Håke får svar av Jåke
Det stämmer, jag frågade MC-Varuhuset i Sthlm om det var ett ersättningsnummer, då jag inhandlade nya ventiler, och det var det (är numer samma som till R6an!). Även uppgifter från gamla TRX forumet bekräftar det.2 av mina insugsventiler var "bortom räddning", dvs kunde möjligtvis ha slipats om, men hade blivit väl tunna. De är dock som tur inte så extremt dyra, så jag köpte sex nya.
Anledningen att det bara är insug är nog att man chansat lite, avgasventilerna brukar väl generellt vara av annat material pga värme. Har inte också andra Yammamodeller från perioden liknande problem?
Enda sättet att verkligen vara säker på att det är ventilerna som slits är väl att riva toppen, men sannolikheten för att de är boven är mkt stor. Sen är ju frågan om det är onormalt mycket, att säten och ventiler "sätter" sig något är väl rätt normalt? Du behöver egentligen inte byta slitna ventiler förrän du inte kan justera spelet längre (när det inte finns shims längre), eller om du gör en seriös portning med ventil- och sätesbearbetning.
/Hasse