Tankade v-power, vad har hänt??

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
helt rätt Silverryggen.
Oktantalet talar inte om hur mycket energi bensinen innehåller, iaf inte inom de gränser som är kännbara.
Annat skit som man dopar bensinen med kan däremot ändra blandningens energiinnehåll.
Oktan är motståndskraftigt mot självantändning vid höga tryck, that's it

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Silverryggen skrev:
2478259
Dessutom innehåller 95 oktanig pump-soppa 5-8% etanol (vilket har högre energiinnehåll)

Tvärtom är det väl ändå, etanol har lägre energiinnehåll än bensin?

Kal

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
R6 -01
Silverryggen skrev:
2478259 Placebo...? :va
Det finns typ 2345 trådar om detta ämne på SH, oktantalet är inte något mått på hur mycket "kraft" bränslet innehåller.

Oktantalet är bränslets förmåga att motstå självantändning (spikning)
Dessutom innehåller 95 oktanig pump-soppa 5-8% etanol (vilket har högre energiinnehåll) samt har MYCKET högre omsättning i bensinmakens tanksystem = mindre skit/kondens hinner accumuleras i tankarna.
98-101 oktan pumpsoppa innehåller mer tillsatser för att minska spikningstendenser = mindre effekt...

De fall där typ V-Power 99 oktan kan ha effekt-ökning är överladdade motorer där man kan öka överladdningen något och ändå inte ha några spikningstendenser, alt mycket extrema högkomppsmotorer.

Eller kanske moderna insprtningssystem med knack-sensorer mm men det överlåter jag åt någon annnan...

J

mmm...vet att högre oktan minskar spikningstendenser o att man kan köra på högre tändning osv...MEN ja upplevde märkbar skillnad :yoparty

iaf...bilsport hade ju ett test för ett tag sen med en gammal sugis ford på 120 hk typ..:confused: där de körde test i bänk med 95 och 99 oktan...o sög ur tank imellan o så... och resultaten visade att det var effektskillnad...vet inte med hur mycke men den fanns där även på en sugmotor....o den var endå så pass stor att den inte försummades av bänkens rätt % ....

typ...

sandstream

Guest
Kal skrev:
2478340 mmm...vet att högre oktan minskar spikningstendenser o att man kan köra på högre tändning osv...MEN ja upplevde märkbar skillnad :yoparty
Med andra ord upplever du något som vetenskapen säger att du inte ska göra (om du nu inte har knacksensor och/eller turbo på din hoj).

Placeboeffekten är nog Shells bäste vän när det gäller V-Power :hihi

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
skoteridioten skrev:
2477931 Nå, sånt där kan man ju få för sig ibland..
Ta ut hojen på en tur imorn och kör som vanligt utan att känna efter överdrivet mycket.
Får du inte upp den på bakan eller om topphastigheten är märkbart lägre så är det väl kanske dags att undersöka saken vidare.

Palla toppa :tummenupp

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Om man nu kör högre tändning och högre komp.........får man inte mer effekt då.....:rolleyes:

/J

Kal

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
R6 -01
sandstream skrev:
2478355 Med andra ord upplever du något som vetenskapen säger att du inte ska göra (om du nu inte har knacksensor och/eller turbo på din hoj).

ja har rätt i all evinnerlighet! :D

o ingen kan säga emot för evinnerlighet slår allt :tummenupp

.............och ja....ja e jääävligt trött nu...

Kal

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
R6 -01
sandstream skrev:
2478355 Med andra ord upplever du något som vetenskapen säger att du inte ska göra (om du nu inte har knacksensor och/eller turbo på din hoj).

ja har rätt i all evinnerlighet! :D

o ingen kan säga emot för evinnerlighet slår allt :tummenupp

.............och ja....ja e jääävligt trött nu...

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
preemer skrev:
2478009 All bensin som säljs i Sverige är framställd här i landet, vi har bara shell raffinaderi samt preem raffinaderi.. Allt kollas mkt noggrant och ett sk CQ ( kvalitetscertifikat) utfärdas alltid på alla blandningar innan det levereras ut till div kunder runt om i landet. Shell har sin bensin till sina mackar och ev övriga kedjor lite beroende på geografiska avstånd och vi på preem säljer till alla kedjor utom shell fast ibland förekommer varulån oss emellan. Alltså, all bensin vi tankar i landet kommer från antingen shell eller preem så det skiljer inte på kvaliteten mellan kedjorna..Sen är bensin färskvara, men upp till 1år är inga problem fast så länge lagerhålls aldrig produkten. Men är du tveksam så kan jag hjälpa dig med en analys av soppan i vårat labb om du skulle skicka 3dl.

/Martin Gbg

Hmm intressant det du skriver om bensinindustrin. Tänkte att all bensin som levereras till kund i sverige kan inte komma bara från Preem och Shell eller? statoil har ju sina egna depåer i sverige (Nynäshamn) var leveranserna sköts till respektive kunder, eller är jag helt ute och cyklar?

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Nä,hittar inget mer...

Men som sagt, har testat på Busen och jag märker ingen skillnad + att det snabbaste jag kört med den var på OKQ8 95:a soppa!

Hade en SAAB 2.3i utan Katalysator,balansaxelkedja,solida motorfästen,bantad m.m och där märkte jag skillnad på JETS 95 och OKQ8 98.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
preemer skrev:
2478091Skillnaden mellan 95 å 98 däremot är stor, all 95 bensin innehåller 5% etanol som har ett lägre energiinnehåll.
Offtopic, men nyper chansen när vi har någon insatt.

Säg mig, håller den spritspetsade bensinen 95 oktan innan den spetsas?

/Bengt

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
VR-8 skrev:
2478368 Om man nu kör högre tändning och högre komp.........får man inte mer effekt då.....:rolleyes:

/J

Jo visst kan man få det, men då är det inte bränslet i sig själv som ger effektökningen utan de modifikationer(hårdvaru) du gjort..
Men bränslet ( med det högre oktantalet) tillåter dessa ändringar du gjort utan att spika...

Halogen skrev:
2478318 Tvärtom är det väl ändå, etanol har lägre energiinnehåll än bensin?

Helt rätt... Tryckfelsnisse sry

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Silverryggen skrev:
2478492 Jo visst kan man få det, men då är det inte bränslet i sig själv som ger effektökningen utan de modifikationer(hårdvaru) du gjort..
Men bränslet ( med det högre oktantalet) tillåter dessa ändringar du gjort utan att spika...

Då kan ju "Kal" ha upplevt att hans hoj gått sämre med 95..........fast inte att soppan är sämre utan att hans hoj "kräver" 98 för bästa gång....eller.....:tummenupp

/J

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bengan skrev:
2478411 Offtopic, men nyper chansen när vi har någon insatt.

Säg mig, håller den spritspetsade bensinen 95 oktan innan den spetsas?

/Bengt
Nej, den håller ca 93 oktan. Etanolen som tillsätts håller 129 oktan.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Silverryggen skrev:
2478259 De fall där typ V-Power 99 oktan kan ha effekt-ökning är överladdade motorer där man kan öka överladdningen något och ändå inte ha några spikningstendenser, alt mycket extrema högkomppsmotorer.

Eller kanske moderna insprtningssystem med knack-sensorer mm men det överlåter jag åt någon annnan...

J
Typ min K1200S :yoparty

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
ZX10rr-06, svart
Dioxin skrev:
2478380 Hmm intressant det du skriver om bensinindustrin. Tänkte att all bensin som levereras till kund i sverige kan inte komma bara från Preem och Shell eller? statoil har ju sina egna depåer i sverige (Nynäshamn) var leveranserna sköts till respektive kunder, eller är jag helt ute och cyklar?

Kanhända att statoil kör med båtar från sina danska och norska raff ibland till depåerna men vi kör iallafall båtar med produkter till samtliga depåer i sverige sen vet jag att nynäs samarbetar med statoil vad gäller vissa produkter så kanske även att dem tillverkar bensin till depån där.

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
TopperHarley skrev:
2478513 Kan det inte vara de extra 15 kg soppa att dra runt på du kände av?

Jävligt bra synpunkt, kan det vara så enkelt :va Men den kändes annorlunda ändå... men man vet ju aldrig. Ska ut o lyssna på motorn igen och ta en tur nu.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024