Tankar/planer inför kommande säsong?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tänkte svänga förbi Clermont-Ferrand för att det har det ballaste namnet i världen. Själva stan verkar rätt tråkig. Vidare förbi Toulouse sedan ner mot Pyrenéerna och bara hänga där. Kanske beta av Le Mans och Frankrikes längsta bro, Millau.
Förra året åkte jag kusten från Danmark till Santander och genom Madrid ner till Tarifa och Gibraltar och sedan kusten tills jag vek av in till Rom och över till Rimini. Så jag behöver inte se havet. En flod, lite skugga och mitt ocreddiga tält på en camping kan funka. Blir det inte 2021 så får det bli 2022.

Alternativet är Sverige norrut helt planlöst. Fan det lät inte så lockande idag heller. Det blev inte av i somras...
Hoppas verkligen att det går åka ner i Europa nästa sommar.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Sitter och tittar på mina filmer från tidigare Europaresor och blir så otroligt sugen. Hoppas på att kunna genomföra det jag hade tänkt inför 2020. Ner genom Mosel och Schwarzwald som vanligt. Ta några av mina favoritpass i franska alper på väg mot Gorges du Verdon. Därefter Pyrenéerna ända bort till Biscayabukten. Jaja, drömma går ju. Förmodligen blir det en sväng upp i norra Sverige som för de flesta. Nya hojen som ska levereras 22/12, om allt går som det ska, minskar ju inte suget direkt.:)

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Bokat min första ban-dag på knutstorp i maj. Hoppas också på en Norgetur och tänkte fira min 30 årsdag med 2-3 veckor nedåt kroatien. Hoppas!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tänkte svänga förbi Clermont-Ferrand för att det har det ballaste namnet i världen. Själva stan verkar rätt tråkig. Vidare förbi Toulouse sedan ner mot Pyrenéerna och bara hänga där. Kanske beta av Le Mans och Frankrikes längsta bro, Millau.
Förra året åkte jag kusten från Danmark till Santander och genom Madrid ner till Tarifa och Gibraltar och sedan kusten tills jag vek av in till Rom och över till Rimini. Så jag behöver inte se havet. En flod, lite skugga och mitt ocreddiga tält på en camping kan funka. Blir det inte 2021 så får det bli 2022.

Alternativet är Sverige norrut helt planlöst. Fan det lät inte så lockande idag heller. Det blev inte av i somras...
Hoppas verkligen att det går åka ner i Europa nästa sommar.

I Toulouse finns två intressanta matalternativ, Le Entrecoté som har begränsad meny kan man säga men är en upplevelse. Kom tidigt för det är alltid kö.
Andra alternativet är en sväng ned mot floden och studentkvarteren, där letar man upp en marockansk restaurang som ser hyfsad ut och ber om något gott, det brukar bli en prisvärd middag med udda smaker.
I Pyreneérna ska du absolut till Pau och se till att du har en svensk flagga på jackan när du går på krogen :fyllisar

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Sitter och tittar på mina filmer från tidigare Europaresor och blir så otroligt sugen. Hoppas på att kunna genomföra det jag hade tänkt inför 2020. Ner genom Mosel och Schwarzwald som vanligt. Ta några av mina favoritpass i franska alper på väg mot Gorges du Verdon. Därefter Pyrenéerna ända bort till Biscayabukten. Jaja, drömma går ju. Förmodligen blir det en sväng upp i norra Sverige som för de flesta. Nya hojen som ska levereras 22/12, om allt går som det ska, minskar ju inte suget direkt.:)

Tror med vaccinet som rullar in att det kommer räcka med ett godkänt negativt test ej äldre än 3 dagar så kommer man få åka genom Europa i sommar. Är ju 6 månader dit. :)

Vilken hoj blir det nu? Trivs du inte på din 1250 :gråta :smasha

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tror med vaccinet som rullar in att det kommer räcka med ett godkänt negativt test ej äldre än 3 dagar så kommer man få åka genom Europa i sommar. Är ju 6 månader dit. :)

