Tankeställare: En klotares dagbok

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tja hur lutar an sig över styret på en modern sporthoj hehe, nä jag tror inte körboken tänkte på det.
Det är en enorm kraft när man väl fått riktigt vobbel, vet inte om folk fått det nångåg, men det är alltså inget man kan få stopp på med att hålla i styret.

På en 125a ska jag väl inte säga så mycket men normalt sett (kolla själva) så vobblar det mer och mer om man motorbromsar.

skitsamma föresten, förmodligen grips de flesta av panik och då gör man väl inte som det står på ett forum i vilket fall.

Och jag pratar om vobbel, riktiga förbaskade tankslappers är lite värre, då får gud eller nån rädda en:lol
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Whoopass skrev:
Olof Eriksson skrev:
(jag har förövrigt klarat styrstopps-wobbel i över 200km/h med R6)QUOTE]
ja det är bra de men vem har inte de, prova gasa dig ur den här http://sporthoj.years2.com/styr.mpg
men de är väll så också att den en situationen inte är lik den andra
:)
Tycker det där ser ut som att han nyper hårt i styret å gör wobblet värre! Otrevligt sits det där...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är ju allt annat än duktig men när jag får vobbel på r6:an på bana (har ingen styrdämpare) så brukar jag bara slappna av i armarna och forsätta ge fullt, kanske luta mig lite tillbaka. Men troligtvis är det inte så man ska göra. men va fan slå av det hinner man väl inte. Ut på rakan på sviesta brukar det vobbla för mig.
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Skönt att se att du klarade dig "under omständigheterna" okay! och att du har en klockren inställning! krya på dig så hoppas ja vi får se dig på vägarna -06
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jonte VSB R-T skrev:
Jag är ju allt annat än duktig men när jag får vobbel på r6:an på bana (har ingen styrdämpare) så brukar jag bara slappna av i armarna och forsätta ge fullt, kanske luta mig lite tillbaka. Men troligtvis är det inte så man ska göra. men va fan slå av det hinner man väl inte. Ut på rakan på sviesta brukar det vobbla för mig.

Jo nåt sånt jag menar, och för vanligt styrvobbel.
Jag har nämlgen laborerat med tat slå av och motorbromsa och då blev vobblet värre och värre medans den rätar upp sig om man ger gas.

Det är iaf farligt att försöka hålla styret hårt, det tycks förvärra massor.

De gånger jag fått sånna ramvobbel så man håller på att flyga av så vete fasen hur jag klarat mig, mest tur tror jag, men det gäler ju att inte komma i den situationen från början.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hjälm och ryggskydd är absolut de viktigaste skydden vilket denna hämska berättelse visar. Ett ryggskydd hade i detta fall kanske förhindrat ryggskadan, brutna armar och ben kan man leva med, men inte en bruten rygg!

Du hade änglavakt Estremo! Krya nu på dig :tummenupp
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Jävlar vad tråkigt!

Vart hände detta?

Du får krya på dig så vi kan ta en tur nästa säsong :krama

Tråkigt att behöva gå i korsett i över en månad bara.. :(
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vill åter igen tacka för alla värmande ord som garanterat snabbar på tillfrisknandet! Det kan inte sägas tillräckligt många gånger vilken underbar samling människor som finns här på sporthoj! Snart är permissionen över och imorrn bitti ska jag tillbaka till sjukan igen. Jag planerar dock inte att bli långvarig.

Har inte blivit så mycket klokare över hur man egentligen ska hantera ett ordentligt vobbel. Åsikterna verkar gå isär men jag tror ändå att man helt enkelt handlar efter sina instinkter i en sådan situation, hur mycket man än läst in sig på det.

Det hela hände på raksträckan mellan Eggby och Skärv. Tror vi åkte där på hemvägen sist, Svanen. Vill minnas att ett litet toppfartstest ägde rum även då, dock med lite mer lyckat resultat.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Estremo skrev:
Har inte blivit så mycket klokare över hur man egentligen ska hantera ett ordentligt vobbel. Åsikterna verkar gå isär men jag tror ändå att man helt enkelt handlar efter sina instinkter i en sådan situation, hur mycket man än läst in sig på det.
Oavsätt om man vet hur man ska göra eller inte så måste man göra det några gånger innan det funkar. Det är som att titta på någon som spelar gitarr, det ser skitenkelt ut och man förstår hur det funkar men man måste träna in det ändå.

//Den irriterande ban-farbrorn.
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Hoztic skrev:
Lite OT, men det låter som när jag kom i 120 med farsans bil och skulle vara smart. Jag ville inte sakta ner när jag kom till en vägbula, så jag tog vänstersidan av en refug, men nån jävel hade gjort en vägbula där också, sen senast jag åkte den vägen... Det small bara, bilen gick rakt över (inte mycket skump alls) men allt vad fjädring hette slog i botten :(

Hoppsan vägbulor på motorvägen,, eller körde du 120 i tätbebyggt område?? :rolleyes: :rolleyes:
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
carpelux skrev:
Tur för dig att farbror blå inte kollat närmare på olyckan. Vill minnas att det är 50 där?
Nej, det är 70. Det är en kilometers helt rak väg med öppna fält runt om där man har fri sikt på alla håll. Jag skulle vilja påstå att det inte finns bättre förutsättningar än så här i trakterna.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Olof Eriksson skrev:
Tycker det där ser ut som att han nyper hårt i styret å gör wobblet värre! Otrevligt sits det där...


ja visst ser det ur att vara så.. lite skrämmande att många här verkar tro att men ska hålla hårt i styret och slå av på gasen om det börjar slå... (kanske funkar vid självsvängning i ramen på gamla 70tals hojar, troligtvis därför det står i boken)

jag skulle tro att dom flesta styrvobbel som folk får beror på att men får ett litet slag o så försöker föraren att kompensera det och överkompenserar och så är det igång... kanske lätt att sitta och säga här men är föraren avslappnad så reder det oftat ut sig ganska snabbt.. en hoj utan förare vobblar inte...(om den är modern och felfri)
 
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det där lät inte roligt, har själv fått vobbel med moppe när en annan körde in i mitt styre,
men jag höll emot för allt vad det gick och klarade mig.

Jag hoppas att du snart är tillbaka på en hoj :)


ozto skrev:
ja visst ser det ur att vara så.. lite skrämmande att många här verkar tro att men ska hålla hårt i styret och slå av på gasen om det börjar slå... (kanske funkar vid självsvängning i ramen på gamla 70tals hojar, troligtvis därför det står i boken)

jag skulle tro att dom flesta styrvobbel som folk får beror på att men får ett litet slag o så försöker föraren att kompensera det och överkompenserar och så är det igång... kanske lätt att sitta och säga här men är föraren avslappnad så reder det oftat ut sig ganska snabbt.. en hoj utan förare vobblar inte...(om den är modern och felfri)


Inte? :confused:


iofs. är jag inte säker på om jag höll emot, det gick så snabbt så jag kommer knappt ihåg det längre.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top