitt fall med 300/mån är det inte så jäkla blodigt.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Friflyg.. Jag låg på 580 mån halv/helår på min ZX10R 2004. Tills Folksam fick kabelbrand och höjde. Hur gammal är du/haft körkort?

Friflyg är gubbe :) 40+, rena drömmen om man ska försäkra sporthoj nuförtiden.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Men varför är det så viktigt att kunna ställa av och på??

För att de flesta kör sporthoj och är inte så aktiva på vägarna Okt-Mar och det känns onödigt att betala mer än en 100-ing i försäkring per månad när hojen står i ett garage.

Kan ge ett exempel: Min halvförs kostar c:a 7000 per år, avställbar.
Det finns åretruntförsäkring som kostar typ 5000 per år, men jag kör den för 7000 per år som är avställningsbar eftersom den kostar c:a 600 per månad påställd o jag kör ungefär 5 månader = 3000 + 7 månader avställt = c:a 4000:- per år totalt.

Sen känns det mer rätt också att inte behöva betala dyrt för en hoj som står i garaget.
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Har folksam. Förra året gick jag från ca 750kr/mån Halv/hel till ca 500 kr/mån hel/hel.
 

cibbe

Guest
Betalar man en smärre förmögenhet varje månad vill man inte göra det hela vintern i onödan..

Nej det kan man ju förstå.. Och visst hade man en aning om att det var dyrt att vara ung, bo i storstad och köra hoj men va fan!! de priser som folk verkar betala är ju galna! Nästan som att betala en ny hoj vart annat år!
Flytta från städerna och bo där vägarna är roligare och försäkringen billigare.. Borde vara ett gott råd.. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nej det kan man ju förstå.. Och visst hade man en aning om att det var dyrt att vara ung, bo i storstad och köra hoj men va fan!! de priser som folk verkar betala är ju galna! Nästan som att betala en ny hoj vart annat år!
Flytta från städerna och bo där vägarna är roligare och försäkringen billigare.. Borde vara ett gott råd.. :)

Vet inte om jag är så ung, men det spelar ingen större roll. Dyr hoj, dyr stad räcker :)
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Man ska bo i zon 1, vara max 22 o ha en helförsäkrad literklubba. Hardcore mc living :)
 

-Linkan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -08
Men varför är det så viktigt att kunna ställa av och på??

Min nuvarande avställningsbara helförsäkring hos Folksam kostar 3500 kr/mån påställd och 500 kr/mån avställd. En helårsförsäkring hel hos samma bolag skulle kosta 25 000 kr. Och nej, jag är ingen ungdom, bor dock i storstad och kör sporthoj av någorlunda modernt snitt.

Eftersom jag inte använder hojen mer än på helgerna, några bandagar, och någon enstaka kväll under den del av året då temperaturen överstiger +10 grader så kostar det mig ca 12 000 kr om året att ha den avställningsbara försäkringen. Det innebär förvisso omaket att ställa på och av hojen inför och efter varje körning men kan jag spara drygt 10 000 spänn så är det värt mödan (relativt enkel procedur som görs över nätet, och som tack för nöjet får man betala 50 kr till vägverket för varje påsättning...flåt påställning).

Men är det som några andra indikerat så att Folksam tagit sitt förnuft till fånga och sänkt priset för helårsförsäkringar så är ingen gladare än jag. Ska slå dem en signal imorgon.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
min gsxr 750 04a höjde dem halvförsäkringen åretrunt från 11000 till 18000 i sommras.
Jag valde att ställa av den.

Men nu kanske de fått tänka om så det är dags att ringa dem igen?
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Fattar inte hur det kan skilja så mycket på bolag? :Va

Jag ringde runt till alla bolag jag kunde komma på när jag skulle försäkra min Kawasaki ZZR1400 -07

IF: Hel/Hel Självrisk 6000:- ca 65.000:-/år (avställningsbar)

Trygghansa: Hel/Hel Självrisk 5000:- 39.500:-/år

Bilsport & MC: Endast trafik 25.000:-

Folksam: Hel/Hel (kommer inte ihåg självrisk) 19.800:-/år

Länsförsäkringar: Hel/Hel Självrisk 8000:- 17.100/år

Vissa bolag vill nog inte ha kunder med sporthoj helt enkelt :glömdet
Men sen ser man andra här på SH som har en vass litermaskin försäkrad hos t.ex IF för en spottstyver :4skrika
Får inte ihop hur det kommer sig...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fattar inte hur det kan skilja så mycket på bolag? :Va

Jag ringde runt till alla bolag jag kunde komma på när jag skulle försäkra min Kawasaki ZZR1400 -07

IF: Hel/Hel Självrisk 6000:- ca 65.000:-/år (avställningsbar)

Trygghansa: Hel/Hel Självrisk 5000:- 39.500:-/år

Bilsport & MC: Endast trafik 25.000:-

Folksam: Hel/Hel (kommer inte ihåg självrisk) 19.800:-/år

Länsförsäkringar: Hel/Hel Självrisk 8000:- 17.100/år

Vissa bolag vill nog inte ha kunder med sporthoj helt enkelt :glömdet
Men sen ser man andra här på SH som har en vass litermaskin försäkrad hos t.ex IF för en spottstyver :4skrika
Får inte ihop hur det kommer sig...

Att inte bolagen sammarbetar när det gäller statistik är för mig en gåta. Det gör att prisbilden blir väldigt ojämn både på gott och ont. Det och olika koncept och tänkt kring oss som kunder.

För det mesta får ju tjejer billigare försäkring om det är samma ålder osv. På min hoj fick jag högre premie när jag frågade på min Sambo. Det visade sig att just gixxer 750 och tjejer var en dålig kombo på den statistik just det bolaget hade.

Skenförsäkringar eller ej men de flesta har ju som sagt billigare på tjejer.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top