Vilken hoj blir det nu? Trivs du inte på din 1250 :gråta :smasha

Hoppas att du får rätt:tummenupp Jodå, 1250:n har varit helt grym. Den har gått nästan 3500 problemfria mil och hade nog tänkt att köra den en säsong till. Meeen sen kom ju Ducati med sin nya Multistrada v4. Kunde inte hejda mig:D

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
I Toulouse finns två intressanta matalternativ, Le Entrecoté som har begränsad meny kan man säga men är en upplevelse. Kom tidigt för det är alltid kö.
Andra alternativet är en sväng ned mot floden och studentkvarteren, där letar man upp en marockansk restaurang som ser hyfsad ut och ber om något gott, det brukar bli en prisvärd middag med udda smaker.
I Pyreneérna ska du absolut till Pau och se till att du har en svensk flagga på jackan när du går på krogen :fyllisar

Tack för tipsen! Pau kan jag tänka mig att besöka.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hoppas att du får rätt:tummenupp Jodå, 1250:n har varit helt grym. Den har gått nästan 3500 problemfria mil och hade nog tänkt att köra den en säsong till. Meeen sen kom ju Ducati med sin nya Multistrada v4. Kunde inte hejda mig:D

Haha ja när suget efter något nytt blir för stort då är det svårt att säga nej. En multi minsann. Kul! Kör så de ryker. Glöm inte att smörja kedjan bara! :hihi

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tankar inför nästa säsong säger ni?

En försiktig optimism att arrangörer vågar hålla utomhusevenemang, typ träffar, utställningar, etc. Det var det stora tomrummet för mig den gångna sommarn. Inte kunna fara iväg på dagsträffar och titta på andras projekt och visa upp sina egna, snacka skit och ha allmänt trevligt. Hade gärna åkt på dragracing i Tierp t.ex.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Lite turer planerade med min grupp 2021 och fler lär det bli. Hoppas eländet går över bara :)

Återföreningsturné
Underbara körsbärslunden med medhavd fika
X-hoj med hojkörning (Helsingfors/Gotland)
Ålandsresa
Sörmland med Fawlty Towers
Yster kosläppstur och vattenbufflar!
Stridsvagnstur
Nationaldagstur
Cowboys på Ranchland med liveuppträdanden
Fyra landskap med unik färja över Dalälven
Gotland runt med "tackor"
Stockholm By Night
Custom Bike Show
Badtur "mässingen"
Ekerö runt
Ö-turer
Mälaren Runt
Norrlandstur med 50/60 -tals nostalgi och "Skrot Nicklas"
Femörefortet och "Världens Ände"
Stridsbåt 90 -tur
Fototur
Slott och herresäten
Slaget om Järlåsa
Norges mysterier
Förlängd weekend Kreta (hyrhoj)
Kvällsturer med gourmémiddagar/musik
Motorträffar
Spontanturer
Bus-turer
Aktuella tematurer

Är du pensionär? :Bugar

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Är lite öppet än så länge pga Covidskiten :huvet och hur det går med vacciner mm men förhoppningen är Hoj-tåget ner till Verona och sen kryssa snett neråt väster för att titta till Monaco så det ligger kvar för att ta mig uppåt där ifrån i Franska alperna som jag inte har kört än (skulle gjorts i år men det sprack ju). sen vika av in i Schweiz och göra nya försök på några alp-pass där som blev lite av en flopp förra året pga dimma och regn :brinnerup .. Efter det blir det antingen ner i Italien på några bergspass igen för att avsluta i Verona med tåget hemåt alternativt uppåt och avsluta i Lörrach för att ta tåget därifrån eller eventuellt köra hem genom Frankrike och/eller Tyskland.
Spricker allt (Gud förbjude) med stängda gränser mm så blir det norrut i gamla Svedala på tält-touring och vildmarksvägen mm istället..

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004

Brukar också snegla på dina filmer då och då, men suget blir för stort då. =D

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jäklar vad svar! 2 dagar i lastbilshytten och när man kommer hem ser man alla era inlägg! Både inspiration och glädje över att man inte är den enda som sitter med tankar.

Själv hoppas jag att vaccinet kan innebära öppnade gränser och att inget sattyg händer med hus eller kropp, så att de småkronor man lyckas lägga undan faktiskt får gå till roliga saker. :tummenupp

Detta vore för min del en våt dröm!
https://www.youtube.com/watch?v=YEsTS4YjMNc

Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Är lite öppet än så länge pga Covidskiten :huvet och hur det går med vacciner mm men förhoppningen är Hoj-tåget ner till Verona och sen kryssa snett neråt väster för att titta till Monaco så det ligger kvar för att ta mig uppåt där ifrån i Franska alperna som jag inte har kört än (skulle gjorts i år men det sprack ju). sen vika av in i Schweiz och göra nya försök på några alp-pass där som blev lite av en flopp förra året pga dimma och regn :brinnerup .. Efter det blir det antingen ner i Italien på några bergspass igen för att avsluta i Verona med tåget hemåt alternativt uppåt och avsluta i Lörrach för att ta tåget därifrån eller eventuellt köra hem genom Frankrike och/eller Tyskland.
Spricker allt (Gud förbjude) med stängda gränser mm så blir det norrut i gamla Svedala på tält-touring och vildmarksvägen mm istället..

Hoj-tåget, vad är det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hoj-tåget, vad är det?

Ett tåg där man får ta med sig hojen, för att minimera transportsträckorna.

Nu tycker ju jag att man bör köra den vägen själv också, minst en gång, men åker man ofta söderut kan man ju kapa några resdagar.
Man kan ju ta tåget ner och köra hem kanske

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Hoj-tåget, vad är det?
Man kör ombord hojen (eller bilen) på ett tåg i Hamburg och skippar 80-100 mil och några dagars transportsträckor beroende på vart man åker som man kan lägga på alpvägarna istället så ligger man och sover under resan genom Tyskland..

Ett tåg där man får ta med sig hojen, för att minimera transportsträckorna.

Nu tycker ju jag att man bör köra den vägen själv också, minst en gång, men åker man ofta söderut kan man ju kapa några resdagar.
Man kan ju ta tåget ner och köra hem kanske
Jag har både kört, satt hojen på lastbil och flugit ner och åkt tåget och för mig passar tåget bäst, jag skippar 4 dagar transport som jag kan lägga i Alperna istället och är man bara iväg en vecka så är det värt mycket... Men det är många som tycker precis som du och finns egentligen inget rätt eller fel..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kör ombord hojen (eller bilen) på ett tåg i Hamburg och skippar 80-100 mil och några dagars transportsträckor beroende på vart man åker som man kan lägga på alpvägarna istället så ligger man och sover under resan genom Tyskland..

Jag har både kört, satt hojen på lastbil och flugit ner och åkt tåget och för mig passar tåget bäst, jag skippar 4 dagar transport som jag kan lägga i Alperna istället och är man bara iväg en vecka så är det värt mycket... Men det är många som tycker precis som du och finns egentligen inget rätt eller fel..

Jag tycker precis som du, att det är ett bra sätt att kapa bort transportsträckan, men du har ju redan kört den, och då är det ju onödigt att köra den igen.

En fd kollega körde ner till Spanien på senhösten för att leta boende inför pensionen, hyrde in hojen i ett garage över vintern och flög hem.

Nästa vår flög han ner och körde hem hojen lagom tills det blev barmark här...

Han hade planer på att ta tåget en bit, men det blev dyrt och krångligt.

Biten man som norrlänning vill ta tåg är ju ner genom Sverige

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...