Tack Folksam för sänkt premie

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Har If som försäkringsbolag och där fick jag en sänkning från ett år till ett annat.

Men förra året flyttade jag inom samma bostadsrättsförening och hojen stod parkerad på exakt samma plats innan som efter flytt. Samma gatunamn men annat nummer på bostaden. Då valde If att höja priset igen för de menade att de hade sämre statistik gällande stölder på den delen av gatan.

Om det verkligen är så, att If håller reda på stöldstatistiken per trappuppgång så skall de ha en eloge för god precision i sin statestik och jag bör se på mina nya grannar en aning mer misstänksamt. Men det känns ju som skitsnack ... och det tjuvaktiga packet som härjade på min förra adress är samma pack som härjar på min nuvarande adress.

\m/
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
folksam valde att höja avställningsförsäkringen för mig från 4500 kr per år till 7100 kr. byta försäkringsbolag direkt och tog med alla mina försäkringar där i från hemförsäkring och bil. när man har mc försäkring och väljer att byta bolag och dom förlorar en som kund blir dom inte direkt ledsna utan istället glada då dom slipper försäkra en =) trots att jag aldrig kraschat och förmodligen betalat in mer i försäkring under åren än vad mc:en är värd. men egentligen kan man inte gnälla, visst det suger men man vet ju vad man ger sig in på när man skaffar en sporthoj.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Folksam höjde min försäkring med en lusentapp! Skälet enligt handläggaren var att samarbetet med SMC upphört att gälla (skedde ju redan förra året men jag ramlade tydligen på insidan av den tidsramet för ytterligare ett år med lägre försäkring). Försökte hota med att byta för alla mina försäkringar, men det verkade dom inte bry sig om.. Nåja, har nu bytt till andra bolag utom för hojen som är kvar hos Folksam:7peta
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Det är det vanliga lotteriet med försäkringarna.
Kommer att sätta mig ner, som varje år, och ringa runt till alla bolag för att jämföra, så får vi se vad det blir.
Hittills har jag kört på Suzukiförsäkringen som länsförsäkringar håller i.
Bara så ni vet.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vissa bolag vill nog inte ha kunder med sporthoj helt enkelt :glömdet
Men sen ser man andra här på SH som har en vass litermaskin försäkrad hos t.ex IF för en spottstyver :4skrika
Får inte ihop hur det kommer sig...

Tror det beror mycket på när man ringer. Ett FB behöver en jämn fördelning mellan olika typer av försäkringar. Så det kan vara så att just när du ringer behöver de öka sin motordel. Det är faktiskt sant trott eller ej.
En annan grej är att ha många försäkringar på ett och samma bolag. Jag har allt hos IF de får in lite under 30 k på mig och min familj per år så det är klart de är intresserad av att ha kvar oss. Min 954:a kostar 3170:- trafik /helår.
Så fråga om du kan flytta andra försäkringar och få bättre premie.

Men bästa tipset är ändå köp en gammal hoj.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Friflyg.. Jag låg på 580 mån halv/helår på min ZX10R 2004. Tills Folksam fick kabelbrand och höjde. Hur gammal är du/haft körkort?

Jag har helårsförsäkring, så det kanske har nåt att göra med det.
Jag är 35, fyller 36 i april, har haft kortet i maj 2007 och inte använt försäkringen sen dess (hade iofs IF märkesförsäkring på horneten jag hade dom två första åren)
har bilen, kotten, olycksfallsförsäkring och hemförsäkring där också förvisso.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Att inte bolagen sammarbetar när det gäller statistik är för mig en gåta. Det gör att prisbilden blir väldigt ojämn både på gott och ont. Det och olika koncept och tänkt kring oss som kunder.

För det mesta får ju tjejer billigare försäkring om det är samma ålder osv. På min hoj fick jag högre premie när jag frågade på min Sambo. Det visade sig att just gixxer 750 och tjejer var en dålig kombo på den statistik just det bolaget hade.

Skenförsäkringar eller ej men de flesta har ju som sagt billigare på tjejer.

Fast uttalade tjejförsäkringar får dom väl inte ha längre, det var ju diskriminering mot män?
Sen kan det ju vara billigare för tjejer iaf såklart...
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har If som försäkringsbolag och där fick jag en sänkning från ett år till ett annat.

Men förra året flyttade jag inom samma bostadsrättsförening och hojen stod parkerad på exakt samma plats innan som efter flytt. Samma gatunamn men annat nummer på bostaden. Då valde If att höja priset igen för de menade att de hade sämre statistik gällande stölder på den delen av gatan.

Om det verkligen är så, att If håller reda på stöldstatistiken per trappuppgång så skall de ha en eloge för god precision i sin statestik och jag bör se på mina nya grannar en aning mer misstänksamt. Men det känns ju som skitsnack ... och det tjuvaktiga packet som härjade på min förra adress är samma pack som härjar på min nuvarande adress.

\m/

Ja man kan bli förundrad hur bolagens system fungerar ibland.

Själv fick jag höjd premie när staten införde lägenhetsnummer under förra året.

"Höjning på grund av ny adress" lyckades man få till det som. :3freak
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kollade precis Folksam på min Daytona.
Positiv överraskning.
Folksam tar 12570 kr för Hel/Hel med självrisk 6000 kr på vagnskada och 3000 kr för stöld.
IF tar 13871 kr Hel/Hel med självrisk 6000 kr på vagnskada och 5000 kr för stöld.

Blir nog bye bye IF när man ställer på...

//Andreas
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Flyttade från Sthlm och vips kostar halvförsäkring på hojen 270:-/mån avställd och drygt 1000:-/mån påställd mot 800:-/mån och 1300:-/mån!

Jag klagar inte!

:banana
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fast uttalade tjejförsäkringar får dom väl inte ha längre, det var ju diskriminering mot män?
Sen kan det ju vara billigare för tjejer iaf såklart...

Jasså? Det var väl iofs bra men premien bygger ju på statistik vilket ofta innebär att kvinnor vart fall får det billigare Om inget ändrats sedan i höstas då?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jasså? Det var väl iofs bra men premien bygger ju på statistik vilket ofta innebär att kvinnor vart fall får det billigare Om inget ändrats sedan i höstas då?

Var uppe hos jämo, och jag har för mig att det fanns en tråd här på sporthoj och notis hos smc om det, men jag hitar fanimej inget av do mjust nu. :/
Däremot ligger ett lagförslag sen 2011 på att premier inte ska grundas på kön...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top