Till Ungförare:
Jag är också relativt ny på motorcykel, så jag vill tipsa dig om att allt nytt kräver egen forskning och mentalt fokus. Om du bara tar det lugnt, inte har bråttom, gör allt med fokus och eftertanke, så blir det bra. Tänk på det som ett nytt jobb du ska lära dig, en ny kompetens att behärska.
Jag började med att läsa allt jag hittade om motorcyklar och dom trafikrelaterade aspekterna, pluggade iKorkortMC, gjorde en massa övningsprov, och kollade även upp hur det är med MC i våra grannländer. Jag läste på allt om hur motorcyklar var ihopbyggda, hur man växlar upp/ner, noterade olika metoder och åsikter om handhavande och underhåll, typ allt som fanns att läsa om ägande och extra risker i trafik.
Jag började med att köpa en kinesisk byggsats av en CL70, en slags kopia av Honda, och lärde mig allt om den, motorn, kontrollerna och elsystemet. Jag "övningskörde" själv om nätterna i små villaområden där jag kunde visualliera potentiella situationer och faror. Så tillsammans med teoriläsningen kände jag mig mer och mer mogen att gå vidare och börja ta riktiga lektioner i MC-skola.
Även nu efter att ha haft A-kort sedan september förra året så känner jag fortfarande att jag har en del att lära, jag lär mig i princip något nytt varje dag! Mest om hur osynlig man är som motorcyklist. Men som sagt, kom ihåg orden "ta det lugnt", det brukar jag upprepa för mig själv idag också i andra livssituationer, så hojlivet har dessutom utvecklat mig som människa.