Termostat på Racer

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Teddy skrev:
Det där kanske är någon special superduper varför priset är 200 dollar. Den som jag köpt från KTM finns att köpa på deras online shop för knappt 35 dollar eller kan beställas hos vilken KTM-återförsäljare som hellst för drygt 260 kr.

Förresten så hörde Mattias från Roadbike just av sig och berättade att mina termostater just kommit till butiken, de ska jag förbi och hämta efter jobbet.
:hoppa

Observera att jag inte känner någon som provat just denna modell (AKO använde en annan modell till sitt förra bygge).

Vilken av KTM termostaterna är det, den bla Husaberg kom med till -05 verkar hålla bättre (Är ju bara någon månad gammal så jag har inte hört om några ras på den) men den äldre KTM termostaten skall du va mycket uppmärksam på de har en starkt varierande produktionskvalitet vissa håller för evigt medan andra rasar för jämnan (har själv haft sönder 2st på gatcykeln slutade med att jag rev bort den och tejpar istället) skall du ha den är nog läge att ögna ofta på tempmätaren......

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
-->www.ktminfo.com
-->Först ett irriterande intro
-->Välj "Parts Catalog"
-->Välj år "2004" i droplisten högst upp
-->Välj "2004 300 EXC EU"
-->Välj "Cooling System (EU)"
-->På sprängskissen det del Nr 13

Description
Part Number 54835013044
Description THERMOSTAT 55°C CPL. 2004
Catalog Number 3208121
Parts Drawing 04548351
Category RADIATOR
Catalog Page COOLING SYSTEM EXC (EU)
Number on Page 13
Price $34.12

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Borsiin JR skrev:
Vilken av KTM termostaterna är det,...
Se mitt senaste inlägg. Känner du till just den modellen?
Borsiin JR skrev:
...(har själv haft sönder 2st på gatcykeln slutade med att jag rev bort den och tejpar istället) skall du ha den är nog läge att ögna ofta på tempmätaren...
Eftersom jag kommer att ha två termostater kommer det inte innebära omedelbar katastrof om den ena går sönder men jag ska kolla tempmätaren noga.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Skall du ha en termostat per cylinder monterat efter utloppet från toppen lr......

Har inte pejl på om just denna termostat är de jag har kört med men jag tror inte detta då jag åkte med en som öppnar senare vid 65 C har jag för mig fast grundkonstruktionen kan ju vara samma..

På amerikanska sidor finns denna termostat till exc (enduro) men i sverige kan jag inte påminna mig att de har detta utan termostat monteras enbart på gatcyklarna, får undersöka detta......

Återkommer skall ner i och leta i hyllorna.......

Kan ivf glädja dig med att om de går sönder gör de det relativt snart efter leverans, hade sönder 2 st på 300 mil och sen när den tredje slutade stänga efter ytterligare 500 mil fick jag nog....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kollade i garaget och på internet och fann mycket riktigt som jag misstänkt att ktm har en termostattyp med olika innandmäten beroende på öppningstemperatur, de Husaberg använder från -05 är andra och dessa verkar bättre..

KTM termostaterna är inte kända för att vara några under av hållbarhet lågt pris har fått gå före tillförlitlighet. Dessa sitter endast på vissa KTM gatcyklar och inte på racecyklarna ( i sverige)vilket lite indikerar vad deras tänkta syfte är. Att de finns på amerikanska och en del europeiska sidor beror väl snarare på att tyskar etc... har en tendens att använda sina raceenduros som gatcyklar (måste ge fin milkostnad).....

Tycker du skall testa att köra med dem för att se om de håller men håll ett öga på tempen och se till att du har tempmätare vid båda cylindrarna så att du kan se om någon av termostaterna ger sig.....

Behöver du en tempmätare finns detta billigt hos
http://www.racing-parts.nl/catalog/index.php?cPath=37&osCsid=fa05c3d9398aa2c91377be9309f6eccd

Ja jag vet att det är en moppesida men deras tempmätare är faktiskt bra.....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0