Tanka 102 oktan på en Honda CBF500?

HondaRider

Ny medlem
Gick med
12 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBF500
Fick rekommendationen av en vän att jag skulle tanka 98 oktan på min hoj och att den skulle gå bättre (vilket den gjorde).

Idag fick jag tips av en annan vän att tanka 102 oktan och han sa att den är "renare" än vad 98 oktan är. Han sa också att den skulle ge en rejäl boost på hojen och att den skulle gå mycket piggare än om den skulle gå 95 oktan.

Frågan är bara , funkar det eller kan motorn ta stryk? Kör mest hojen för nöjes skull och håller inte på med racing eller så men efter att jag tankat 98 oktan och märkte skillnad så blev jag lite nyfiken på vad 102 oktan kan göra.

Någon som vet eller testat och kan dela med sig ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trons makt är stor. Kika på de tekniska specarna för 95 respektive 98 oktan och du kommer att finna att max-värdet för 95 ligger högre än min-värdet för 98, dvs de värden oktantalet får variera mellan. Aspen R dvs 102 är 4T-alkylatbensin med 2.5% tillsatt MTBE för att höja oktantalet. Tankar du 102 utan ändra bestyckningen/mappningen finns risk att du bränner ventiler och/eller kolvar.

Risken med att tanka 98 oktan är att du får vatten i tanken eftersom åtgången är mindre än för 95 oktan och vattnet kommer från kondens i mackarnas cisterner - som är nergrävda i backen och därmed håller en temperatur på mellan +4 och +12 grader.

Sammanfattat, kör du ett modernt bensindrivet fordon, tanka 95.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vi körde MC 77 (många oktan vare) i våra tvåhjulingar när jag låg i flygvapnet på svart/vita tiden. Jäklar vad dom gick (men inte så länge) ?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Aspen R dvs 102 är 4T-alkylatbensin med 2.5% tillsatt MTBE för att höja oktantalet. Tankar du 102 utan ändra bestyckningen/mappningen finns risk att du bränner ventiler och/eller kolvar.
Hmmm.... I Tyskland finns ju 102 oktan på Aral-mackarna, och jag har fyllt några dunkar med det när jag varit där för att köra mina racebajkar på. Har det varit en dålig ide? Har mappat med Cirkle-K 98 oktan...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi körde MC 77 (många oktan vare) i våra tvåhjulingar när jag låg i flygvapnet på svart/vita tiden. Jäklar vad dom gick (men inte så länge) ?
MC77 är fotogen (Många Cetan). Möjligen AVGAS100.

Högre oktantal i en i övrigt oförändrad motor gör ingen skillnad om du inte har reglering av tändning med hjälp av knacksensor.
Om du bygger en motor från grunden kan du dra nytta av högre oktantal givetvis.

Både 95 och 98 innehåller 5% etanol, så har vi klarat av den biten också.

Edit: Kom på mig själv med ett fel :-(
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Låt mig tvivla på att DU kör så hårt att motorn smälter! :whip
Men jag har hört att även de som är 60+ kan köra fort? Stämmer inte det? :va

Jag kör på 98 när det finns och den enda skillnaden jag märkt är lite lägre förbrukning. Prisskillnaden gör att det inte är en ekonomisk vinst men lägre förbrukning är trevligt när det norrut är långt mellan mackarna...

I Finland så har 95 oktan 10% etanol så där har jag två anledningar att tanka 98!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
MC77 är fotogen (Många Heptan). Möjligen AVGAS100.
Och inte bara det... Men skitdetsamma, behöver inte gås in djupare på. Var bara en anekdot vad vi som gjorde lumpen gjorde på den tiden och förlustade oss med till motorerna skar ihop på skattebetalarnas bekostnad ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns ingen mening med högre oktantal än motorn är specad för. Särskilt inte på en MC-motor som saknar knackreglerad tändning.
Bränsleförbrukningen påverkas inte alls. Inte heller effekten eller någonting annat.

På en motor med knackreglering kommer tändningen ske tidigare och man vinner lite effekt och eventuellt lite förbrukning men inte motsvarande det högre priset så milkostnaden kommer garanterat bli högre.

Avigheten mot några procent etanol förstår jag inte heller ifall ni har motor med insprutning som kommer justera till rätt lambda=1 oavsett. Etanol tar dessutom upp eventuell kondens bättre och transporterar det vattnet ut via avgaserna.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Finns ingen mening med högre oktantal än motorn är specad för. Särskilt inte på en MC-motor som saknar knackreglerad tändning.
Bränsleförbrukningen påverkas inte alls. Inte heller effekten eller någonting annat.

På en motor med knackreglering kommer tändningen ske tidigare och man vinner lite effekt och eventuellt lite förbrukning men inte motsvarande det högre priset så milkostnaden kommer garanterat bli högre.

Avigheten mot några procent etanol förstår jag inte heller ifall ni har motor med insprutning som kommer justera till rätt lambda=1 oavsett. Etanol tar dessutom upp eventuell kondens bättre och transporterar det vattnet ut via avgaserna.
Du verkar ju påläst och har konkreta svar/kunskaper har jag även tidigare sett. Har en fråga. Vi har på våra turer aktat oss på Åland/Finland ta soppan med 10% etanol av lite rädsla. Är den helt okey köra med och även för både lite äldre MC (80/90 -talare)?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Fick rekommendationen av en vän att jag skulle tanka 98 oktan på min hoj och att den skulle gå bättre (vilket den gjorde).

Idag fick jag tips av en annan vän att tanka 102 oktan och han sa att den är "renare" än vad 98 oktan är. Han sa också att den skulle ge en rejäl boost på hojen och att den skulle gå mycket piggare än om den skulle gå 95 oktan.

Frågan är bara , funkar det eller kan motorn ta stryk? Kör mest hojen för nöjes skull och håller inte på med racing eller så men efter att jag tankat 98 oktan och märkte skillnad så blev jag lite nyfiken på vad 102 oktan kan göra.

Någon som vet eller testat och kan dela med sig ?


Kolla detta klipp, där testade dom nyligen Jet A1, 100LL och Methanol i en chopper med en Harley motor och bänkade den med alla olika
Gick väl sådär...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kan köra Jet A1 / MC55/MC77 i min traktor, så att en HD startar på det är inte konstigt.
Men, hade de börjat med en kall motor så hade det dykt upp startproblem.
I traktorn startar man på bensin och när motorn är varm så går den på fotogen.


Beträffande E10 så läste jag en rapport nyligen där man inte sett några stora problem med äldre fordon.
Men, igen, man antog att ägare till äldre fordon hade bytt gummidetaljer i bränslesystemet så att de nya delarna tål etanol.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det hade varit toppen ifall Bikes gamla test av alla handelsbensinsorter med bänkning fanns öppet att läsa och låg som sticky på förstasidan.
Ffa för "jag tycker den går bättre". Möjligen går den lite fetare. Möjligen. Och det är väl "bättre" ifall den är för magert bestyckad/mappad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Det är nog iofs sant menr verkar i praktiken vara mer ett psykologiskt problem. Jag ser många plasttankar och kan inte minnas att jag sett en tank som förstörts inifrån.

Förr blandade racingfolket t-sprit i bränslet för att få högre oktan och snabbare förbränning. T-sprit som för övrigt säljs i plastflaska. Några blandar fortfarande men är ändå rädd för etanol som någon annan blandat i bränslet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du verkar ju påläst och har konkreta svar/kunskaper har jag även tidigare sett. Har en fråga. Vi har på våra turer aktat oss på Åland/Finland ta soppan med 10% etanol av lite rädsla. Är den helt okey köra med och även för både lite äldre MC (80/90 -talare)?

Så gamla hojar har ju förgasare och kompenserar ju inte ditt lambda så dom kommer ju gå magert och därmed förlora en aning effekt pga etanolen.

Fyrtaktare är ju inte så känsliga men en tvåtaktare kan ju lätt gå för varm och skära med för mager blandning.

I praktiken tror jag inte ni kommer märka något, kanske inte ens ökad bränsleförbrukning eftersom en magert ställd motor har bättre verkningsgrad.

Hur det sen påverkar tätningar på längre sikt vågar jag inte svara på. Ytterligare ett problem med alla dagens bränslen är ju att det tenderar bli oxid på munstycken i förgasare och etanol bidrar ytterligare negativt där. Åtminstone när man har stillestånd. Jag tror inte det blir nåt bekymmer så länge det strömmar bränsle genom dom.

Vinteruppehåll med etanol i flotörhuset är ju mindre bra.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är nog iofs sant menr verkar i praktiken vara mer ett psykologiskt problem. Jag ser många plasttankar och kan inte minnas att jag sett en tank som förstörts inifrån.

Förr blandade racingfolket t-sprit i bränslet för att få högre oktan och snabbare förbränning. T-sprit som för övrigt säljs i plastflaska. Några blandar fortfarande men är ändå rädd för etanol som någon annan blandat i bränslet.
Du är välkommen att titta på min MTS1000-tank. Deformerad så att läckage uppstod vid pumpenheten.
Typiskt problem på tidiga Ducati med plasttank.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så gamla hojar har ju förgasare och kompenserar ju inte ditt lambda så dom kommer ju gå magert och därmed förlora en aning effekt pga etanolen.

Fyrtaktare är ju inte så känsliga men en tvåtaktare kan ju lätt gå för varm och skära med för mager blandning.

I praktiken tror jag inte ni kommer märka något, kanske inte ens ökad bränsleförbrukning eftersom en magert ställd motor har bättre verkningsgrad.

Hur det sen påverkar tätningar på längre sikt vågar jag inte svara på. Ytterligare ett problem med alla dagens bränslen är ju att det tenderar bli oxid på munstycken i förgasare och etanol bidrar ytterligare negativt där. Åtminstone när man har stillestånd. Jag tror inte det blir nåt bekymmer så länge det strömmar bränsle genom dom.

Vinteruppehåll med etanol i flotörhuset är ju mindre bra.
Tack ? Ska jag spara för kommande behov i mina grupper när det kommer på tal ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är nog iofs sant menr verkar i praktiken vara mer ett psykologiskt problem. Jag ser många plasttankar och kan inte minnas att jag sett en tank som förstörts inifrån.
Mina pyskologiska problem med plasttanken inskränker sig till blåsor. Dessa blåsor har jag fortfarande minne av. Men andra har även haft pyskologiska problem med deformation. Ducatiägare hade ännu värre pyskologiska problem vad jag förstått men där har jag inga egna minnen... :hej
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top