gundj
Gubbe
- Gick med
- 3 Sep 2019
- Ort
- -
- Hoj
- Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Åter igen då.
Högre oktantal betyder inte att energiinnehållet i bränslet är högre.
Enda fördelen är att du kan ha högre kompression och tidigare tändning utan att få knackningar.
Det brinner inte varmare i motorn med högre oktan.
Men, 95 och 98 har upp till 5% etanol som är ca 30% mindre effektivt så +30% av 5% av förbränns bränsle är energivinst med 102 oktan eller annan likvärdig etanolfri bensin.
Alkylatbensin ligger något under 95 oktan i energiinnehåll.
Edit: lite fakta, https://drivkraftsverige.se/uppslag...nergiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/
Högre oktantal betyder inte att energiinnehållet i bränslet är högre.
Enda fördelen är att du kan ha högre kompression och tidigare tändning utan att få knackningar.
Det brinner inte varmare i motorn med högre oktan.
Men, 95 och 98 har upp till 5% etanol som är ca 30% mindre effektivt så +30% av 5% av förbränns bränsle är energivinst med 102 oktan eller annan likvärdig etanolfri bensin.
Alkylatbensin ligger något under 95 oktan i energiinnehåll.
Edit: lite fakta, https://drivkraftsverige.se/uppslag...nergiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/