Tankat fel bränsle VARJE GÅNG sen jag köpte motorcykeln

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det 5-600 mil mellan oljebytens och hojen gått 100 mil sen sist skulle jag nog inte bry mig att byta olja och filter fören om 100-150 mil till, jag tycker i alla fall att inte det känns så akut med oljebyte.

Skulle vara för sinnesfridens skull ;)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alla moderna hojar behöver väl uppfylla vissa miöjökrav. Det kräver nog i praktiken att de mäter lambda och har katalysator. Jag tror inte hojen skulle gått alls med så pass hög etanolhalt utan ett styrsystem som mäter lambda och reglerar bränslemängden. Sen kanske den till slut nådde en gräns där den inte kunde/ville öka bränslemängden mer.
De flesta hojar, särskilt de billigare, har väl bara lambdareglering i ett lägre varvtalsområde, typ upp till 5000-6000 rpm och efter det är det enligt mappen. Dessutom har de garanterat bara smalbandslambda så begränsade möjligheter att justera bränslet oavsett. Möjligen att det är annorlunda nu med Euro5.

on topic är jag ändå imponerad att det gått så bra. De flesta motorer som inte är anpassade för E85 brukar bli helt okörbara.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Aa okej men då avvaktar jag med oljebyte tillsvidare. Tack!?
Min Volvo är en etanolbil. Oljebytesintervallen är kortare än på motsvarande bensinbil, men inte så mycket kortare så att jag tror att dina 3 feltankningar föranleder ett extra oljebyte.
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Aa precis låter logiskt. Lär nog inte behöva bytas ännu. Väntar nog till hösten med att byta olja, eventuellt tidigare beroende hur mycket jag kör
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
De flesta hojar, särskilt de billigare, har väl bara lambdareglering i ett lägre varvtalsområde, typ upp till 5000-6000 rpm och efter det är det enligt mappen. Dessutom har de garanterat bara smalbandslambda så begränsade möjligheter att justera bränslet oavsett. Möjligen att det är annorlunda nu med Euro5.

on topic är jag ändå imponerad att det gått så bra. De flesta motorer som inte är anpassade för E85 brukar bli helt okörbara.
Det låter möjligt. Men han har inte berättat om vilket varvtalsintervall och vilka gaspådrag han använt. Jag kan bara konstatera att de justeringar som gjorts, och de från början inställda marginalerna har räckt för att hålla motorn vid liv fram till att den stannade.

Eftersom denna hoj väl är någorlunda modern kan det dock hända att det faktiskt finns någon variabel som kompenserar över hela varv- och trottelområdet. Bränslet har ju gått från E5 till E10 på kort tid. För att göra hojen framtidssäker kanske tillverkarna idag gör det möjligt att köra hojen på E25 eller E50 med? Jag är dock inte insatt i detaljerna, utan gissar mest.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tråkigt när individer försöker göra sig lustiga när det kommer en seriös fråga från en person som bevisligen inte har koll.
Inte helt lätt för en okunnig att själv kunna sortera ut.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tråkigt när individer försöker göra sig lustiga när det kommer en seriös fråga från en person som bevisligen inte har koll.
Inte helt lätt för en okunnig att själv kunna sortera ut.
Du får ursäkta mig men jag tog inte TS riktigt seriös. Speciellt inte när han uppenbarligen tror att han kommer chocka motorn mer genom att tanka rätt bränsle istället för fel. I mina ögon låter det som någon som saknar grundläggande kunskap och motorcyklar och det brukar oftast bero på att personen ifråga saknar körkort och tycker att det är en cool grej att äga, kanske tillsammans med sin etanolbil. Men jag kan ha fel om TS, alla kan göra fel. Fick bensin i ögat en gång när jag tankade hojen, fan va ont det gjorde! Och jag hade monterat voltregulatorn fel så hojen började brinna, där kan man ju snacka om stolpskott, hade hellre tankat etanol hela sommaren.

Detta får mig att tänka på en händelse som hände mig förra veckan. Träffade en kille på Biltema som såg lite vilsen ut på sin Kawasaki, jag verkade erfaren i hans ögon så han frågade mig om ett ljud han hade börjat höra från motor när han hade "gasat" med några vänner. Efter en stunds diskuterande så frågade han om jag inte kunde provköra för att själv höra ljudet och han påpekade att det hörs bäst efter 30. Så jag rullar iväg med hojen och märker ganska omgående att frambromsen endast tar lite löst när man tryckt den i botten några svängar senare reagerar jag på att han helt saknar olja i gaffelbenen, kommer upp i 20 och vänder tillbaka. "Hörde du ljudet?" frågar han bekymrat när jag rullar in igen, varpå jag svarar att jag inte vågade köra i mer än 20 för att han helt saknar frambroms och olja i gaffeln och påpekar att den här hojen inte hade gott igenom besiktningen och är totalt trafikoduglig. Han ser med en gång ännu mer bekymrad ut och jag vet inte vad jag ska säga till grabben utan att såra honom. Lämnar honom i famnen hos en annan knutte och går in på Biltema och gör mitt ärende. När jag kommer ut igen har han precis hällt i en liter olja i cykeln och jag påminner honom att det kan bli övertryck i motorn och gå någon packning om han har i för mycket olja, skulle nog inte sagt det för nu såg killen ut att vilja slänga hojen och köpa elsparkcykel istället, dessa jävla skotrar! :huvet
 
Last edited:

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
…av just den anledningen lämnar jag in hojen till bättre vetande så fort något inte känns som det skall göra och jag inte vet var jag ska börja. Trots allt är det ju en del som kan gå duktigt åt helvete om något är fel. Ska något gå åt helsefyr så skall det ivf inte bero på bristande underhåll eller huvudet i sanden.
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Tråkigt när individer försöker göra sig lustiga när det kommer en seriös fråga från en person som bevisligen inte har koll.
Inte helt lätt för en okunnig att själv kunna sortera ut.
Men det är ju så här personer beter sig på internet tråkigt nog, inte hade dessa människor sagt samma i verkligheten.

Till Thorped:
Det gäller ju att ha en viss förståelse över att folk kanske inte har samma kunskaper som en själv. Jag trodde exempelvis inte att motorn skulle bli "chockad" av bensin men eftersom jag har bristande kunskaper på motorn och dess uppbyggnad blev jag tvungen att fråga. Av säkerhetsskäl.
Tog mc kortet förra sommaren.


Men, det finns bra mycket värre forum än sporthoj
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Min KLX230 har något jag tror är en lamda inskruvad i ljuddämparen. Jag gillar det inte, det både ser och känns konstigt att ha en sladd inskruvad där, som en slags matningssond när man inte kan äta själv. Morsan hade en sådan när hon var sjuk. Jag vet att den mäter utsläppen, men jag gillar det inte.

Sedan, tomgången är också konstig på min KLX230. Jag har kollat runt på internet och det är tydligen normalt för min KLX att tomgången kan gå upp i varv lite, och så ner, och så kanske upp igen, det är datorn som är dum i huvet. Jag gillar inte det heller, men det är dessvärre inget jag är beredd att göra något åt i nuläget. Jag låtsas bara att hojen har en smutsig förgasare, så kan jag leva med den oregelbundna tomgången.

.. men egentligen blir jag bara så förbannad att jag vill slänga min moderna KLX230 i diket, jag kan göra det eftersom hojen är så lätt att jag kan lyfta den med två armar och hiva iväg den nerför en backe, om jag bara hittar rätt grepp om ramen nånstans. Och det känns faktiskt rätt bra.

Sen vill jag bygga ihop min Honda XL500s, den är nu helt nymålad, står i bitar här omkring mig i vardagsrummet och bara väntar på att bli ihopskruvad. Den har några små hål i avgasröret, och en förgasare, och den är inte alls miljövänlig. Det gillar jag. Den låter som skotska trumslagare i tomgången (minus säckpiporna), och den luktar gudomligt. När jag skruvat ihop den tänkte jag sticka till transportstyrelsens huvudkontor och ställa den på tomgång där några ... timmar, och äta en macka och vila lite under tiden.

Glömde bort att jag ju har ett klipp med ljud och allt på min XL500, se och hör den underbara enstånkaren spinna inom hemmets trygga väggar, utan några som helst miljöbegränsningar:

>> Youtubelänk

XL500 startup.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men det är ju så här personer beter sig på internet tråkigt nog, inte hade dessa människor sagt samma i verkligheten.

Till Thorped:
Det gäller ju att ha en viss förståelse över att folk kanske inte har samma kunskaper som en själv. Jag trodde exempelvis inte att motorn skulle bli "chockad" av bensin men eftersom jag har bristande kunskaper på motorn och dess uppbyggnad blev jag tvungen att fråga. Av säkerhetsskäl.
Tog mc kortet förra sommaren.


Men, det finns bra mycket värre forum än sporthoj
Här på sporthoj så måste man lära sig att det är högt till tak, vi är ett mycket glatt sällskap av personer med vitt skilda kunskaper innom ett otroligt bredd spektra.
Allt från att dricka öl o brygga detta till väldigt hitech innom elektronik o programmering.

Så här finns stor plats för sarkasm allmänt småjäkelskap men ändå får iprincip alla inklusive mej hjälp med allehanda frågor om diverse problem.

Känn dej inte osäker utan hugg in med just din kompetens, just du kan säkerligen något som många av oss äldre stofiler inte kan.

I vilket fall välkommen i gänget att glädja, fråga, skälla, kritisera, eller bara fabulera lite.

Mvh
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Här på sporthoj så måste man lära sig att det är högt till tak, vi är ett mycket glatt sällskap av personer med vitt skilda kunskaper innom ett otroligt bredd spektra.
Allt från att dricka öl o brygga detta till väldigt hitech innom elektronik o programmering.

Så här finns stor plats för sarkasm allmänt småjäkelskap men ändå får iprincip alla inklusive mej hjälp med allehanda frågor om diverse problem.

Känn dej inte osäker utan hugg in med just din kompetens, just du kan säkerligen något som många av oss äldre stofiler inte kan.

I vilket fall välkommen i gänget att glädja, fråga, skälla, kritisera, eller bara fabulera lite.

Mvh
Håller helt med dig moddlaren!

Men, nackdelen med detta är ju att det är okunniga personer som mig som påverkas.

Om jag som kan väldigt lite om motorcyklar lyssnar till någon som ber mig att göra något på motorcykeln som inte bara förstör motorcykeln utan även riskerar min säkerhet i trafiken.Då är det bättre att forumet ger utrymme till folk som vill hjälpa till så slipper jag betala för väldiga höga service avgifter. Eller i värsta fall hamnar på sjukhuset.

Skrev ju inlägget för att få hjälp, inget annat!?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller helt med dig moddlaren!

Men, nackdelen med detta är ju att det är okunniga personer som mig som påverkas.

Om jag som kan väldigt lite om motorcyklar lyssnar till någon som ber mig att göra något på motorcykeln som inte bara förstör motorcykeln utan även riskerar min säkerhet i trafiken.Då är det bättre att forumet ger utrymme till folk som vill hjälpa till så slipper jag betala för väldiga höga service avgifter. Eller i värsta fall hamnar på sjukhuset.

Skrev ju inlägget för att få hjälp, inget annat!?
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Den här tråden är lämplig som första inlägg om man är ny här på SportHoj.
Hjälper till att undvika alltför mycket humor i relation till de tips du behöver.


Har du dessutom läst denna tråd underlättar det ännu mer! :krama


Sedan är det alltid någon som föredrar :smasha framför :kramamen det är inget man får ta alltför allvarligt!

Och alla har vi klantat oss, erfarenhet är summan av begångna misstag, jag och många andra här på SportHoj, är ganska erfarna! ;)

Vad skulle jag gjort? Tankat bensin och kört vidare! Men jag kör har hyfsad kunskap om de SportHojar jag kör, din som är lite modärnare kan jag inget om...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bara för att komplettera tråden.
Om du feltankardiesel i en bensinare så får du tömma tanken och rengöra bränslesystemet men inget går sönder, oftast.
Tankar du bensin eller etanol i en dieselbil går saker sönder tämligen omgående om man har otur.
Men bensin i etanolbil går alltid och etanol i bensin går oftast bra, i värsta fall får man tömma tanken, men inget går sönder av enstaka feltankningar.
Gasbilar kan vi lämna tror jag.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Till Ungförare:
Jag är också relativt ny på motorcykel, så jag vill tipsa dig om att allt nytt kräver egen forskning och mentalt fokus. Om du bara tar det lugnt, inte har bråttom, gör allt med fokus och eftertanke, så blir det bra. Tänk på det som ett nytt jobb du ska lära dig, en ny kompetens att behärska.

Jag började med att läsa allt jag hittade om motorcyklar och dom trafikrelaterade aspekterna, pluggade iKorkortMC, gjorde en massa övningsprov, och kollade även upp hur det är med MC i våra grannländer. Jag läste på allt om hur motorcyklar var ihopbyggda, hur man växlar upp/ner, noterade olika metoder och åsikter om handhavande och underhåll, typ allt som fanns att läsa om ägande och extra risker i trafik.

Jag började med att köpa en kinesisk byggsats av en CL70, en slags kopia av Honda, och lärde mig allt om den, motorn, kontrollerna och elsystemet. Jag "övningskörde" själv om nätterna i små villaområden där jag kunde visualliera potentiella situationer och faror. Så tillsammans med teoriläsningen kände jag mig mer och mer mogen att gå vidare och börja ta riktiga lektioner i MC-skola.

Även nu efter att ha haft A-kort sedan september förra året så känner jag fortfarande att jag har en del att lära, jag lär mig i princip något nytt varje dag! Mest om hur osynlig man är som motorcyklist. Men som sagt, kom ihåg orden "ta det lugnt", det brukar jag upprepa för mig själv idag också i andra livssituationer, så hojlivet har dessutom utvecklat mig som människa.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top