Taekwondo vs. Karate?

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Kan noen fortelle meg forskjellene mellom taekwondo och karate?

Har funnet dette online:
"Taekwondo is famed for its employment of leg and jumping techniques, which many believe distinguishes it from martial arts such as Karate or Kung Fu. The rationale behind this is that the leg is the longest and strongest weapon a martial artist has, and kicks thus have the greatest potential to strike without retaliation."

Betyr dette att det er mindre bruk av "leg & jumping techinques" i karate?
Er det andre forskjeller?
"positives" og "negatives" med båda två?

Er det noen som driver med disse kampsportene som kan enlighten mig?
:confused:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hehe, såg du aldrig på OS? Taekwondo är ju den där sporten där man studsar runt som bumbibjörnar och sparkas, utan att använda överkroppen alls. Ser rätt komiskt ut.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
man sparkar mest i taekwondoo... plus att det är ganska värdelöst och töntigt
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
såg inte taekwondo i os, såg judo och det såg ju ganska ospektakulärt ut...

hva med Tang Soo Do?

Borde jag satsa på karate?
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Hej!

Jag har själv pysslat med karate i två år och Taekwondo i fyra år. För det första finns det två varianter av Taekwondo, ITF och WTF. WTF är den version som finns i OS sedannågra år tillbaka. Jag håller med om att det ser tråkigt ut. anledningen är att man i den här typen av TKD inte får slå mot huvudet vilket man får i ITF. Detta gör att man står ganska nära varandra och helt enkelt avvaktar vad den andra skall göra för att kontra. ITF som jag utövade är en rolig kampsport med både sparkar slag och mycket dynamik i tävlingssparring. Karate blir automatiskt ganska tråkigt och verklighetsfrämmnade då man bryter efter varje poäng. Det ser ut som om den som skriker högst vinner poängen. ITF Taekwondo är tillsammans med flera andra kampsporter mer dynamiskt eftersom man inte bryter efter varje poäng och därmed möjliggör kontringar och uppföljningar, ungefär som i boxning. Här kan man med snabba sparkar och slag få en motståndare ur balans eller göra så att han måste koncentrera sig på att blocka det är då man sätter in en annan serie som fullföljs och därmed förhoppningsvis ger poäng. Min sammanfattning, många lockas till WTF för att man kan vinna på knockout men tillåter inte slag mot huvudet, ITF mindre kontakt men med slag mot även huvud vilket gör stilen mer verklighetsförankrad och betydligt roligare att utöva. Vill man buga, meditera och öva stilrenhet välj tråkiga karate som också består av ett stort antal olika stilar, därmed också mer och mindre roliga. Sök på ITF och WTF på nätet och gå och provträna flera kampsporter, de är väldigt olika allihop och beroende på vad man vill ha så väljer man. Den konstigaste kampsporten jag vet är Capoeira, den syntes i en Nokia reklam för ett antal år sedan, en gammal kampsport med mycket akrobatik som mer eller mindre blivit en dans. Gillar man dans helt ok vill man lära sig självförsvar så är det kanske något annat man skall välja.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
TaJ skrev:
Hej!

Jag har själv pysslat med karate i två år och Taekwondo i fyra år. För det första finns det två varianter av Taekwondo, ITF och WTF. WTF är den version som finns i OS sedannågra år tillbaka. Jag håller med om att det ser tråkigt ut. anledningen är att man i den här typen av TKD inte får slå mot huvudet vilket man får i ITF. Detta gör att man står ganska nära varandra och helt enkelt avvaktar vad den andra skall göra för att kontra. ITF som jag utövade är en rolig kampsport med både sparkar slag och mycket dynamik i tävlingssparring. Karate blir automatiskt ganska tråkigt och verklighetsfrämmnade då man bryter efter varje poäng. Det ser ut som om den som skriker högst vinner poängen. ITF Taekwondo är tillsammans med flera andra kampsporter mer dynamiskt eftersom man inte bryter efter varje poäng och därmed möjliggör kontringar och uppföljningar, ungefär som i boxning. Här kan man med snabba sparkar och slag få en motståndare ur balans eller göra så att han måste koncentrera sig på att blocka det är då man sätter in en annan serie som fullföljs och därmed förhoppningsvis ger poäng. Min sammanfattning, många lockas till WTF för att man kan vinna på knockout men tillåter inte slag mot huvudet, ITF mindre kontakt men med slag mot även huvud vilket gör stilen mer verklighetsförankrad och betydligt roligare att utöva. Vill man buga, meditera och öva stilrenhet välj tråkiga karate som också består av ett stort antal olika stilar, därmed också mer och mindre roliga. Sök på ITF och WTF på nätet och gå och provträna flera kampsporter, de är väldigt olika allihop och beroende på vad man vill ha så väljer man. Den konstigaste kampsporten jag vet är Capoeira, den syntes i en Nokia reklam för ett antal år sedan, en gammal kampsport med mycket akrobatik som mer eller mindre blivit en dans. Gillar man dans helt ok vill man lära sig självförsvar så är det kanske något annat man skall välja.

jag är inte interesserad av att tävla, så at man bryter efter varje poäng gör inte så mycket.

apart from that, är det andra forskjeller? är det stort sett samma slag och sparkar?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Azzurro skrev:
jag är inte interesserad av att tävla, så at man bryter efter varje poäng gör inte så mycket.

apart from that, är det andra forskjeller? är det stort sett samma slag och sparkar?

Vad vill du ha ut av din kampsportsträning? När du vet det vet du nog också vilken stil som passar dig.

Tae Kwon Do är väldigt tävlingsinriktat idag, dvs väldigt lite "Do". Do, vägen, det mer filosofiska i det hela. Dock är det en väldigt kul sport där du får bra träning av hela kroppen o bra kondis o smidighet.

Hurvida du ska köra ITF eller WTF är en smaksak. WTF är mer "publikvänligt" mer spektakulära sparkar o grejor. Kul att utföra, men föga effektivt mer i just Tae Kwon Do. Anledningen till att du inte får slå mot huvudet är att sporten tenderar att bli boxning isf. Trist kanske men det blir roligare att titta på. WTF är dessutom full kontakt mot kroppen.

Vill du lära dig självförsvar ska du nog undvika Tae Kwon Do. Ja, Karate också för den delen.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
CorbenDallas skrev:
Vad vill du ha ut av din kampsportsträning? När du vet det vet du nog också vilken stil som passar dig.

Tae Kwon Do är väldigt tävlingsinriktat idag, dvs väldigt lite "Do". Do, vägen, det mer filosofiska i det hela. Dock är det en väldigt kul sport där du får bra träning av hela kroppen o bra kondis o smidighet.

Hurvida du ska köra ITF eller WTF är en smaksak. WTF är mer "publikvänligt" mer spektakulära sparkar o grejor. Kul att utföra, men föga effektivt mer i just Tae Kwon Do. Anledningen till att du inte får slå mot huvudet är att sporten tenderar att bli boxning isf. Trist kanske men det blir roligare att titta på. WTF är dessutom full kontakt mot kroppen.

Vill du lära dig självförsvar ska du nog undvika Tae Kwon Do. Ja, Karate också för den delen.

Er ikke helt sikker på hva jeg vil ha ut av kampsportsträningen, vil trene hele kroppen og bli mycket smidig. Lyfter skrot nu, är stiv som en stokk. Har nästan inte tränad cardio på 2 år...

er ikke interessert i tävling, vil bare kunne utføre de spektakulære sparkene osv. Hva skal man satse på om man vil lära självförsvar? varför inte karate?

Har du mer info om karate? akkurat nu er det karate som er mest interessant, tror jag...

wax on, wax off...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Ving chun kanske då, e en variant av kung fu, eller shootfighting, kombinerar mycket slag, sparkar, grepp och även slåss/brottas liggandes på marken.
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Azzurro skrev:
Er ikke helt sikker på hva jeg vil ha ut av kampsportsträningen, vil trene hele kroppen og bli mycket smidig. Lyfter skrot nu, är stiv som en stokk. Har nästan inte tränad cardio på 2 år...

er ikke interessert i tävling, vil bare kunne utføre de spektakulære sparkene osv. Hva skal man satse på om man vil lära självförsvar? varför inte karate?

Har du mer info om karate? akkurat nu er det karate som er mest interessant, tror jag...

wax on, wax off...

Vill du ha allsidig och konditionskrävande träning så skulle jag satsa på thai/kickboxning. Ingen "do" eller annat tjafs, bara seriös träning. Det är också tekniker som du kan använda effektivt till självförsvar utan att ha tränat 5-10 år först. Dessutom lär du dig att ta stryk också. Intresserade mig lite för wing chun, men när jag läste att nån "mästare" hade sagt att det tog ca 5år att träna in en riktig grundsställning/utgångsposition, så kändes det inte riktigt realistiskt längre.

Karate tycker jag är mer sport, än kamp.

Flashiga snurrsparkar o dylikt är för posers. Det ser fräckt ut, men det funkar inte i verkligheten (Om inte motståndaren är bra mycket sämre). Möter du nån som kan "slåss" t ex en bra boxare, så hinner han kliva in o sätta minst ett rejält njurslag medans du försöker snurra runt...

/
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Cujo skrev:
Vill du ha allsidig och konditionskrävande träning så skulle jag satsa på thai/kickboxning. Ingen "do" eller annat tjafs, bara seriös träning. Det är också tekniker som du kan använda effektivt till självförsvar utan att ha tränat 5-10 år först. Dessutom lär du dig att ta stryk också. Intresserade mig lite för wing chun, men när jag läste att nån "mästare" hade sagt att det tog ca 5år att träna in en riktig grundsställning/utgångsposition, så kändes det inte riktigt realistiskt längre.

Karate tycker jag är mer sport, än kamp.

Flashiga snurrsparkar o dylikt är för posers. Det ser fräckt ut, men det funkar inte i verkligheten (Om inte motståndaren är bra mycket sämre). Möter du nån som kan "slåss" t ex en bra boxare, så hinner han kliva in o sätta minst ett rejält njurslag medans du försöker snurra runt...

/

hm...
mycket att tänka på.

"do", den spiritual delen av karate appelerer inte mycket till mig, heller inte at "ta stryk". Vil inte låta som en chicken, men jag har aldrig varit i en "fight" och tror inte jag kommer til at ha många i framtiden häller.

Det viktigste er den fysiske delen, blir nog till at jag testar karate.

Kan noen si noe om grad systemet i karate?
beltene har jo forskjellig farger og svart er best, men er det forskjellige grader, hva er "max", det beste??
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Azzurro skrev:
Det viktigste er den fysiske delen, blir nog till at jag testar karate.

Är knappast någon karate-expert, men av det lilla jag har sett så är karate mer tekniknötande, än fysisikt påfrestande. Om det är själva träningen du är ute efter, kondition/uthållighet, så skulle jag definitivt titta på kickboxning istället.

Gå provträna, (i Sverige brukar man kunna prova på gratis en eller två gånger, borde gå i italien också) både karate och kickboxning, så vet du lite mer vad det är du väljer emellan... I kickboxning så brukar man inte börja med fullkontakt, så det är ingen större risk att du blir blåslagen.

Lycka till o hoppas att du hittar nåt som passar!
/
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
:martialar Min egen erfarenhet av WTF TKD säger att det är en satans så mycket bättre form av självförsvar än karate(iallafall goju ryu,felstavat men ni som vet, ni vet)

där jag tränade TKD lärde vi oss även "vanligt självförsvar" och att vara "streetsmart"(töntigt ord javisst...) och alla spektakulära sparkar. Dessutom är det superskoj att sparras! även fast man inte får slå mot huvudet!

En normal uppvärmning var iallafall nog för att suga musten ur mig som endå varit aktiv i olika sporter hela livet. Men man blir starkare och får bättre kondition SNABBT!

För lite mer information om wtf tkd besök

www.tkd.nu

förövrigt hos dem jag tränade, bra och seriösa tränare och schyssta lokaler!

och den som motsäger mig, I challenge youuu! :martialar :rofl
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Azzurro skrev:
hm...
mycket att tänka på.

"do", den spiritual delen av karate appelerer inte mycket till mig, heller inte at "ta stryk". Vil inte låta som en chicken, men jag har aldrig varit i en "fight" och tror inte jag kommer til at ha många i framtiden häller.

Det viktigste er den fysiske delen, blir nog till at jag testar karate.

Kan noen si noe om grad systemet i karate?
beltene har jo forskjellig farger og svart er best, men er det forskjellige grader, hva er "max", det beste??

Detta tycker jag låter som det sämsta alternativet, de flesta kampsporter är roligare än karate, jag har provat ITF Tae kwon Do, Karate, Judo, Kick och Thaiboxning. Vill du ha en kampsport med avancerae sparkar och slag välj ITF, kick och thaiboxning är också en bra sport men kan ju inte skryta med några avancerade sparkar. De finns samma typ av enklare sparkar slag och kombinationer även i TKD så det går att försvara sig ganska bra. Den som påpekade att boxare hinner sätta in ett antal njurslag på en TKD snubbe eller liknande har inte fel men inte heller rätt. Bara en dumskalle skulle börja med rundsparkar eller yxor när motståndaren är nära och vid sina sinnens fulla bruk. precis som i Thai eller kickboxning öppnar man med enkla kombinationer och avslutar med kraftiga rundsparkar eller yxor. Det är svårt för en boxare att komma in så när som krävs. Jag vill också passa på att tipsa Stevie Wonder här en bit ovanför som tyckte att WTF var mer publikvänligt än ITF att se på OS nästa år, även om jag själv utövade ITF vill jag påstå att mer variation ger mer spänning. WTF ser faktiskt jävligt tråkigt ut.

Eftersom du har så svårt att bestämma dig så börja med spinning eller något annat hemtrevligt, ofta roligare än karate.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Det skiljer rätt mycket mellan olika klubbar vad gäller karate.
Sen finns det ju ett flertal olika stilar, själv tränar jag Wado-ryu.
Ju mer kumite (fighting/sparring) desto bättre, tycker jag.
Kumite går att köra väldigt hårt eller väldigt försiktigt, det beror på vad som passar just dig.

En fördom som många har är att många som tränar kampsport är hårda som sten, extremt vältränade och slåss på stan.
Detta är väldigt väldigt fel, det är snarare tvärtom. ;)

Som några redan har skrivit är det dock mycket bugande m.m inom karate.
I början lär man sig inte ganska få tekniker vilket många kanske tycker är tråkigt.
Det blir mycket nötande för att få till teknikerna "perfekt". Varje gång!
Men ju fler bälten du tar desto roligare blir det...

Karate fungerar inte speciellt bra som självförsvar om det är det som du är ute efter. Träna Krav Maga om du vill kunna försvara dig på stan.

När det gäller det fysiska så har jag svårt att se någon kampsport som är mycket bättre än nån annan.
Värt att nämna är väl att de flesta kampsporter ger dig en bra hållning.


Har du dåligt tålamod och känner att du vill ha svart bälte efter 2 år så är karate inget för dig.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Jidetoft skrev:
Har du dåligt tålamod och känner att du vill ha svart bälte efter 2 år så är karate inget för dig.

Finns väl endå ingen graderingsbar kampsport som det är möjligt att ta svart bälte (eller högsta grad för den delen) på 2 år?

Ska man ut och slåss på stan så tror jag att riktig Thaiboxning är bäst, vassa knän och armbågar är läskiga, kolla bara K1 och K1 max vilka som dominerar där.

Näe självförsvar tränar man för att det är kul, att slåss är verkligen sista utvägen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top