Tappa mobilen i vatten

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
hade en 3310 som skulle göra nasa intresserade. badat i både hav och sjö, agerat grillkorv, "ramlat" från balkong, spjutkastning, åkt i gatan på alla möjliga sätt, bytt programvara samt lysdioder.. you name it den fungerar, bara köpa nytt batteri lite då och då.
men nu efter drygt 3 år så har det blivit en reservtelefon.

Efter att du tappat den i vattnet bör du låta den ligga på tork tills du är säker på att den är helt torr, ta ut batteri och sim(m) kort. låt den dra sig i nån dag, starta upp. fungerar den inte tillfredställande kan det vara vatten i örat :-( lämna in hel eller i delar.

Har tappat en mobil i vattnet å en mobil i ett ölglas...
Ställde ner ölen på golvet (fråga inte varför) å när jag böjde mig ner för att ta upp glaset så ramlade mobilen ur från bröstfickan... Det sa plums å jag fick öl i hela ansiktet. :(

Lite kul i efterhand iofs :)

Är inte helt säker på att försäkringen täcker sådana "olyckor". Iaf täcker inte Solid försäkringar en sådan skada, allt som är yttre-åverkan så som tex fuktskador, krossad display osv gäller inte försäkringen, men kan ha fel. :va Kommer ihåg sedan tidigare erfaranhet att det var ett väldans ståhej om detta..
Det som är det bästa att göra är som tidigare personer påpekat att göra rent telefonen. Om det är så att du är medveten om hur man öppnar en Ericsson lur så ere bästa att göra rent den så gott du kan, och sedan skicka in den till rep Verkstad(Engström Telecom eller Anovo) för att då blir det svårt för dem att se att den är fuktskadad. En liten fuling om man säger så. :)

Last edited:
Har hänt mig en gång, blev nedkastad i en fontän av en polare på fyllan...

Funkade först ett tag, men blev knäpp sedan...kör på drulle

Pillis skrev:
Var glad för att det var DISKVATTNET du tappade telefonen i...jag tappade min i TOALETTEN *skrattar* DET är verkligen klantigt. Telefonen funkade inte sen och det hade faktiskt inte känts så aktuellt att använda den efter det även om den HADE funkat!! :tungan
Eum... så du plockade upp den? :D

HanneZ skrev:
Eum... så du plockade upp den? :D

Jo, jag va ju lixom tvungen för att få ur simkortet!! Men jag hade varken hunnit göra nr 1 el nr 2 så d va helt ok :tungan

Jag följde med min kompis och spelade golf (hade aldrig gjort det innan). När jag slog bollen i en sjö (!) och skulle plocka upp den så trillade telefonen ur fickan och hamnade i sjön. Den låg i vattnet i 10 sek innan jag hittade den och den var fortfarande på. Har funkat i många år sen dess. Det var iaf då jag insåg att jag inte skulle börja spela golf.

Har sett på tv (sverker olofson eller nåt liknande) att man ska ta ur kort o batteri och sen lägga telefonen i ugnen på 75-100 grader över natten, sen ska den vara torr och funka.

amlin skrev:
Om det är så att du är medveten om hur man öppnar en Ericsson lur så ere bästa att göra rent den så gott du kan, och sedan skicka in den till rep Verkstad(Engström Telecom eller Anovo) för att då blir det svårt för dem att se att den är fuktskadad. En liten fuling om man säger så. :)

Inte helt rätt, när sevice killen ser din tvättade fuktskada så kan du ge dej på att det inte slinker igenom, då blir det tvär nobben. Och ja det syns alltid om den har varit fuktskadad, alltid. Bifogar en bild från mitt förra jobb.

Bifogat

• Vattenskada.jpg
    Vattenskada.jpg
    68.6 KB · Visningar: 150
angående drulle försäkring så bör du nog kolla upp om den täcker, annars kan du få betala själv.

Hade ett "case" nyss där en kund blev nekad att laga sin fuktskadade telefon på försäkringen. Pga att han hade varit i duschen, telefonen ringer, han kliver ut ur duschen och svarar, varpå telefonen blir fuktskadad och eftersom han va dyblöt. enligt försökringsbolaget så har han inte använt telefonen på ett "riktigt" sätt.
Detta va visserligen med ett gammalt försäkringsbolag, hade det varit med det nya så hade det med största sannolikhet varit ok att laga den med försäkringen.

Så ta och kolla upp vad exakt försäkringen täcker.

/Annicka

IO skrev:
.... En Ericsson T630.
IO, jag vill gärna låna din tråd en liten stund och fråga lite. Jag ska nämligen köpa ny yuppie.
Och eftersom jag har ledsnat på Nukkias kvalitetsproblem (6150, 5 reparationer på 1½ år, därefter utbytt mot ett ex som bara fungerade hjälpligt) så har jag börjat kika på Ericsson, 610 eller 630.

Erfarenheter?
Driftsäkra?
Stryktåliga?
Lättanvända?

Tacksam för info.

Robban_C skrev:
Erfarenheter?
Driftsäkra?
Stryktåliga?
Lättanvända?

Jag är supernöjd med min T630! Det jag var skeptisk mot först efter tidigare erfarenheter med Ericsson var att den skulle vara "seg" i menyerna, men det funkar skitbra. Lätta menyer (nästan i klass med Nokia), inga större problem med buggar, tappat i backen 2 ggr och funkar, stänger av sig när du tappar den i vatten... :rolleyes:

Men om jag sulle köpa en ny så skulle jag vänta på nästa modell med bättre kamera. Ska väl komma i sommar eller?

Annicka skrev:
Så ta och kolla upp vad exakt försäkringen täcker.

Jag har använt drulle förut och den täcker nästan allt! Ni kanske har sett reklamen med snubben som tappar den i ett dricksglas... jag har samma bolag :tummenupp

IO skrev:
... Men om jag sulle köpa en ny så skulle jag vänta på nästa modell med bättre kamera. Ska väl komma i sommar eller?
Tack för info.
Kamera är av sekundär betydelse. Har seriös digitalkamera.
Skulle hellre ha radio än kamera men det finns en handsfreekabel till 610/630 som har radio.
Och kan inte vänta, använder just nu en lånad GH337. Antik men fungerar.

Lycka till med badnallen!

Gärna fler synpunkter gott folk!

Det är ju ett solklart fall av drulleri att tappa luren i vattnet! Det borde ju försäkringen täcka.

Ett hett tips...

Lägg den fuktskadade telefonen i typ en glasslåda med rödsprit i, låt den ligga där i ca en timme och ta upp den. Torka den med tryckluft... Vänta nån timme till. Funkar den inte då är den kass för gott.

(Vi gör så här med brandkårens radioapparater och personsökare mm och det funkar klockrent)

Good luck

Silverryggen

Silverryggen skrev:
Lägg den fuktskadade telefonen i typ en glasslåda med rödsprit i, låt den ligga där i ca en timme och ta upp den. Torka den med tryckluft... Vänta nån timme till. Funkar den inte då är den kass för gott.

(Vi gör så här med brandkårens radioapparater och personsökare mm och det funkar klockrent)

Good luck

Silverryggen

Bra tips som faktist kan fungera. Men telefonens domeswitch och andra klister prylar tål inte sprit, men det kan vara värt ett försök.

Robban_C skrev:
IO, jag vill gärna låna din tråd en liten stund och fråga lite. Jag ska nämligen köpa ny yuppie.
Och eftersom jag har ledsnat på Nukkias kvalitetsproblem (6150, 5 reparationer på 1½ år, därefter utbytt mot ett ex som bara fungerade hjälpligt) så har jag börjat kika på Ericsson, 610 eller 630.

Erfarenheter?
Driftsäkra?
Stryktåliga?
Lättanvända?

Tacksam för info.

Jag var inbiten Nokia-användare fram till dess att jag köpte en T610.

Erfarenheter: Bättre telefon i nästan allt.
Driftsäker: Jag hade mina nokior inne på service 2-3 gånger/år. Min T610 funkar än, och jag har även en z600 nu som är otroligt driftsäkra.
Stryktåliga: Har tappat båda i backen flera gånger, men de håller. Polaren har tappat en T610 i vatten, la den direkt i torkskåpet och den funkar ännu efter 6 månader.
Lägganväda: Som fan. Har inte behövt läsa manualen en gång. Menysystemet är enligt mig långt bättre och snyggare (teman är en klockren funktion) än Nokias. Sen att skärmarna i allmänhet har 65000 färger kontra Nokias 4096 (på de flesta) är bara grädde på moset.

jag är extremt nöjd hur som haver, och då var jag en person som för tre år sen trodde att jag aldrig skulle köpa en Ericsson. :Bugar

Har oxå en T630 sedan februari.
Jag har knappt ägnat den en tanke sedan jag köpte den...vilket är ett BRA betyg, tror jag. Den har aldrig gjort mig upprörd vilket måste betyda att den har klarat av allt jag begärt... :rolleyes:

Driftsäker? - Utan anmärkning
Stryktålig? - Jag är ganska varsam med mina prylar men några ggr har jag tappat den, helt utan åverkan.
Lättanvänd? - Yes, skitenkel. BT, IR, WAP, GPRS...inga problem. Har inte testat MMS eller mail så kan inte uttala mig om det.

Har dock vissa anmärkningar.
Batteriet - Laddar i princip var tredje dag, kan bero på att jag inte var tålmodig nog att låta den ligga på laddning i början, folk säger ju att man "ska" det...
Joysticken (eller vad den heter...) - Lite "vass" i kanterna...intensiv användning av den ger viss irritation i min frökentumme.
Batteriluckan - Sitter inte helt slimmat, "knakar" lite lite grann vilket är smått irriterande när man skriver sms innan man somnar (dvs då det är helt tyst runtomkring). Antagligen är även detta specifikt för just mitt exemplar, har sett andra utan "problemet".

Om jag rekommenderar? Absolut.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back