TDM/TRX/XTZ Ventiler=skräp?

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
När jag kollade ventilspelet på min TDM-1991 inför vinteruppehållet, upptäckte jag att 4 st av 6 insugsventiler hade minskat spelet under godkänt mått. avgasventilernas spel var OK. Har läst här att fler ägare har liknande problem, och att felet kommer från ventilen och inte sätet. hur konstaterar jag vilket som är fallet? Vet någon om Yamaha har ersättningar av bättre kvalite´, eller är det som med bränslenålen/röret, mest skräp och noll inträsse från Yamaha. Mvh. Åke i Edsbyn
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Forskade lite efter helgen, mest lättillgänglig info som var intressant säger att det tydligen finns ett artikelnummer för originalventiler före 1996 och ett annat nummer för ersättnings-/originalventiler efter 1996. Det skulle innebära att Yamaha upptäckte sitt misstag och bytte ut ventilerna efter 1996, nya ersättningsventiler bör vara bättre m.a.o.

HansJ bl.a. har haft den erfarenheten om jag inte tolkar honom fel... (Enter Hasse ->)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Håke får svar av Jåke :hihi

Det stämmer, jag frågade MC-Varuhuset i Sthlm om det var ett ersättningsnummer, då jag inhandlade nya ventiler, och det var det (är numer samma som till R6an!). Även uppgifter från gamla TRX forumet bekräftar det.2 av mina insugsventiler var "bortom räddning", dvs kunde möjligtvis ha slipats om, men hade blivit väl tunna. De är dock som tur inte så extremt dyra, så jag köpte sex nya.

Anledningen att det bara är insug är nog att man chansat lite, avgasventilerna brukar väl generellt vara av annat material pga värme. Har inte också andra Yammamodeller från perioden liknande problem?

Enda sättet att verkligen vara säker på att det är ventilerna som slits är väl att riva toppen, men sannolikheten för att de är boven är mkt stor. Sen är ju frågan om det är onormalt mycket, att säten och ventiler "sätter" sig något är väl rätt normalt? Du behöver egentligen inte byta slitna ventiler förrän du inte kan justera spelet längre (när det inte finns shims längre), eller om du gör en seriös portning med ventil- och sätesbearbetning.
/Hasse
 
Last edited:

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
tack för snabba ventil svar

Får väl bita i det sura äpplet och köpa nya ventiler om det nu är så. Har en svag aning om nånting som heter seriefel, om man kan påvisa att en tillverkare levererat en felaktig vara så utsträcks garantitiden, och det är väl antagligen meningen att insugsventilerna skall leva lika länge som utblåsv. och i vilket fall mer än dom 5500 milen dom här har gått, kanske konsumentombudsmannen vet ..hmmm..
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Samma problem som FZR 1000/Thunderace?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top