Teckningstråden

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
jo men det är samma som med priotering,jag har papper o penna liggandes på köksbordet,så medans jag väntar på att kaffet ska bli klart eller liknande så ritar jag lite under tiden,nu kan man ju bildsöka med google och få vilka motiv som helt på några sekunder,även om verkligheten är bäst,men man måste ju börjka någon stans,ser man andra teckna så brukar man inspireras och få lust att rita själv.
eller har jag fel??
hoppas tråden sporrar dig att börja rita igen,själv ångrar jag att jag slutade men allt har sin tid.
jag ritar för det är avkopplande och för att slippa tänka,just separerat från tjejen,se ångest tråden,så bra att ha nåt annat att koncentrera sig på,men ju mer jag ritar dessto roligare är det.
en bra blyertspenna kostar femton spänn,en bunt kopierpapper med 500 ex kostar en 50 lapp eller så,vad väntar du på?

Jo precis, jag får helt enkelt dra igång med det.. lite då och då. Sedan hoppas jag få lägga upp en bild här framöver ;)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alla kan lära sig teckna. Att kunna teckna handlar bara om träning precis som andra färdigheter typ skriva, räkna osv. Det finns en massa feltänk när det gäller gestaltning, vissa är födda med det, jag kan inte, man måste vara en viss typ osv. Visst finns det olika förutsättningar vad gäller spatiala förmågor, koordination och liknande, men det är försumbart. Alla kan. Det är nästan ett hån mot alla som kan rita när de får frågan "när upptäckte du att du kunde..". Som att de fått det gratis, som att de inte ägnat hundratals eller tusentals timmar åt att förfina sina skills.

Alla kan, och jag baserar det på över ett decennium av undervisning i skissteknik på universitetsnivå. Så du kan också lära dig om du vill. :)

Fast det ÄR uppenbar skillnad på förutsättningarna för att bli en god tecknare. Finmotorik och rumslig förståelse är en sådan som förmodligen ganska många sitter inne med, men att dessutom kunna översätta detta till gråskalor på papper menar jag absolut är en medfödd förmåga. Även om en person utan talang kan lära sig att bli en duktig tecknare så tror jag att vissa har en betydligt bättre förmåga att kunna tolka verkligheten, att instinktivt uppfatta vilka delar av en form som är avgörande för formens uttryck och hur de ska uttryckas med pennan, utan att förlora sig i ett gytter av linjer. Det går att lära sig, så klart, men de som blir riktigt duktiga på att teckna är, precis som med allt annat, de som känner att tecknandet ger en form av tillfredställelse och därmed tycker det är roligt, vilket leder till att man dessutom motiveras att förbättra sina kunskaper.

Själv har jag både god rumslig uppfattning och finmotorik, men är trots en hel del övande fortfarande en medioker frihandstecknare.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Fast det ÄR uppenbar skillnad på förutsättningarna för att bli en god tecknare. Finmotorik och rumslig förståelse är en sådan som förmodligen ganska många sitter inne med, men att dessutom kunna översätta detta till gråskalor på papper menar jag absolut är en medfödd förmåga. Även om en person utan talang kan lära sig att bli en duktig tecknare så tror jag att vissa har en betydligt bättre förmåga att kunna tolka verkligheten, att instinktivt uppfatta vilka delar av en form som är avgörande för formens uttryck och hur de ska uttryckas med pennan, utan att förlora sig i ett gytter av linjer. Det går att lära sig, så klart, men de som blir riktigt duktiga på att teckna är, precis som med allt annat, de som känner att tecknandet ger en form av tillfredställelse och därmed tycker det är roligt, vilket leder till att man dessutom motiveras att förbättra sina kunskaper.

Själv har jag både god rumslig uppfattning och finmotorik, men är trots en hel del övande fortfarande en medioker frihandstecknare.
vem är inte medioker? tycker det är kul ändå,och ska man bli bättre så är det som allt annat man måste öva,visst,en del har lättare än andra så är det ju,men det är likadant vad du än gör,kör hoj,mekar,sjunger spelar fotboll tränar etc,så är det ju,men tycker man det suger pung så blir man väl aldrig bra kanske,sen är det ju olika nischer,man kanske inte blir en rembrandt,men man kan ändå vara en jävel på karikatyrer tex,eller naturmotiv,även om man inte kan alla andra tekniker.
jag tecknar inte för att omvärlden ska lägga märke till mig utan för min egen skull o att jag tycker det är kul,mer allvarligt än så är det inte

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suttit och krånglat med nätverket from hell,har funkat tidigare men nu vete fasen vad som hänt,datorn där nere får inget ip från routern,har kollat bvarenda inställning,enda jag kan komma på nu är att det släppt en liten kabel från nätverkskabeln som är infräst i väggen,har ju nätverksuttag både uppe o nere för att slippa sladden i trappen,för använder jag den funkar det....maddafakka
men kommer väl nån fler bild här nån dag

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Har ni ritat klart eller?

Alfons Åberg fyller 40 år i år.
2115359_520_374.jpg

Jag vill se en 40-års-krisande Alfons köpa en sportknarr eller bli statsminister eller nåt.
Kan ni inte rita det?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
vem är inte medioker? tycker det är kul ändå,och ska man bli bättre så är det som allt annat man måste öva,visst,en del har lättare än andra så är det ju,men det är likadant vad du än gör,kör hoj,mekar,sjunger spelar fotboll tränar etc,så är det ju,men tycker man det suger pung så blir man väl aldrig bra kanske,sen är det ju olika nischer,man kanske inte blir en rembrandt,men man kan ändå vara en jävel på karikatyrer tex,eller naturmotiv,även om man inte kan alla andra tekniker.
jag tecknar inte för att omvärlden ska lägga märke till mig utan för min egen skull o att jag tycker det är kul,mer allvarligt än så är det inte

Ja, men det är lite det jag menar, att du tycker det är kul, vilket iaf i min värld tyder på att det är något som du har läggning för. På något sätt stimulerar tecknandet dig, vilket det inte gör för alla, eller åtminstone inte för mig. Finns andra grejer som jag känner "är rätt" för mig, som t.ex. klättring, vilket ger mig den där känslan du snackar om, även det inte heller är något jag är världsbäst på eller något jag gör för att få uppmärksamhet, det känns bara rätt i kroppen, och kul när jag gör det. Men men, inte menat som gnäll, carry on med the tecknande :)

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
:tummenupp
Ja, men det är lite det jag menar, att du tycker det är kul, vilket iaf i min värld tyder på att det är något som du har läggning för. På något sätt stimulerar tecknandet dig, vilket det inte gör för alla, eller åtminstone inte för mig. Finns andra grejer som jag känner "är rätt" för mig, som t.ex. klättring, vilket ger mig den där känslan du snackar om, även det inte heller är något jag är världsbäst på eller något jag gör för att få uppmärksamhet, det känns bara rätt i kroppen, och kul när jag gör det. Men men, inte menat som gnäll, carry on med the tecknande :)
nej alla gillar inte att rita så är det,och klättra har jag faktiskt gjort några gånger för många år sedan,spännande var det o högt upp.
jag skrev så bara för att även de som inte tycker de är bra kan ju lägga upp sina alster i tråden ändå,tänkte jag
men oftast är ju folk sin egen värsta kritiker,dessutom tänkte jag inte kasta sten på någon heller oavsett teckning,lägger nog upp ett par bilder i möra,idag har jag fixat med nätverket o wifin så nu funkar det som det ska,äntligen.
carry on the climbing :)

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
sitter på jobbet och har det lugnt funderar på den där alfons hmm

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag var ganska händig med blyertspennan i yngre dar - sitter lite i generna den konstnärliga ådran. Tyvärr så slutade jag nästan helt att rita seriöst, någon gång under gymnasietiden p.g.a. brist på tid (studier och andra intressen tog all tid). Utvecklingen stannade därför av och gör jag försök idag, så är det lite som att starta om. Var mest händig på natur och byggnader - hade svårare för människor och djur, samt fordon (det är något med proportionerna och det tillåtna lite kaos-artade utseendet i naturen som gör den lättare; bladverk, grenar m.m.).

Ska se om jag kan gräva fram några gamla bilder...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Jag var ganska händig med blyertspennan i yngre dar - sitter lite i generna den konstnärliga ådran. Tyvärr så slutade jag nästan helt att rita seriöst, någon gång under gymnasietiden p.g.a. brist på tid (studier och andra intressen tog all tid). Utvecklingen stannade därför av och gör jag försök idag, så är det lite som att starta om. Var mest händig på natur och byggnader - hade svårare för människor och djur, samt fordon (det är något med proportionerna och det tillåtna lite kaos-artade utseendet i naturen som gör den lättare; bladverk, grenar m.m.).

som sagt jag var likadan,har inte ritat på 20 år men tror jag har mer tålamod än i yngre dagar,tror tom att jag ritar bättre i vissa avseenden idag än för 20 år sen,ja det är tom mer än 20 år sen jag slutade teckna och måla.
så tycker du ska göra ett försök,ha pennor o block på köksbordet,ta o rita litet medans maten blir klar eller dyligt,har ritat fyra teckningar på jobbet,även om jag får byta skär i bland eller göra nytt program så har det varit lugnt o en stund över då och då.
bilder kommer senare i kväll,kan inte lägga ut nåt från jobbdatorn

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj

som sagt jag var likadan,har inte ritat på 20 år men tror jag har mer tålamod än i yngre dagar,tror tom att jag ritar bättre i vissa avseenden idag än för 20 år sen,ja det är tom mer än 20 år sen jag slutade teckna och måla.
så tycker du ska göra ett försök,ha pennor o block på köksbordet,ta o rita litet medans maten blir klar eller dyligt,har ritat fyra teckningar på jobbet,även om jag får byta skär i bland eller göra nytt program så har det varit lugnt o en stund över då och då.
bilder kommer senare i kväll,kan inte lägga ut nåt från jobbdatorn

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Har ju rätt dåligt med tid för det nu tyvärr.. Och jag måste känna för det, oavsett, annars går det inte. Har massa bilder som finns kvar hos mina päron, ska se om jag kan ta några bilder på de när jag är där nästa gång. Och så får jag väl ta tag i mitt skissande igen. :p

tycker jag,tror man mognar till lite genom åren,tecknade när jag var ung sen blev det hoj tjej barn skilsmässa hus etc etc,gillar att skapa med händerna bygga skåp hyllor svetsa snöblad eller vad det nu månne vara,en slags konst det med,håller någon på med nåt annat kreativt skapande så fota bara och lägg upp i tråden,måste ju inte vara just teckningar egentligen
bara det är kreativt och made by hand ...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC