NSR_Martin skrev:
:kocko
Va dumt!! Vaffö gö dom på dätte viset?
Vad kostar en ny router? Som klarar mer än 5,5 mbit, och som inte hoppar ur osv...? Länka gärna några exempel om ni har lust.
Varför de gör så?
För att de ska kunna hålla så låga priser på en router för "hemmabruk" så kan det inte vara så dyra (och snabba) komponenter i den.. Utan man får (som vanligt) det man betalar för.
Jag köpt mig själv nyss en Zyxel Prestige 334WT, en 125 Mbps trådlös router som ligger i ungefär samma prisklass som motsvarnde D-Link (DI-624) (ngn hundring till bara, 956kr exkl moms på dustin)
Denna:
http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6...Nob3dVaWRdPTIxMyZjSGFzaD05OWM1ZTAzOTQ0.0.html
De stoltserade då med en bild som sa "80Mbit bredbandsdelning".. fint tänkte jag, (lät lite för mycket för att vara sant, men iaf) då lär den ha bättre throughput än d-linken...
Efter att ha testat det hela lite, så konstaterade jag att throughputen låg på ca 5-6 Mbit på denna också..
mailade då Zyxel support på kvällskvisten halv tolv och kollade vad de eg menade med 80Mbit bredbandsdelning. Fyllde i mailadress, telefon etc.
Dagen efter mitt på dagen så ringde det upp(!) en snubbe från Zyxel, han tyckte det var bättre att ringa än att skicka ett opersonligt mail sa han (
)
Iaf så var det ju nu som så att till att börja med så var 80Mbit bredbandsdelning fel, hade kommit av någon misstolkning av texten på kartongen. Det låg istälelt på ca 30Mbit sa han. ( De har nu också ändrat på deras hemsida står "+30 Mbps bredbandsdelning. " istället)
Men detta gäller ENDAST om man slår av brandväggen (och i denna modell även antivirus). och mao BARA kör med NAT... vilket för övrigt jag är förmig D-link:en är ställd på som standard.
I annat fall med brandväggen igång fick man ungefär det som jag konstaterade ~5-6 Mbit
Iom att det nu är NAT så är man alltså inte helt oskyddad ändå.. men iaf, så är det nog precis så här på alla routrar för hemmabruk nu.
Vill du ha duktig throughput får du lov att lägga lite mer pengar på det hela..
Elelr stänga av alla tjänster som slöar ner.
För att jämföra lite, testade en Zyxel Zywall 5 (3500kr exkl moms på dustin) här på jobbet med samma test, Den gav en throughput på ca 12-13Mbit.
http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6...Nob3dVaWRdPTk1JmNIYXNoPTU5NTkyZjI5ZjU_.0.html
Hursomhelst så känns det ändå bättre med en Zyxel, eftersom man tycker det verkar vara strul med D-Linkar lite varstans (jag själv, användare här på SH, kompisar, div kunder). Hade en D-Link DI-604 ett tag innan denna Zyxel kom, som jag fick starta om 2 ggr på en vecka eller så..
Och supporten måste jag säga var imponerande att de ringde upp dagen efter och förklarade hur allt låg till eg.
Nu var mina throughput-test inte så himla vetenskapliga utan involverade kopiera en fil på ~200Mb via Windows fildelning mellan två burkar, ena kopplad på LAN och den andra på WAN, mätningen på hastigheten gjordes sen på aktivitetshanteraren som visar antal % som utnyttjades av 100Mbits kortet.. Som sagt, inte så vetenskapligt, men det ger en hyffsad vink om ungefär vad det rör sig om..
Långt blev det.. men kanske hjälper ngn