Telia ADSL 8,0 hoppar ur titt som tätt...?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tjena

Har telia ADSL 8,0 mbit... Samt en router, D-link heter den, modell Dl-804

Rätt som det är när man sitter o chattar o surfar så hoppar internet ur, oftast på kvällar faktiskt... Brukar starta om både modem och router.... Ibland går det igång på en kvart igen, ibland kan det ta flera timmar....

Så. Nån som vet vad det beror på och hur det åtgärdas?
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Så. Nån som vet vad det beror på och hur det åtgärdas?


Det är ju D-link, har också D-link o den bara håller på hela tiden.

Hatar skitet o är beredd att slänga den i väggen snart.
 

Solid snake

Guest
PiEn skrev:
känner igen det där=/ jag skyller allt på telia;D


Skyller allt på D-linken, för när man har startat om så funkar det igen, skitskumt.

Förresten så startade jag om routern nu, det la av igen. :mad:
 

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
NSR_Martin skrev:
Tjena

Har telia ADSL 8,0 mbit... Samt en router, D-link heter den, modell Dl-804

Rätt som det är när man sitter o chattar o surfar så hoppar internet ur, oftast på kvällar faktiskt... Brukar starta om både modem och router.... Ibland går det igång på en kvart igen, ibland kan det ta flera timmar....

Så. Nån som vet vad det beror på och hur det åtgärdas?

Eftersom det tar så lång tid innan du kan koppla upp dig igen så låter det som är är problem hos telia. Ring telia!
Du kan ju alltid prova att köra utan router för att utesluta det.

Har D-link här, det funkar bra. Men den är inte trådlös, verkar som endel har problem med trådlös.
 

Solid snake

Guest
~Settan~ skrev:
Eftersom det tar så lång tid innan du kan koppla upp dig igen så låter det som är är problem hos telia. Ring telia!
Du kan ju alltid prova att köra utan router för att utesluta det.

Har D-link här, det funkar bra.


Kan ju tillägga att jag har trådlöst.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
D-Link är kända för att starta om pga värme utveckling, se till att du har den på ett svalt ställe, tex. vid ett fönster

Annars så kan du ta hem den nyaste firmware versionen till din modell.
Den tredje saken du kan göra är att gå in i routern/Tools/Time och enabla Daylight saving

Om detta inte hjälper och du har kvar garanti eller den 2 åriga reklamtionsrätten för fabrikations fel som alla varor har så lämna igen den.

Har du inget av dessa två saker, ta en hål borr borra i skalet, sätt dit en fläkt (liten fläkt lever om, kom ihåg det), men helst bara sätta dit nå passiva kylflänsar på chipsen som finns där inne (nordbryggekylare är passiva oftast)

KOlla denna länk http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=406494
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
~Settan~ skrev:
Eftersom det tar så lång tid innan du kan koppla upp dig igen så låter det som är är problem hos telia. Ring telia!
Du kan ju alltid prova att köra utan router för att utesluta det.

Har D-link här, det funkar bra. Men den är inte trådlös, verkar som endel har problem med trådlös.
Hmm, okej, tack för tippset... Kanske ska testa o bara starta om routern nästa gång det hoppar ur iofs...?

Titta, det är bara tjejer som skrivit i min tråd :tuttar :rolleyes:
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
R1 Uffe skrev:
D-Link är kända för att starta om pga värme utveckling, se till att du har den på ett svalt ställe, tex. vid ett fönster

Annars så kan du ta hem den nyaste firmware versionen till din modell.
Den tredje saken du kan göra är att gå in i routern/Tools/Time och enabla Daylight saving

Om detta inte hjälper och du har kvar garanti eller den 2 åriga reklamtionsrätten för fabrikations fel som alla varor har så lämna igen den.

Har du inget av dessa två saker, ta en hål borr borra i skalet, sätt dit en fläkt (liten fläkt lever om, kom ihåg det), men helst bara sätta dit nå passiva kylflänsar på chipsen som finns där inne (nordbryggekylare är passiva oftast)

KOlla denna länk http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=406494
Tack så mycket!! Så det är alltså D-linken det är fel på då tror du?
Ska fundera lite på dina tips... Svalt ligger den väll inte direkt, bakom datorn ihop med modemet...
 

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
NSR_Martin skrev:
Hmm, okej, tack för tippset... Kanske ska testa o bara starta om routern nästa gång det hoppar ur iofs...?

Titta, det är bara tjejer som skrivit i min tråd :tuttar :rolleyes:

Flickor kan också data faktiskt... :yoparty
Lycka till med felsökningen!



(Fast jag fuskade lite, frågade sambon också.... )
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
PiEn skrev:
dator är apparaten data är "faktan som ligger lagrad" i den söta apparaten:p
Nu kan McB sova gott inatt....

Ang. tjejer och datorer, vore bättre om alla "vika-ut-sig" brudar på nätet körde hoj istället :mattias ;) (Tanken va mest att reta solid, internskämt.)

Blir lite jobbigt att lägga routern nånannanstans iom att sladdarna är dragna dit, får se om man kan lösa det lite smidigt.
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Har läst någonstans om att D-Link routrar och Telias ADSL inte har gått så bra ihop.. Båda sidor förnekar förståss.. men förmig att jag läste på samma ställe att D-Link sen erkänt att de hade probs med Telia ADSL..

Verkar kunna vara just de trådlösa varianterna som spökar, en polare har en D-Link Trådlös (DI-514) och har upplevt samma sak, tappar kontakten med 5 min mellanrum hela tiden..
Körde en factory reset (knappen på baksidan) och lät denna gång bli att ändra något alls i den, och hitills verkar den funka nu..

Kommer bara inte ihåg nu var jag var och läste om detta...
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Problemet ligger i din Router.

Hade en själv D-Link 804 för några år sedan, den lider av de flesta problemen som finns.

Värmeproblem
Ostabil
Delar ut samma IP till 2 eller flera datorer.
Klarar max 5,5Mbit/s Troughput
osv osv...


Gör som jag, köp en ny av ett ordentligt märke och låna ut D-linken till någon, gör allt jag kan för att slippa få tillbaka den routern :).
Någon ny firmware hjälper nog knappast tyvär =/.




Du kanske vill göra en egen router av en gammal dator med 2 nätverkskort? www.astaro.com , gratis för hemma användare, =).




Edit: Skyll inte på Telia :mad:, sen jag skaffade ny router så har den fungerar klockrent! Inte ett enda avbrott förutom när grannens paranbol snurrar och stör ut mitt WLAN :huvet.




Edit2: Näe tar nog tillbaka det jag sade om telia, nu är det problem med deras gateway här :mad:

Reply from 10.0.0.6: bytes=32 time=5ms TTL=253
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 10.0.0.6: bytes=32 time=5ms TTL=253
Reply from 10.0.0.6: bytes=32 time=5ms TTL=253
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 10.0.0.6: bytes=32 time=6ms TTL=253
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 10.0.0.6: bytes=32 time=5ms TTL=253
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 10.0.0.6: bytes=32 time=5ms TTL=253
Request timed out.


:yoparty
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Ska man köpa någon router så ska det vara 3COM, tyvärr har jag ingen sån utan sitter på en ny D-Link 624+
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
JAg jobbar som kabeltekniker, jag kan göra en Fa mätning på ditt abonnemang så kan jag se hur pass bra din kabel är till station.

Så ska vi se om det är nåt fel.

Tolf
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top