Kollade mycket på detta eftersom jag skulle sälja min bil nyss, och hade den ute på Blocket.
Det verkar vara så att många saknar pengar, och har svårt att få låna, så flera bilfirmor hörde av sig, och ville köpa bilen i förmedlingssyfte
Kikade på vad som gäller för mig i det fallet.
Att som privatperson sälja sitt fordon till en annan privatperson kan vara knepigt om det finns lån tagna på och den har en restskuld.
Det finns lite olika sätt på hur man kan gå tillväga och köparen har en del att säga till om.
Absolut enklast är om du har pengar för att lösa lånet först och sen sälja fordonet.
Ett annat alternativ är om köparen kan tänka sig ta över lånet.
I det fallet måste du kontakta banken och undersöka möjligheten att skriva över lånet på den nya ägaren.
Det är dock långt ifrån alla köpare som tycker det är en bra väg att gå och om de visar intresse för det bör ni tillsammans gå till banken för att diskutera det.
Sista förslaget är att fråga om köparen kan tänkas betala hela eller delar av köpesumman före försäljningen så att du kan lösa ditt lån.
Detta är för köparen en högriskväg eftersom det finns risk för att man blir bedragen.
Värsta scenariot för köparen är att man betalar säljaren, ägarbytet sker men säljaren skiter i att betala av lånet.
Då sitter köparen sen där med en belånad bil men inga pengar.
Så, ja...svårt att ge råd, men köp bara för egna pengar skulle jag säga.