Tappat suget efter dödsolyckorna

Heinevik

Guest
Visa dom du älskar, att du älskar dom idag. Imorgon kan det vara försent.

Innan jag började köra mc var jag inne på att börja med skärmflygning.


Har jag helt fel om jag påstår att skärmflygning är att leka med döden. Visst, mc-åkande är väl oxå det, men man kan köra lungt på mc, utan någon som helst fara för sig själv eller andra. Men det går (väl) inte att åka skärmflygning lungt? Det är ju samma som att hoppa fallskärm? :va
 
Last edited:

Onizuka

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 750ss -01
Va ute å körde en sväng idag.. Tydligen hade det hänt en mc-olycka här jag bor.. Min kompis som var i närheten för att tvätta sin bil, såg att det var en röd mc som liknade min å trodde att det var jag.. Så han blev lite uppskrämd..
Men det kunde ju har varit jag där..

Va försiktiga å ta det lugnt på vägarna~!
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Själv så bytte jag till motard då farten iallafall sänks betydligt... Jag kör inte fortare än 120 får då blir det fan obekvämt enligt mig. Blåsigt och jävligt... Men däremot så går det oftare på ett hjul än på två. Men då oftast där det inte finns utfarter eller liknande där man kan bli överraskad.

Jag är snuskigt rädd för att antingen köra ihjäl mig eller hamna i rullstol eller liknande. Men trots det så brinner det till i huvudet emellanåt och man tar onödiga risker!?
 
Last edited:

Heinevik

Guest

Heinevik

Guest
Men trots det så brinner det till i huvudet emellanåt och man tar onödiga risker!?


Det är precis så jag känner när jag är ute och åker. Man försöker säja till sig själv att det blir en lugn tur osv, men sen när man kommer på en gasasträcka eller något, drar man på uti bara den. Man blir ju nästan rädd för sig själv, man har ju knappt kontroll över sig själv. :näsblod
 

Heinevik

Guest
ah.. det har jag inte läst.. tyvärr kan han inte så mkt om mc..
men fan.. tragiskt..


Det är alltid lika hemskt när något sådant händer.


Om det som du säjer är sant, att han inte kan så mycket om mc. Man blir ju nästan lite trött på folk som tror att man kan hantera en r1 eller någon annan räser med 200 kusar under kåporna. Även om det är lockande, måste man ju ha självrespekt och börja från början. Köra 125 i en månad innan man går till begr. Köra en sommar eller två.

Väl valda ord!


Så sant som det är sagt. Jag skickade in mina övningskörningspapper för mc på min födelsedag i mitten av feb. Fick dom i april efter ett bra massa samtal dit. Va fick jag som svar? "Förstår du inte att det är många som vill övningsköra på våren" :huvet
 
Last edited:

Onizuka

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 750ss -01
Det är alltid lika hemskt när något sådant händer.


Om det som du säjer är sant, att han inte kan så mycket om mc. Man blir ju nästan lite trött på folk som tror att man kan hantera en r1 eller någon annan räser med 200 kusar under kåporna. Även om det är lockande, måste man ju ha självrespekt och börja från början. Köra 125 i en månad innan man går till begr. Köra en sommar eller två.


Jo.. håller med..

Killen måste ha varit ganska dum oxå om jag får säga så.. Just den vägen é guppig å det é ju fan nästan mitt i stan.. Smart å göra en omkörning där ><' dessutom, precis vid en korsnig oxå.. -.-;
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC

Har jag helt fel om jag påstår att skärmflygning är att leka med döden. Visst, mc-åkande är väl oxå det, men man kan köra lungt på mc, utan någon som helst fara för sig själv eller andra. Men det går (väl) inte att åka skärmflygning lungt? Det är ju samma som att hoppa fallskärm? :va
Både inom skärmflygning och fallskärmshoppning kan man, precis som vid motorcykelåkning, i hög grad påverka vilka risker man utsätter sig för, så det är inte alls det lotteri du framställer det som. I alla fall inte nämnvärt mer än motorcykelåkning.

Tyvärr är det förstås där som med allt annat att det är de farliga sakerna som är roliga, hangflygning är jättekul tills man finner sig åkande baklänges in mot en lodrät bergvägg och hoppas få fart framåt igen innan skärmen kollapsar av turbulensen, frifall är jättekul tills man drar och tittar upp och ser slidern sitta kvar uppe vid skärmen som är en boll istället för en skärm. Båda delarna är dock risker man kan hantera, och minska kraftigt. Man måste inte ge sig in längst in i grytan på bergssidan där luften åker jojjo upp och ner, och man kan se till att dra på tillräcklig höjd för att ha god tid på sig att jockla ut skärmen eller skjuta reserven om det skulle behövas.

Precis som vid motorcykelåkning handlar det om att se till att ha marginaler för att hantera det oförutsedda.

Skärmflygning och fallskärmshoppning är för övrigt två väldigt olika saker. Skärmflygning påminner lite om dykning i känslan, man glider fram nästan ljudlöst och det hela bara osar harmoni. Fallskärmshoppning däremot är mer som motorcykelåkning i känslan, mer adrenalin än harmoni. Tycker jag i alla fall.

 

IronMike

Guest
Det är hemskt, vad som ibland sker. Men det har alltid gjort, och kommer alltid göra. Prata med en äldre dam idag på jobbet, hennes svärson dog nyligen, då han på cykel blev påkörd av ett rattfyllo, så man kan ju resonera hur man vill. Att leva är farligt för man kan dö.

Jag är dock lycklig oavsett, jag har bland miljoner spermier kommit först. Livet är en bonus. Just nu är vi medvetna om vardagen, vad som va innan eller efter kanske är rätt tufft det också. Ser man till historien så är man ändå en spottloska i havet, när man blivit "vuxen" inser man att man aldrig kommer hamna i historieböckerna i allafall. Man är ingen hitler, stalin, einstein eller annan ustickare. Utan en arbetsmyra i höstacken, som ska va tacksam för att ha fått ett liv överhuvudtaget.

Personligen kan jag tycka synd om anhöriga för en stund, men samtidigt ser jag ganska lättsamt på allt, för mig existerar inget jobbigt, jag stressar aldrig, brusar aldrig upp mig, tar aldrig en hög ton mot någon, är glad att få leva och må bra sålänge det varar. Jag gör det bekvämt för mig, för jag orkar inte leva i sorg eller ilska.
 

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
gävleborg
Hoj
ktm 525 exc -06
Självklart är det tråkigt och jag riktar mina tankar till alla som förlorat någon. Men att sluta åka hoj vore som att sluta leva det med. Kör på bana och leta upp någon öde raksträcka där ni kan slanga av er det mesta (allt blir nog svårt :-D) i stället för i trafiken, rödljusen. Sköt om er där ute...
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Tack för många kloka och tänkvärda inlägg :)

Hojen stannar ett tag till känns det som, sugen på bana är jag. Skall känna lite på det när jag kör BKK antar jag, då kanske man blir helt biten.

Jag kör för det mesta med insidan och planerar att fortsätta med det, som nån annan skrev så finns det risker överallt (mindre eller större).

Ta det lungt alla där ute och rösta för en fin sommar :tummenupp


:hojcbr
 

Heinevik

Guest
det är inte alls det lotteri du framställer det som.


Kan hända, men för oss som står och tittar på, som inte har provat skärmflygning, måste du ju erkänna att det känns lite konstigt, det du säjer. Att åka lungt med en mc och sedan förlora kontrollen, innebär inte alltid en död. Men att tappa kontrollen 100 meter upp i luften, när man åker lungn skärmflygning innebär (väl) en säker död?

För risker finns att man tappar kontrollen, även om man kör och pluttrar i 30 utanför huset.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
finns ett sätt, kör med de du har på insidan av skallbenet!
 

Heinevik

Guest
Personligen kan jag tycka synd om anhöriga för en stund, men samtidigt ser jag ganska lättsamt på allt


Känner precis likadant. När man hör om allt hemskt som hände under förintelsen, WTC 11sept eller tsunamivågen, visst, klart man tycker synd om anhöriga, men eftersom jag inte kände nån som råkade illa ut, känner jag mej nästan glad :)va) över att det inte var jag, någon i min familj eller någon av mina anhöriga som råkade ut för det. Då känner man på nåt sätt att man lever. Lixom... Såklart blir det mycket, mycket värre om man har någon inblandad. Då kommer känslorna fram. :gråta


Det kan låta som jag är helt känslokall, men det är jag långt ifrån. :)

finns ett sätt, kör med de du har på insidan av skallbenet!


Var det en kommentar till mej, eller var den bara allmän?
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Känner precis likadant. När man hör om allt hemskt som hände under förintelsen, WTC 11sept eller tsunamivågen, visst, klart man tycker synd om anhöriga, men eftersom jag inte kände nån som råkade illa ut, känner jag mej nästan glad :)va) över att det inte var jag, någon i min familj eller någon av mina anhöriga som råkade ut för det. Då känner man på nåt sätt att man lever. Lixom... Såklart blir det mycket, mycket värre om man har någon inblandad. Då kommer känslorna fram. :gråta


Det kan låta som jag är helt känslokall, men det är jag långt ifrån. :)




Var det en kommentar till mej, eller var den bara allmän?

rent allmän inte riktad till någon specifik inte. :)
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Kan hända, men för oss som står och tittar på, som inte har provat skärmflygning, måste du ju erkänna att det känns lite konstigt, det du säjer. Att åka lungt med en mc och sedan förlora kontrollen, innebär inte alltid en död. Men att tappa kontrollen 100 meter upp i luften, när man åker lungn skärmflygning innebär (väl) en säker död?

Visst kan man råka illa ut, inget snack om det, men det handlar oerhört mycket om vad man gör som pilot. En skillnad mellan skärmflygning och motorcykelåkning är att vid skärmflygning är det i princip vid start och landning (och vid avancerad flygning) det är kritiskt att man inte gör (alltför) fel, resten av tiden kan du i princip sova (även om det naturligtvis vore otroligt olämpligt). Vid motorcykelåkning är varje kurva, varje krön, varje utfart, varje medtrafikant, varje skog med vilt intill vägen en potentiell dödsfälla. Visst är risken mycket mindre vid varje tillfälle, med det är otroligt många fler risksituationer.

Vilket är värst, många smårisker eller få större risker? Jag tror det kvittar för de anhöriga den dag det går illa.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Jaja, verkar som att det varit vm i missförstånd... Hur som, vad jag verkligen ville få fram med min jämförelse med skärmflygning, är att även om det (uppenbarligen) är farligare att flyga skärm än att åka hoj, så formligen bombarderas inte skärmflygare av dödsbud. Jag tror att den massmediala uppmärksamheten som riktas mot mc-kollektivet (på gott och ont, ibland, även om det är ytterst sällan, har även journalister rätt) ger en lite missvisande bild av hur utsatta vi verkligen är, även om jag på inget sätt förringar de risker vi utsätter oss för. Jag tror att genom att sänka farten, eller kanske annorlunda uttryckt, anpassa farten inte efter oss själva (för vi är ju världsbäst), utan efter alla andra i trafiken, minskar vi risken radikalt för att skadas. Men visst, risken att fara illa går inte att eliminera.

Å andra sidan, vi kan vända på det. I en annan tråd var det någon som förtäljde att enligt en enkät var det dominerande svaret på frågan "Vad är meningen med livet?" enligt svenska folket att åka hoj. Det är uppseendeväckande av olika anledningar, framför allt med tanke på den lilla del som faktiskt kör, så är det fler som svarar det än "Familj", "Vänner", "Mysiga hemmakvällar" eller vafan folk som inte kör hoj ägnar sig åt. För att återknyta till tidigare resonemang, visst risken att förolyckas finns, och om du råkar illa ut, råkar du antagligen riktigt illa ut. Men om nu detta är meningen med livet, vad är alternativet? Att jobba till man är 33 och dö av hjärtinfarkt som en kollega. En annan kollega blev skjuten till döds på arbetet. En nära vän tog livet av sig och han var bara en av 1400 som årligen tar livet av sig (vilket statistiskt innebär att risken är större att du kommer att bli såpass deprimerad att du tar ditt eget liv än att du dör i en mc-olycka). Eller så ställer du mc:n, tar cykeln, och blir påkörd av ett fyllo... :huvet

Kontentan: Om du kör med insidan, gasar på rätt ställen, och kör som en kyckling på fel, då kommer du både få ett långt, och dessutom meningsfullt liv! Och det är fan mer än vad många andra kan skryta med. Ta det lungt därute!
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top