Tankar runt ERF serien

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
Jag föreslår för övrigt till säsongen 2006 att Micke inte är tillåten i närheten av banan. han är gammal och luktar formalin.
Hmmm nu börjar det skena iväg igen, Freppa är förkrossad av att vi krossar hans team varje ERF med ful-rejsing & low budget[tm] som det enda vapnet, men skam den som ger sig Freppsi.

Tillbaks till en mer seriösare ton då, för att förbättra ERF serien krävs att vi kör på banor som erbjuder bantid även på sommaren, frågan är om detta är genomförbart med dagen hövdingar i ERF serien, vi förare måste ställa kraven gentemot arrangören annars blir det som i år varje år.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
För mig som inte vet - vilka är det som äger serien? Vilka skall man prata med? Vem är det som har utvecklingsansvar för den?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
För mig som inte vet - vilka är det som äger serien? Vilka skall man prata med? Vem är det som har utvecklingsansvar för den?
Sanell, Brånalt & Möller sitter bakom rodret om jag är rätt informerad.
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Freppa skrev:
Jag föreslår för övrigt till säsongen 2006 att Micke inte är tillåten i närheten av banan. han är gammal och luktar formalin.
Nejnejnej! han är bra att låna grejer av, dessutom kör han sukka och är otursförföljd så han har redan haft de flesta felen :tummenupp

Övriga ider är dock bra, jobba på :)
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Man ser i dessa inlägg att många pratar om lång resväg och kostnaden av denna.
Jag vill bara göra våran röst hörd från oss som bor här uppe i norr. Vår körsträcka till och från tävlingarna i år (6 st) kommer att sluta på närmare 1000mil. Men vi har gett oss in i leken och får leken tåla. Våra grannar i Norge har säkert också en hel del mil i bussen innan tävling. Men det som är viktigt är att MC sporten har utövare över hela vårt land och inte enbart söder om Vättern. Tror inte att ERF serien skulle vara lika rolig om vi inte hade just mångfalden av deltagare som kommer från hela norden. Så lite besviken blir jag när man klagar hur lång det är hit och dit. I ärlighetens namn handlar väl den resan inte så mycket om pengar utan mer om bekvämlighet och att man är van att ha det mesta inom 40-50 mil.

Hur som helst så gillar jag dom övriga förslagen om att kanske förlägga någon tävling även i Finland. Virtasalmi är en riktigt rolig bana att köra på. Kemora kanske skulle vara ett annat allternativ, dom har tills i år visst också frächat upp banan med ny asfalt vad jag kan förstå.
Mo I Rana är nordens bästa bana och det är värt hela resan att bara få åka där, och varför inte Gotland Ring. Har inte ens varit på Gotland så det skulle ju vara en bra ursäkt för att åka dit.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Gotland Ring är tyvärr inte godkänd ännu, men ACK så rolig bana - hoppas de lägger krut på det till nästa år.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
För mig som inte vet - vilka är det som äger serien? Vilka skall man prata med? Vem är det som har utvecklingsansvar för den?
Korrigering av tidigare inlägg, Sanell äger namnet ERF men Brånalt & Möller är dom som man kontaktar ang. ERF. Se länken http://www.erf.nu/index.asp?M=243

Tävlingarna körs i huvudsak på A-torp, Falken & Knudan, då dessa tre klubbar samverkar i serien.
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Är det verkligen ytterligare en "seriös" serie som RR-sverige / Norden behöver? Räcker det inte med SM + SO? Det finns ju knappt förare att fylla startfälten med i dessa tävlingar, skall vi då satsa på att göra ERF mer seriöst = dyrare också?

Jag har kört Rookie / SM sedan -99, men lade av i princip av förra året. Kör man bara för att det är kul är det inte värt att offra en hel vecka för ett race. För att inte tala om alla pengarna...

ERF däremot passar mig perfekt, mycket åka och max tidsåtgång är fredag e.m till lördag kväll. Vilket även gör att mekanikerna inte behöver ta ledigt från jobbet hela fredagen. Och även en gammal cykel är duger, även om det självkalrt är en fördel med ny värsting här också :)

Nej, låt ERF vara en vettig "instegsklass" för de som vill prova på RR. Mixen av serisöt satsande team och rena nybörjare gör att alla får någon att tävla mot, oavsett var i fältet man ligger
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Robban #42 NSB skrev:
Är det verkligen ytterligare en "seriös" serie som RR-sverige / Norden behöver? Räcker det inte med SM + SO? Det finns ju knappt förare att fylla startfälten med i dessa tävlingar, skall vi då satsa på att göra ERF mer seriöst = dyrare också?

Jag har kört Rookie / SM sedan -99, men lade av i princip av förra året. Kör man bara för att det är kul är det inte värt att offra en hel vecka för ett race. För att inte tala om alla pengarna...

ERF däremot passar mig perfekt, mycket åka och max tidsåtgång är fredag e.m till lördag kväll. Vilket även gör att mekanikerna inte behöver ta ledigt från jobbet hela fredagen. Och även en gammal cykel är duger, även om det självkalrt är en fördel med ny värsting här också :)

Nej, låt ERF vara en vettig "instegsklass" för de som vill prova på RR. Mixen av serisöt satsande team och rena nybörjare gör att alla får någon att tävla mot, oavsett var i fältet man ligger
Jag är beredd att hålla med, ERF är bra som det är, men lite detaljer kan man putsa på.

1. Anmälan via ERF hemsida elektroniskt till samtliga race (ej fax)
2. Sex race per år jämt fördelade vår, sommar och senast sista september. (brukar funka men strulade i år).
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Robban #42 NSB skrev:
Är det verkligen ytterligare en "seriös" serie som RR-sverige / Norden behöver? Räcker det inte med SM + SO? Det finns ju knappt förare att fylla startfälten med i dessa tävlingar, skall vi då satsa på att göra ERF mer seriöst = dyrare också?

Jag har kört Rookie / SM sedan -99, men lade av i princip av förra året. Kör man bara för att det är kul är det inte värt att offra en hel vecka för ett race. För att inte tala om alla pengarna...

ERF däremot passar mig perfekt, mycket åka och max tidsåtgång är fredag e.m till lördag kväll. Vilket även gör att mekanikerna inte behöver ta ledigt från jobbet hela fredagen. Och även en gammal cykel är duger, även om det självkalrt är en fördel med ny värsting här också :)

Nej, låt ERF vara en vettig "instegsklass" för de som vill prova på RR. Mixen av serisöt satsande team och rena nybörjare gör att alla får någon att tävla mot, oavsett var i fältet man ligger

Fyller vi inte fälten på SO/SM? Rookieklasserna är överfulla! Det finns definitivt plats för en seriös tävlingsform som ERF är.
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Suzukiman skrev:
Så lite besviken blir jag när man klagar hur lång det är hit och dit. I ärlighetens namn handlar väl den resan inte så mycket om pengar utan mer om bekvämlighet och att man är van att ha det mesta inom 40-50 mil.

Kan bara hålla med!!!

Våra resor startar tors kväll/natt, vi kommer fram fre kväll efter 12-16 tim i en gammal iveco buss. Trötta försöker vi lasta av, få upp tält o förbereda inför morgondagens race. På lörd em startar vår resa hemåt, vi landar mellan 07-11 på sönd morgon. Mao, har vi spenderat 3 nätter i bussen.
Så att några klagar på att EN tävling ligger för långt bort, avstånd hit och dit blir man bara trött av!!
Som "Freppa" skrev tidigare: -Visst, det tar tid att köra så långt, men va fan - det är ju skoj. :tummenupp

Tycker att om inte annat för vi som åker långt, det skall finnas möjlighet till att träna dagen innan, skall man åka 250 mil på en helg så tror jag alla här skulle vilja få så mycket körning för pengarna som möjligt.

Mo i Rana en riktig kanonbana som jag verkligen hoppas får vara kvar till nästa år. :tummenupp

Tycker många har sunda tankar om ERF, frågan är väl hur långt våra önskemål kommer i verkligheten.
/Leffe
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja träning på fredag eftermiddag vore kanon, de är ju en del team där då.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Strider skrev:
Nej, då förstör man just en av framgångsfaktorerna för ERF, dvs att det är ett kompakt arr med mkt körning på kort tid. Fråga Hägerström varför han kör ERF och inte sprintrace.

Fast det är klart det kanske är enda chansen för dig att få köra något.:7peta
Håller med dig, dessutom blir det dyrare och tar mer tid, lördagsrejs råkkar och träning får man när man tävlar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Strider skrev:
Nej, då förstör man just en av framgångsfaktorerna för ERF, dvs att det är ett kompakt arr med mkt körning på kort tid. Fråga Hägerström varför han kör ERF och inte sprintrace.

Fast det är klart det kanske är enda chansen för dig att få köra något.:7peta
ok tyck så då, ändrar ju knappast på vad jag tycker.
har ju själv valt att vara reserv i år, -06 blir det mer.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Strider skrev:
Nej, då förstör man just en av framgångsfaktorerna för ERF, dvs att det är ett kompakt arr med mkt körning på kort tid. Fråga Hägerström varför han kör ERF och inte sprintrace.

Fast det är klart det kanske är enda chansen för dig att få köra något.:7peta
Varför inte ha en öppen träning dagen innan då de som vill får komma och betala separat?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kajlyl skrev:
Varför inte ha en öppen träning dagen innan då de som vill får komma och betala separat?
så som jag menade ja
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
Ja, och varför inte en torsdagsträning oxå när vi redan håller på?

Och vips så är vi i samma träsk som SM/SO serien, dvs borta många dagar hemifrån och lite körtid per dag. Det gäller ju att hitta en lagom balans mellan körtid, kostnader och frånvaro från arbete/hem. Varje arbetsdag som man ta semester/tjänstledigt etc kostar ju för de flesta en avsevärd slant.
Jaja, men nu pratar de om options, dvs vill du inte träna på fredagen så slipper du.

Personligen tycker jag att det är en mycket bra idé. Är man ett tremanna-team så blir det så lite kört under ett ERF. Att man får köra mycket i ERF är en underlig vanföreställning.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Jaja, men nu pratar de om options, dvs vill du inte träna på fredagen så slipper du.

Personligen tycker jag att det är en mycket bra idé. Är man ett tremanna-team så blir det så lite kört under ett ERF. Att man får köra mycket i ERF är en underlig vanföreställning.
Vad menar du med vanföreställning? Är man 3 och delar på 6 timmar blir det 2 timmar per person. På en sm-helg får man 2x20 minuter kval + 15 minuter warmup och 20 minuter rejs, då är man hemifrån från fredag kväll till söndag kväll. ERF kan man köra från lördag morgon till lördag kväll.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Vad menar du med vanföreställning? Är man 3 och delar på 6 timmar blir det 2 timmar per person. På en sm-helg får man 2x20 minuter kval + 15 minuter warmup och 20 minuter rejs, då är man hemifrån från fredag kväll till söndag kväll. ERF kan man köra från lördag morgon till lördag kväll.
Jag menar att två timmar är lite körtid. Jag menar också att köra två gånger är för lite. Det är vad jag tycker. På vissa låter det som att man får köra hur mycket som helst.

Hur det är under sprintloppen vet jag inte.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Jag menar att två timmar är lite körtid. Jag menar också att köra två gånger är för lite. Det är vad jag tycker. På vissa låter det som att man får köra hur mycket som helst.

Hur det är under sprintloppen vet jag inte.
Man kan ju köra på 2 förare, då lovar jag att du är mätt på hojåka efteråt :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top