Silwer
för******
hehe, jag vet, men vafan ja var ju nybörjare, nu mera hoppar man ju bara över alla hål och knölaravatar skrev:Du måste öva mer på krönhoppning
![LOL :lol :lol](/img/smilies/lol.gif)
eller nåt.
Vadå avatar föresten, var är Tysken?
Last edited:
hehe, jag vet, men vafan ja var ju nybörjare, nu mera hoppar man ju bara över alla hål och knölaravatar skrev:Du måste öva mer på krönhoppning
Silwer skrev:Vadå avatar föresten, var är Tysken?
Helt barrockt!avatar skrev:Äh, den fan, han ligger i frysen. Tröttnade på hans ständiga gnäll![]()
Nåt av de dummaste jag gjort i mitt liv var att köra över ett farthinder i 120km/h med min 125a (honda NSF) en såndär vägbula ni vet. Styret slog fingrarna mot tanken 3-4ggr medans hojen hoppade fram och tillbaks. Hade ingen skyddsutrustning på mig då heller. Då börjar man tänka till. klarade dock ut detHelldriver skrev:Polaren fick vobbel på sin RD350 för att antal år sedan, klarade sig utan att köra omkull med när styret slog fram och tillbaka så slog det på hans händer när han försökte få tag i det.
Händerna så ut som man hade slagit på dem med hammare och fingrarna pissade blod.![]()
![]()
Blir man skraj eller.....
NSF har fyrkantsprofil vilket är något mycket stabilare än RDn. Samt fler ramdelar. Ta dig en snabb titt så ser du. RDn är mer byggd som en cyckel.Estremo skrev:Får tacka för alla vänliga ord, det värmer ska ni veta!
Jag är också mycket konfunderad över det här med varför den egentligen började vobbla. Min egna 125:a går ganska mycket fortare än vad denna gjorde och har knappast ett bättre chassi, men ändå har jag aldrig upplevt den som det minsta instabil. Som ni säger så var det nog ett glapp eller obalans någonstans. Det är hur som helst inget jag lär få reda på så det är väl inte så mycket att hänga upp sig på.
philsson skrev:Nåt av de dummaste jag gjort i mitt liv var att köra över ett farthinder i 120km/h med min 125a (honda NSF) en såndär vägbula ni vet. Styret slog fingrarna mot tanken 3-4ggr medans hojen hoppade fram och tillbaks. Hade ingen skyddsutrustning på mig då heller. Då börjar man tänka till. klarade dock ut det
Jag har upplevt min Husaberg mycket mycket mer ostabil i styret än min gamla RGV. Ifs sägs RGVn ha en väldigt stabil ram som inte många sporthojar i de åren ens kan gämföra sig med. Min uppfattning av vobbel är dock den att offroadhojar är mer nervösa i hög fart dock aldrig kört en motard utan enbart med endurodubb. 140 känns som rena skräcken kan jag lova.Nexor skrev:Jag är inne på min tredje säsong (?) nu och har nog aldrig upplevt vobbel. Det närmsta jag har kommit är att ha försökt o provocera fram det men det har alltid misslyckats. Den enda anledningen jag kan se är att jag enbart haft offroad-hojar, kan det stämma? Har de mindre tendens att vobbla pga mindre toppfart eller? Till trådskaparen vill jag säga att du hade antagligen rätt mycket tur ändå! Olyckor händer när man som minst anar det och när man som minst vill det. Krya på dig och hoppas du blir helt återställd!
philsson skrev:Nåt av de dummaste jag gjort i mitt liv var att köra över ett farthinder i 120km/h med min 125a (honda NSF) en såndär vägbula ni vet. Styret slog fingrarna mot tanken 3-4ggr medans hojen hoppade fram och tillbaks.
Silwer skrev:njä släppa gasen är sällan bra, möjligen att det på nåt sätt kan hjälpa på en sån lätt hoj som en 125a, på större hojar resulterar det i att vobblet blir allt våldsammare och våldsamare, ger man däremot på gas så lugnar det ner sig.
Men nu har ju en 4taktare betydligt mer motorbroms med som påverkar negativt.
Det går sällan att med ren kraft stoppa vobblet, men orkar fan inte hålla mot när det börjat på riktigt.
flexbert skrev:Hur långt flög du??
Jag fick då lära mig i körskolan att man skulle luta sig över tanken och sakta vrida av gasen. Det där med att gasa sig ur vobblet var inge vidare om det inte var i låg hastighet. Under 40km/h eller något sånt.
Fast vem vet dom kan ju ha fel![]()
Jaa du det har jag ingen uppfattning av. Uppfattade inte ens att jag studsade upp och ner i sidled utan det fick jag berättat av 2 vittnen som körde hoj bakom mig. Det var på kvällen så de var baklycktan de fick beskriva. Fast du kanske menade hur långt jag flög när jag ramla i 50 med RGVn.. förtydliga isfflexbert skrev:Hur långt flög du??
Jag fick då lära mig i körskolan att man skulle luta sig över tanken och sakta vrida av gasen. Det där med att gasa sig ur vobblet var inge vidare om det inte var i låg hastighet. Under 40km/h eller något sånt.
Fast vem vet dom kan ju ha fel![]()
Silwer skrev:Tja vobbel kan uppkomma när man kör ner i en grop, eller om hojen vill gå upp på bakhjulet (vilket vi väl kan lämna därhän i detta fall).
Av sig självt är det givetvis inga hojar som vobblar om de inte är defekta.
Jag tror du körde på något eller ner i en grop i vägen, det har jag gjort många ggr så se fram imot mer sådant, det gäller då att ge mer gas för att hojen ska räta upp sig(om man i stället slår av gasen kommer hojen vobbla värre och värre) faktiskt lär man sig sånt här med tiden.
Gick hojen sönder eller fick punktering eller liknade så är det givetvis inget man kan påverka så mycket.
En gång tappade jag styret (ja med händerna alltså) på en gsxr1100 i en liknade upplevelse (körde i en grop på ett krön), som tur lyckades jag få armarna runt det igen efter en bit, men då jävlar trodde jag det skulle gå åt helsike kan jag säga, efteråt var det som ritade svarta sicksackmönster längs vägsträckan där styret slagit mot styrstopparna, då var man lite bajsnödig kan jag säga.
Jag skulle hålla konstant gas så att den juståpass driver sen nypa tag i tanken och låta wobblet reda ut sig själv. Nyper du tag i styret så får du hela cykeln att börja wobbla istället. Lägger du ann vikt överbelastar du däcket ännu mer.Whoopass skrev:HALLÅ!!! vad er de du säger om du ska ge tips så se till att dom stämmer( ge mera gas, vet du vad de betyder när styret vobblar eller är du bara lite :kocko )
man ska aldrig gasa om man har ett styrslagsvobbel, men där i mot om man har ett vanligt vobbel som man har ca:10 gånger om dan, när man kör då är det klart att de går å gasa MEN JAG SKULLE INTE GÖRA DE MED STYRSLAG.
Rätta mig om jag har fel men man ska nog slå av gasen å luta sig framåt så man får lite tyngd på styret det är min erfarenhet men den kan va fel.!!!
Olof Eriksson skrev:(jag har förövrigt klarat styrstopps-wobbel i över 200km/h med R6)QUOTE]
ja det är bra de men vem har inte de, prova gasa dig ur den här http://sporthoj.years2.com/styr.mpg
men de är väll så också att den en situationen inte är lik den andra
![]()
Whoopass skrev:Kommer aldrig åt den där jäkla servern.Olof Eriksson skrev:(jag har förövrigt klarat styrstopps-wobbel i över 200km/h med R6)QUOTE]
ja det är bra de men vem har inte de, prova gasa dig ur den här http://sporthoj.years2.com/styr.mpg
men de är väll så också att den en situationen inte är lik den andra
![]()
nä det er nå strul .Olof Eriksson skrev:Kommer aldrig åt den där jäkla servern.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |