En araihjälm (eller en hjälm från någon av dom andra välrenomerade tillverkarna) skulle jag tro fortfarande är OK så länge som den känns OK. Dom riktigt billiga märkena har gissningsvis legat lite efter vad gäller övergång tilll bättre och dyrare material så dom har troligen legat lite efter.
Tror inte heller att det finns någon klar tidsgräns. För många faktorer som spelar in. Efter att jag skrev mitt inlägg under dagen var jag inne och sökte lite och hittade en hemsida (nedan) där man förde en vettig argumentation. I princip kan en kvalitetshjälm från 80- 90 tal fortfarande ha samma egenskaper den hade som ny säkerhetsmässigt och vidare fanns det t om argumentation för att hjälmar i vissa avseenden har blivit sämre.
Skalen om de inte har blivit solblekt i lackeringen. Det kan nämligen vara en indikation på att UV ljuset har skadat materialet i skalet. Kort sagt finns det standarder som måste uppfyllas av tillverkarna.
Jag köpte här om dagen en ny Arai hjälm. Det var dags kände jag. Den gamla som jag använt (också Arai), där gick ventilationen på ovansidan sönder. En av fyra och ytterligare en är nog på väg. Den där gummi/plastdetaljen som är limmad undertill i framkant har släppt. Limmade tillbaka ena sidan själv här om året och kan nog limma tillbaka den andra om man nu kan få tag i ventilationsdetaljerna.
Jag har aldrig haft ur inredningen för tvätt. Det är möjligt, men inget som jag tyckt har varit någon prio. Känns helt ok fortfarande. Det är mer stoppningen som man ser börjar bli lite sliten.
Msn kan nog betrakta den som en ok reservhjälm förutsatt att den inte döms ut säkerhetsmässigt och där råder det ju delade meningar bland många. Som du säger är expertisen inte neutralt inställd.
Det finns så klart en övre gräns vad som är rimligt att betala för en kontroll. Det får ju ställas i relation vad en ny kostar. Jag tror att tillverkarna hade kunnat vinna på att vara uppriktiga med sina produkter. Det ökar deras renommé.
Man hade ju kunnat låta göra en enklare okulär besiktning av hjälmen baserat på ålder, allmänskick.
Om man nu lämnar in en otappad hjälm som man ägt sedan ny, som förvarats väl när den inte använts bortom UV ljus etc jämfört med en hjälm som man ser har varit ovarsamt använd där inredningen är sliten efter dagligt bruk.
Man måste ju inte garantera att hjälmen motsvarar en fabriksny av senaste modell. Ägaren kanske någonstans är nöjd att den är godkänd så att inte myndigheterna ska ha några synpunkter och att den uppfyller de säkerhetskrav som gällde när den var ny mer eller mindre[/I]
https://helmets.org/replace.htm