Ägge
Tutlurad
Kör man inte utan hjälm om man är bandidos?
Kan inte något mattegeni räkna ut stötenergi på 1m och hjälmens egenvikt och jämföra med en skalbagge som man skallar i 120km/h (för ingen kör väl fortare än så) ?
Hey.
Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.
"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.
Hoppas det hjälper
Vänta nu, hur kommer du fram till 66J?För att vara lite nördig. Ett fall från 1m tar 0,45s och ger en sluthastighet på 4,4 m/s. Om man antar att hjälmen väger 1500g så innebär det en anslagsenergi på ca 66 joule.
Väldigt dryga 60cm, dom flesta hojar är ju från 80-85cm och uppåt, adventuremoppar en decimeter högre och långgafflar har väl 2dm ungefärDvs det finns en risk för att skalet i en komposithjälm har delaminerats lite efter att ha blivit tappad i backen från den höjden. Med det sagt. En hojsadel är inte 1 m upp. Snarare dryga 60cm vilket gör smällen lite mindre.
94 cm är det ner till backen från passagerarsadeln när hojen står på centralstödet. Var bara tvungen att mätaVäldigt dryga 60cm, dom flesta hojar är ju från 80-85cm och uppåt, adventuremoppar en decimeter högre och långgafflar har väl 2dm ungefär
Skönt att där finns fler som inte hatar pengar över allt annatDet är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna.
Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?
I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !
Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.
Han lever fortfarande.
Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
Jag hade inte brytt mig.
Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !
Och ni som har båt.
Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
Känns dumt att chansa..
Vilket man i princip gör när man köper ny hjälm i onödan, för 5-6000 kr.
Vänta nu, hur kommer du fram till 66J?
Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna.
Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?
I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !
Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.
Han lever fortfarande.
Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
Jag hade inte brytt mig.
Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !
Och ni som har båt.
Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.
Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.
94 cm är det ner till backen från passagerarsadeln när hojen står på centralstödet. Var bara tvungen att mäta
Eller att de lever på att sälja hjälmar...
Eller att de lever på att sälja hjälmar...
Centralstödet
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |