Tappat gnistan

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I förrgår var det min första semesterdag och igår fick jag några tusenlappar i böter för att det gick lite fort mot en laser. Idag känner jag ingen som helst lust att göra nånting. Jag har älskat att mata växlar på Yamahan och får väl egentligen vara tacksam för att de noterade +29. Det kunde lika gärna ha varit x2.
Under åkturen igår efter samtalet med konstapeln satt jag och funderade på om jag borde ersätta MT09 med något annat. En Fiat 500 cab? En bagger? Så mycket pengar har jag inte...

Egentligen vet jag inte varför jag skriver, men det känns en smula hopplöst.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla blir lite nere och funderar efter en bot, helt normalt.
Jag tror det går över en solig dag när du matar växlar igen. :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om du är rädd att köra för fort på en snabb hoj, byt till en långsammare eller snarare till en där körglädjen ligger i annat än farten.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det borde väl finns vägar i området mot Sala/Heby/Tärnsjö med asfalt/kurvor/snutfria? Har kört där en del på väg tor Gävle o aldrig sett en snut. Var det på 55:an? Där har jag sett flera o även blivit följd nästan hela vägen från Enköping t Uppsala av en polis-mc

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det var på väg 263 mellan Rölunda och Skokloster. Jag stannade på vägen in mot Skokloster.

Det är 22 år sen förra boten så jag har kanske klarat mig lindrigt med tanke på mängden mil med hobbyfordon. Jag pallar inte att leta efter en annan cykel. Nu hade jag ju "hittat hem".

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag åkte på bot med Corvetten på 30 väg. Fick till å med varning i brevlådan. Det var över en bro i Uppsala. Men jag sålde Corvetten nu i veckan som först?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En hysteriskt varvanda 2-takts 125:a kanske är svaret....
Nått med toppfart på 130 km/h
Eller en off-road och ut i skogen.

Eller en hysteriskt varvande tvåtakts skogs 125'a?

Jag har tittat lite på skitbilliga skogsmoppar, mest för att prova på att köra i skogen, något som jag har sorgligt lite erfarenhet av.

Tyvärr verkar även dom etablerade märkena ha en serviceintervall på 5 timmar och ett MTBF på 10 timmar. (förutom att delar spontandemonterar sig själv i skogen så man får gå och leta)

Jag har inget emot att rengöra luftfilter ofta, men när det kommer till att riva motor...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det var på väg 263 mellan Rölunda och Skokloster. Jag stannade på vägen in mot Skokloster.

Det är 22 år sen förra boten så jag har kanske klarat mig lindrigt med tanke på mängden mil med hobbyfordon. Jag pallar inte att leta efter en annan cykel. Nu hade jag ju "hittat hem".
Det var ju också ett j-la ställe..... folk i villaområdena som klagat på fortkörning?
Kanske ska ta det lugnt själv - 22 år sedan kan vara ett dåligt omen (samma för mig - kortet åkte i tre månader)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det var ju också ett j-la ställe..... folk i villaområdena som klagat på fortkörning?
Kanske ska ta det lugnt själv - 22 år sedan kan vara ett dåligt omen (samma för mig - kortet åkte i tre månader)
Det var en dödsolycka precis där de stog för inte fullt två år sen. Googlelänk
Det var förstås inte beroende på något annat än den ena föraren.

Jag försökte engagera mig och köra enduro för några år sen, men min övervikt och astma gjorde det lite väl jobbigt.
Här i krokarna kan man knappt åka in på en grusväg utan att bli ivägjagad.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Som jag sa-du får ge dig iväg norrut - ex. vägen mellan Heby-Östervåla, lite dåligt underlag men det skall väl 09:an klara. Inte jätteknixigt, men ganska smalt så fartupplevelsen kommer snabbt. Mer mot nordväst, inom triangeln Heby-Fagersta-Hedesunda, finns en del smått o gott att välja på

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Men lappen kvar? Kunde varit värre... Men jo, man känner att det inte är värt att köra om de kan stå i vilken jäkla buske som helst ute på vischan. Det är få vägar där det känns naturligt att köra långsamt enligt skyltarna och lite plus är alltid det normala.
Och att försöka smita...? Jo det kan gå, men kan också gå jävligt illa med fel förutsättningar och stress.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag är för vuxen i sinnet för att försöka smita. Det är väl risken för att åka dit en gång till som känns beklämmande. Jag bor mitt i skogen så det är inte bara att cykla de fem milen till jobbet.

Vägarna kring Heby och Östervåla har jag hamnat på med hjälp av Calimoto då och då.
Apropå Calimoto visar den blå markeringen ungefär där de mätte mig.
Screenshot_20220622-132132_calimoto.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eller en hysteriskt varvande tvåtakts skogs 125'a?

Jag har tittat lite på skitbilliga skogsmoppar, mest för att prova på att köra i skogen, något som jag har sorgligt lite erfarenhet av.

Tyvärr verkar även dom etablerade märkena ha en serviceintervall på 5 timmar och ett MTBF på 10 timmar. (förutom att delar spontandemonterar sig själv i skogen så man får gå och leta)

Jag har inget emot att rengöra luftfilter ofta, men när det kommer till att riva motor...
Nja det går att åka med 740 som behöver nerförsbacke för att knäcka begränsningen så det blir nog böteslapp med vadfan som helst bara det är dags.

Lösningen är en rättsstat som hellre tar tag i riktig brottslighet, gängkriminalitet etc och bryr sig blanka fan i om det går 70 eller 100 på en asfalssträcka ute på obyggden.
Grattis.

Man får räkna in det i skattekalkylen bara.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lösningen är en rättsstat som hellre tar tag i riktig brottslighet, gängkriminalitet etc och bryr sig blanka fan i om det går 70 eller 100 på en asfalssträcka ute på obyggden.

Därom äro vi eniga, förut stod ju Polisen där det verkligen fanns anledning att sänka hastigheten, nu står det ju plåtpoliser på dom platserna, så nu måste köttpolisen stå efter dom sträckor där det absolut inte skadar att köra lite för fort för att plocka pinnar...

Jag har fått plåtpoliser på vägen utanför mig, och jag vill ha bort dom, folk idiotbromsar vid skylten innan och tokgasar sedan dom har passerat skåpet.
På en 90 väg som borde ha varit 120 väg (minst)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har fått plåtpoliser på vägen utanför mig, och jag vill ha bort dom, folk idiotbromsar vid skylten innan och tokgasar sedan dom har passerat skåpet.
På en 90 väg som borde ha varit 120 väg (minst)
Det skulle vara tråkigt om det råkade hamna sopsäckar över plåtpoliserna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sopsäckar? Man borde väl kunna plocka mikrovågsaggregatet från en mikrovågsugn och rikta in genom glaset.

Fel frekvensband, det skulle IOFS vara kul att bygga någon sak som sänder på exakt rätt frekvens, plus att man kan dra den upp/ner i frekvens för att simulera dopplerskiftet på en bil som närmar sig eller kör åt andra hållet.

Så räknar man ut dopplerskiftet på en bil som kör 300km/h och sänder ut det när någon traktor befinner sig i bild...

Man lär ju inte behöva speciellt mycket effekt för att överrösta det riktiga ekot från en bil

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning