Telia ADSL 8,0 hoppar ur titt som tätt...?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
NSR_Martin skrev:
Tjena

Har telia ADSL 8,0 mbit... Samt en router, D-link heter den, modell Dl-804

Rätt som det är när man sitter o chattar o surfar så hoppar internet ur, oftast på kvällar faktiskt... Brukar starta om både modem och router....

Jag har istort sätt precis samma problem. men jag har Kabelmodem(8mbit) från Comhem och en Netgear trådlös router wgr614 tror jag den heter..

Tappar nätet så fort det börjar bli lite trafik... Får rycka strömmen i routern och sedann börja om.. "reparera" trådlösa uppkopplingen så hostar det som oftast igång..
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
The-PatriX skrev:
Problemet ligger i din Router.

Hade en själv D-Link 804 för några år sedan, den lider av de flesta problemen som finns.

Värmeproblem
Ostabil
Delar ut samma IP till 2 eller flera datorer.
Klarar max 5,5Mbit/s Troughput
osv osv...

Hmm, vad menar du med "Klarar max 5,5Mbit/s Troughput" ? Jag klockade min dator med TPtest, fick bara drygt 5mbit, kan det va det??

Har lagt ut den lite så den ligger lite svalare nu... Se om det hjälper, annars får man väll hade nutomhus ;)
Tack för alla tips iaf!! Verkar som många har samma problem

Om det hoppar ur, vad ska man då göra för att få igång det så fort som möjligt??
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
NSR_Martin skrev:
Har det nått med att göra att jag inte verkar kunna ladda ner fortare än drygt 500kb/s .?



jupp det har den, routen klarar inte mer än 5,5Mbit/s rakt genom sig från lokala nätverket till det globala (internet alltså)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
The-PatriX skrev:
jupp det har den, routen klarar inte mer än 5,5Mbit/s rakt genom sig från lokala nätverket till det globala (internet alltså)
:kocko :mad: :huvet :4skrika
Va dumt!! Vaffö gö dom på dätte viset?

I exprimentielt syfte så tog jag ut kretskortet ur plastlådan det ligger i, o satte det med häftamassa ovanpå istället så nu ligger kretskortet fritt i luften o blir väll kylt :D Har inte hoppat ur hittils iaf :tummenupp

Vad kostar en ny router? Som klarar mer än 5,5 mbit, och som inte hoppar ur osv...? Länka gärna några exempel om ni har lust.
 

Coola Ola

Guest
NSR_Martin skrev:
:kocko :mad: :huvet :4skrika
Va dumt!! Vaffö gö dom på dätte viset?

I exprimentielt syfte så tog jag ut kretskortet ur plastlådan det ligger i, o satte det med häftamassa ovanpå istället så nu ligger kretskortet fritt i luften o blir väll kylt :D Har inte hoppat ur hittils iaf :tummenupp

Vad kostar en ny router? Som klarar mer än 5,5 mbit, och som inte hoppar ur osv...? Länka gärna några exempel om ni har lust.

Verkar som routers från alla tillverkare kan strula. Jag har en Netgear som visserligen inte verka begränsa hastigheten men å andra sidan har den en tendens att tappa anslutningen emellanåt (behöver iofs inte starta om). Bästa är att köpa en svindyr router för kommersiellt bruk. De brukar starta på nånstans 8000-9000 men man lär slippa alla skumma problem iaf...
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
NSR_Martin skrev:
:kocko :mad: :huvet :4skrika
Va dumt!! Vaffö gö dom på dätte viset?



För att det är D-Link som gjort den :banana



Säg en kvalitets produkt D-Link har gjort, så ska jag nog faen streaka genom hela sthlm city :näsblod
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Dlink

Asså, jag har egentligen inga större problem med mina prylar från D-link.

Har 624+ och D-link Modem, en hög med DLINK Wlan kort och PCMCIA dito.

En sak dock, ibland när både grabbarna och jag kör DC verkar routern bli snurrig. En av sönerna kör passivt, den andra och jag kör aktivt med port fw.

Har man (som även jag) routern och modemet i en iten datorskrubb, liggandes ovanpå varandra får man räkna med lite omstarter pga värmen ibland:)

Nån sa nåt om att slå på DST (daylight savings)... Skulle det påverka stabiliteten i programvaran?

Till sist är det ju så att en D-link köper man väl för att den råkar vara lite billigare än..de bästa märkerna som är lite dyrare...Precis som med allt annat:)

Prisvärt...Då får man ju leva med lite buggar... Eller så köper man sig fri från problemen.

//Linus

EDIT:
En kul sak frexten. Jag kör med öppet system, inga nycklar eller kryptering (kom å hacka bara), fast med Mac-filtrering. Men när grannens PC råkar hitta mitt nät, och begär åtkomst som givetvis nekas, ballar routern ur. Fick slå av SSID broadcast... Skulle just försöka flooda ihjäl tjommen som jag trodde hackade mitt system när jag gjorde en riktig NB-scan och tyckte användarnamnen på den datorn var väldigt likt grannfamiljens.. var rätt nära att göra det ändå, bara för skojs skull, hehe, men gick över och bad honom stänga av en stund istället. (E en mjukis, jag veet!)
 
Last edited:

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
NSR_Martin skrev:
:kocko :mad: :huvet :4skrika
Va dumt!! Vaffö gö dom på dätte viset?

Vad kostar en ny router? Som klarar mer än 5,5 mbit, och som inte hoppar ur osv...? Länka gärna några exempel om ni har lust.

Varför de gör så?
För att de ska kunna hålla så låga priser på en router för "hemmabruk" så kan det inte vara så dyra (och snabba) komponenter i den.. Utan man får (som vanligt) det man betalar för.

Jag köpt mig själv nyss en Zyxel Prestige 334WT, en 125 Mbps trådlös router som ligger i ungefär samma prisklass som motsvarnde D-Link (DI-624) (ngn hundring till bara, 956kr exkl moms på dustin)
Denna: http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6...Nob3dVaWRdPTIxMyZjSGFzaD05OWM1ZTAzOTQ0.0.html

De stoltserade då med en bild som sa "80Mbit bredbandsdelning".. fint tänkte jag, (lät lite för mycket för att vara sant, men iaf) då lär den ha bättre throughput än d-linken...

Efter att ha testat det hela lite, så konstaterade jag att throughputen låg på ca 5-6 Mbit på denna också.. :rolleyes:

mailade då Zyxel support på kvällskvisten halv tolv och kollade vad de eg menade med 80Mbit bredbandsdelning. Fyllde i mailadress, telefon etc.

Dagen efter mitt på dagen så ringde det upp(!) en snubbe från Zyxel, han tyckte det var bättre att ringa än att skicka ett opersonligt mail sa han ( :tummenupp )

Iaf så var det ju nu som så att till att börja med så var 80Mbit bredbandsdelning fel, hade kommit av någon misstolkning av texten på kartongen. Det låg istälelt på ca 30Mbit sa han. ( De har nu också ändrat på deras hemsida står "+30 Mbps bredbandsdelning. " istället)

Men detta gäller ENDAST om man slår av brandväggen (och i denna modell även antivirus). och mao BARA kör med NAT... vilket för övrigt jag är förmig D-link:en är ställd på som standard.
I annat fall med brandväggen igång fick man ungefär det som jag konstaterade ~5-6 Mbit

Iom att det nu är NAT så är man alltså inte helt oskyddad ändå.. men iaf, så är det nog precis så här på alla routrar för hemmabruk nu.
Vill du ha duktig throughput får du lov att lägga lite mer pengar på det hela..
Elelr stänga av alla tjänster som slöar ner.

För att jämföra lite, testade en Zyxel Zywall 5 (3500kr exkl moms på dustin) här på jobbet med samma test, Den gav en throughput på ca 12-13Mbit.
http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6...Nob3dVaWRdPTk1JmNIYXNoPTU5NTkyZjI5ZjU_.0.html

Hursomhelst så känns det ändå bättre med en Zyxel, eftersom man tycker det verkar vara strul med D-Linkar lite varstans (jag själv, användare här på SH, kompisar, div kunder). Hade en D-Link DI-604 ett tag innan denna Zyxel kom, som jag fick starta om 2 ggr på en vecka eller så.. :huvet

Och supporten måste jag säga var imponerande att de ringde upp dagen efter och förklarade hur allt låg till eg.

Nu var mina throughput-test inte så himla vetenskapliga utan involverade kopiera en fil på ~200Mb via Windows fildelning mellan två burkar, ena kopplad på LAN och den andra på WAN, mätningen på hastigheten gjordes sen på aktivitetshanteraren som visar antal % som utnyttjades av 100Mbits kortet.. Som sagt, inte så vetenskapligt, men det ger en hyffsad vink om ungefär vad det rör sig om..

Långt blev det.. men kanske hjälper ngn :)
 
Last edited:

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Jo, bra support är det väl aldrig nån som beskyllt D-link för att ha....
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tack för hjälpen men nu är det nått mer aktuellt som gäller!!!

Igår blev jag somvanligt trött på det, tänkte att nått måste väll gå o göra. Läste om nån som gjort en factory reset o sen låtit den va så och det hade inte krånglat sen, fint, tänkte jag, ger väll det ett test då....

Men nu får jag inte igång det igen!!! Verkar som jag kommer åt dom andra datorerna i nätverket, men internet går inte. Om jag skriver in 192.168.0.1 i webläsarn så kommer inte administrationssidan upp heller :huvet
Går man inte på nätverksanslutnigen -> egeneskaper o där inne så kan man ställa IP adress till datorn, routerns ip, nätmask, osv, osv

Vad ska allt stå på? Hur ska jag göra för att få igång det? Hjälp mig nu!!!
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Det ska stå på samma IP-lan som routern...

Om routern nu som standard får 192.168.0.1 så skall du sätta din dator på något med 192.168.0.X och nätmasken 255.255.255.0

X får du välja själv.. bara det inte är 1 elelr ngt som krockar med router elelr ngt annat på dit nät
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Routhern fick 0.0.0.0 som standard nu, helskumt, så jag skrev in ip manuellt det du sa, men jag kan fortfarande inte komma in på adminsidan för routern!!! Alltså http://192.168.0.1 .... Hur ska jag göra?
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Låter skulle göra en ny factory reset.. och kanske låta den stå en stund utan stöm..

//Linus
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag tror du har dåliga kopparkablar fram till ditt hus.
För jag antar att problemet inte fanns när du hade lägre hastighet. (om du nu har haft det)
Ditt modem klarar inte av att handskaka fram en så hög hastighet när kablaget är dåligt, alt. lång väg mellan hus och telestation.
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Fast.. om modemet inte klarar av handskakningen pga dålig signal sänks väl hastigheten?

(Inte alls säker på min sak nu..faktiskt)

//Linus
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top