Telia ADSL 8,0 hoppar ur titt som tätt...?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
ListKid skrev:
Fast.. om modemet inte klarar av handskakningen pga dålig signal sänks väl hastigheten?

(Inte alls säker på min sak nu..faktiskt)

//Linus

Ja det är delvis riktigt, den kopplar upp i den hastighet den lyckats komma överens om, men modemet ligger hela tiden och försöker omförhandla till den högre hastigheten med stopp och avbrott som följd.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Nu har jag gjort framsteg! Jippie, efter att suttit o försökt få igång det o hitta nått man kan göra samt få hjälp osv i två dagar eller nått så har det äntligen lossnat lite iaf :D

Strömindikerinslampan på routhern blinkade skitfort innan, letade bland alla papper vi har här och blev glad när jag fann lådan för D-linken, i där låg ett litet instruktionshäfte samt en CD skiva... Läste mig till att om den blinkar skitfort så är det för att den väntar på att få firware eller va det hette, tog det som fanns på sidan, fick igång det och jag kunde nå adminsidan på nätet som man får fram om man skriver in 192.168.0.1... MEN, likförbannat kunde jag inte komma in på internet :huvet jag kunde koma åt filer på den datorn jag uppdaterade allt med osv från min dator, så nätverket funkar ju, men ingen dator kommer åt internet, varför, och vad göra?

Ska ladda ner senaste programvaran till den och göra ett till försök... Vore väldigt snällt om nån kunde hjälpa mig! Mamma blir galen på att inte ha internet :D
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Uppdaterade inte till senaste, hittade det på nätet men det va nån konstig fil som jag inte visste vad jag skulle göra med, men det ska ju funka med den gammla med, det gjorde det ju innan.
Uppdaterat igen. Samma sak.

Strömindikeringslampan blinkar sakta, inte fort som innan alltså, ska den göra det? Ska den inte bara lysa? Ni som har d-link, kolla!
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
NSR_Martin skrev:
Ska ladda ner senaste programvaran till den och göra ett till försök... Vore väldigt snällt om nån kunde hjälpa mig! Mamma blir galen på att inte ha internet :D

Läser lite här och var att man ska prova firmware från olika regioner, typ USA, England och Sveriges och se vilken som fungerar bäst (det är ingen fara i detta)

Jag själv kör med den senaste från USA tror jag det var, har då inga problem med detta. Som sagt jag har min vid fönstret där det är svalt och enablat daylight saving

ListKid skrev:
Asså, jag har egentligen inga större problem med mina prylar från D-link.

Har 624+ och D-link Modem, en hög med DLINK Wlan kort och PCMCIA dito.

En sak dock, ibland när både grabbarna och jag kör DC verkar routern bli snurrig. En av sönerna kör passivt, den andra och jag kör aktivt med port fw.

Har man (som även jag) routern och modemet i en iten datorskrubb, liggandes ovanpå varandra får man räkna med lite omstarter pga värmen ibland:)

Nån sa nåt om att slå på DST (daylight savings)... Skulle det påverka stabiliteten i programvaran?

Till sist är det ju så att en D-link köper man väl för att den råkar vara lite billigare än..de bästa märkerna som är lite dyrare...Precis som med allt annat:)

Prisvärt...Då får man ju leva med lite buggar... Eller så köper man sig fri från problemen.

//Linus

Tror jag läste om daylight saving nånstans på D-Links hemsida så därför enablade jag det och för tillfället har jag inga problem med min D-Link 624+
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
R1 Uffe skrev:
Läser lite här och var att man ska prova firmware från olika regioner, typ USA, England och Sveriges och se vilken som fungerar bäst (det är ingen fara i detta)
Hmm, okej, men hur uppdaterar man då? Det jag laddade ner från D-linsk sida va ingen EXE fil eller så.... Hur göra? Och var hittar jag rätt firmware? DI-804....

lLyser eller blinkar strömindikeringslampan på din?
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
kan mäta kablarna från station till första jack om det är någon som vill kolla ledningarna. PMa mig bara telefonnummret det gäller.

Kan direkt se om det är ett pågående fel på paret ni har
Tolf
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tolf skrev:
kan mäta kablarna från station till första jack om det är någon som vill kolla ledningarna. PMa mig bara telefonnummret det gäller.

Kan direkt se om det är ett pågående fel på paret ni har
Tolf
Tack, men det kan väll inte bara hända utan vidare?
Dessutom kan jag köra en dator direkt till modemet, på så vis har jag kunnat skriva inlägg här.

Men nu hände nått totalkonstigt!
Jag kan enbart köra mammas bärbara dator via modemet för att komma ut på nätet! Dom andra två som funkade innan, funkar inte nu! satte i sladden, funkade inte,testat o både startat om modemet och datorn, men det går inte, det funkade ju innan mamma fick gå in på internet på sin dator lite,vad har hänt???


EDIT Nu fick jag igång det genom att skriva in alla ip nummer osv manuellt, men det ska ju inte behövas?

Ska netBIOS över TCP/IP va aktiverat eller inaktiverat?
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
NSR_Martin skrev:
Hmm, okej, men hur uppdaterar man då? Det jag laddade ner från D-linsk sida va ingen EXE fil eller så.... Hur göra? Och var hittar jag rätt firmware? DI-804....

lLyser eller blinkar strömindikeringslampan på din?
Om du går "in" i routern så ska det finnas en "knapp" som heter firmware mest troligt. Där är det bara följa instruktionerna, jätte lätt.

Du kan kolla här kanske det står nå vettigt http://support.dlink.com/faq/view.a...-624_revC / DI-774_revB / DI-704UP / DI-714P+
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Tja!

Jag jobbar på Telia´s bredbandsupport och får höra varje dag att kunder har problem med D-Links produkter, detta gäller inte bara routrar utan även deras modem (DSL 200 & 300T) strular en del. D-Link har själva "erkänt" problemet och kommer ut med nya firmwares hela tiden. Telia håller regelbunden kontakt med D-Link för att förbättra produkterna. :död

Det absolut bästa modemet kombinerat med Telia BB är Zyxels modem. Framför allt "Zyxel Prestige 660H Tripple Play" som både klarar av 24Mbit/s (ADSL 2+) och Digital TV. Modemet ligger runt 800 kr i butik men du får "gratis" ett om du förlänger ditt ab. med 12 månader. :)

Men jag ska inte skylla allt på D-link, ibland är det Telias fel oxå, men då skickar jag genast ut en tekniker till telestation för att felsöka och oftast löser de problemet inom 1-4 dgr.

Så om ni hör "Välkommen till Telia Bredband, du talar med Nino", så vet ni vem ni pratar med :D
 

Solid snake

Guest
PlastRaketen skrev:
Jag jobbar på Telia´s bredbandsupport och får höra varje dag att kunder har problem med D-Links produkter, detta gäller inte bara routrar utan även deras modem (DSL 200 & 300T) strular en del. D-Link har själva "erkänt" problemet och kommer ut med nya firmwares hela tiden. Telia håller regelbunden kontakt med D-Link för att förbättra produkterna. :död

Det absolut bästa modemet kombinerat med Telia BB är Zyxels modem. Framför allt "Zyxel Prestige 660H Tripple Play" som både klarar av 24Mbit/s (ADSL 2+) och Digital TV. Modemet ligger runt 800 kr i butik men du får "gratis" ett om du förlänger ditt ab. med 12 månader. :)

Men jag ska inte skylla allt på D-link, ibland är det Telias fel oxå, men då skickar jag genast ut en tekniker till telestation för att felsöka och oftast löser de problemet inom 1-4 dgr.

Så om ni hör "Välkommen till Telia Bredband, du talar med Nino", så vet ni vem ni pratar med :D


Kan inte du "råka" knappa in så jag får telia 8000 istället för telia 500? :rolleyes:

Ska följa denna tråden för min D-link strular nått oerhört! :4skrika
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Solid snake skrev:
Kan inte du "råka" knappa in så jag får telia 8000 istället för telia 500? :rolleyes:

Ska följa denna tråden för min D-link strular nått oerhört! :4skrika

Hehehe, att uppgradera är en process som kräver ca. 13 knapptryck, hur ska jag förklara att jag "råkade" göra det? :hihi

Telia 500 får du betala 339kr/mån för, men 8Mbit kostar lika mkt som 24Mbit, 449kr/mån.....
Men däremot kan man väl slopa uppgraderingsavgiften som ligger på ca. 350kr. :tummenupp
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
PlastRaketen skrev:
Jag jobbar på Telia´s bredbandsupport och får höra varje dag att kunder har problem med D-Links produkter, detta gäller inte bara routrar utan även deras modem (DSL 200 & 300T) strular en del. D-Link har själva "erkänt" problemet och kommer ut med nya firmwares hela tiden. Telia håller regelbunden kontakt med D-Link för att förbättra produkterna. :död

Det absolut bästa modemet kombinerat med Telia BB är Zyxels modem. Framför allt "Zyxel Prestige 660H Tripple Play" som både klarar av 24Mbit/s (ADSL 2+) och Digital TV. Modemet ligger runt 800 kr i butik men du får "gratis" ett om du förlänger ditt ab. med 12 månader. :)

Men jag ska inte skylla allt på D-link, ibland är det Telias fel oxå, men då skickar jag genast ut en tekniker till telestation för att felsöka och oftast löser de problemet inom 1-4 dgr.

Så om ni hör "Välkommen till Telia Bredband, du talar med Nino", så vet ni vem ni pratar med :D
Tackar, kändes som info från en som vet vad han talar om :tummenupp
Firmware är det som gäller mao.


R1 uffe:
Knappa in 192.168.0.1 i webläsarn menar du?... Jag har inte sett nått där men en til koll skadar ju inte, det känns lite skumt, för om jag bara har en dator och modemet kopplat till routern, trycker in knappen factory reset, sen skriver jag ping 10.0.0.6 i kommandotolken, då skickar den o tar imot som den ska, sen instalerar jag det som ligger på D-link CDn som vi fick till, då funkar ping 10.0.0.6 INTE!! Fattar inte varför, är väll nått med firmware då kanske... Ska läsa vidare och försöka hitta rätt firmware.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Ville bara säga att allt har löst sig :Bugar

Fick erkänna för mig själv att jag inte reder ut dethär, så jag ringde till supporten, tog låååååååååååååååååååååååååång tid innan dom svarade :rolleyes:

Så nu har jag senaste firmware i routhern och en glad mamma som kan kolla mail o grejjer igen :D

Nu återstår bara o se om det hoppar ur igen, isf blir det samtal till supporten direkt, nu får det fan va slut med allt urhoppande :gnissla
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
min D link hoppar också ur o CPar sig... särskilt nu på senare dagar

testa o stoppa in dig i DMZ, om du vet hur man fixar configs på Dlinken... annars ere kört :p

PS* jaha nu fick du svar :corn
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top