Teoretisk fråga ang. finansiering av hoj.

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Säg att jag inte har den kreditvärdighet som behövs för att få köpa en hoj på finansering hos en handlare. Skulle då t.ex min väldigt kreditvärdiga bror, farsa eller whatever kunna köpa hojen och sen "sälja" (Skriva över) hojen till mig? Stämmer det inte att lånet då följer med "på köpet" med samma villkor som den köptes för?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Nej du måste skriva över cykeln tillsammans med en bankman om krediten ska följa med. I annat fall sitter din bror kvar med skulden och du äger hojjen

edit, nä nu har jag blandat ihop det, nån annan får svara

Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Kontrollera att bilen är betald

Om bilen är köpt på kredit (eller är "leasad") och betalningar återstår, löper du stor risk att antingen få lämna tillbaka bilen till den rättmätige ägaren eller att få betala den igen. Vid köp på avbetalning gäller så kallat återtagandeförbehåll. Det innebär att den som köpt bilen inte kan sälja bilen innan den är helt betald. Sedan den 1 oktober 2001 antecknas återtagandeförbehåll normalt i Trafikregistret, så kolla alltid där.
Begär även att få se kvitto på att bilen är till fullo betald. Du kan också ringa upp tidigare ägare och kontrollera att den du tänker köpa av har betalt bilen.

Källa: http://www.konsumentverket.se/vara-...rson/fore-kopet/var-noga-med-vem-du-koper-av/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snäll bror och far... Eller elaka beroende på hur man ser på saken.

Jag skulle iofs låna ut till mina syskon men om jag visste att dom inte var kreditvärdiga så vore det snarast en björntjänst att låna hjälpa dom låna mer så i det fallet skulle jag direkt säga stopp.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det beror väl på hur dom har lånat till mc eller hur. Tar dom ett lån som inte är kopplat till motorcykel kan dom gör vad dom vill med den, det enda som händer är att du blir skyldig dom pengar

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det ni pratar om med äganderättsförbehåll osv. gäller avbetalning och leasing. Ett vanligt banklån kan man ta och sedan registrera hojen på vem man vill eftersom banken inte har något att göra med vad pengarna används till. Du får säkert inte samma villkor med ett vanligt banklån men det är ett ställningstagande du får göra när du kollat upp olika erbjudanden.

Det viktiga är dock det som Two stroke man nämner; om du inte får låna pengar av banken, betyder det att du kanske inte har råd? Också ett ställningstagande du får göra själv, jag lägger mig inte i din privatekonomi om du inte vill :)

Edit: vad han sa!

Det beror väl på hur dom har lånat till mc eller hur. Tar dom ett lån som inte är kopplat till motorcykel kan dom gör vad dom vill med den, det enda som händer är att du blir skyldig dom pengar

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Du kan såklart be din far vara borgenär, det är en bra lösning såvida man har god ekonomi och inte har några problem att betala.
Men skiter det sig kan det skita sig ordentligt. Men det där vet man bäst själv.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Instämmer nog med tidigare talare i tanke om att ifall man inte bedöms som kreditvärdig så kanske det kan tänkas hänga ihop med att man faktiskt inte är kreditvärdig. :fakta

rider2030

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2021
Hoj
2019, Honda CMX 500
Jahsoldier och andra som funderar på det här med kreditvärdighet. Det finns många fler faktorer än antalet upplysningar som påverkar kreditbetyget negativt. Bara en sådan sak som att flytta till ny ort flera gånger under en period (vilket jag blev tvungen att göra på grund av jobbet) visade sig sänka min kreditpoäng. När det gäller långivare så finns det dem som inte använder UC utan andra upplysningsföretag som Bisnode eller Creditsafe. Om man trots allt har drabbats av ett svag kreditvärdighet går det ändå att få ett lån på flera ställen. Hittade några här som kan funka.

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Hoj
Honda CB1000R
För att en sådan transaktion som du beskriver, dvs att lånet flyttas över till dig, så måste borgenären (den som har fordran på låntagaren) godkänna att lånet flytta över. De vill ju, precis som innan, ha samma säkerhet på sin utlåning som de först hade när de beviljade t ex din bror som låntagare. Det går därför inte om din kreditvärdighet inte uppfyller
lånebeloppets storlek.

Edit : Med risk för att vara viktig-Petter. Låna inte om du inte kan betala. Har du kass kreditvärdighet idag har du det imorgon också, det beror ju på något. Kan du inte betala till banken, kan du då betala samma belopp till din bror?
”De som är välbeställda är duktiga på att skjuta upp tillfredsställelsen”..

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att låna pengar till saker som sjunker i värde över tid, nä. Spar - så kanske du hittar något annat av mer intresse under tiden - eller inte.

Jag håller såklart med om att man egentligen inte ska låna sig till möjligheter att lyxkonsumera MEN med dagens räntesituation så lönar det ju sig att ta ett lån och istället investera pengarna man ”får över” för att på sätt öka deras värde snabbare. Risk? Ja, absolut. Menar bara att det inte nödvändigtvis är fel att låna.

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Hoj
Honda CB1000R
Så är det ju. Men jag tror felet många gör är att de lånar till billig ränta och konsumerar det som blir över, då är det tufft att lösa stålarna när det skiter sig . Men vad fasen, vi får vandra runt på den här planeten i kanske 75-80 år (i bästa fall), vad är det då för mening med att samla stålar på hög så att man, när man är 80, kan köpa vad man vill som bara 30 åringar har glädje av? Låna på för fan. Ändrar mig ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Kollade mycket på detta eftersom jag skulle sälja min bil nyss, och hade den ute på Blocket.
Det verkar vara så att många saknar pengar, och har svårt att få låna, så flera bilfirmor hörde av sig, och ville köpa bilen i förmedlingssyfte :va
Kikade på vad som gäller för mig i det fallet.
Att som privatperson sälja sitt fordon till en annan privatperson kan vara knepigt om det finns lån tagna på och den har en restskuld.
Det finns lite olika sätt på hur man kan gå tillväga och köparen har en del att säga till om.
Absolut enklast är om du har pengar för att lösa lånet först och sen sälja fordonet.
Ett annat alternativ är om köparen kan tänka sig ta över lånet.
I det fallet måste du kontakta banken och undersöka möjligheten att skriva över lånet på den nya ägaren.
Det är dock långt ifrån alla köpare som tycker det är en bra väg att gå och om de visar intresse för det bör ni tillsammans gå till banken för att diskutera det.
Sista förslaget är att fråga om köparen kan tänkas betala hela eller delar av köpesumman före försäljningen så att du kan lösa ditt lån.
Detta är för köparen en högriskväg eftersom det finns risk för att man blir bedragen.
Värsta scenariot för köparen är att man betalar säljaren, ägarbytet sker men säljaren skiter i att betala av lånet.
Då sitter köparen sen där med en belånad bil men inga pengar.
Så, ja...svårt att ge råd, men köp bara för egna pengar skulle jag säga.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kredit värdighet kan räknas på flera sätt, för lån dvs betalnings förmåga å om man är kredit värdig att få en faktura eller inte...

Att köpa en hoj för lånade pengar både bra å dåligt... Amorterar man inte på lånet så kommer värdet på hojen bli lägre än lånet, å de är ju inge vidare... Amorterar man ordentligt så kommer lånet alltid vara lägre än värdet på hojen, å då är de Oki att låna...
Alltid vanskligt å låna till sakers tappar värde snabbt.. Bäst är alltid spara å köp...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kredit värdighet kan räknas på flera sätt, för lån dvs betalnings förmåga å om man är kredit värdig att få en faktura eller inte...

Att köpa en hoj för lånade pengar både bra å dåligt... Amorterar man inte på lånet så kommer värdet på hojen bli lägre än lånet, å de är ju inge vidare... Amorterar man ordentligt så kommer lånet alltid vara lägre än värdet på hojen, å då är de Oki att låna...
Alltid vanskligt å låna till sakers tappar värde snabbt.. Bäst är alltid spara å köp...
Nej det är inte ”bäst att alltid spara till köp”. Det är inte fel heller, däremot mindre ekonomiskt försvarbart.

Angående amortering, det är ju just därför det är kontantinsats på fordonslån där fordonet står som säkerhet för krediten. Av samma orsak kan du heller inte välja amorteringsbelopp på ett sådant lån. Tanken är att restskulden ska vara lägre än objektets värde under hela lånetiden.

Låna till fordon är i dagens ekonomi- och ränteläge en bättre affär ekonomiskt än att betala kontant. Ett lån med effektiv ränta på runt 5 - 6% och ränteavdrag, samtidigt som du behåller dina kontanta medel investerade i en vanlig fond är mycket billigare än att ta ut de investerade pengarna och köpa fordonet cash. Hoppa dock över låneskyddet, det är en försäkring som är dyr. Jag resonerar som att om alla katastrofer skulle komma samtidigt, ja då får jag väl sälja hojen.

Till TS, klart att det finns undantag, men generellt är du inte kreditvärdig, så är det av en anledning. Det är redan för enkelt att få lån i Sverige, särskilt ett fordonslån. Klarar du inte den kreditansökan är det nog bäst att vänta eller köpa något billigare.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati