Tappat skolans egendom.

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hej!

Har en liten fråga om borttappad egendom.

Det ligger till såhär. Att en tjejkompis fick ut en Kamera(eos400d) för att göra en skoluppgift. På vägen hem glömmer hon kameran på bussen och nu kräver skolan henne på 8000. Får dom göra så? Hon är minderårig och har ej skrivit på några papper.

Mvh
Jojje

Det hoppas jag!

Eller ska jag som inte ens var med på bussen betala kameran?

Går hon i mellanstadiet eller på en särskola så kan det ju vara lite hårt att kräva att hon kan ta ansvar, annars är det väl helt OK.

Jag var ock minderårig en gång, skrev inget kontrakt men hade sönder 3 rutor med en liten fotboll. Jepp, föräldrarna fick pröjsa. Same dill.

Har hon slarvat bort kameran kan skolan kräva henne på pengar, hade hon haft sönder den så är det lite andra regler som gäller och då skall skolans försäkring gå in.

Har hon slarvat bort kameran kan skolan kräva henne på pengar, hade hon haft sönder den så är det lite andra regler som gäller och då skall skolans försäkring gå in.

Om hon har bytt den mot en platta starköl och tre vinare då?

Glömmer man en sådan kamera så behöver man säkert påminnas lite om ansvar och konsekvenser... Fast det är föräldrarna som får pynta i det här fallet.

Det hoppas jag!

Eller ska jag som inte ens var med på bussen betala kameran?

Går hon i mellanstadiet eller på en särskola så kan det ju vara lite hårt att kräva att hon kan ta ansvar, annars är det väl helt OK.

:rofl

Jo i ett överbeskyddande samhälle där ansvarstagande helt avlats bort är det ju inte hel oförståerligt men Jag håller med GuW. Skulle hon lånat min CP-3040 och lagt den på makdånalds skulle hon fått dega minsann! OJ vad hon skulle få dega.

Är hon inte myndig så kan hon ju inte ingå avtal utan målsmans godkännande. För att dom ska kunna kräva henne på pengar så måste hoj ju någonstans ha ingått ett avtal om vad som gäller kring hanteringen av kameran. Har hon och/eller hennes föräldrar skrivit under ang ersättningsskyldigheter så är det bara pröjsa annars är det skolans problem.

Fråga:
Hon har inte ringt bussbolaget och kollat om någon vanlig själ har lämnat in den eller om föraren kanske hittat den?

Är hon inte myndig så kan hon ju inte ingå avtal utan målsmans godkännande. För att dom ska kunna kräva henne på pengar så måste hoj ju någonstans ha ingått ett avtal om vad som gäller kring hanteringen av kameran. Har hon och/eller hennes föräldrar skrivit under ang ersättningsskyldigheter så är det bara pröjsa annars är det skolans problem.

Måste man ingå avtal för att man ska kunna bli skadeståndsskyldig?

Fast det är föräldrarna som får pynta i det här fallet.

Föräldrar är inte skadeståndsskyldiga för sina barn, tyvärr kanske.

Last edited:
Jag tror tjejen skulle få en klart gynnsammare resa genom livet om hon så bittert fick punga ut de där 8 löken. Bra läxa! 8 schmackarue för en kurs i ansvar och självbevarelsedrift låter ju rätt billigt.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...