Tankar runt ERF serien

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
Du kanske skulle öka din kunskapsnivå om sprintracen?

Vad vill du ha? 24h race m 8h körtid på ett dygn?

Det står ju teamen fritt att disponera sina resurser, man kan ju byta förare var 20:e minut om man så önskar.

Men låt oss säga att ERF organisationen ( eller någon annan för den delen )
hyr banan dagen före race och upplåter den för friträning. Jättebra då får alla teamen köra minst 8h på en dag. Hur hanterar vi läget om varje förare har sin egen hoj med på friträningen? Kostnaden lär bli i samma ordning som startavgiften iaf.
Jag behöver framför allt öka tempot. Du med :7peta

Tja, 10-12 timmar låter ganska lagom för mig. Men sex timmar är helt ok, om man får träna dagen innan. Kommer det "för många" på friträningen så löses det problemet på plats och med enkelhet. 8*60 minuter är skitbra, men 8*30 minuter är också skitbra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
- 5-6 rejs jämt fördelade under säsongen.

- Inga rejs efter 30 september.

- Det är viktigt att behålla konceptet med endagars reace.

- Absolut inga race i Mo i Rana, pga önödiga transportkostnader. Av samma skäl går rejs i Finland eller Danmark bort.

- Ändra nuvarande poäng system till ett som är mer utslagsgivande.

- Alla race behöver inte vara 6timmars. Varför inte 500km på Gälleråsen eller 1000km på Anderstorp. Race med olika längd kan ha differentierad poängsättning.

Nu är 43:eek:r på Torpet inom räckhåll.
Hade du skrivit 53:eek:r på Torpet istället så hade jag kunnat hålla med om allt (med tillägg för valfri träning dagen innan för dem som vill betala) :lol
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
1.46.807 basta! :fatta!
Ja, du ja! Läs om, läs rätt.

@ trådstartaren: Sorry för spammet. Det var Strider som började :gnissla
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
Sorry, jag är inte med på din humor, den brukar ju vara underfundig. Jag är säkert för långsam...

Ang spam så är det nog ingen fara. Det är ju spamkungen själv som startat tråden.
Jag skojade om min långsamhet. :)

Jag har läst om och blivit verderbörligt imponerad av din körning på mossen :Bugar
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
kajlyl skrev:
Varför inte ha en öppen träning dagen innan då de som vill får komma och betala separat?

:tummenupp :tummenupp precis som jag menade!!

Strider skrev:
Ja, och varför inte en torsdagsträning oxå när vi redan håller på?

Och vips så är vi i samma träsk som SM/SO serien, dvs borta många dagar hemifrån och lite körtid per dag. Det gäller ju att hitta en lagom balans mellan körtid, kostnader och frånvaro från arbete/hem. Varje arbetsdag som man ta semester/tjänstledigt etc kostar ju för de flesta en avsevärd slant.

Vakna upp!!
Så är det redan för vissa av oss som tävlar!
Att det skulle arrangeras en träning som var och en får välja om dom vill köra kan väl inte äventyra Erf:et.
Vi har tyvärr inte samma möjlighet som "ni" som bor 10-20 mil mellan banorna att åka och träna under sommaren eller under perioder när det inte är tävling, för oss kan dom 15 min kval som erbjuds vara det enda vi kört på banan.
Så länge det finns en valmöjlighet gällande träning så tycker jag detta är ett bra förslag.

//Leffe
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Strider skrev:
Ja, och varför inte en torsdagsträning oxå när vi redan håller på?

Och vips så är vi i samma träsk som SM/SO serien, dvs borta många dagar hemifrån och lite körtid per dag. Det gäller ju att hitta en lagom balans mellan körtid, kostnader och frånvaro från arbete/hem. Varje arbetsdag som man ta semester/tjänstledigt etc kostar ju för de flesta en avsevärd slant.

Träning på fredag eftermiddag är väl just en lagom balans? Inte heldag.
Som Sanell sa när jag frågade honom efter förarmötet i anderstorp vad det va han menade med att styra upp det hela lite mer nästa år?
Bland annat svarade han nivån på de långsammare teamen behövde höjas.
På en fredagsträning för alla chans att köra, de som redan är snabba lär inte bli så värst mycket snabbare på det, kontra de som inte har så många varv i ryggen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R2 skrev:
Träning på fredag eftermiddag är väl just en lagom balans? Inte heldag.
Så länge det är valfritt är det väl bättre ju mer bantid som finns att tillgå. Väl :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
R2 skrev:
Träning på fredag eftermiddag är väl just en lagom balans? Inte heldag.
Som Sanell sa när jag frågade honom efter förarmötet i anderstorp vad det va han menade med att styra upp det hela lite mer nästa år?
Bland annat svarade han nivån på de långsammare teamen behövde höjas.
På en fredagsträning för alla chans att köra, de som redan är snabba lär inte bli så värst mycket snabbare på det, kontra de som inte har så många varv i ryggen.
Även om man kör frivillig träning på fredagen så måste banhyran betalas, hyran är ju rätt saftig på många banor om man ens kommer till att hyra banan dagen innan race, men ponera att man måste föranmäla sig till träningen och att det då kommer 20 lag som vill träna kvällen innan så kommer det att kosta ca 1500:- per team om det ska gå runt på tex Knudan.

Sen tillkommer det vanliga problemet med flaggisar en fredag em :gnissla

En lösning kunde vara att varje team måste ta med en flaggvakt eller betala en extra avg. för att kompensera detta.
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Fredagsträning?

Problemet med fredagsträning är att då blir det till att ta ledigt från jobbet. Vilket förmodligen är OK för alla förarna, med jag har ivart fall svårt att motivera mina potentiella mekar att ta ledigt. Det är svårt nog att få folk att ställa fredag kväll - lördag, skall de dessutom behöva "offra" sin semester blir det knappast enklare att få tag i depåpersonal...

Angående att tempot behöver höjas, varför inte köra en träning på lördag e.m eller på söndagen? Ja, jag vet att det blir efter racet så det "hjälper" ju inte till det aktuella racet. Men däremot på sikt! :tummenupp

För vem vill satsa till 110% på teamets cykel före racet? Däremot efter racet är det ju inte lika illa med en krasch, det finns ju gott om tid att reparera innan nästa race! Och därmed kan man testa gränserna ordentligt, och på sikt bli en bättre förare.

Jag har kört tillräckligt länge för att ha lärt mig att för att bli snabbare måste man testa gränserna ordentligt, typ på ett sprintrace. Och då blir det lätt krascher innan man lärt sig att behärska den högre farten. Men kör man bara ERF är det svårt att ta ut det allra sista, dels av rädsla för hojjen, men även för att fysik & däck inte är på topp efter första körpasset.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ja vad fan innebär det uttalandet? Fast by Sköld? Har Sköld stått och dremlat insugen eller?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
Ja vad fan innebär det uttalandet? Fast by Sköld? Har Sköld stått och dremlat insugen eller?
Fast kanske betyder att hjulen sitter fast eller nåt :confused:
 

oscarwilde

Rookie 600 #96
Gick med
23 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 SMC
En ide kan vara att utöka ERF med Nordiska race ungifär såhär:

1. ERF som i dag.
2. NodicEndurance med 2 race från ERF(Svenska banor) och 2 från Danmark, Norige och Finland.

...då finns ERF kvar för oss färskingar och det blir större för de mer seriösa(läs rika/sponsrade) teamen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Låter som en bra idé, ska forska lite i va dom kör i grannländerna.

oscarwilde skrev:
En ide kan vara att utöka ERF med Nordiska race ungifär såhär:

1. ERF som i dag.
2. NodicEndurance med 2 race från ERF(Svenska banor) och 2 från Danmark, Norige och Finland.

...då finns ERF kvar för oss färskingar och det blir större för de mer seriösa(läs rika/sponsrade) teamen.

Tåbbä skrev:
Byta båda hjulen på 11 sek? Yeah right
"Fast by sköld"...hmm..
ja varför skulle inte det gå?
har sett snabbare än det, inkl tankning.
 

Lust for Life

Ninja Demon of Dirt
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Tromsø
Hoj
Custom Suzuki GSX 750E 1981, ZX9R-98 Racer
oscarwilde skrev:
En ide kan vara att utöka ERF med Nordiska race ungifär såhär:

1. ERF som i dag.
2. NodicEndurance med 2 race från ERF(Svenska banor) och 2 från Danmark, Norige och Finland.

...då finns ERF kvar för oss färskingar och det blir större för de mer seriösa(läs rika/sponsrade) teamen.
Tycker det är inspirerande att köra mot Sveriges snabbaste förare, så för min del får gärna dom rika, snabba teamen spöa skiten ur mig och vårat team på varenda bana i Norden :tummenupp
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
R2 skrev:
ja varför skulle inte det gå?
har sett snabbare än det, inkl tankning.
Oj! Bakhjulet går ju byta snabbt som h-e men framhjulet? :va
Hur gör man med bromsoken? beläggen? det låter som en utopisk tid i mina öron, men jag blir gärna överbevisad med ett filmklipp eller så... :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top