Tankeställare: En klotares dagbok

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag tänkte att jag skulle skriva ett par rader om hur min senaste vecka har varit. Vet själv att det kan vara bra att få sig en tankeställare emellanåt så jag hoppas att ni också resonerar så.

Förra fredagen åkte jag hem till polaren för att avsluta två riktigt rejält jobbiga veckor genom att fira att det nu äntligen var lov. När jag kommer dit är även en annan kompis där som äger en RD125. Han har länge frågat om jag inte vill testa hans hoj någon gång vilket jag gärna velat även om det inte blivit tillfälle någon gång. Han har bara hjälm, skinnjacka och handskar vilket får mig att tveka en aning. Själv kör jag i princip alltid med full skyddsutrustning (det händer att jag struntar i byxor och stövlar ibland för att åka genom stan och handla, tvivlar dock på att jag kommer att göra det någon mer gång efter detta). Eftersom han ska sälja hojen i dagarna och detta förmodligen är sista tillfället att testa den så tar jag dock den utrustningen han har och hoppar upp på RD:n.

Jag tar det lugnt och känner på hojen lite försiktigt. Eftersom det är på en av mina favoritvägar som provkörningen sker så höjer jag tempot undan för undan även om det absolut inte är fråga om någon idiotkörning. Jag glider på och njuter av den ljumma höstkvällen och funderar över om man ska se vad hon egentligen går för, med tanke på att denna väg även innehåller traktens finaste raksträcka.

Sagt och gjort. Jag lyckas pina upp den i rätt så bra hastighet och sen är rakan slut. Smidigaste sättet att komma tillbaka till kompisens hus är att helt enkelt vända så jag gör detta. Tänker att man kanske kan pressa ur någon kilometer till trots allt så jag gör ett test till på tillbakavägen. Kryper ner lite bakom kåpan och får upp den i några kilometer till. Sen händer bland det otäckaste jag någonsin varit med om. Cykeln börjar vobbla. Styret slår hejdlöst med fullt styrutslag fram och tillbaka i en helt enorm hastighet. En hel drös saker flyger genom huvudet och snart glider jag längs asfalten. Meterhöga gnistor slår från motorcykeln och snart besöker vi istället diket.

När det tar stopp i diket tar det verkligen tvärstopp. Jag kan inte låta bli att skrika rakt ut en lång stund för detta är verkligen smärta på hög nivå. Precis efter detta kommer en bil från andra håller och jag slänger upp högerarmen för att vifta åt den (måste ha känts en del med tanke på att nyckelbenet var brutet) och bilen stannar en bit ifrån. De ringer efter ambulans, ser till att jag inte rör på kroppen och pratar med mig en del under tiden.

Ganska snart kommer ambulansen och efter att de lagt mig i vakuummadrass så bär det av. På akuten klipper de upp kläderna och gör lite tester hit och dit. Nyckelbenet var som sagt brutet, en lunga hade fått sig en rätt så rejäl smäll och värst av allt, en kota sitter inte längre som den ska. På grund av detta tvingas jag ligga i exakt samma position i ytterliggare tre dagar. På måndagen får jag dock en korsett som täcker hela överkroppen och gör att jag får röra mig en del, även om jag har strikta restriktioner om hur alla rörelser ska gå till och vad jag får och inte får göra. Denna korsett ska jag ha på mig dygnet runt i 5-6 veckor, sedan ska jag få en lite mindre modell.

Veckan går och de flesta är förvånade över hur fort framstegen sker. Jag ger mig fan på att komma därifrån (även om det faktiskt inte är så illa att ligga på sjukhus, samt att det allt finns en del fräscha sköterskor) och mycket riktigt, nu är jag hemma på permission över helgen. Om allting går bra så kan jag förhoppningsvis få bli utskriven utan att komma tillbaka något mer. Jag har en jobbig tid framför mig men det värsta är nog trots allt över. Kan säga som så att jag är mycket lycklig över att det gick så bra som det gick. Om jag bara sköter mig så kommer jag förmodligen bli helt återställd så småningom

Angående hojen så känns det så klart inget vidare att klota någon annans hoj. Jag har inte sett den själv men det sägs att den är ganska illa däran. Eftersom han ändå hade den ute på annons så blir det nog smidigast om jag köper den för begärt pris, fixar till den om det går och säljer till våren. Annars får jag väl ha den på rummet som påminnelse. Kanske inte vore så dumt att se innan man sticker ut och kör.

Vill passa på att tacka de som kom till platsen direkt efteråt, ambulans- och sjukvårdspersonal samt alla underbara vänner.

Hoppas ni inte blev allt för uttråkade av det här och att det kanske får en och annan att fundera över hur sköra vi egentligen är. Till våren är det en ny säsong igen!
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Vet du varför hojen började wobbla? Låter konstigt att den gör det utan anledning. :va

Krya på dig!
 

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Otäckt...men man skattar sig alltid lycklig efter att man trots allt klarat sig. Krya på dig och fortsätt med framstegen. :kryckor
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tråkigt med vurpan.

Men du har ju rätt inställning så det kommer gå bra,det viktigaste är att kämpa så slipper man både att bli dum ihuvudet och få problem med kroppen.

Lycka till med rehabiliteringen.

:)
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Det verkar som du har samma inställning som Elofsson... "det är bara att bryta ihop och komma igen"... skönt att det gick så bra som det gjorde... fortsätt i samma anda så kommer både du och hojen vara återställda till våren... :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Köra över sin förmåga är vanligt spec bland nybörjare, ganska snart känner man ju att "jag kan ju det här så nu jävlar......"

Extremt vanlig sporthojsolycka, tur du inte skadade dig värre iaf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jobbigt att klota nån annans hoj, och otur att göra det den dan du inte hade alla skydd :(
Hoppas du frisknar till och att det löser sig med hojen!

Att den vobblade kan väl bara bero på glapp i styr/svinglager, hjullager eller obalanserade hjul?
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Uttråkad!? aldrig, vi bryr oss här! :tummenupp

Klart vi känner för dig och hoppas på så snabb återhämtning som möjligt!

Nu fick jag en tankeställare att kolla alla min lager innan man drar ut (gör det för det mesta, men inte alltid) så tack för den!

Kry på dig min vän och arbeta på ditt mål att bli 100% fysiskt frisk!

/Regards Cel
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
KalleNorton skrev:
Vet du varför hojen började wobbla? Låter konstigt att den gör det utan anledning. :va

Krya på dig!

Polaren fick vobbel på sin RD350 för att antal år sedan, klarade sig utan att köra omkull med när styret slog fram och tillbaka så slog det på hans händer när han försökte få tag i det.

Händerna så ut som man hade slagit på dem med hammare och fingrarna pissade blod. :kryckor :kryckor

Blir man skraj eller.....
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Stackare!

Men som sagt...du hade tur ändå, trots allt.
Bra skrivet! Det är inte kul att höra men rätt nyttigt att känna till
att det lättn kan hända!
Krya på dig!
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Tur att du lever fortfarande :)

Men hur blir det med försäkringen när du körde omkull utan alla skydd? och hur blir det när man kör omkull på någon annans hoj :va :confused:
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Får tacka för alla vänliga ord, det värmer ska ni veta!

Jag är också mycket konfunderad över det här med varför den egentligen började vobbla. Min egna 125:a går ganska mycket fortare än vad denna gjorde och har knappast ett bättre chassi, men ändå har jag aldrig upplevt den som det minsta instabil. Som ni säger så var det nog ett glapp eller obalans någonstans. Det är hur som helst inget jag lär få reda på så det är väl inte så mycket att hänga upp sig på.

Silwer skrev:
Köra över sin förmåga är vanligt spec bland nybörjare, ganska snart känner man ju att "jag kan ju det här så nu jävlar......"

Extremt vanlig sporthojsolycka, tur du inte skadade dig värre iaf.

Efter att ha avslutat min andra säsong inser jag med att jag är en nybörjare men jag håller ändå inte riktigt med dig där, Silwer. Hade det varit på kurviga partier det hände hade jag absolut hållit med dig om att det var jag som körde över min förmåga. Däremot gör man väl inte det rakt fram på en av traktens absolut finaste vägar med oklanderligt underlag?

Jag brukar försöka att inte anse mig vara bättre förare än vad jag är, det slutar aldrig väl. Kanske är det som du säger men jag vet ändå inte vad jag skulle ha kunnat göra annorlunda. Tips mottages tacksamt för det här vill jag inte uppleva igen.

flexbert skrev:
Men hur blir det med försäkringen när du körde omkull utan alla skydd? och hur blir det när man kör omkull på någon annans hoj

Hojen var halvförsäkrad så att blanda in försäkringsbolaget är hur som helst inget alternativ. Det hade det väl ändå inte varit på en så här pass billig hoj. Jag köper hojen av honom så får det bli mina bekymmer till vintern eller när jag nu orkar ta tag i det. Hade jag däremot kört omkull och velat utnyttja min egna försäkring som säger att jag alltid kör med godkänd skyddsutrustning, ja då vet jag inte riktigt vad konsekvenserna hade blivit.
 
Last edited:

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
flexbert skrev:
Tur att du lever fortfarande :)

Men hur blir det med försäkringen när du körde omkull utan alla skydd? och hur blir det när man kör omkull på någon annans hoj :va :confused:


Beror helt och hållet på vilket förs. bolag man har och vilken förs. endel kräver bara hjälm, andra full utr. samt att bara ägaren får köra eller de i hans/hennes hushåll.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja vobbel kan uppkomma när man kör ner i en grop, eller om hojen vill gå upp på bakhjulet (vilket vi väl kan lämna därhän i detta fall).

Av sig självt är det givetvis inga hojar som vobblar om de inte är defekta.

Jag tror du körde på något eller ner i en grop i vägen, det har jag gjort många ggr så se fram imot mer sådant, det gäller då att ge mer gas för att hojen ska räta upp sig(om man i stället slår av gasen kommer hojen vobbla värre och värre) faktiskt lär man sig sånt här med tiden.

Gick hojen sönder eller fick punktering eller liknade så är det givetvis inget man kan påverka så mycket.

En gång tappade jag styret (ja med händerna alltså:lol) på en gsxr1100 i en liknade upplevelse (körde i en grop på ett krön), som tur lyckades jag få armarna runt det igen efter en bit, men då jävlar trodde jag det skulle gå åt helsike kan jag säga, efteråt var det som ritade svarta sicksackmönster längs vägsträckan där styret slagit mot styrstopparna, då var man lite bajsnödig kan jag säga.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu ska jag sticka lite folk i ögonen... Nybörjare är man så länge man kör på gatan. När man åker bana och kommer så långt att man förstår att människan gör automatiskt tvärt emot vad hojjen vill (eller lösningen på problemet) när det är som mest kritiskt, då är man inte nybörjare längre. Och många slutar köra gata då ;)

Alltid trist att hamna i diket. Jag vet hur de där mopparna brukar te sig också och det behöver inte alls va mycket rider input som gör att det börjar wobbla. (jag har haft en sån som wobblade över när man kom över 125km/h)
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Silwer skrev:
En gång tappade jag styret (ja med händerna alltså:lol) på en gsxr1100 i en liknade upplevelse (körde i en grop på ett krön), som tur lyckades jag få armarna runt det igen efter en bit, men då jävlar trodde jag det skulle gå åt helsike kan jag säga, efteråt var det som ritade svarta sicksackmönster längs vägsträckan där styret slagit mot styrstopparna, då var man lite bajsnödig kan jag säga.


Du måste öva mer på krönhoppning
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top