Tanka 102 oktan på en Honda CBF500?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Plasttank. Beror på vilken plast det är. En del gamla hojar hade tankar av glasfiberarmerad polyester. Dom tål inte etanolhaltig soppa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är nog iofs sant menr verkar i praktiken vara mer ett psykologiskt problem. Jag ser många plasttankar och kan inte minnas att jag sett en tank som förstörts inifrån.

Förr blandade racingfolket t-sprit i bränslet för att få högre oktan och snabbare förbränning. T-sprit som för övrigt säljs i plastflaska. Några blandar fortfarande men är ändå rädd för etanol som någon annan blandat i bränslet.
Etanol (C2H5OH) är ju inte riktigt samma ämne som T-sprit, som är isopropanol (CH(CH3)2OH), och det finns rätt många olika sorters plaster också ;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mina pyskologiska problem med plasttanken inskränker sig till blåsor. Dessa blåsor har jag fortfarande minne av.
Smittar dom? Kan inte dra mig till minnes jag haft hoj med plasttank - men ändå fått blåsor i angränsande region.

Kejrå, jag HAR tråkigt. Citycloud/Europa är utsatt för en stor DDOS-attack och förmodligen även jobbets VPN så jag sitter här hemma och rullar tummarna. :tråkad

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
MC77 är fotogen (Många Cetan). Möjligen AVGAS100.

Högre oktantal i en i övrigt oförändrad motor gör ingen skillnad om du inte har reglering av tändning med hjälp av knacksensor.
Om du bygger en motor från grunden kan du dra nytta av högre oktantal givetvis.

Både 95 och 98 innehåller 5% etanol, så har vi klarat av den biten också.

Edit: Kom på mig själv med ett fel :-(
Läste i en tidning att dosen skulle höjas till 10%.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Läste i en tidning att dosen skulle höjas till 10%.
Enligt den informationen som gått ut så höjs det i 95 till 10% medan 98 behåller 5%.
Nu ska man hålla i minnet att det är "upp till" som gäller så det finns variation.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Och inte bara det... Men skitdetsamma, behöver inte gås in djupare på. Var bara en anekdot vad vi som gjorde lumpen gjorde på den tiden och förlustade oss med till motorerna skar ihop på skattebetalarnas bekostnad ?
Låg också i Flygvapnet, vi provade också. Fanns det inte ngt som hette Rea 25? Brann med osynlig låga och behövde knappt syre

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Låg också i Flygvapnet, vi provade också. Fanns det inte ngt som hette Rea 25? Brann med osynlig låga och behövde knappt syre
REA25... Hmmm REA77 tror jag vi sa också. Tydligen cancerogen. Men länge sen och minnet sviktar. Mopparna varvade till dom skar. Det var tider det då DDT, Klorex och andra saker som fungerade var tillåtna... ?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
REA25... Hmmm REA77 tror jag vi sa också. Tydligen cancerogen. Men länge sen och minnet sviktar. Mopparna varvade till dom skar. Det var tider det då DDT, Klorex och andra saker som fungerade var tillåtna... ?

Haha vi hittade några flång nya packmopeder, inte flaka, i ett mobförråd som stod och väntade på kriget. De fick lite ”boost” men höll ihop, dock så var de inte så konserverade längre. Provade i en Zippo också och den gick inte att släcka.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Haha vi hittade några flång nya packmopeder, inte flaka, i ett mobförråd som stod och väntade på kriget. De fick lite ”boost” men höll ihop, dock så var de inte så konserverade längre. Provade i en Zippo också och den gick inte att släcka.
Minnen ???

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Startbränsle till J35, avslöjar din ålder ;-)

Det är lite kul att se hur spridd uppfattningen är att flygbränsle är så energirikt och skulle funka i bensinmotorer med fantasieffekter som följd.
Anledningen till att man flyger med fotogen är att det är förhållandevis enkelt att hantera säkert, energieffektivt i förhållande till säkerheten och gasturbiner har inga problem att hantera fotogen med tillräcklig verkningsgrad.
De flesta gasturbiner går på nästan vad som helst bara du fått snurr på dem och lite värme, precis som min traktor.

Last edited:

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Speed Triple
Började tanka 102 oktan i bilen idag men stannade tvärt när jag såg priset hos Gulf...29:90 litern....det blev bara 10 liter.:lol

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Det är lite kul att se hur spridd uppfattningen är att flygbränsle är så energirikt och skulle funka i bensinmotorer med fantasieffekter som följd.
Anledningen till att man flyger med fotogen är att det är förhållandevis enkelt att hantera säkert, energieffektivt i förhållande till säkerheten och gasturbiner har inga problem att hantera fotogen med tillräcklig verkningsgrad.
De flesta gasturbiner går på nästan vad som helst bara du fått snurr på dem och lite värme, precis som min traktor.
Även SK50 å helikopetrar jag pysslade med ?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Även SK50 å helikopetrar jag pysslade med ?
Nu råkar vi vara i mitt yrkesgebit.
SK50 går på Avgas100LL, kolvmotorhelikoptrar går på DADDAAA AVGAS100LL, gasturbinhelikoptrar går på JET A1/MC77/MC75
Alla flygplan i civil trafik med gasturbin oavsett om det är turbofan eller turbojet går på A1.
Militärflyg går på MC77 / A1 i Sverige, utomlands kan det vara JP8.
Det fanns en AVGAS 76 också men det är nog borta nu.
J32 och J35 startas med MC25 Isopropylnitrat men går på fotogen.
Torpeder går på väteperoxid (eller batteri).

• Gilla
Reaktioner: RN

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det gjorde syrran ett tag också i sin ungdom, både väteperoxid (3% i håret) och batteri (i apparaten).
Det fanns en kille som hette Sammy Miller som körde en raketbil på strippen förr.
Hans fru var extremblond :cool:
Tydligen svällde vissa delar på henne upp av väteperoxid oxå.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nu råkar vi vara i mitt yrkesgebit.
SK50 går på Avgas100LL, kolvmotorhelikoptrar går på DADDAAA AVGAS100LL, gasturbinhelikoptrar går på JET A1/MC77/MC75
Alla flygplan i civil trafik med gasturbin oavsett om det är turbofan eller turbojet går på A1.
Militärflyg går på MC77 / A1 i Sverige, utomlands kan det vara JP8.
Det fanns en AVGAS 76 också men det är nog borta nu.
J32 och J35 startas med MC25 Isopropylnitrat men går på fotogen.
Torpeder går på väteperoxid (eller batteri).
Okey, jag minns bara att vi kallade soppan för REA77 typ. Men var många år sen, 1979 om jag inte minns fel. Idag bryr jag mig inte då det var en svunnen och bortkastad tid förutom att man fick flyga massor och ibland så oljan sprutade på vindrutan på SK50orna när piloterna lattjade och körde skiten (så gott det nu gick) med dom ?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Draken var ett uppvisningsflyg när jag gjorde lumpen, det var JAS som flög över mig

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år