Tankeställare: En klotares dagbok

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Helldriver skrev:
Polaren fick vobbel på sin RD350 för att antal år sedan, klarade sig utan att köra omkull med när styret slog fram och tillbaka så slog det på hans händer när han försökte få tag i det.

Händerna så ut som man hade slagit på dem med hammare och fingrarna pissade blod. :kryckor :kryckor

Blir man skraj eller.....
Nåt av de dummaste jag gjort i mitt liv var att köra över ett farthinder i 120km/h med min 125a (honda NSF) en såndär vägbula ni vet. Styret slog fingrarna mot tanken 3-4ggr medans hojen hoppade fram och tillbaks. Hade ingen skyddsutrustning på mig då heller. Då börjar man tänka till. klarade dock ut det
Estremo skrev:
Får tacka för alla vänliga ord, det värmer ska ni veta!

Jag är också mycket konfunderad över det här med varför den egentligen började vobbla. Min egna 125:a går ganska mycket fortare än vad denna gjorde och har knappast ett bättre chassi, men ändå har jag aldrig upplevt den som det minsta instabil. Som ni säger så var det nog ett glapp eller obalans någonstans. Det är hur som helst inget jag lär få reda på så det är väl inte så mycket att hänga upp sig på.
NSF har fyrkantsprofil vilket är något mycket stabilare än RDn. Samt fler ramdelar. Ta dig en snabb titt så ser du. RDn är mer byggd som en cyckel.
När du får styrvobbel ska du släppa gasen och luta dig frammåt så brukar det ofta re sig. Inte alltid man hinner tänka men hittils har jag klarat mig från att ramla pga det.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
njä släppa gasen är sällan bra, möjligen att det på nåt sätt kan hjälpa på en sån lätt hoj som en 125a, på större hojar resulterar det i att vobblet blir allt våldsammare och våldsamare, ger man däremot på gas så lugnar det ner sig.
Men nu har ju en 4taktare betydligt mer motorbroms med som påverkar negativt.

Det går sällan att med ren kraft stoppa vobblet, men orkar fan inte hålla mot när det börjat på riktigt.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Först och främst är det ju skönt att du klarat dig väl och kommer att bli helt återställd...ngt annat scenario känner vi inte till eller hur :)
En bekant till mig skadade ryggen och fick beskedet att han inte ngnsin skulle kunna lyfta mer än en liter mjölk av läkarna. Han är idag pga jävlaranamma och en skopa tur helt återställd.

RD är ju inte precis okända för att vobbla.
Vekheter i ramen gör dom till riktigt fina vobbelstaket, att man sedan kryper ner bakom glaset gör ju att man flyttar tyngden en hel del på knarren med.
Dvs bakåt och får då ännu sämre tryck på framhjulet, det är inte tvunget att det är fel på hojen.
Finns en hel del gamla goa "äventyrsmaskiner" från 80talet som hade vobbel som extra bonus till det veka rörchassit.
//Tobbe
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Jag är inne på min tredje säsong (?) nu och har nog aldrig upplevt vobbel. Det närmsta jag har kommit är att ha försökt o provocera fram det men det har alltid misslyckats. Den enda anledningen jag kan se är att jag enbart haft offroad-hojar, kan det stämma? Har de mindre tendens att vobbla pga mindre toppfart eller? Till trådskaparen vill jag säga att du hade antagligen rätt mycket tur ändå! Olyckor händer när man som minst anar det och när man som minst vill det. Krya på dig och hoppas du blir helt återställd!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
philsson skrev:
Nåt av de dummaste jag gjort i mitt liv var att köra över ett farthinder i 120km/h med min 125a (honda NSF) en såndär vägbula ni vet. Styret slog fingrarna mot tanken 3-4ggr medans hojen hoppade fram och tillbaks. Hade ingen skyddsutrustning på mig då heller. Då börjar man tänka till. klarade dock ut det

Lite OT, men det låter som när jag kom i 120 med farsans bil och skulle vara smart. Jag ville inte sakta ner när jag kom till en vägbula, så jag tog vänstersidan av en refug, men nån jävel hade gjort en vägbula där också, sen senast jag åkte den vägen... Det small bara, bilen gick rakt över (inte mycket skump alls) men allt vad fjädring hette slog i botten :(
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nexor skrev:
Jag är inne på min tredje säsong (?) nu och har nog aldrig upplevt vobbel. Det närmsta jag har kommit är att ha försökt o provocera fram det men det har alltid misslyckats. Den enda anledningen jag kan se är att jag enbart haft offroad-hojar, kan det stämma? Har de mindre tendens att vobbla pga mindre toppfart eller? Till trådskaparen vill jag säga att du hade antagligen rätt mycket tur ändå! Olyckor händer när man som minst anar det och när man som minst vill det. Krya på dig och hoppas du blir helt återställd!
Jag har upplevt min Husaberg mycket mycket mer ostabil i styret än min gamla RGV. Ifs sägs RGVn ha en väldigt stabil ram som inte många sporthojar i de åren ens kan gämföra sig med. Min uppfattning av vobbel är dock den att offroadhojar är mer nervösa i hög fart dock aldrig kört en motard utan enbart med endurodubb. 140 känns som rena skräcken kan jag lova. :3freak Stabilt ibland men sen helt plötsligt så kan de börja slå lite och då blir man lite rädd.
Kom med RGVn en gång upp för ett backkrön i kurva i drygt 140 med relativt mycket nerlägg. Framhjulet lättade och när de sedan fick gräpp så landade det ju snätt därav att styret vill slå tillbaks. Alltid när jag upplevt hårt styrvobbel har de varit när framhjulet landat vid någon typ av nerlägg eller svag sväng. Offroaden har dock tendenser till att börja vobbla rakt fram. :gnissla
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
philsson skrev:
Nåt av de dummaste jag gjort i mitt liv var att köra över ett farthinder i 120km/h med min 125a (honda NSF) en såndär vägbula ni vet. Styret slog fingrarna mot tanken 3-4ggr medans hojen hoppade fram och tillbaks.

Hur långt flög du?? :näsblod

Silwer skrev:
njä släppa gasen är sällan bra, möjligen att det på nåt sätt kan hjälpa på en sån lätt hoj som en 125a, på större hojar resulterar det i att vobblet blir allt våldsammare och våldsamare, ger man däremot på gas så lugnar det ner sig.
Men nu har ju en 4taktare betydligt mer motorbroms med som påverkar negativt.

Det går sällan att med ren kraft stoppa vobblet, men orkar fan inte hålla mot när det börjat på riktigt.

Jag fick då lära mig i körskolan att man skulle luta sig över tanken och sakta vrida av gasen. Det där med att gasa sig ur vobblet var inge vidare om det inte var i låg hastighet. Under 40km/h eller något sånt.

Fast vem vet dom kan ju ha fel :tungan
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
flexbert skrev:
Hur långt flög du?? :näsblod



Jag fick då lära mig i körskolan att man skulle luta sig över tanken och sakta vrida av gasen. Det där med att gasa sig ur vobblet var inge vidare om det inte var i låg hastighet. Under 40km/h eller något sånt.

Fast vem vet dom kan ju ha fel :tungan



Det står i MC-Boken att man ska minska på gasen mjukt och luta sig framåt.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Krya på dig.

Det är skönt att du oxå fattat att kraschar man någon annans hoj så köper man den.

Vet många som lånat ut hojen och inte haft samma tur.

Ta sjukgymnastiken på allvar så går det fortare att komma tillbaka.

//Blondie
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
flexbert skrev:
Hur långt flög du?? :näsblod



Jag fick då lära mig i körskolan att man skulle luta sig över tanken och sakta vrida av gasen. Det där med att gasa sig ur vobblet var inge vidare om det inte var i låg hastighet. Under 40km/h eller något sånt.

Fast vem vet dom kan ju ha fel :tungan
Jaa du det har jag ingen uppfattning av. Uppfattade inte ens att jag studsade upp och ner i sidled utan det fick jag berättat av 2 vittnen som körde hoj bakom mig. Det var på kvällen så de var baklycktan de fick beskriva. Fast du kanske menade hur långt jag flög när jag ramla i 50 med RGVn.. förtydliga isf :tungan

Ang styrvobbel så har jag alltid fått höra och diskuterat med mer professionella förare än migsjälv att man ska slå sakta av på gasen som jag sa tidigare och luta sig frammåt för att få ner tyngden på hjulet.
 

Whoopass

Medlem
Gick med
3 Jul 2004
Ort
Stockholm/Bollnäs
Hoj
Busaberg 650-08 954 RR /GSXR 1000 K6 / RD350
Silwer skrev:
Tja vobbel kan uppkomma när man kör ner i en grop, eller om hojen vill gå upp på bakhjulet (vilket vi väl kan lämna därhän i detta fall).

Av sig självt är det givetvis inga hojar som vobblar om de inte är defekta.

Jag tror du körde på något eller ner i en grop i vägen, det har jag gjort många ggr så se fram imot mer sådant, det gäller då att ge mer gas för att hojen ska räta upp sig(om man i stället slår av gasen kommer hojen vobbla värre och värre) faktiskt lär man sig sånt här med tiden.

Gick hojen sönder eller fick punktering eller liknade så är det givetvis inget man kan påverka så mycket.

En gång tappade jag styret (ja med händerna alltså:lol) på en gsxr1100 i en liknade upplevelse (körde i en grop på ett krön), som tur lyckades jag få armarna runt det igen efter en bit, men då jävlar trodde jag det skulle gå åt helsike kan jag säga, efteråt var det som ritade svarta sicksackmönster längs vägsträckan där styret slagit mot styrstopparna, då var man lite bajsnödig kan jag säga.




HALLÅ!!! vad er de du säger om du ska ge tips så se till att dom stämmer( ge mera gas, vet du vad de betyder när styret vobblar eller är du bara lite :kocko )

man ska aldrig gasa om man har ett styrslagsvobbel, men där i mot om man har ett vanligt vobbel som man har ca:10 gånger om dan, när man kör då är det klart att de går å gasa MEN JAG SKULLE INTE GÖRA DE MED STYRSLAG.

Rätta mig om jag har fel men man ska nog slå av gasen å luta sig framåt så man får lite tyngd på styret det är min erfarenhet men den kan va fel.!!!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Whoopass skrev:
HALLÅ!!! vad er de du säger om du ska ge tips så se till att dom stämmer( ge mera gas, vet du vad de betyder när styret vobblar eller är du bara lite :kocko )

man ska aldrig gasa om man har ett styrslagsvobbel, men där i mot om man har ett vanligt vobbel som man har ca:10 gånger om dan, när man kör då är det klart att de går å gasa MEN JAG SKULLE INTE GÖRA DE MED STYRSLAG.

Rätta mig om jag har fel men man ska nog slå av gasen å luta sig framåt så man får lite tyngd på styret det är min erfarenhet men den kan va fel.!!!
Jag skulle hålla konstant gas så att den juståpass driver sen nypa tag i tanken och låta wobblet reda ut sig själv. Nyper du tag i styret så får du hela cykeln att börja wobbla istället. Lägger du ann vikt överbelastar du däcket ännu mer.

(jag har förövrigt klarat styrstopps-wobbel i över 200km/h med R6)

*Edit: Men egentligen är det ganska meningslöst att diskutera hur man ska göra då de flesta inte har sinnestilvaron att göra som man bestämt innan, det är mycket större chans att de naturliga reaktionerna går in istället. Träning är det sätt som man behöver ta till för att rädda en sån situation. Därav ännu en anledning att inte köra på gata.
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ingen vidare kul läsning men skönt att du klarade dig så pass bra ändå.

På vilken väg var det :va

Passar på att utlysa en liten varning för "helvetesguppet" vid Tidavad nu när jag ändå har dig på "tråden".

Krya på dig :krama
 

Bifogat

  • Mc tur 23 Juni 0057.jpg
    Mc tur 23 Juni 0057.jpg
    61.6 KB · Visningar: 95
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top