Team Flåers
Ny medlem
Termostat
Takker
Takker
Pålle skrev:I detta fallet gäller även ett annat citat från Rossi-boken, 5 P's - Perfect Preperation Prevents Poor Performance
/Joakim
Axxexs skrev:Ska du hålla en temperatur som ligger innom en snav gräns där du har som mest effekt och mest skonsamt för motorn så är nog tejpning tyvär enda alternativet.
Som jag förstår så är det termostatet med tre lägen som att tejpa kylaren fullt, halvt eller inget.
Stängt: ( full tejpning) under 43,5 c.
Bypass: ( halv tejpat ) mellan 43,5 c-54,5 c.
Öppet: ( ingen tejp ) över 54,5 c.
Mellersta läget slår 11,0 c vilket kan justeras mycket mera nogrant med tejp!
Om du kan leva med att eventuellt inte ha exakt "rätt" temperatur så är nog termostatet ett bra allternativ till att slippa tejpa.
Intressant. Bra slutkläm!ako skrev:Tyvärr så är ditt resongemang felaktigt!
Att använda termostat är den bästa lösningen för att erhålla en konstant motortemp. Med mitt system så varierade tempen som mest 1° så länge som termostaten reglerar (Kylaren räckte till).
Tillförlitigheten var över förväntan då systemet aldrig strulade under två säsonger.
Nackdelarna som finns är att det blir fler slangklämmor och därmed fler läckrisker, du får två extra slangar som måste få plats, samt att termostaten kan gå sönder av sig självt.
Fördelarna är desto fler...
Man kan generellt ställa sig frågan: Litar man mer på myter än teknik och vetenskap inom våran sport?
Hur ska man värdera din teori i förhållande till Akos erfarenheter?thundrace skrev:En stor skillnad är väl att med termostat så stryper du flödet,alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen,utan termostat men med olika grader av maskning av kylaren så har du fullt flöde men begränsar temperaturen. Har du inget vatten så lär inte tempgivaren ge rätt utslag,strävan borde alltid ligga i att ha fullt flöde med rätt (jämnare) temperatur på kyleriet.
Nyteknik skrev:Hur ska man värdera din teori i förhållande till Akos erfarenheter?
Det där har AKO redan tänkt på. Man använder inte tempgivaren i kylaren utan borrar ett hål i termostaten och sätter in en ny givare rätt in i termostaten som bara sitter några cm från toppen. Man får alltså en säkrare angivelse av kylvattentempratur än vad man får när tempgivaren sitter uppe i kylaren där den samsas med allt annat vatten. AKO gick så långt att han satte en tempgivare på varje termostat så att han kunde se den idividuella tempraturen på kylvattnet från varje topp. Hans erfarenhet är att skillnaden på kylvattentempen mellan de båda topparna var minimal varför jag kommer att nöja mig med att sätta en tempgivare på bara den ena termostaten, skillnaden mot originalkonstruktion blir inte särskillt stor. I original har hondan individuella kylslangar från varje topp till kylaren där övre topp fäster uppe på kylaren och nedre topp fäster på nere på kylaren, tempgivaren sitter högst upp på kylaren där kylslangen från den övre toppen fäster, alltså mäter tempgivaren i princip bara kylvattnet från den övre toppen. AKO's konstruktion med individuell mätning av kylvattentempen var faktiskt en förbättring av originalet.thundrace skrev:...alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen...
Nyteknik skrev:Hur ska man värdera din teori i förhållande till Akos erfarenheter?
Thundrace och dina teorier vacklar i mötet med Akos praktiska erfarenheter.Borsiin JR skrev:Att strypa flödet är alltid sämre du får ökade pumpförluster (lär man inte lida av på en 250 men iaf) och risk för problem med hotspots pga det mindre flödet. IOF står det på hemsidan att den skall flöda tillräckligt mycket för att undvika detta men det är ju också försäljningspropaganda .
Ett annat alternativ är ju att växla om pumpen om det är möjligt......
Nyteknik skrev:Thundrace och dina teorier vacklar i mötet med Akos praktiska erfarenheter.
Eftersom vi i den här tråden försöker utröna om det är lämpligt att förse en 250 cc tvåtaktsracer med termostat är inte vilka argument och erfarenheter som helst relevanta eller till hjälp. Kanske tvärt om till och med. Inte meningen att trampa på ömma tår.thundrace skrev:Vacklar och fakta symbolen verkar lite dryg,finns kanske mer än en lösning som funkar? Vet bara att vi inte fick det att lira med termostat på dragracehojen. Det är det fina med forum,man får mer än en inblick och infallsvinkel... Humlor kan teoretiskt inte flyga men det bryr den sig inte riktigt om...
thundrace skrev:En stor skillnad är väl att med termostat så stryper du flödet,alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen,utan termostat men med olika grader av maskning av kylaren så har du fullt flöde men begränsar temperaturen. Har du inget vatten så lär inte tempgivaren ge rätt utslag,strävan borde alltid ligga i att ha fullt flöde med rätt (jämnare) temperatur på kyleriet.
ako skrev:Du har rätt i att en termostat stryper flödet. Jag skrev ju bara termostat men menade så klart en trevägstermostat. En sådan stryper flöder minimalt även om den är öppen eller stängd. En tvåvägstermostat däremot stryer flödet väldigt mycket då den är stängd (reglerprincipen bygger ju också på det).
I en racer måste man ha bra flöde hela tiden om man ska garantera en säker funktion. På en landsvägshoj däremot då man har mer kolvspel, stor säkerhet mot spikningar mm så kan man klara sig mycket väl med den enklare tvåvägstermostaten.
Kommer du montera termostat på Aprilian?ako skrev:Du har rätt i att en termostat stryper flödet. Jag skrev ju bara termostat men menade så klart en trevägstermostat. En sådan stryper flöder minimalt även om den är öppen eller stängd. En tvåvägstermostat däremot stryer flödet väldigt mycket då den är stängd (reglerprincipen bygger ju också på det).
I en racer måste man ha bra flöde hela tiden om man ska garantera en säker funktion. På en landsvägshoj däremot då man har mer kolvspel, stor säkerhet mot spikningar mm så kan man klara sig mycket väl med den enklare tvåvägstermostaten.
Länken i trådens första inlägg visar en trevägstermostat.thundrace skrev:Ja då blir det en attans skillnad...
Det där kanske är någon special superduper varför priset är 200 dollar. Den som jag köpt från KTM finns att köpa på deras online shop för knappt 35 dollar eller kan beställas hos vilken KTM-återförsäljare som hellst för drygt 260 kr.Nyteknik skrev:Länken i trådens första inlägg visar en trevägstermostat.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |