Etanol (C2H5OH) är ju inte riktigt samma ämne som T-sprit, som är isopropanol (CH(CH3)2OH), och det finns rätt många olika sorters plaster ocksåDet är nog iofs sant menr verkar i praktiken vara mer ett psykologiskt problem. Jag ser många plasttankar och kan inte minnas att jag sett en tank som förstörts inifrån.
Förr blandade racingfolket t-sprit i bränslet för att få högre oktan och snabbare förbränning. T-sprit som för övrigt säljs i plastflaska. Några blandar fortfarande men är ändå rädd för etanol som någon annan blandat i bränslet.
Smittar dom? Kan inte dra mig till minnes jag haft hoj med plasttank - men ändå fått blåsor i angränsande region.Mina pyskologiska problem med plasttanken inskränker sig till blåsor. Dessa blåsor har jag fortfarande minne av.
Läste i en tidning att dosen skulle höjas till 10%.MC77 är fotogen (Många Cetan). Möjligen AVGAS100.
Högre oktantal i en i övrigt oförändrad motor gör ingen skillnad om du inte har reglering av tändning med hjälp av knacksensor.
Om du bygger en motor från grunden kan du dra nytta av högre oktantal givetvis.
Både 95 och 98 innehåller 5% etanol, så har vi klarat av den biten också.
Edit: Kom på mig själv med ett fel :-(
Enligt den informationen som gått ut så höjs det i 95 till 10% medan 98 behåller 5%.Läste i en tidning att dosen skulle höjas till 10%.
Låg också i Flygvapnet, vi provade också. Fanns det inte ngt som hette Rea 25? Brann med osynlig låga och behövde knappt syreOch inte bara det... Men skitdetsamma, behöver inte gås in djupare på. Var bara en anekdot vad vi som gjorde lumpen gjorde på den tiden och förlustade oss med till motorerna skar ihop på skattebetalarnas bekostnad ?
Etanol (C2H5OH) är ju inte riktigt samma ämne som T-sprit, som är isopropanol (CH(CH3)2OH), och det finns rätt många olika sorters plaster också
Möjligen https://sv.wikipedia.org/wiki/Isopropylnitrat eller https://sv.wikipedia.org/wiki/Ottobränsle_2Låg också i Flygvapnet, vi provade också. Fanns det inte ngt som hette Rea 25? Brann med osynlig låga och behövde knappt syre
REA25... Hmmm REA77 tror jag vi sa också. Tydligen cancerogen. Men länge sen och minnet sviktar. Mopparna varvade till dom skar. Det var tider det då DDT, Klorex och andra saker som fungerade var tillåtna... ?Låg också i Flygvapnet, vi provade också. Fanns det inte ngt som hette Rea 25? Brann med osynlig låga och behövde knappt syre
REA25... Hmmm REA77 tror jag vi sa också. Tydligen cancerogen. Men länge sen och minnet sviktar. Mopparna varvade till dom skar. Det var tider det då DDT, Klorex och andra saker som fungerade var tillåtna... ?
Minnen ???Haha vi hittade några flång nya packmopeder, inte flaka, i ett mobförråd som stod och väntade på kriget. De fick lite ”boost” men höll ihop, dock så var de inte så konserverade längre. Provade i en Zippo också och den gick inte att släcka.
Startbränsle till J35, avslöjar din ålder ;-)Låg också i Flygvapnet, vi provade också. Fanns det inte ngt som hette Rea 25? Brann med osynlig låga och behövde knappt syre
Även SK50 å helikopetrar jag pysslade med ?Startbränsle till J35, avslöjar din ålder ;-)
Det är lite kul att se hur spridd uppfattningen är att flygbränsle är så energirikt och skulle funka i bensinmotorer med fantasieffekter som följd.
Anledningen till att man flyger med fotogen är att det är förhållandevis enkelt att hantera säkert, energieffektivt i förhållande till säkerheten och gasturbiner har inga problem att hantera fotogen med tillräcklig verkningsgrad.
De flesta gasturbiner går på nästan vad som helst bara du fått snurr på dem och lite värme, precis som min traktor.
Nu råkar vi vara i mitt yrkesgebit.Även SK50 å helikopetrar jag pysslade med ?
Det gjorde syrran ett tag också i sin ungdom, både väteperoxid (3% i håret) och batteri (i apparaten).Torpeder går på väteperoxid (eller batteri).
Det fanns en kille som hette Sammy Miller som körde en raketbil på strippen förr.Det gjorde syrran ett tag också i sin ungdom, både väteperoxid (3% i håret) och batteri (i apparaten).
Okey, jag minns bara att vi kallade soppan för REA77 typ. Men var många år sen, 1979 om jag inte minns fel. Idag bryr jag mig inte då det var en svunnen och bortkastad tid förutom att man fick flyga massor och ibland så oljan sprutade på vindrutan på SK50orna när piloterna lattjade och körde skiten (så gott det nu gick) med dom ?Nu råkar vi vara i mitt yrkesgebit.
SK50 går på Avgas100LL, kolvmotorhelikoptrar går på DADDAAA AVGAS100LL, gasturbinhelikoptrar går på JET A1/MC77/MC75
Alla flygplan i civil trafik med gasturbin oavsett om det är turbofan eller turbojet går på A1.
Militärflyg går på MC77 / A1 i Sverige, utomlands kan det vara JP8.
Det fanns en AVGAS 76 också men det är nog borta nu.
J32 och J35 startas med MC25 Isopropylnitrat men går på fotogen.
Torpeder går på väteperoxid (eller batteri).
Draken var ett uppvisningsflyg när jag gjorde lumpen, det var JAS som flög över migStartbränsle till J35, avslöjar din ålder ;-)
Det är lite kul att se hur spridd uppfattningen är att flygbränsle är så energirikt och skulle funka i bensinmotorer med fantasieffekter som följd.
Anledningen till att man flyger med fotogen är att det är förhållandevis enkelt att hantera säkert, energieffektivt i förhållande till säkerheten och gasturbiner har inga problem att hantera fotogen med tillräcklig verkningsgrad.
De flesta gasturbiner går på nästan vad som helst bara du fått snurr på dem och lite värme, precis som min traktor.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |